Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Az EU kutatási keretprogramjának megújítása

Középpontban a „dual‑use by design”.

Taraczközi Anna 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Pató Viktória Lilla

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

Pató Viktória Lilla 2025.07.02.
Ludovika.hu

Dánia az EU élén

Skandináv ambíciók a lengyel elnökség után.

Ludovika.hu 2025.07.01.
Mernyei Ákos Péter

Aki sokat markol, keveset fog

Az Európai Tanács eredményei.

Mernyei Ákos Péter 2025.06.30.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2021.03.05.
  • 2021.03.05.

Okos lesz-e az uniós elszálló adósság?

Egy éve már, hogy a berobbanó világjárvány hatására az Európai Unió tagállamainak gazdasági és pénzügyminiszterei úgy döntöttek, hogy felfüggesztik az uniós költségvetési szabályokat. Úgy tűnik, hogy az amúgy is sokat kritizált szabály visszaállítása egyelőre nem esedékes, hiszen még 2022-ben sem tervezik visszavezetni, így garantált a tagállamok adósságainak felhalmozódása.

A felfüggesztett szabályok értelmében a tagállamoknak úgy nyújthatnak gazdaságélénkítő és munkahelymegőrzésre irányuló támogatásokat vagy fejleszthetik az egészségügyet, hogy közben jócskán túlléphetik a megszabott 3 százalékos költségvetési hiányt vagy a GDP arányához mért 60 százalékos államadósságot. Igaz, ez utóbbit már a járvány előtt is számos tagállam megtette, mégsem indított az Európai Bizottság kötelezettszegési eljárást amiatt, hogy az állami kiadások túl magasak. 

A gyors felépülést jósoló elemzések ellenére úgy tűnik, hogy az Európai Unió egyelőre nem tud megbirkózni a rá nehezedő válsággal. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy Paolo Gentiloni, az Európai Unió gazdasági ügyekért felelős biztosa a napokban úgy vélte, hogy az unióban 2022 közepe előtt nem várható számottevő gazdasági javulás. Emiatt javasolta, hogy a költségvetési szabályokat a következő évre is függesszék fel, valamint, hogy az államok használják ki az olcsó kamatokat és további beruházásokkal igyekezzenek elkerülni a tömeges csődbejelentéseket, valamint a tartós munkanélküliséget. A túlzott adósság miatt aggódó közgazdászokat azzal igyekezett megnyugtatni, hogy a „jó adósság” a későbbi újraépítést szolgálja, ezért arra biztatta a tagállamokat, hogy fektessenek a kutatásba, az oktatásba, az egészségügybe, valamint az infrastruktúra fejlesztésébe.

Vitathatatlan, hogy az említett területeken való beruházás középtávon megtérülhet, azonban kérdéses, hogy hosszútávon fenntartható lesz-e az unió gazdasága. Az elmúlt tíz évben, a gazdaság több, mint 65 százaléka a szolgáltatóiparra épült, 22 százaléka az iparból állt, valamint a mezőgazdaság 1,7 százalékot tett ki. Ahogy korábban írtuk, a jelenlegi válság mutatott rá az ipar hiányából származó uniós gazdaság törékenységére és az újraiparosítás szükségességére. A kutatásba, az oktatásba, valamint az infrastruktúra fejlesztésébe való befektetés olyan területeket kellene, hogy megcélozzon, amelyek a hosszútávú fenntarthatóságot is szem előtt tartják és ezek középtávon is megtérülhetnek.

A több lábon álló gazdaság előnyeit Magyarország esetével kitűnően lehet illusztrálni. Az elmúlt egy évben bevezetett korlátozó intézkedések természetesen a magyar gazdaság lassulását is meghatározták, ám a mezőgazdaság és az ipar (különösen az építőipar) teljesítménye ellensúlyozta a magyar szolgáltatások stagnálásából adódó GDP kiesést. Magyarország bruttó hazai termékének idei növekedése várhatóan eléri a 4 százalékot, ami meghaladja az eurózóna vagy az unió átlagát. Egy több lábon álló stabilabb gazdaság a különböző sokkokkal szemben ellenállóbb tud lenni és így versenyképesebb is. Követendő példa lehetne az unió több tagállama számára is.

Témakörök: Európai Unió, gazdasági válság, költségvetés, koronavírus, munkanélküliség
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT