Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Bólya Boglárka
Bólya Boglárka
vendégszerző
  • 2023.11.23.
  • 2023.11.23.

Az Európai Parlament európai szuperállam-teremtési kísérlete

Kinyílhat Pandóra szelencéje?

Az Európai Parlament elfogadta jelentését, amely kéri az uniós alapszerződések módosítását és konvent összehívását az EUSZ 48. cikkében foglalt eljárás szerint. A javasolt módosítások gyökeresen megváltoztatnák az EU alapjait, egyöntetűen egy föderatív állam, egy európai birodalom felé mutatva. Az egyhangúságot túlnyomó részben eltörölnék, jelentős elmozdulást szorgalmazva a minősített többségi szavazás és a rendes jogalkotási eljárások felé számos területen.

Hosszú hónapok munkáját követően és az Európa jövője konferenciasorozat „eredményei” apropóján (aminek legitimitása erősen megkérdőjelezhető, hiszen például a több mint 800 eseményen elhangzott magyar véleményeket nem vették számításba) az EP november 22-én, bár szűk többséggel, de elfogadta javaslatait a Szerződések módosítására, amelyet öt társ-jelentéstevő jegyez az EP legnagyobb frakciói részéről: EPP, S&D, Renew, Zöldek, GUE.

A folyamatot az a liberális Renew képviselőcsoporthoz tartozó Guy Verhofstadt irányította, aki az Európa jövőjéről szóló konferencia Vezető Testületének társelnöki szerepét is betöltötte. A bizottságok többsége is adott véleményt a szöveg kidolgozásához, így kijelenthető, hogy széles többség álláspontját tükrözi a jelentés. A munkából egyedül az ECR és az ID frakciók maradtak ki.

A jelentés nem kevesebbet kér, mint a konvent összehívását, illetve a Szerződések olyan átalakítására tesz javaslatot, amely lényegében egy föderatív államot hozna létre, elemi szinten megváltoztatva az EU működését. Az Unió cselekvőképességének megerősítésére hivatkozva követelik azon területek számának jelentős növelését, ahol minősített többségi szavazással és rendes jogalkotási eljárás útján döntenek – például olyan kérdésekben is, mint a külpolitika vagy az adózás. Felszólítanak, hogy az EP kapjon kezdeményezési jogot, amely hosszú évek óta meglévő követelése az intézménynek. Felszólítanak a Tanács és az EP szerepének felcserélésére a Bizottság elnökének jelölésében, lényegében létrehozva a 2019-es európai parlamenti választásokat követően „elbukott” ún. Spitzenkandidat-rendszert.

Szimbolikus elemnek tűnhet, de szintén a javaslatok egy alkotmányra hasonlító összképéhez járul hozzá az, hogy kérik a Bizottság átnevezését Végrehajtó Testületté, annak elnöke, akit a javasolt Spitzenkandidat-rendszer alapján neveznek ki, pedig az EU elnöke címet viselné. A biztosok között pedig megszűnne az egy biztos–egy tagállam elve.

A mostani kezdeményezés már ténylegesen alkalmas lehet a rendes felülvizsgálati eljárás kiváltására (2022-ben is próbálkozott az EP ezirányú állásfoglalással), hiszen most minden szükséges eljárási szabálynak megfelel a dokumentum. Ezt Pascual Navarro Ríos, Spanyolország Európa-ügyi államtitkára a vitán meg is erősítette. Ezen felül bejelentette, hogy amennyiben az EP javaslatai időben érkeznek a Tanácshoz, a spanyol elnökség határozott szándéka, hogy már az Általános Ügyek Tanácsának következő, december 12-i ülésén javaslatot tegyen egy olyan határozat Tanács általi elfogadására, amely az EP javaslatait továbbítja az Európai Tanácsnak. Márpedig ahhoz kétség sem férhet, hogy az EP nem fog késlekedni a továbbítással. Kérdés azonban, hogy az állam- és kormányfők az idei utolsó, már eleve többszörösen súlyos témákkal terhelt tanácskozásának napirendje elbír-e egy ilyen horderejű plusz elemet, illetve lehetséges-e bárminemű döntéshozatal. Arról, hogy az EP által benyújtott javaslatokat megvitatásra érdemesnek tartja-e az Európai Tanács, kivételesen csupán egyszerű többséggel döntenek, azaz csak 14 tagállam vezetőjének kell igent mondania Pandóra szelencéjének kinyitására. Ebben az esetben az Európai Tanács konventet hív össze.

Ha egyszer a rendes felülvizsgálat elindul, és valóban konventet hívnak össze, akkor azon túl, hogy a jelenlegi Szerződések minden eleme, s nem csak az EP által módosítani javasolt részben módosíthatóvá válik, a konkrétan bekövetkező változásokat számos tényező alakíthatja még. Mind a konvent működési kereteinek kialakítása, mind az esetleges tagállami javaslatok komoly hatással fognak bírni a szöveg alakulására. Előbbi vonatkozásában nem elhanyagolható szempont a konvent elnökének szerepe sem, amelynek kapcsán érdemes egy másik szemüveggel nézni Guy Verhofstadt azon bejelentéseit, miszerint nem indul a következő európai parlamenti választásokon. Eddigi tevékenységeit és a föderalizmus eszméje melletti erőteljes kiállását tekintve alig kétséges, hogy a közeljövőre irányuló ambíciói között szerepel a konvent elnöklése. Nem szabad elfelejtenünk, hogy az Országgyűlés – az Európa jövőjéről szóló konferencián, több mint 800 rendezvény során és a több ezer hozzászólás által kifejtett magyar hozzájárulások alapján – 2022. július 19-én elfogadta határozatát az Európai Unió jövőjével kapcsolatosan képviselendő magyar álláspontról. A határozat az Európa jövőjéről szóló konferencia során kifejtett magyar hozzájárulások főbb üzeneteivel megegyezőn ad útmutatást a kormánynak. 

Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a közelgő európai választási kampány és az azt követő intézményi ciklusváltás miatt egy konvent gyors összehívása komoly nehézségekbe ütközhet. Végül az is kulcsfontosságú lehet, hogy az egyes tagállamok a saját alkotmányos követelményeikkel összhangban egyáltalán ratifikálják-e végül az új Szerződéseket. A ratifikációs követelmény ugyanis egyszer már gátat szabott az EP mostani javaslataival számos hasonlóságot mutató ún. Alkotmányszerződés hatályba lépésének is, mivel a francia és a holland polgárok népszavazáson utasították ezt el.

Szerzőtárs: Balogh Zsuzsanna Zsófia

Témakörök: Európai Unió, föderáció, szuperállam
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT