Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csehes András

Az orosz-ukrán helyzet hatása a nemzetközi piacokra

A legrosszabb forgatókönyv.

Csehes András 2022.03.03.
Ináncsi Mátyás

Autonóm járművek kiberbiztonsági kihívásai (2. rész)

Számos sebezhetőséget dokumentáltak.

Ináncsi Mátyás 2022.01.20.
Várpalotai Viktor

Oroszország és Ukrajna: COVID-fronton még távolban a győzelem

Oroszországban viszonylag korán, már 2020. január 31-én regisztrálták az első megbetegedést. Július 9-ig több mint 700 000 fertőzöttet vettek nyilvántartásba, akik közül mintegy 480 000-en gyógyultak meg,

Várpalotai Viktor 2020.07.10.
LUDECON BLOG
Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2025.03.31.
  • 2025.03.31.

Trump vámja sötét jövőt fest az európai autóiparnak

Donald Trump elnök bejelentése, miszerint 25%-os vámot vet ki az európai autóimportra, komoly aggodalmakat keltett az európia autóexportőrök körében. A lépés közvetlen és közvetett módon is jelentős hatással lehet a magyar gazdaságra, amely nagymértékben függ a német autóipari megrendelésektől. Az intézkedést megelőzően kölcsönösen 2,5%-os vámot alkalmazott az USA és az EU egymás autóipari termékeire.

Németország autóipara számára az Egyesült Államok továbbra is az egyik legfontosabb exportpiac. Az EU USA-ba irányuló autóipari exportja eddig növekvő értéket mutatott, az évi 56 milliárd euró értéket is elérte, amely teljes autóipari kivitel 20%-a. A 25%-os vám jelentős áremelkedést okoz, ami várhatóan 15-20%-kal csökkenti az USA-ba irányuló kivitelt. Egy 2023-as amerikai tanulmány elemezte az amerikai új autó piac árrugalmasságát. Ebből kiderül, hogy a vevők jövedelmétől és az autó kategóriájától függően eltérő módon ugyan, de a járműárak emelkedése keresletcsökkenést okoz. (Az árrugalmasság alatt azt értjük, hogy 15 %-os áremelkedés mekkora keresletcsökkenést vált ki.) A tanulmányból kiderül, hogy nem kizárólag az autó ára a meghatározó, hanem az üzemanyag árának növekedése is visszafogja a keresletet  (keresztárrugalmasság kiegészítő termék esetén). Viszont a luxus (nagyobb lóerő, frissebb technológia, szélesebb tengelytáv), növeli a keresletet, azaz a felső kategóriás (luxus) autók vásárlói kevésbé árérzékenyek, köszönhetően egyébként a magasabb jövedelemnek is. Míg a vásárlók legszegényebb 20%-a 25%-os áremelkedésre majdnem 22%-os keresletcsökkenéssel reagál, a középosztály már csak fele akkor intenzitással, míg a leggazdagabbak csak 5%-os csökkenéssel.    

A német autóipar eddig nagyságrendileg 440 ezer autót volt képes exportálni az USA-ba, amely a teljes, Amerikába irányuló európai autóexport több mint fele. Németország számára a legnagyobb exportpiac eddig az Egyesült Államok volt több mint 13%-os részesedéssel. A német gyáripar Amerikába irányuló kitelepülése már a megelőző két évben megindult, és valószínű, hogy ez felerősíti az autóipari kitelepülést egyrészt az USA-ba, másrészt a költséghatékonyabb kelet-európai telephelyek felé. Várható, hogy a fenti árrugalmaság alapján 50-60 ezer darab kiesik a német exportból és még további 50 ezer darab a többi európai autógyártó kiviteléből már rövid távon, ha fennmaradnak a vámok az év második felében is.

A magyar autóipar veszthet és nyerhet is

A német autóipar problémái közvetlenül érintik a magyar gazdaságot is. A magyar autóipari export több mint 39%-a közvetlenül  Németországba irányul, míg az USA-ba mindössze nagyjából 1%-a. Tehát leginkább a német termeléstől függ, amely már a vámbevezetést megelőzően is visszaesést mutatott, így a német export csökkenése a magyar termelés visszaesését is maga után vonhatja.

Közúti járműexport, Magyaroroszág, 2024

 Összes magyar autóexportNémetországbaAusztriábaFranciaországbaUSA-ba
2024, milliárd euró135,110,370,15
2024, %10039.38%7.45%2.81%1.17%

forrás: KSH

A német autógyártók várhatóan kettős stratégiát alkalmaznak majd az Egyesült Államok által bevezetett vámok hatásainak ellensúlyozására. Egyrészt, a korábbi tendenciák alapján, egyre több termelőegységet költöztetnek az USA-ba. Másrészt, a költséghatékonyabb termelési megoldások érdekében Kelet-Európában, így Magyarországon vagy Európán kívüli telephelyeken is növelhetik beruházásaikat. Ez a kettős megközelítés lehetővé teszi a német autógyártók számára, hogy valamennyire ellensúlyozzák a vámok okozta áremelkedést és annak keresletcsökkentő hatását az amerikai piacon. Magyarország számára ez gazdasági lehetőséget teremthet a közvetlen vámhatás okozta piacvesztés ellensúlyozására. Fontos megjegyezni, hogy a további beruházások mértéke nagymértékben függ a magyar munkaerőpiac kapacitásától. A vállalatoknak megfelelő képzettségű, iparági tapasztalattal bíró és elegendő létszámú munkaerőre van szükségük ahhoz, hogy hatékonyan tudják bővíteni a hazai termelésüket.

Nyitókép: depositphotos.com

Témakörök: autóipar, gépjármű, piacok, vámok
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT