Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Tardi Roland

A mesterséges intelligencia jelenléte a német politikában

Az MI új korszakot nyitott a választási kampányokban.

Tardi Roland 2025.05.20.
Hörcher Ferenc

Mi az alkotmányos konzervativizmus?

A konzervativizmus sem engedheti meg magának, hogy kimaradjon a versenyből.

Hörcher Ferenc 2025.05.20.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az Európai Unió és az Egyesült Királyság újabb szövetsége

Nagyon szoros partnerség jön, kiemelt figyelmet kap a védelmi ipar.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.05.20.
Berki Nikoletta

Mindenhol jó, de legjobb otthon?

A lakhatási válság és az uniós válaszlépések.

Berki Nikoletta 2025.05.19.
Matuz János

Európa Múzeum: európai őslakosok és honfoglalók

A demográfiai átalakulás messze túlmutat egyszerű statisztikai trendeken.

Matuz János 2025.05.16.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.07.10.
  • 2024.07.10.

Megjelent az Európa Digitális Évtizedről szóló jelentés

A 2024-es kiadás fókuszában az elnökségi trió országai állnak

Az Európai Bizottság 2014 óta nyomon követi a tagállamok digitális fejlődését a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatóval (DESI), amelyről évről évre jelentést közöl. 2023-tól, a 2030-ig szóló Digitális Évtized szakpolitikai programmal összhangban, a DESI beépült a digitális évtized helyzetéről szóló jelentésbe, a digitális célok megvalósítása terén elért eredmények nyomon követésére szolgál, amelyben egységes és országspecifikus analízis is található.

A jelentés az EU digitális átalakulásának haladását – a DESI-hez híven – négy kulcsfontosságú területen méri: digitális infrastruktúra, digitális készségek, közszolgáltatások digitalizálása és a vállalkozások digitalizálása. Az idei jelentést 2024. július 2-án mutatta be az Európai Bizottság, amely a 2023-as adatokra épül, feltárja azokat a főbb hajtóerőket és kihívásokat is, mint a jelenlegi geopolitikai helyzet, a komplex gazdasági környezet és az új technológiák, például a generatív mesterséges intelligencia hatása a versenyképességre, továbbá hangsúlyozza az EU globális jogalkotói szerepét és az ipar megerősítésének szükségességét.

2023-ban ősszel tették közzé a jelentést, idén hamarabb végzett az analízissel az Európai Bizottság. A tavalyi jelentést a jelenlegi elnökségi triót betöltő tagállamok szempontjából elemeztük, így a 2024-es jelentést is megkíséreljük azok mentén végezni. Egy regionális összehasonlítás – például, ha a Közép-Kelet Európai régió államait vizsgálnánk – több hasonlóságot mutatna, azonban az elnökségi triót adó államok azért kerülnek most górcső alá, mert a trió digitális prioritásaival és az egyes elnökségek azonos területű prioritásaival érdemes összevetni.

Miközben a foglalkoztatott IKT-szakemberek száma továbbra is alacsony, a spanyol lakosság körében nőtt az alapvető digitális készségek általános szintje.  Spanyolország erősségei között főként a KKV-k mesterséges intelligencia adoptációja – 9.2% volt, amely az EU átlag (8%) feletti, valamint az alapvető digitális készségek fejlesztése (amely szintén az uniós átlag felett van, az egész társadalomra vetítve 66.2%) található. Fejlesztendő terület a KKV-k felhő alapú szolgáltatások adoptációja (27.2%), illetve a IKT szakemberek arányának növelése a munkavállalók körében (4.4%), ami nemcsak az EU átlag alatt van, de a nemzeti stratégiában kijelölt cél is alacsonyabb, mint az EU digitális évtizedének elvárásai. 

2023-ban Belgium jelentős előrelépést tett a mesterséges intelligencia vállalatai általi átvétele terén. Továbbra is jelentős kihívások állnak fenn a fejlett digitális készségek és a kapcsolódási lefedettség területén, az 5G lefedettség 40.4 százalékkal kevesebb, mint a fele az uniós átlagnak. A közszolgáltatások digitalizálásában (állampolgárok 82.3%-a, vállalkozások 91.6%-a éri el) azonban az ország éllovasként emelkedik ki. Az IKT szakemberek aránya itt is a gyenge pontok között van. Noha a munkavállalók 5.4 %-a tartozik a szakterülethez, ami az EU átlag (4.8%) felett van, de a végzettség tekintetében nagy az elmaradás, ráadásul az egész Unióban a legalacsonyabb volt 2021-ben a STEM végzettségű nők aránya (27.4%).

2023-ban Magyarország jelentős előrelépést tett a széles sávú csatlakozás terén, javítva az alapvető 5G-lefedettséget. A digitális készségek – különösen az idősebb generációk számára –, valamint a fejlett technológiák, például a mesterséges intelligencia magyar vállalkozások általi átvétele terén azonban továbbra is különösen fejlesztendő terület. A mesterséges intelligencia vállalati adoptációjában (3.7%) az uniós célkitűzéstől jelenleg 90%-kal vagyunk elmaradva. Az elmúlt évben a magyar KKV-k előrehaladást értek el a digitalizáció, ezen belül is az adatelemzés (53.2%) átvétele terén, amely az uniós átlag felett van, a korábbiakhoz képest pedig majdnem kétszeres javulást ért el a felhőszolgáltatások (37.1%) terén. 

Az IKT szakemberek (4.2%) száma itt is alacsony, és sérelmezi a jelentés, hogy a 2.4%-os éves növekedéssel nem fogjuk elérni a 2030-as európai célkitűzést. 

Mindhárom országra vonatkozóan megfogalmazza a jelentés, hogy növelniük kell teljesítményüket a 2030-as digitális célkitűzések eléréséhez. Spanyolországnak a KKV-k és a közszolgáltatások digitalizációját tartja fő fejlesztendő területeknek, Belgiumban a hálózati lefedettség fejlesztendő (5G infrastruktúra), Magyarországon a KKV-k fejlett digitális technológiák adoptációjának elősegítése, az e-ID és az alapvető digitális készségek elterjesztésére tesz javaslatot a jelentés. A három országban azonos, hogy az IKT szakemberképzés fejlesztése a Bizottság ajánlásai között van. A belga és a magyar jelentés ezen pont alatt a női szakemberek képzésének fontosságára is rávilágít, így a nemek közötti egyenlőség ösztönzésére a szektorban. Egyúttal kirajzolódik az is, hogy a vizsgált országokban nőtt a gyermekek online védelmének hatékonysága miatti aggodalom.

Érdekes, hogy a három tagállam közül a magyarok a legmegelégedettebbek az EU jogvédelme terén a digitális térben. A spanyoloknak csupán 36%-a, a belgák 51%-a hisz abban, hogy az EU megvédi a digitális jogaikat, míg a magyarok 60%-a derűlátó.

A 2024-es jelentés újszerű, hiszen először értékeli a tagállamok által 2023-ban elfogadott Nemzeti Digitális Évtized Stratégiai Útiterveket is.

A spanyol stratégia, a Bizottság szerint, azt mutatja, hogy az ország jelentős erőfeszítéseket tervez a Digitális Évtized célkitűzéseinek elérése érdekében. A 14 fő teljesítménymutató közül 13-ra tűzött ki célokat, amelyek összességében összhangban vannak az uniós értékekkel, kivéve a digitális alapkészségeket, amelyek felülmúlják az uniós célt, és az IKT szakembereket, amelyek kissé elmaradnak az uniós ambíció szintjétől. Spanyolország 26,7 milliárd euróra (a GDP 1,8%-ára) becsült teljes költségvetés elkülönítését tervezi (a magánbefektetések nélkül) a célok elérésére.

Belgium ütemtervében a 14 kulcsfontosságú teljesítménymutató közül 12-re tűz ki célokat, amelyek általában összhangban vannak az EU 2030 ambícióival, kivéve a Fiber to the Premises (FTTP) célkitűzést. A digitális átalakulás eléréséhez Belgium 892 millió euróra (a GDP 0,2%-ára) becsült teljes költségvetés elkülönítését tervezi (a magánbefektetések nélkül).

A magyar útitervet úgy értékeli a Bizottság, hogy az ország korlátozott erőfeszítéseket tervez a Digitális Évtized célkitűzéseinek elérése érdekében. A 14 kulcsfontosságú teljesítménymutató közül 12-re tűz ki célokat, az esetek felében a célok az EU 2030 ambíciói felett vannak vagy ahhoz igazodnak, míg a másik felük alacsonyabb. A digitális átalakulás megvalósítására Magyarország (magánberuházások nélkül) 1,7 milliárd euróra (GDP 0,9%-ra) becsült teljes költségvetés elkülönítését tervezi. A jelentésben látszik, hogy míg a digitális célok eléréséhez Belgium GDP-hez mért befektetése a három ország viszonylatában a legalacsonyabb, Magyarország erőfeszítéseit találja a Bizottság korlátozottnak. Vélhetően azért, mert a magyar célitűzések igazodnak legkevésbé az uniós agendához: a mutatók fele tekintetében alacsonyabb fejlődést, másik fele tekintetében viszont az EU 2030-as céljainál magasabb fejlődést irányoz elő.

Magyarország elnökségi prioritásában a versenyképességnövelés szempontjából tartja fontosnak a digitális célok elérését. Kiemelt prioritás az Új Európai Versenyképességi Megállapodás elfogadása, ennek többek között a zöld és digitális átmenet elősegítése az európai gazdasági szereplőkkel és az európai polgárokkal partnerségben. Programjában a versenyképesség-növelőnek számítja az adózás digitalizációjára való törekvést, bel- és igazságügyi együttműködés terén a vízumeljárás digitalizációját és a határon átnyúló igazságügyi együttműködést támogató rendszerek létrehozását ösztönzi. A programban megjelenik az igazságszolgáltatás digitalizációja is, valamint az oktatás, különösen a felsőoktatás terén a digitális átálláshoz való alkalmazkodás ösztönzése úgy, mint a spanyol programban. A közlekedési, távközlési és energiaügyi tanácshoz kapcsolódóan a 2030-as szakpolitikai célok elérésére való törekvést is kiemeli a program, nevesíti a digitális vezetői engedélyek elterjesztését. A digitális diplomácia mint az EU külkapcsolati tevékenysége is megjelenik a magyar elnökség programjában, valamint a digitális piacokról, a digitális szolgáltatásokról és a mesterséges intelligenciáról szóló rendelet végrehajtását is napirenden tartja, utóbbiról való megegyezést a spanyol elnökség könyvelheti el sikerként. A digitális turizmus, fogyasztóvédelem és a kibervédelem szerepel a magyar programban.

Az azt megelőző belga elnökség a versenyképesség növelése mellett a demokratikus értékek szempontjából is fontos területnek jelölte meg a digitális átmenetet a jogállamiság és demokrácia fejezetében. A spanyol elnökség az EU újraiparosítása és nyílt stratégiai autonómiájának biztosítása miatt Európa digitális szuverenitást kívánta erősíteni. Programjában kitért a digitális és versenyképes oktatás fontosságára, illetve az igazságszolgáltatási rendszer digitalizációjára.

A jelentésből kiolvasható, hogy az EU aggódik, hogy tudja-e teljesíteni a 2030-ra kitűzött digitális átállási céljait, hiszen még nem érte el a legtöbb cél és irányelv konvergenciáját, az egyes célok elérésének üteme lassabb a vártnál. Ez különösen igaz a készségek, a jó minőségű hálózati kapcsolat, a mesterséges intelligencia és adatelemzés üzleti alkalmazása, valamint a félvezetők és startup ökoszisztémák terén. Emellett a Bizottság a Digitális Egységes Piac teljes potenciáljának kiaknázására buzdít, mert úgy értékeli, hogy a nemzeti és EU-szintű haladás elégtelen volt, még mindig jelentős mértékű a széttagoltság. A jelentés hangsúlyozza, hogy a tagállamoknak együtt kell működniük és fenn kell tartaniuk a stratégiában vállalt kötelezettségeket.

Nyitókép forrása: ChatGPT

Témakörök: digitális, Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT