Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Gát Ákos Bence
Gát Ákos Bence
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.11.24.
  • 2023.11.24.

Föderalista ütőkártya

Jogállamiság az uniós reformjavaslatokban

Az elmúlt időszakban több reformjavaslat is született arra, hogyan lehetne az Európai Unió transznacionális jegyeit megerősíteni. Az európai szuperállam kialakításában a jogállamiság-politika jelentős szerepet kapna.

Az Európai Parlament 2023. november 22-én fogadta el azt az állásfoglalását, amelyben az Európai Unió átalakítását és ehhez konvent összehívását kezdeményezi. Korábban 2023. szeptember 18-án a francia és a német kormányok által felkért szakértők tettek közzé az EU átalakítására vonatkozó javaslatokat (továbbiakban: francia–német szakértői javaslatcsomag). Az EP állásfoglalásáról és a francia–német javaslatcsomagról az EUSTRAT a közelmúltban részletes cikkeket is publikált.

Mindkét javaslatcsomag érinti a jogállamiság kérdéskörét, kezdeményezi többek között az EUSZ. 7. cikk szerinti eljárás módosítását.

Az EP „javasolja az EUSZ 7. cikkében foglalt eljárásnak a jogállamiság védelme tekintetében történő megerősítését és reformját azáltal, hogy megszünteti az egyhangúság követelményét, egyértelmű időkeretet vezet be és a jogsértések elbírálását a Bíróság hatáskörébe utalja.”

Hasonló módon a francia–német szakértői javaslatcsomag szerint „az EUSZ 7. cikkének (2) bekezdését úgy kell módosítani, hogy az egyhangúság -1 szavazat helyett az Európai Tanácsban négyötödös többséggel kelljen dönteni.„

A francia–német javaslatcsomag nem áll meg ezen a ponton, és további jelentős módosításokat is vizionál. A szakértők szerint „meg kell erősíteni az automatikus válaszlépés elvét abban az esetben, ha egy tagállam súlyosan és tartósan megsérti az uniós értékeket, vagy fennáll a veszélye annak, hogy megsérti azokat. Az EUSZ 7. cikkének (1) és (2) bekezdését úgy lehetne módosítani, hogy hat hónapos határidőkkel kényszerítsék a Tanácsot és az Európai Tanácsot állásfoglalásra.

Ezen túlmenően az EUSZ 7. cikkének az eljárás megindítására irányuló javaslatot követő öt év elteltével automatikus szankciókat kell tartalmaznia arra az esetre, ha a Tanács nem tesz semmit, és ha a 2. cikk szerinti értékek megsértése továbbra is fennáll. A szankciókat 10 év elteltével ugyanezen feltételek mellett automatikusan növelni kellene. A jogsértések fennállásával kapcsolatos vita esetén az Európai Unió Bírósága lenne a végső döntőbíró.”

Megállapítható, hogy az EP és francia–német szakértői javaslatcsomag egyaránt a 7-es cikkes eljáráson belüli szavazási küszöb csökkentését kezdeményezi. Jelenleg az EUSZ 7. cikk 2) bekezdése alapján a tagállamok állam- és kormányfőiből álló Európai Tanács csak úgy mondhatja ki, hogy egy tagállam súlyosan és tartósan megsérti az unió alapértékeit, ha ezzel – az érintett tagállamot leszámítva – az összes tagállam egyetért.

A módosítás azt jelentené, hogy a „jövő Európájában” könnyebb lenne politikai nyomás alá helyezni a tagállamokat, mert könnyebben el lehetne érni az elítélésükhöz szükséges szavazati küszöböt. A célba vett egyes tagállamok így kiszolgáltatottabbak lennének az európai politikai fősodor akaratának.

Az EP és francia–német szakértők javaslatában is közös, hogy a Bíróságnak is joghatóságot biztosítanának az eljárással kapcsolatos jogviták eldöntéséhez. Ez azonban nem valószínű, hogy bármilyen jelentős garanciát jelente a tagállamoknak szuverenitásuk megőrzésére. Az elmúlt években ugyanis azt tapasztalhattuk, hogy az Európai Bíróság rendre az uniós intézmények javára dönt a jogállamisággal kapcsolatos jogviták során.

A francia–német javaslat ráadásul nem áll meg a 7-es cikkes szavazati arányok csökkentésénél. A szakértők tovább mennek, és azt javasolják, hogy egy tagállamot az Európai Tanácsban történő szavazás nélkül is szankcionálni lehessen. Erre utal az automatikus szankciók bevezetésére vonatkozó javaslat.  

Képzeljük el a helyzetet, hogy egy adott ország ellen jogállamisági eljárás folyik. Az Európai Tanács tagjai megosztottak, nincs meg a szükséges többség ahhoz, hogy egy tagállamot elítéljenek. Ebben az esetben az Európai Tanácsot gyakorlatilag kiiktatnák az eljárásból, és automatikusan lépnének érvénybe szankciók.

A gondolat paradox módon éppen a jogállamiság elvét sérti meg súlyosan, hiszen olyan eljáráshoz vezetne, amely keretében könnyebb lenne szankcionálni, mint felmenteni egy tagállamot. A vád automatikusan nyertes pozícióból indulna, míg a védekező félnek kellene rendkívüli többséget felsorakoztatni maga mellett az Európai Tanácsban ahhoz, hogy elkerülje a büntetést.

Nem ez az első alkalom, hogy hasonló gondolat felmerül az uniós elit részéről. A Bizottság már az uniós források felfüggesztését lehetővé tevő kondicionalitási mechanizmusra vonatkozó eredeti jogalkotási javaslatában is hasonló logikát követő, fordított minősített többségi szavazási rendszer bevezetésére tett javaslatot. Az EP támogatta a javaslatot, de az végül a Tanács ellenállásába ütközött a jogalkotási eljárás során, így nem valósult meg az elfogadott rendeletben.

A francia–német dokumentum egyébként a jogállamisági kondicionalitás kérdésével is foglalkozik. Azt javasolja, hogy a kondicionalitási rendelet alakítsák át „a jogállamiság megsértésének és általánosabban az EUSZ 2. cikkében foglalt európai értékek […] szisztematikus megsértésének szankcionálására szolgáló eszközzé.” 

Ez a célkitűzés a jogállamisági kondiconalitási rendelettel kapcsolatos alapvető dilemmára utal vissza. Megerősíti azt a meglátást, amelyet korábban részletesen is kifejtettem, mely szerint a kondicionalitási rendelet valós politikai motivációi eltérnek a hivatalos, a rendelet szövegében hivatkozott céltól. 

Magyarország és Lengyelország többek között arra hivatkozva kérte a kondicionalitási rendelet megsemmisítését 2021-ben az Európai Bizottságtól, hogy annak célja a tagállamokkal szembeni jogállamisági szankciós rezsim bevezetése. Ehhez ugyanis az uniós alapszerződés nem tartalmaz jogalapot. A Bíróság akkor arra hivatkozva utasította el a két ország kereseteit, hogy a rendelet célja a költségvetés védelme, és nem a korábbi jogállamisági eszköztár pénzügyi szankciós mechanizmussal történő kiegészítése.

Azonban már korábban is úgy tűnt, a Bíróság a politikai valóságtól hermetikusan elzártan hozta meg ítéletét. Nem vette például figyelembe, hogy miközben a tárgyalóteremben költségvetésvédelmi eszközként mutatták be a kondicionalitási rendeletet, a Bíróság falain kívül nyilvános felszólalásokban ünnepelték sorra a politikusok, hogy az EU végre pénzügyi nyomásgyakorlási mechanizmussal is rendelkezik a jogállamiságot megsértő tagállamok fegyelmezésére. 

A Magyarországgal szemben elindított kondicionalitási eljárás is azt mutatja, hogy a Bizottság nem ütközik különösebb problémába akkor, amikor a rendeletet politikai nyomásgyakorlásra akarja használni. A francia–német szakértői javaslat azonban még a látszat időnkénti fenntartásának terhétől is megkímélné a Bizottságot. Az EUSZ 7. cikke kapcsán olyan szerződésmódosítást eszközölne, amely immár jogalapot teremtene ahhoz, hogy a Bizottság kendőzetlenül is jogállamisági szankciós célokra használhassa a kondicionalitási mechanizmust. 

A jogállamiság témaköre a 2010-es évek eleje óta eszközként szolgál az Európai Uniós intézmények részére, hogy az uniós szerződésekbe foglalt hatáskörmegosztási szabályok megkerülésével, széleskörű politikai ellenőrzés alá vonja a tagállamokat. A tagállamok szuverenitását könnyedén zárójelbe helyező jogállamiság-politika fontos eszközt szolgáltat ahhoz, hogy az EU megerősítse szupranacionális karakterjegyeit. Ezért nem meglepő, hogy az Unió központosítását célul kittűző, egyfajta „Európai Egyesült Államokat” vizionáló reformjavaslatokban a jogállamiság kérdése kiemelt szerepet kap.

Kép forrása: Pexels

Témakörök: bíróság, Európai Unió, föderalista, jog, jogállamiság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT