Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Zsivity Tímea

Montenegró: EU-csatlakozás és biztonsági válság között

Az Unió és a régió országai felelősséggel tartoznak a közös kihívások kezeléséért.

Zsivity Tímea 2025.01.24.
Felder András Bence

Parlamenti választások Montenegróban: megváltozott politikai erőviszonyok

Politikai instabilitás és gazdasági kihívások.

Felder András Bence 2023.06.16.
Felde András Bence

Elhúzódó politikai válság, közelgő államfőválasztás Montenegróban

Éles ellentét az államfő és az ügyvezető kormány között.

Felde András Bence 2023.03.17.
Tárnok Balázs

Szlovák kormányválság: jön az utolsó felvonás?

A szlovákiai magyar pártot is belső ellentétek feszítik.

Tárnok Balázs 2022.12.14.
Szűcs Petra

Fenntartható üzlet és gazdaság – 3rd RICE PhD Seminar

Bemutatkozási lehetőség a fiatal kutatók számára.

Szűcs Petra 2022.09.26.
MESSZELÁTÓ BLOG
Felde András Bence
Felde András Bence
a Nemzetek Európája Karrierprogram végzett résztvevője
  • 2022.03.16.
  • 2022.03.16.

Belpolitikai válság Montenegróban

Montenegró 2022 elején belpolitikai válsággal néz szembe: a koronavírus járvány okozta gazdasági visszaesést és társadalmi frusztrációt a legkisebb közös többszörös elvén szerveződő koalíció – a pártok közötti törésvonalak miatt – nem tudta megfelelő hatékonysággal kezelni, a februári bizalmatlansági indítvánnyal a kormány elveszítette többségét.

Az elkövetkezendő hetekben új miniszterelnök-jelöltet kérhet fel Milo Dukanović államfő a kormányalakításra, akinek a 2020. évi választások óta ellenzékbe szorult pártja lehet a helyzet egyik legnagyobb kedvezményezettje. Amennyiben nem sikerül kormányt alakítani, úgy előrehozott választásokat szükséges tartani a nyugat-balkáni országban. De mégis mi vezetett e belpolitikai helyzethez, hol tartunk jelenleg, a jövőbeli szcenáriók mit jelenthetnek az európai integráció folyamatára?

A Szocialisták Demokratikus Pártjának (Demokratska Partija Socijalista Crne Gore, DPS) népszerűség-csökkenéséhez 2020 közepére számos tényező szolgált táptalajul: az illegális pártfinanszírozással kapcsolatos „Boríték-ügy”, valamint az „Állj ellen” mozgalom mentén, továbbá az egyházügyi törvény módosítása és a koronavírus-járvánnyal összefüggő intézkedések hozományaként erősödtek fel a kormánykritikus hangok. A Dukanovic-kormánynak bel- és külpolitikai feszültségekkel egyaránt szembe kellett néznie. A korlátozó intézkedések nyomán kialakult frusztráció különböző tüntetések formájában öltött testet, amit a kormány „koronapolitikájából” fakadó, illetve a belgrádi vezetéssel kialakult – repülőterek használatán alapuló – fagyos viszony is tetézett. Noha a magas részvételű választások ezt követően Milo Dukanović pártjának győzelmét hozták, kormányt a Zdravko Krivokapić vezette Montenegró Jövőjéért (Za budućnost Crne Gore), Aleksa Bečić Béke a mi nemzetünk (Mir je naša nacija) és a Dritan Abazović Polgári Mozgalom Egyesült Reformakciója (Građanski Pokret Ujedinjena reformska akcija, URA) által vezetett Feketén fehéren (Crno na bijelo) tömörülés alakíthatott.

A választások után érzékelhető volt, hogy rendkívül sok kérdés megválaszolása várat magára: mindenekelőtt a pártok közötti törésvonalakat szem előtt tartva a legkisebb közös többszörös elvén kellett megszervezni a felálló kormányt. Az előzetes elképzelések szerint a kormány ezzel gyors, a járvány hatására kialakult bel- és külpolitikai feszültségeket kezelő intézkedéseket hozhatott, amit a hárompárti megállapodás szerint az előző rezsimmel szembeni elszámolásnak, közigazgatási reformoknak és korrupció elleni fellépésnek kellett követnie. Egyértelművé vált, hogy a törékeny koalíciónak – amelyet szerb-barát, EU- és NATO-integráció mellett elkötelezett pártok egyaránt alkottak – a kormányzási tapasztalathiányt megalapozott szakpolitikai döntésekkel kell pótolnia. 

2022 elejére az elképzelések megvalósításainak aránya azonban felemás képet mutat. A közigazgatásban dolgozók cseréjét – annak kis mérete miatt – a koalíciós kormány részben tudta csak kivitelezni. Tavaly májusban a kormánytöbbség megszavazta az ügyészi kinevezéseket szabályozó törvény módosításait annak ellenére, hogy a Velencei Bizottság, az Európa Tanács alkotmányjogi tanácsadó testülete aggodalmakat fogalmazott meg azzal kapcsolatban. 2021. decemberében az igazságügyi reformok előmozdítása után a parlament új ügyészségi tanácsot választott, így Ivica Stanković legfőbb államügyész tavalyi nyugdíjba vonulásának példáját február 17-én – a DPS-sel többször kapcsolatba hozott – Milivoje Katnić is követte. A korrupció és szervezett bűnözés elleni fellépés tekintetében – habár az Európai Bizottság jelentése korlátozott előrehaladásról, a Transparency International 2021. évi Corruption Perception Index dokumentuma pozitív tendenciáról számol be –, a Korrupcióellenes Ügynökség továbbra is számos magas szintű ügyet hagyott figyelmen kívül, három új kormánypárthoz köthető tagja pedig a testület függetlenségét kérdőjelezi meg.

A reformok felemás végrehajtási aránya mellett 2022 januárjára a nehézkes, körülményes döntéshozatal mentén kialakult belpolitikai válság fokozódott: az európai uniós csatlakozás és a reformfolyamatok minél előbbi végrehajtása érdekében Dritan Abazović miniszterelnök-helyettes, az URA vezetője egy európai integrációban elkötelezett kisebbségi kormányt javasolt január 17-én, mellyel véleménye szerint a belpolitikai válság kezelhető. Leszögezte, a koalícióban Milo Dukanović baloldali pártjának és a Demokratikus Frontnak nincs helye, a jövőben az Európai Uniós folyamatok előrehaladása szempontjából a pártok közötti együttműködésre kell fókuszálni. Két nappal később a Feketén fehéren koalíció és az ellenzéki pártok bizalmatlansági indítványt terjesztettek be Zdravko Krivokapić kormánya ellen, Aleksa Bečić házelnököt pozíciójából eltávolították, az indítványról szóló februári szavazáson a 81 fős parlament többsége megvonta a kormánytól a bizalmat. A bizalmatlansági indítvány középpontjában a miniszterelnök cselekedetei álltak: a dokumentumban foglaltak szerint a miniszterelnök az utóbbi hónapokban ellehetetlenítette a kormány és a parlament közötti együttműködést, több helyen megsértette az ország alkotmányát, mellyel politikai válságba sodorta az országot.

A folyamatokat az Európai Unió is árgus szemekkel figyeli. Tonino Picula, az Európai Parlament montenegrói jelentéstevője és Vladimír Bilčík, az EU-Montenegró Stabilizációs és Társulási Parlamenti Bizottság küldöttségének elnöke a montenegrói kormány elleni bizalmatlansági szavazást követően nyilatkozatban rögzítette, hogy minden olyan döntést támogatni fognak, amelyek az európai normákon alapulnak, tiszteletben tartják az európai értékeket, valamint tükrözik a polgárok kívánságát és akaratát. Kulcsfontosságú, hogy a politikai tétlenség ne akadályozza a reformfolyamatok előrehaladását. A kormány a bizalmatlansági szavazás eredménye után jelenleg ügyvezető kormányként működik tovább, a köztársasági elnök előreláthatóan Zdravko Abazovićot kérheti fel a kormányalakításra, viszont amennyiben erre nem kerül sor, akkor előrehozott választásokat szükséges tartani. Mindenesetre a szcenáriókból a DPS kerülhet ki a legjobban: Dukanović pártja a kormányalakítást követően tovább gátolhatja az értékeivel és érdekeivel összeegyeztethetetlen potenciális döntéseket, előrehozott választások esetén pozícióját erősítheti.

Bármilyen forgatókönyv is valósul meg, a jövőben felálló – akár kisebbségi, akár előrehozott választások utáni – montenegrói kormány előtt számos feladat fog állni. A koronavírus járvány a nyugat-balkáni államok közül Montenegrót érintette a legjobban, a gazdasági növekedés és a turizmus élénkítése, a társadalmi frusztráció csökkentése a belpolitikai kérdések középpontjában áll. Külpolitikai kérdésekben a szomszédokkal – elsősorban Szerbiával – történő hatékony együttműködésen és a NATO-n belüli pozíció erősítésén túl, a fő hangsúly az európai integrációra helyeződik. A francia soros elnökség programjában a nyugat-balkáni bővítés nem szerepel prioritásként – a politikai szinten hangoztatott európai perspektíván túl, a célkitűzések mindinkább az intézményi reformokra, külkapcsolatokat tekintve Afrikára fókuszál –, így Podgorica előtt lehetőség nyílik, hogy rendezze sorait. A csatlakozáshoz szükséges reformokhoz elengedhetetlen lesz a kormány és ellenzék közti együttműködés, ugyanis a következő két-három évben a fejezetek lezárásához új lendületet adhatnak akár a cseh, magyar vagy lengyel bővítéspárti soros elnökségek is.

Témakörök: kilábalás, kormányválság, Montenegro
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT