Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pató Viktória Lilla

Megszületett a világ első átfogó MI-szabályozása

Történelmi pillanatot éltek át a brüsszeli tárgyalásokon: a Tanács és a Parlament megegyezett a Mesterséges Intelligencia Szabályozásról (AI Act).

Pató Viktória Lilla 2023.12.11.
Tóth Bettina

Javult a belélegzett levegőnk minősége?

Az európai szén-dioxid-kibocsátás csökken, de a világátlag növekszik.

Tóth Bettina 2023.12.08.
Kalas Vivien

Vita az uniós költségvetésről

Az ellentétek feloldása jelentős kihívást jelent.

Kalas Vivien 2023.12.07.
Varga Csilla

NATO támogatás minden helyzetben?

A háborúk rendkívül kiszámíthatatlanok.

Varga Csilla 2023.12.06.
Molnár Ákos Ádám

A munkahelyek átalakítója? Megváltoztatója? Felszámolója?

Kilátások és lehetőségek.

Molnár Ákos Ádám 2023.12.04.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.10.19.
  • 2023.10.19.

Demográfiai fordulat a Bizottságnál

Bevándorlás vagy demográfia: sokáig két, egymással ellentétes szakpolitikai iránynak tűnt, amelyek konfliktusában nem lehet békét teremteni. Az uniós intézmények és a tagállamok mindegyike választ próbált találni a népességfogyás megállításának dilemmáira, ám egészen mostanáig úgy tűnt, hogy a két tábor nem jut kompromisszumra. Most azonban egy, a Bizottság által a múlt héten megjelentetett tervezet új fejezetet nyithat a viták történetében, ráadásul úgy, hogy a most kezdődő jogszabályalkotási folyamat nagyon könnyen éppen a 2024 második félévében megrendezésre kerülő magyar európai uniós elnökség alatt kerülhet döntő szakaszába.

Talán maga a magyar miniszterelnök sem gondolta volna, hogy a 2024-es európai parlamenti választási év legalább részben a Bizottság népesedéspolitikai javaslatainak vitáival fog majd telni. Pedig utólag úgy is fogalmazhatnánk, hogy már 2019-ben, a Bizottság hivatalba lépésekor sejteni lehetett, hogy fordulat érik. Ekkor fordult ugyanis először elő, hogy Dubravka Suica személyében a Demokráciáért és a demográfiáért felelős is hivatalba lépett. Portfóliójának első része magától értetődő volt, hiszen az Európa jövőjéről szóló vita lefolytatása és a konklúziók levonása volt az új biztos felelőssége.

Újdonságként jelent meg azonban az európai társadalmakban lezajló demográfiai változások dokumentálásáért viselt felelőssége, valamint az, hogy az adatok alapján egyrészt a gyermekeket nevelő családok, másrészt pedig az idősödő társadalmak részére megfelelő társadalombiztosítási rendszer kiépítésére irányuló terveket alkosson. A feladat előkészületeit beárnyékolták az európai öregedésre és népességfogyásra adott szokásos rövid távú uniós válaszok körüli viták. Úgy tűnt, a legális bevándorlás azonnali és ideiglenes megoldást hoz a hiányzó munkaerő pótlására. Az illegális migráció is vállalható megoldásnak tűnt a legtöbb tagállam számára, még akkor is, ha az ezzel járó kockázatok néhány ország – köztük is elsősorban Magyarország – szerint jóval meghaladják a belőle származó hasznokat.

Most azonban kinyílt a lehetősége egy új fejezet nyitásának a vitában. Részben a migrációs nyomás növekedésével éleződő konfliktus következményeként az Európai Tanács 2023. június 29–30-i ülésének következtetései felkérik az Európai Bizottságot, hogy dolgozzon ki javaslatot a demográfiai kihívások uniós szintű kezelésére. Az Európai Bizottság október 11-ére készült el feladatával. Az ekkor elfogadott kommunikáció számba veszi a tagállamok által már eddig is alkalmazott eszközöket, amelyekkel népesedéspolitikai fordulatot szándékoznak elérni.

Az Európai Bizottság által elfogadott demográfiai eszköztárt négy pillér alkotja. Az első pillér olyan megoldásokat tartalmaz, amelyek lehetővé teszik, hogy a gyerekekre vágyó családok könnyebben tudjanak egyensúlyt teremteni a családi élet és a munka között, valamint elérhetőbbé teszik a minőségi gyermekellátási rendszert. A második pillér elsősorban a fiatalok munkaerőpiaci helyzetére és életesélyeinek javítására koncentrál, amikor célul tűzi ki, hogy segíti a fiatalok készségeinek fejlesztését, és önálló otthonhoz jutások segítését.

A harmadik pillér olyan intézkedéseket tartalmaz, amelyek az idősebb korosztályok jóléti szintjének megőrzését célozzák. Az utolsó, a negyedik pillér tartalmazza a politikailag legérzékenyebb témákat. Ennek lényege, hogy miközben leszögezi, hogy fiatal tehetségeket elsősorban az Európai Unión belül kell mozgósítani a munkaerőhiány enyhítésére, megengedi, hogy egyes országok esetleg a rövid távú enyhítésre a legális bevándorlás lehetővé tételét is megfontolják. Önmagában a megfogalmazás is mutatja azonban a Bizottság óvatosságát. Nem is csoda: miközben az uniós polgárok közel fele szerint az európai versenyképesség legnagyobb problémája az elöregedés és a munkaerőhiány, az elmúlt évek, de különösen a jelen esztendő intenzív migrációs nyomása következtében nő a társadalmak ellenállása az illegális bevándorlással szemben.

A Bizottság mostani kommunikációja a nyilvánosságra hozatallal megkezdi útját a jogszabályalkotás csatornáiban. Könnyen elképzelhető, hogy a demográfiai eszköztár éppen a magyar elnökség alatt ér a folyamat finisébe. Mindez jól illeszkedne a magyar uniós elnökség programba, amelynek egyik prioritása éppen a demográfiai kérdések uniós szintű megválaszolása lesz.

Kép: EUobserver

Témakörök: bizottság, Európai Unió, migráció
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT