Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Varga Csilla

A majdnem meghiúsuló EBESZ soros elnökség

A szervezet fő funkciója az európai biztonság és stabilitás megőrzése.

Varga Csilla 2024.01.10.
Ludovika.hu

Jelentés kérdőjelekkel – az EBESZ választási misszió javaslatai

Az áprilisi választások után a szervezet 2022. július 29-én hozta nyilvánosságra jelentését.

Ludovika.hu 2022.08.04.
Tárnok Balázs

A Kisebbségvédelmi Keretegyezmény szakértőinek szlovákiai országlátogatása

Merre tart a kisebbségvédelem?

Tárnok Balázs 2021.09.14.
Bagi Nikoletta Dóra

A Magyarországon élő nemzeti kisebbségek helyzete az oktatás területén

Fókuszban a közösségek anyanyelvű oktatása.

Bagi Nikoletta Dóra 2021.07.05.
Zahorán Csaba

Még egyszer Trianon román emléknapjáról

“Közös múlt – eltérő emlékezetek”-sorozat (4. rész).

Zahorán Csaba 2021.06.22.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Varga Csilla
Varga Csilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.06.08.
  • 2021.06.08.

Hol tart a nemzeti kisebbségek megfelelő oktatási lehetőségeinek biztosítása?

Az EBESZ Nemzeti Kisebbségi Főbiztosának Hivatala 2021. június 7-én szervezte meg A Nemzeti Kisebbségek Oktatási Jogairól szóló Hágai Ajánlások létrehozásának 25. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát. Az eseményre online formában került sor, melynek meghívott előadói az egyes EBESZ tagállamok magasrangú kormányzati képviselői és multilaterális szervezetek – így az ENSZ, EBESZ, UNESCO – tisztségviselői, valamint a témában jártas egyéb szakértők voltak, akik elsősorban a Hágai Ajánlások EBESZ tagállamokban történő megvalósulását, a többnyelvű oktatással, ezen belül a nemzeti kisebbségek oktatásával kapcsolatos jó gyakorlatokat járták körül.

Forrás: OSCE

A Hágai Ajánlásokat 1996. október 1-jén fogadta el és tette közzé az EBESZ Nemzeti Kisebbségi Főbiztosának Hivatala, kiemelten kezelve a nemzeti kisebbségek nyelvi oktatásának fontosságának és annak a nemzeti kisebbségek azonosságtudatának megőrzésében és elmélyítésében betöltött szerepét. Az Ajánlások kísérletet tesznek arra, hogy tisztázzák az oktatási jogok tartalmát, illetve biztosítsák koherenciájukat alkalmazásuk során. A dokumentum a decentralizációval és részvétellel, a köz –és magánintézmények szerepével, az alap –és középfokú kisebbségi oktatással, a kisebbségi oktatással a szakoktatásban, a kisebbségi nyelvű felsőoktatással és a tantervfejlesztéssel kapcsolatban fogalmaz meg elveket, javaslatokat, illetve értelmező megjegyzésekkel egészíti ki a lefektetett ajánlásokat. Az EBESZ Nemzeti Kisebbségi Főbiztosa az elmúlt 25 évben egyébként kilenc tematikus ajánlást tett közzé, melyek az egyes főbiztosok EBESZ tagállamokban szervezett megfigyeléseit, tapasztalatait, jó gyakorlatokat foglalják össze. Az ajánlások alapján a tagállamok olyan politikákat alakíthatnak ki, melyek támogatják az adott társadalom nyelvi, oktatási, politikai részvételi sokszínűségét és egyéb lehetőségeit.

A Hágai Ajánlások létrehozásának 25. évfordulója alkalmából szervezett konferencia fontosságát az adja, hogy az Ajánlások létrehozása óta az oktatás továbbra is az egyenlőség biztosításának, a nemzeti identitás megőrzésének fontos feltétele, mely jelentősen hozzájárul a konfliktusok megelőzéséhez és a társadalom különböző csoportjai közötti baráti, békés kapcsolatok felépítéséhez, megőrzéséhez. Az eseményt Kairat Abdrakhmanov, az EBESZ Nemzeti Kisebbségi Főbiztosa; Ann Linde svéd külügyminiszter, az EBESZ soros elnöke; Stefania Giannini, az UNESCO oktatási főigazgató-helyettese és Fernand de Varennes, az ENSZ Kisebbségi Különleges Jelentéstevője nyitotta meg.

A Kisebbségi Főbiztos kiemelte, hogy a Hágai Ajánlások az EBESZ hasonló dokumentumai közül elsőként kerültek elfogadásra, mivel az oktatás terén megjelenő kihívásokat szükséges volt kezelni, mely napjainkban sincs másként. Az oktatás az egyik legfontosabb befektetés az államok számára és a minőségi oktatáshoz való hozzáférés biztosítása a kisebbségekhez tartozó személyek számára rendkívüli jelentőséggel bír. Éppen ezért az EBESZ Kisebbségi Főbiztosa is kiemelt stratégiai prioritásként kezeli az adott témakört, és nagy hangsúlyt fektet ennek előmozdítására.

Fernand de Varennes elmondta, hogy az Ajánlások alkalmazása napjainkban is ugyanolyan fontos, mint létrehozásuk időszakában. A nemzeti kisebbségek anyanyelvi oktatása elsősorban előmozdítja a kisebbségi identitás megőrzését és mélyítését, másodsorban nemzetközi jogsértésként értelmezhető, ha egy adott állam, bár lehetősége lenne rá, de nem biztosítja a kisebbségek számára az anyanyelvükön való oktatást. Ezen felül a kisebbségi nyelvű oktatás biztosításának hiánya konfliktusokhoz, feszültségekhez vezethet az adott államokban, ahogyan ez a Hágai Ajánlások létrehozása előtt is megfigyelhető volt, és ami egyébként nemcsak Európára jellemző sajátosság, hanem a világ sok országát érinti. A Kisebbségi Különleges Jelentéstevő szerint a nemzeti kisebbségek asszimilációja és hátrányos megkülönböztetése napjainkban is nagy méreteket ölt, így az Ajánlások gyakorlati alkalmazása elengedhetetlen lenne.

A konferencia első panelbeszélgetése a Hágai Ajánlások fő elveit és az elmúlt 25 évben az EBESZ tagállamokban megvalósult gyakorlati alkalmazását járta körül, melyen szerb, kirgiz, moldovai, német és bosznia-hercegovinai magasrangú kormányzati képviselők és szakértők osztották meg gondolataikat. Az egyes gyakorlatok alapján megfigyelhető, hogy az államok, eltérő mértékben ugyan, de biztosítják a kétnyelvű oktatás bizonyos formáit. Általánosságban elmondható, hogy az adott nemzeti kisebbségi csoportoknak az államnyelv megtanulása által is szükséges és hasznos integrálni az adott társadalomba, azonban emellett biztosítani kell az anyanyelven való oktatás lehetőségét is. A teljeskörű vagy nagyobb mértékű anyanyelven megvalósuló oktatás, általánosságban véve, az adott államban attól függ, mely kisebbségeket ismeri el az állam nemzeti kisebbségeknek, amit legnagyobb mértékben e csoportok számbeli többsége befolyásol. A meghívott előadók elmondták, hogy országaikban folyamatban van a többnyelvű oktatás implementációja és fejlesztése; alapvetően pozitív fejleményekről számoltak be, de bizonyos kihívásokat is kiemeltek.

Az esemény következő része a kisebbségekhez tartozó lányok, mint az adott közösségen belüli leghátrányosabb csoport, oktatásban megjelenő kihívásaival foglalkozott; a második panelbeszélgetés pedig a digitális oktatás korszakában vizsgálta az Ajánlások és a többnyelvű oktatás jövőbeli lehetőségeit. A macedón, grúz, kazah, illetve finn felszólalók megosztották országaik tapasztalatát az adott kérdésben, többen említést téve a járványidőszakban megvalósuló digitális oktatás előnyeiről és hátrányairól.

A konferencia részleteivel kapcsolatos további információ az EBESZ Kisebbségi Főbiztosának hivatalos honlapján érhető el: https://www.osce.org/event/25-anniversary-hague-recommendations

Témakörök: EBESZ, Fernand de Varennes, Hágai Ajánlás, nemzeti kisebbség, UNESCO
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT