Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Navracsics Tibor

Az Európai Bizottság 2022-ben: a háborúk éve

Az ideológiai „vakság” megszűnése.

Navracsics Tibor 2022.12.15.
Tárnok Balázs

Pert vesztett a Minority SafePack az EU Törvényszéken

A döntés nem jelenti a Minority SafePack kezdeményezés végét.

Tárnok Balázs 2022.11.14.
Petri Bernadett

Uniós intézmények és jogállamiság: erősödőben az Európai Ombudsman?

Egyre intenzívebbé válik a jogállamisági kontroll megjelenése.

Petri Bernadett 2022.10.10.
Gát Ákos Bence

Harc az uniós forrásokért – ki nyer a végén?

Becsmérlő jelzős szerkezetek az EP-ben.

Gát Ákos Bence 2022.10.07.
Tárnok Balázs

SOTEU 2022: külső és belső támadások az EU demokráciája ellen

Beszéd az Unió állapotáról.

Tárnok Balázs 2022.09.20.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tárnok Balázs
Tárnok Balázs
megbízott intézetvezető, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2020.12.29.
  • 2020.12.29.

Az Európai Unió 2020-ban IV. – Kisebbségpolitika és európai polgári kezdeményezések

2020-ban az őshonos nemzeti kisebbségek európai uniós védelmét az európai polgári kezdeményezések rendszere befolyásolta leginkább, figyelemmel a két, őshonos közösségek érdekeinek előmozdításával kapcsolatos polgári kezdeményezés, a Minority SafePack és a nemzeti régiókról szóló kezdeményezés előrehaladására.

A Minority SafePack aláírásgyűjtésének 2018. évi sikerét követően 2020 elején újabb szakaszába lépett a kezdeményezés. A szervezők benyújtották a Bizottsághoz a több mint 1,1 millió uniós polgár által támogatott kezdeményezés tervezetét, és ezzel megkezdődött a javaslatcsomag uniós intézmények általi vizsgálata. E vizsgálati szakasz menetrendjét jelentősen módosította a koronavírus, mivel a korlátozó rendelkezései miatt nem kerülhetett sor a kezdeményezés nyilvános meghallgatására. Az uniós jogalkotó az európai polgári kezdeményezésekre vonatkozó eljárási határidők meghosszabbításáról döntött, így végül október 15-én került sor a kezdeményezés nyilvános meghallgatására, december 14-én pedig az Európai Parlament tartott plenáris vitát a javaslatcsomagról, amelyet a Bizottság számára egyértelmű üzeneteket és felszólítást megfogalmazó állásfoglalással erősített meg.

Időközben számos tagállami és regionális parlament is támogató nyilatkozatot fogadott el a kezdeményezés mellett (így például a német Bundestag, egyhangúlag elfogadott határozatban), az Európai Parlamentben pedig Vincze Lorántot, a Minority SafePack mögött álló Európai Nemzetiségek Föderatív Uniójának (FUEN) elnökét nevezték ki az európai polgári kezdeményezések jelentéstevőjeként. A Bizottságnak 2021. január 15-ig kell közzétennie a kezdeményezéssel kapcsolatos következtetéseit, amely nem csupán a Minority SafePack kezdeményezés érdeméről, de a nemzeti kisebbségek európai uniós védelmének jogi és politikai lehetőségeiről szóló kinyilatkoztatás is lesz. Ahogy az EUstrat által szervezett konferencián intézetünk vezetője, Navracsics Tibor, az európai polgári kezdeményezések rendszerének magyarországi nagykövete kifejtette, a Minority SafePack új fejezetet nyitott az európai integráció történetében, hiszen sikerével végre megjelent az európai belpolitika radarján az őshonos nemzeti kisebbségek témája.

A nemzeti régiókról szóló európai polgári kezdeményezés is jelentős eredményeket könyvelhetett el 2020-ban. Az év elején még nagyon rosszul állt a 2019. május 7-én indult aláírásgyűjtés, azonban a tavasz folyamán új lendületet kapott a folyamat, amit a koronavírus sem tudott megtörni. Sőt! A szervezők sikeresen helyezték át az aláírásgyűjtési kampányt az online térbe, aminek eredményeként minden korábbi rekordot megdöntöttek az online aláírásgyűjtés intenzitását illetően (az utolsó egy hét alatt közel 700 ezren támogatták online a Székelyföldről indult javaslatot!). Így bár az egyéves gyűjtési időszak végére összegyűlt a több mint egymillió támogató aláírás, a kezdeményezés a szükséges hét tagállam helyett csak háromban lépte át az érvényességhez szükséges minimum aláírásszámot.

Észszerű elvárásnak számított az aláírásgyűjtési időszak koronavírus miatti meghosszabbítása, az eredeti határidő napján azonban erre vonatkozóan csupán jóslatokat tudtunk megfogalmazni. A Bizottság által később előterjesztett javaslat eredményeként végül júliusban fogadta el az uniós jogalkotó a határidő-hosszabbításról szóló rendeletet. A szervezők újraindíthatták a gyűjtést, első körben 2020. november 7-ig. A májusi határidőig az aláírások hozzávetőleg 98 százaléka érkezett a magyar közösségektől (Magyarország, Erdély, Felvidék), így a második gyűjtési szakaszban a szervezők feladata az európai szintű kampány megvalósítása, és a szükséges négy hiányzó tagállam biztosítása volt. A koronavírus nem könnyítette meg a szervezők dolgát; a pandémia újabb hulláma a tavaszinál is több korlátozást hozott. A szervezőknek csupán két további tagállamban (Horvátország, Litvánia) sikerült elérni a minimum aláírásszámot, azonban a Bizottság – a nyáron elfogadott rendelet felhatalmazása alapján – újabb három hónappal meghosszabbította a gyűjtési határidőt. Jelen állás szerint 2021. február 7-ig lehet tovább gyűjteni az aláírásokat, így újabb lehetőség nyílt a kezdeményezés jogi értelemben vett sikerre vitelére (ehhez már csak egy tagállamban szükséges a minimum aláírásszám elérése, miután karácsonyra hatodik országként Svédországban is összegyűlt az érvényességhez szükséges aláírás).

2020 a nemzeti kisebbségek európai uniós védelmében a politikai érdekérvényesítés és a tematizálás éve volt. Számos tagállami és európai uniós intézmény hatékonyan sikerült lobbizni a Minority SafePack kezdeményezés támogatása érdekében, a nemzeti régiókról szóló kezdeményezés kapcsán pedig jelzésértékű magyar összefogás alakult ki a Kárpát-medencében. 2021-ben mindkét kezdeményezés esetében alappal várhatunk további előrehaladást, amely az uniós kisebbségvédelmi törekvéseket is több évre meghatározhatja.

Kép: Székelyhon

Témakörök: Európai Bizottság, Európai Parlament, kisebbségvédelem, Minority SafePack, nemzeti kisebbség, nemzeti régiók
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT