Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Tárnok Balázs

Mit hoz Fico győzelme Szlovákiában?

Magyar szempontból kudarccal ért véget a voksolás.

Tárnok Balázs 2023.10.03.
Zsivity Tímea

Észak-Koszovó: irány az eszkaláció?

Kudarcba fulladt a Belgrád–Pristina párbeszéd.

Zsivity Tímea 2023.10.02.
Tóth Bettina

Mi lesz az elektromos autók sorsa?

A Bizottság nyomozást indított az olcsó kínai elektromos autók miatt.

Tóth Bettina 2023.09.29.
Varga Csilla

A nagy visszatérés

Oroszország újra az ENSZ Emberi Jogi Tanácsában?

Varga Csilla 2023.09.28.
Hegedüs Csilla

Farkasok és medvék

A szeretett póni halála kontra az emberi élet védelme.

Hegedüs Csilla 2023.09.27.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.05.04.
  • 2023.05.04.

A kohéziós politika jövője: térségekre vagy személyekre koncentráljunk?

Az Európai Unió kohéziós politikájának hagyományos célja a területi és szociális kohézió. Azaz annak a jóléti szakadéknak a csökkentése, amely egyrészről a leggazdagabb és legszegényebb régiók, másrészt a különböző szociális csoportok között húzódik. A feladat könnyűnek tűnik, ugyanakkor a szakpolitika történetének eddigi évtizedei arról tanúskodnak, hogy még uniós szinten is komoly akadályok tornyosulnak a siker útjában. Mindenesetre az új pénzügyi időszakra készülve már sokan korszakváltásról beszélnek a kohéziós politikában is.

A regionális különbségek kiegyenlítése két okból is az európai integráció első lépéseitől kezdve az együttműködés legfontosabb céljai között szerepelt. Egyrészt a gazdasági közösség alapító atyái a kezdetektől fogva tudták, hogy nem jöhet létre egységes – akkori megnevezésében: közös – piac anélkül, hogy a piacon belüli területi egyenlőtlenségek csökkentésére ne törekednének. Másrészt pedig gyakorlati okokból is sürgős volt a regionális különbségek csökkentését támogató szakpolitika megerősítése, ugyanis az alapító tagállamok között meglévő fejlettségbeli különbség, különösen az olasz Dél felzárkóztatásának problémája a kezdetektől feszítette a frissen létrejött együttműködés kereteit.

Viszonylag hosszú története ellenére a szakpolitika múltja nem dúskál sikerekben. Bár önmagában nem elhanyagolható tény, hogy például a 2004-ben csatlakozott tagállamok fejlettsége az Európai Unió átlagához viszonyítva 59-ről 77 százalékra nőtt, ez az örvendetes tény jobbára a nagyvárosi régiók szárnyalásának köszönhető. Igaz ez a megállapítás Magyarországra is: míg Budapest az uniós átlag 156 százalékán áll, a kis túlzással vele szomszédosnak tekinthető észak-alföldi régió a maga 49 százalékával az Európai Unió átlagának felét sem éri el fejlettségben.

Erre a tényre mutat rá az Európai Bizottság háromévente publikált kohéziós jelentései közül a legutóbbi, a 2022 elején megjelent Nyolcadik Kohéziós Jelentés, ami szintén tényként rögzíti, hogy a területi felzárkózás folyamatát ma valóban csupán a nagyvárosi és fővárosi régiók versenye hajtja. A dokumentum megállapításai új lendületet adtak a kohéziós politika jövőbeni reformjáról szóló gondolkodási folyamatnak.

Tavaly szeptemberben a kohézióért felelős miniszterek Prágában már azonosították azokat a főbb témákat, amely a szociális és regionális kohézió jövőjét meghatározzák. Idén januárban pedig Elisa Ferreira és Nicolas Schmit regionális politikáért, illetve szociális kohézióért felelős biztosok hívták össze azt a tanácsadó testületet, amelynek feladata, hogy 2024-ig folyó munkája során dolgozza ki a kohéziós politika jövőjét.

A testület munkájának jelentősége nem kicsi: várhatóan 2025 elején fogja megjelentetni a Bizottság a Kilencedik Kohéziós Jelentését, amelynek megállapításai nagymértékben kihathatnak magának a szakpolitikának a következő pénzügyi időszakban érvényesülő jellegére. Nem titok, hogy a tagállamok egyre élesebb vita folyik a kohéziós politika jövőjéről, alapvetően annak hatékonyságát vitatva.

Míg a közép-európai országok megtartanák a jövőben is az alapvetően a területi felzárkóztatásra koncentráló regionális politikai megközelítést, addig azok a nyugat-európai országok, amelyek egyrészt nettó befizetői az uniós költségvetésnek, másrészt pedig az elmúlt évek bevándorlási válságának következményeivel is kénytelenek szembenézni, vitatják ennek a megközelítésnek a relevanciáját. Ők sokkal inkább a szociális kohézió aspektusait hangoztatják, és azt állítják, hogy az elmúlt évek regionális politikája inkább súlyosbította a térségek közötti fejlettségbeli különbségeket, nem csökkentette.

Ezt a megközelítést hivatott tudományos módszerekkel egy, a közlemúltban megjelent tanulmány is alátámasztani. A kutatók 2,4 millió európai háztartás vizsgálatán keresztül bizonyították, hogy a regionális megközelítés nem képes a térségek közötti különbségeket kezelni az Európai Unión belül. Állításuk szerint a kilencvenes évektől kezdve az Unión belüli szociális különbségek ennek következtében nem csökkentek, hanem nőttek. Következtetésük, hogy ebből adódóan a jövő kohéziós politikáját nem a térségek, hanem a személyek felzárkóztatására kell alapozni, ugyanakkor messzemenő következményekkel bír.

A 2028. január elsején kezdődő új – és már előkészítés alatt álló – többéves pénzügyi keretterv egyik várható nagy vitapontja lesz a kohéziós politika jövője. Már most látszik kirajzolódni az a frontvonal, amit az iménti tanulmány konklúziója is kirajzol: a regionális vagy a szociális megközelítés határozza meg a jövő kohéziós kasszáját. Ha az előbbi, annak a közép-európai országok lesznek a nyertesei. Ha az utóbbi, akkor azok a fejlett országok, amelyek egyébként leszakadó régiókkal nem, vagy nem nagyon, leszakadó társadalmi csoportokkal azonban – a bevándorlási válság következményeként – nagy számban rendelkeznek. A kérdés megválaszolásának mikéntje stratégiailag is meghatározhatja a közép-európai térségek felzárkózási ütemét.

Kép: Európai Gazdasági és Szociális Bizottság

Témakörök: európai integráció, Európai Unió, kohézió, stratégia, térség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT