Donald Trump elnök bejelentése, miszerint 25%-os vámot vet ki az európai autóimportra, komoly aggodalmakat keltett az európia autóexportőrök körében. A lépés közvetlen és közvetett módon is jelentős hatással lehet a magyar gazdaságra, amely nagymértékben függ a német autóipari megrendelésektől. Az intézkedést megelőzően kölcsönösen 2,5%-os vámot alkalmazott az USA és az EU egymás autóipari termékeire.
Németország autóipara számára az Egyesült Államok továbbra is az egyik legfontosabb exportpiac. Az EU USA-ba irányuló autóipari exportja eddig növekvő értéket mutatott, az évi 56 milliárd euró értéket is elérte, amely teljes autóipari kivitel 20%-a. A 25%-os vám jelentős áremelkedést okoz, ami várhatóan 15-20%-kal csökkenti az USA-ba irányuló kivitelt. Egy 2023-as amerikai tanulmány elemezte az amerikai új autó piac árrugalmasságát. Ebből kiderül, hogy a vevők jövedelmétől és az autó kategóriájától függően eltérő módon ugyan, de a járműárak emelkedése keresletcsökkenést okoz. (Az árrugalmasság alatt azt értjük, hogy 15 %-os áremelkedés mekkora keresletcsökkenést vált ki.) A tanulmányból kiderül, hogy nem kizárólag az autó ára a meghatározó, hanem az üzemanyag árának növekedése is visszafogja a keresletet (keresztárrugalmasság kiegészítő termék esetén). Viszont a luxus (nagyobb lóerő, frissebb technológia, szélesebb tengelytáv), növeli a keresletet, azaz a felső kategóriás (luxus) autók vásárlói kevésbé árérzékenyek, köszönhetően egyébként a magasabb jövedelemnek is. Míg a vásárlók legszegényebb 20%-a 25%-os áremelkedésre majdnem 22%-os keresletcsökkenéssel reagál, a középosztály már csak fele akkor intenzitással, míg a leggazdagabbak csak 5%-os csökkenéssel.
A német autóipar eddig nagyságrendileg 440 ezer autót volt képes exportálni az USA-ba, amely a teljes, Amerikába irányuló európai autóexport több mint fele. Németország számára a legnagyobb exportpiac eddig az Egyesült Államok volt több mint 13%-os részesedéssel. A német gyáripar Amerikába irányuló kitelepülése már a megelőző két évben megindult, és valószínű, hogy ez felerősíti az autóipari kitelepülést egyrészt az USA-ba, másrészt a költséghatékonyabb kelet-európai telephelyek felé. Várható, hogy a fenti árrugalmaság alapján 50-60 ezer darab kiesik a német exportból és még további 50 ezer darab a többi európai autógyártó kiviteléből már rövid távon, ha fennmaradnak a vámok az év második felében is.
A magyar autóipar veszthet és nyerhet is
A német autóipar problémái közvetlenül érintik a magyar gazdaságot is. A magyar autóipari export több mint 39%-a közvetlenül Németországba irányul, míg az USA-ba mindössze nagyjából 1%-a. Tehát leginkább a német termeléstől függ, amely már a vámbevezetést megelőzően is visszaesést mutatott, így a német export csökkenése a magyar termelés visszaesését is maga után vonhatja.
Közúti járműexport, Magyaroroszág, 2024
Összes magyar autóexport | Németországba | Ausztriába | Franciaországba | USA-ba | |
2024, milliárd euró | 13 | 5,1 | 1 | 0,37 | 0,15 |
2024, % | 100 | 39.38% | 7.45% | 2.81% | 1.17% |
forrás: KSH
A német autógyártók várhatóan kettős stratégiát alkalmaznak majd az Egyesült Államok által bevezetett vámok hatásainak ellensúlyozására. Egyrészt, a korábbi tendenciák alapján, egyre több termelőegységet költöztetnek az USA-ba. Másrészt, a költséghatékonyabb termelési megoldások érdekében Kelet-Európában, így Magyarországon vagy Európán kívüli telephelyeken is növelhetik beruházásaikat. Ez a kettős megközelítés lehetővé teszi a német autógyártók számára, hogy valamennyire ellensúlyozzák a vámok okozta áremelkedést és annak keresletcsökkentő hatását az amerikai piacon. Magyarország számára ez gazdasági lehetőséget teremthet a közvetlen vámhatás okozta piacvesztés ellensúlyozására. Fontos megjegyezni, hogy a további beruházások mértéke nagymértékben függ a magyar munkaerőpiac kapacitásától. A vállalatoknak megfelelő képzettségű, iparági tapasztalattal bíró és elegendő létszámú munkaerőre van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan tudják bővíteni a hazai termelésüket.
Nyitókép: depositphotos.com