Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Kutasi Gábor

Felkészültség a védelmi kiadások bővítésére

A védelem és a jólét közti feszültség nem elkerülhetetlen.

Kutasi Gábor 2025.06.17.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Csepeli Réka

Európa újra fegyverkezik – de miből és minek a kárára?

Európa képes volna-e megvédeni önmagát az Egyesült Államok nélkül?

Csepeli Réka 2025.03.26.
Zsivity Tímea

Az EU-integráció kihívásai

Fegyvertartás és biztonsági helyzet Montenegróban.

Zsivity Tímea 2025.03.21.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Varga Réka
Varga Réka
dékán, egyetemi docens, NKE ÁNTK
  • 2022.02.23.
  • 2022.02.23.

Milyen alapon vannak az oroszok Donyeckben és Luhanszkban?

Vlagyimir Putyin orosz elnök tegnap hajnalban a délkelet-ukrajnai szakadár Donyecki Népköztársaság és Luhanszki Népköztársaság szuverenitásának haladéktalan elismerését jelentette be. A két népköztársaság vezetőivel sebtében aláírt megállapodás alapján Putyin felhatalmazta az orosz fegyveres erőket, hogy biztosítsák a békefenntartást a Moszkva által újonnan függetlennek elismert területeken. 

Oroszország ezzel az aktussal államként ismeri el a Donyecki Népköztársaságot és a Luhanszki Népköztársaságot. Ezzel kétféle lépést igyekszik igazolni: egyrészt eképpen indokolja az orosz fegyveres erők nyílt bevonulását (eddig Putyin soha nem ismerte el, hogy orosz fegyveres erők jelen lennének a két szakadár területen), hiszen arra hivatkozik, hogy szuverén állam vezetői kérték az orosz csapatok jelenlétét, így nem sértve Ukrajna szuverenitását és nem is valósítva meg az ENSZ Alapokmányát sértő agressziót Ukrajna ellen. Másrészt így önállóan tud pl. nemzetközi szerződést kötni, diplomáciai kapcsolatokat létesíteni, hadgyakorlatot szervezni a két szakadár köztársasággal. Így gyakorlatilag Beloruszhoz hasonlóan két teljesen orosz barát államot tud maga mellett, pufferzónaként a rendetlen Ukrajna mellett.

A két szakadár entitás elismerése valójában nemzetközi jogot sért, hiszen az elismerés önmagában sérti Ukrajna szuverenitását: a két szakadár terület Ukrajna nemzetközileg is elismert határain belül helyezkedik el. Oroszország bevonulása a szakadár területekre, mivel ezek nemzetközi jogilag továbbra is Ukrajna területei, sérti az ENSZ Alapokmányának fegyveres erőszak alkalmazásának tilalmára vonatkozó rendelkezéseit is: az Alapokmány 2. cikkének (4) bekezdése szerint „a szervezet összes tagjainak nemzetközi érintkezéseik során más állam területi épsége, vagy politikai függetlensége ellen irányuló vagy az Egyesült Nemzetek céljaival össze nem férő bármely más módon nyilvánuló erőszakkal való fenyegetéstől vagy erőszak alkalmazásától tartózkodniuk kell”.

Erre hivatkoznak a nyugati hatalmak és az ENSZ is: a donyecki és luhanszki népköztársaságok orosz elismerése António Guterres ENSZ-főtitkár értékelése szerint sérti a világszervezet alapokmányát. „Az ENSZ a vonatkozó közgyűlési határozatokkal összhangban, továbbra is teljes mértékben támogatja Ukrajna szuverenitását, függetlenségét és területi épségét a nemzetközileg elismert határai között” – emelte ki Stéphane Dujarric ENSZ-szóvivő. Guterres szerint Oroszország e lépésével tehát megsértette Ukrajna területi épségét és szuverenitását. 

Ha pedig a háború joga felől közelítjük meg a kérdést, ez a konfliktus nemzetközi fegyveres összeütközésnek minősül, hiszen függetlenül a szakadár területek Oroszország általi elismerésétől, azok jogilag Ukrajnához tartoznak. Ezen belül is az 1949-es IV. Genfi Egyezmény fogalomhasználata alapján feltehetőleg megszállásnak minősül (vélelmezhetjük, hogy az orosz csapatok ott maradnak egy ideig), még akkor is, ha az ukrán csapatok aktívan nem vesznek részt harci cselekményekben az orosz csapatok ellen. Ez pedig azt jelenti, hogy Oroszországnak mint megszálló hatalomnak egy sor nemzetközi kötelezettséget kell betartania, melyek főként a megszállt lakosság humanitárius szempontjai alapján születtek.

A Genfi Egyezmények közös 2. cikke szerint, mely gyakorlatilag a nemzetközi fegyveres összeütközés definícióját adja meg: „a jelen Egyezmény alkalmazást nyer két vagy több Magas Szerződő Fél között bekövetkező megüzent háború vagy minden más fegyveres összeütközés esetén, még ha a hadiállapot fennforgását közülük valamelyik nem is ismeri el.”, illetve: „Az Egyezmény alkalmazást nyer valamely Magas Szerződő Fél területe egészének vagy egy részének bármilyen megszállása esetében is, még akkor is, ha ez a megszállás nem ütközik semmiféle katonai ellenállásba.”

Tekintettel arra, hogy Oroszország immár nem Ukrajna részének tekinti a két entitást, hanem független államnak, ez azt is jelenti, hogy Oroszország feltehetőleg nem fogja elismerni, hogy nemzetközi fegyveres összeütközés lenne Oroszország és Ukrajna között (ezért is használja a békefenntartás kifejezést), nem fogja magát megszálló hatalomnak tekinteni, és nem fogja azt sem elismerni, hogy a háború idején alkalmazandó Genfi Egyezményeket és egyéb, háborúra vonatkozó nemzetközi szabályokat alkalmaznia kellene. A konfliktus jogi minősítése azért is fontos, mert esetleges felelősségre vonás esetén azonban – amire elvileg háborús bűncselekmények esetén az egyetemes joghatóság elve alapján bármely állam jogosult – nem az fog számítani, hogy mit mond Oroszország vagy mit mondanak a nyugati államok, hanem az, hogy az eljáró bíróság miként értékeli a helyzetet.

Kép: AFP

Témakörök: fegyver, háború, Putyin
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT