Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Kalas Vivien

Úton a közös európai diploma felé

A közös európai diploma gyakorlatban való megjelenése még hosszú évek munkáját kívánja meg.

Kalas Vivien 2025.05.15.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Mernyei Ákos Péter

Az Európai Parlament szigorítaná a harmadik országokból származó befektetések ellenőrzésére vonatkozó szabályokat

Mire jut a tagállami diplomácia az európai bürokrácia hatáskör-étvágyával?

Mernyei Ákos Péter 2025.05.13.
Csepeli Réka

A német–francia tengely újjáélesztésének reménye

Európa értékeinek újradefiniálása.

Csepeli Réka 2025.05.12.
Tóth Bettina

Klímaalkalmazkodás a gyakorlatban

Magyarországon négy vármegye különböző szereplői döntöttek a cselekvés mellett.

Tóth Bettina 2025.05.09.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.07.04.
  • 2022.07.04.

A határidő egyre közeledik, a célok pedig csak gyarapodnak

A francia uniós elnökség utolsó napjai során két, az Európai Unió klímacéljait és energiahatékonyságát ösztönző tanácsülésre került sor Brüsszelben. A Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács, valamint a Környezetvédelmi Tanács ülései ismét ambiciózus megállapodásokkal zárultak.

Ahogy korábbi írásainkban összefoglaltuk, mind a francia, mind a cseh uniós elnökség programjaiban prioritásként jelent és jelenik meg a gazdaság zöld átállása, az éghajlat-politika, az energiabiztonság; összeségében a klímaváltozás elleni küzdelem. Az orosz–ukrán háború ugyan egyrészt elvonta a figyelmet erről a területről, másrészt viszont megerősítette a tagállamokat az összehangolt cselekedetekben. Erről tesz tanúbizonyságot az is, hogy a soros elnöki pozíciót betöltő Párizs a hivatalban eltöltött utolsó napjai során meglehetősen sikeres kimenetelű tanácskozásokat bonyolított le. 

A Közlekedési, Távközlési és Energiaügyi Tanács június 27-én fogadta el tárgyalási álláspontját az energiahatékonysági és a megújulóenergia-irányelv felülvizsgálatát illetően, ugyanis az energiatermelés- és felhasználás az Európai Unió kibocsátásának 75%-áért felel, így elengedhetetlen ezen terület folyamatos monitorozása. A megújuló energiákra történő áttérés az Irány az 55%! (azaz az üvegházhatású gázkibocsátás 55%-kal való redukálása az 1990-es szinthez képest) intézkedéscsomag egyik prioritását képezi, ezért emelték meg 32%-ról 40%-ra a megújulók alkalmazási arányát. Az azonban már más kérdés, hogy az orosz–ukrán háború miatt meghirdetett, az energiadiverzifikációt és a fenntarthatóságot célzó REPowerEU-tervben meghatározott 45%-tól ez a cél kissé elmarad. Így a cseh elnökség számára akár ez is egy feladat lehet.

Mivel ágazatonként eltérően ütemben tud haladni az áttérés, valamennyi nagy felhasználószektorban is kötelező szabályokat határoztak meg az uniós szakminiszterek. Erre példa a közlekedésben történő kibocsátás, ahol 2030-ig 13% csökkenést kell elérni, vagy a fűtésnél és hűtésnél alkalmazott energia, ahol 2026-ig évente 0,8%, 2026-tól 2030-ig pedig 1,1%-nak kell lennie nemzeti szinten a megújulók használatának. Az épületekben pedig mintegy 50%-os részarányt kell kialakítani 2030-ig. A diverzifikáció mellett az energiafogyasztás redukálására irányuló célt is meghatároztak, amely szintén ágazatonként eltérő mennyiséget követel, így például a közszférában évi 1,7%-os csökkenést kell elérni, de folyamatos korrekció és a különböző szférákban történő teljesítések egymáshoz való igazítása is szükséges. Továbbá a gáztárolók feltöltéséről is megállapodtak, ahol a szolidaritás jegyében a tagállamok feltöltött tárolóinak kapacitását egymással megoszthatják.

A Környezetvédelmi Tanács június 28-i ülésén további öt javaslatról született megegyezés, ahol hazánknak is kiemelt szerep jutott, hiszen számos esetben a V4 országainak érdekei mentén sikerült közös álláspontot kialakítani. Az első szegmens az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS), amely szerint az EU éves szinten meghatározza az üvegházhatású gázok kibocsátásának maximális lehetséges mértékét, kompenzálásképp pedig a szereplők számára lehetővé teszi az ezekkel való kereskedelmet. A felső határon átnyúló kibocsátásért azonban fizetniük kell, tehát ez a rendszer ösztönözheti a piaci szereplőket a kibocsátáscsökkentésre. A tanácsi ülésen most megállapodtak a 61%-os kibocsátáscsökkentési cél fenntartásában, magyar kezdeményezésre pedig úgy alakítják át és teszik rugalmasabbá a rendszert, hogy a kvótaárak hirtelen és túlzott megugrása fékezhető legyen. Emellett számos elemmel is kibővítik, minthogy a tengeri szállításokból származó kibocsátást bevonják az EU ETS-be, de különálló rendszert hoz létre az építőipar és a közúti közlekedés számára.

Utóbbival összefüggésben döntöttek a Szociális Klímaalap 2027. és 2032. közötti létrehozásáról is, amely a kiszolgáltatott helyzetű háztartásokat és mikrovállalkozásokat fogja támogatni, illetve segíteni fogja az építőipari és a közúti közlekedési ágazatra vonatkozó kibocsátáskereskedelmi rendszer létrehozását. Ennek keretében a tagállamok Szociális Klímaterv benyújtására lesznek kötelesek, hogy részesülni tudjanak az alap forrásaiból meghatározott intézkedések és beruházások végrehajtása céljából. 

Az ülés során döntöttek még a közös kötelezettségvállalási rendelet, a földhasználathoz, földhasználat-megváltozáshoz és erdőgazdálkodáshoz kapcsolódó rendelet, valamint a személygépkocsikra és a könnyű haszongépjárművekre vonatkozó CO2-kibocsátási előírások felülvizsgálatáról is, amelyek esetében szintén emelték a 2030-ig elérendő célokat. Utóbbi kapcsán kiemelendő, hogy 2030-ra a személygépkocsik esetében 55%-ra, a könnyű haszongépjárművek esetében 50%-ra emelik a szén-dioxid kibocsátásának redukálására vonatkozó értéket, 2035-re pedig 100%-os célértéket vezetnek be. Azonban nem kell teljes mértékben megválni a belsőégésű motorral hajtott járművektől, hiszen az alternatív üzemanyagok alkalmazása kiküszöbölheti az eszközpark cseréjének szükségességét.

A tartalmas, kétnapos tanácskozást a francia uniós elnökség egyértelmű sikerként könyvelheti el, hiszen míg januárban a hivatalba lépéskor ambiciózus tervekkel kezdtek bele a féléves feladatba, az orosz–ukrán háború elemeiben kavarta fel az állóvizet, és késztette az uniós agendát az előzetes célkitűzések reformjára. 

Paradox jelenséget idéz elő azonban a háború keltette energiaválság, ugyanis a Fit for 55 céljai felé vezető „zöld” úttal párhuzamosan több európai ország, mint Németország, Ausztria, Olaszország vagy Hollandia is jelezte, hogy a szénerőművek újra üzembe helyezésével lehetne megteremteni a következő fűtési időszak ellátásának biztonságát. Ezzel a lépéssel viszont jelentősen megnőne az üvegházhatású gázkibocsátás, ami teljes mértékben ellentmond az alapvető céloknak. Ha ez valóban bekövetkezik, és esetleg még több európai ország csatlakozik ehhez a mozgalomhoz, búcsút inthetünk az első kibocsátásmentes kontinens címnek. 

Kép: Council of the EU

Témakörök: energiahordozó, Európai Unió, klímaváltozás, megújuló, terv
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT