Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Mázi András

Az ukrán kisebbségi törvény felülvizsgálata

Nem származhat hátrány a nemzeti kisebbséghez való tartozás miatt.

Mázi András 2023.01.31.
Alkonyi Zalán

Az Európai Unió közvetítő szerepének növekedése az azeri–örmény konfliktusban

Brüsszel sikeresen ad irányt a párbeszédnek.

Alkonyi Zalán 2022.12.02.
Varga Csilla

Globális élelmiszerárak és orosz megfontolások

Tét a fekete-tengeri gabonafolyosó.

Varga Csilla 2022.11.04.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az autarkia előnyei és hátrányai

Mi lesz most Oroszországgal?

Máthé Réka Zsuzsánna 2022.10.25.
Varga Csilla

Oroszország már az Emberi Jogok Európai Egyezményének sem tagja

A kilépés ténye eddig példátlan.

Varga Csilla 2022.09.22.
LUDECON BLOG
Várpalotai Viktor
Várpalotai Viktor
tudományos főmunkatárs, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2020.07.10.
  • 2020.07.10.

Oroszország és Ukrajna: COVID-fronton még távolban a győzelem

Oroszországban viszonylag korán, már 2020. január 31-én regisztrálták az első megbetegedést. Július 9-ig több mint 700 000 fertőzöttet vettek nyilvántartásba, akik közül mintegy 480 000-en gyógyultak meg, míg 10 843-an elhunytak. Az esetszámok sokáig alacsonyak voltak Oroszországban, azonban április elején berobbant a járvány, és jelenleg is magas a naponta jelentett új fertőzések száma. Mindez azt eredményezi, hogy Oroszország a negyedik legtöbb fertőzöttel küzdő ország. Mindez annak ellenére történt meg, hogy már január 28-án korlátozták a Kína felől történő belépést, illetve március utolsó napjaiban a szövetségi államok sorra rendeltek el kijárási tilalmat.

Ukrajnában később, 2020. március 3-án regisztrálták az első megbetegedést. Július 9-ig több mint 50 000 fertőzöttet vettek nyilvántartásba, akik közül közel 24 000-en gyógyultak meg, míg 1 327-en elhunytak. Az esetszámok – Oroszországhoz hasonlatosan – március végén kezdtek emelkedni, és a mai napig magas a naponta jelentett új fertőzések száma. Ukrajna a járványügyi helyzet miatt március 28-án hirdetett veszélyhelyzetet.

A két ország gazdaságát meggyengülve, lendületét vesztve érte a fertőzés. Ez is közrejátszott abban, hogy számos intézkedéssel siettek a károk enyhítésére.

Oroszországban az eddig elfogadott költségvetési csomag mérete a GDP 3,4%-át teszi ki. A legfontosabb intézkedések a következők:

  • Az egészségügyi személyzet magasabb kompenzációja.
  • A karanténban levő személyek 2020 végéig legalább a minimálbérnek megfelelő betegszabadsági járadékot kapnak.
  • A munkanélküli ellátások három hónappal meghosszabbításra kerültek.
  • Minden három év alatti gyermek számára áprilistól kezdve további három hónapos kiegészítő családi pótlékot juttatnak, valamint minden három és 15 év közötti gyermek egyszeri többletpótlékban részesült.
  • A KKV-k kamattámogatást kaphattak a fennálló hiteleikre.
  • A vállalatok által fizetendő adók befizetési határidejét hat hónapra elhalasztották.
  • KKV-körben az államnak fizetendő bérleti díjakra moratóriumot hirdettek.
  • Eltörölték a gyógyszerekre, valamint az orvosi felszerelésekre és berendezésekre kivetett vámokat.
  • Garantált kölcsönöket tettek elérhetővé a vállalatok számára.
  • Különféle támogatásban részesítették többek között a légitársaságokat, repülőtereket, gépjárműgyártókat.

Monetáris oldalról is számos lépés támogatja a gazdasági szereplők túlélését. Június 19-én az Oroszországi Központi Bank (CBR) 100 bázisponttal 4,5 százalékra csökkentette irányadó kamatát. A CBR ideiglenes szabályozási enyhítést vezetett be a bankok számára a vállalati hitelfelvevők támogatására. A CBR bevezetett egy új, 500 milliárd rubel összegű, kkv-k számára elérhetővé tett hitelt. Június 22-től a kkv-k számára a foglalkoztatás támogatására és fenntartására irányuló kölcsönök kamatlábát 3,5-ről 2,5 százalékra csökkentették. Intézkedéseket hoztak a pandémiától szenvedő lakossági hitelfelvevők védelme érdekében is. A parlament elfogadott egy olyan törvényt, amely garantálja az érintett polgárok és a kkv-k számára a kölcsön-fizetés halasztását, legfeljebb hat hónapra.

Ukrajnában is számos intézkedést vezettek be az üzleti élet támogatására:

  • A járványügyi helyzet miatt átmenetileg felfüggesztették az adójogszabályok esetleges megsértése esetén kiszabható szankciókat, egyben adóellenőrzési moratóriumot hirdettek.
  • A jövedelem- és vagyonnyilatkozat benyújtásának határideje 2020. július 1-jére tolódott ki.
  • A COVID-19 betegekkel foglalkozó orvosok a fizetésük háromszorosát kapták kiegészítésül.
  • A háztartások számára lehetővé tették, hogy levonják a COVID-19 gyógyszer költségeit a személyi jövedelemadóból.
  • A kormány áprilisban egyszeri nyugdíj kiegészítést utalt az alacsony jövedelmű nyugdíjasok részére.
  • A közüzemi számlákkal késők számára kikapcsolási moratóriumot hirdettek.
  • A COVID-19 megelőzésére vagy leküzdésére használt gyógyszereket, orvostechnikai eszközöket és egyéb eszközöket vám- és áfamentessé tették.
  • A parlament állami biztosítást vezetett be az egészségügyi szakemberek számára, akik a COVID-19 járvánnyal összefüggő betegség miatt esetlegesen fogyatékossá válnak. A biztosítás kiterjed az orvosok és ápolók olyan családtagjaira is, akik a COVID-19 vírus következtében hunynak el. A kormány kibővítette a támogatott kölcsönök és a hitelgarancia programját (megfizethető 5-7-9%-os hitel). A hitel maximális összegét 3 millió UAH-ra (kb. 100 000 USD), az éves árbevételi korlátot 100 millió UAH-ra (3,7 millió USD) emelték.
  • A hatóságok megkönnyítették a hozzáférést számos szociális támogatási programhoz, például a háztartási segélyekhez és a gyermekes családoknak nyújtott támogatásokhoz.
  • A munkanélküli-járadék alsó szintjét 650 UAH-ról (kb 24 USD) 1000 UAH-ra (kb 37 USD) emelték. A munkanélküli-ellátásokra vonatkozó törvényt akként módosították, hogy a karantén időszaka alatt is járjon az úgynevezett ideiglenes munkanélküli-ellátás.
  • A Minisztertanács tíz társadalmilag fontos élelmiszeripari termék, húsz személyi védőeszköz és gyógyszer, valamint több, mint tíz típusú antiszeptikum vonatkozásában árszabályozást vezetett be.

Monetáris oldalról az ukrán jegybank (NBU) irányadó kamatlábát 2020. június 12-étől 200 bázisponttal 6 százalékra csökkentette. Az NBU megduplázta a likviditási tenderek gyakoriságát, hogy rugalmasságot biztosítson a bankok számára. Rövid lejáratú refinanszírozási kölcsönöket, amelyek korábban legfeljebb 14 napos lejáratúak voltak, most legfeljebb három hónapos időtartamra bocsátanak ki. Mindezek mellett a járvány miatt nem fizető, hitellel rendelkező banki ügyfeleket a március 1-e és június 30-a közötti időszakban mentesítették a szankciók alól.

Újranyitás a járvány árnyékában

Bár egyelőre Oroszországban és Ukrajnában sem beszélhetünk a járvány lecsengéséről, a kormányzatok már igyekeznek fokozatosan újraindítani a gazdaság vérkeringését. Oroszországban május 6-án egy háromlépcsős megnyitási tervet jelentettek be, amely a régiós járványhelyzet függvényében helyileg eltérő ütemben lép hatályba. Az újbóli megnyitás első szakaszában az emberek ismét szabadon közlekedhetnek, a kis üzletek és a szolgáltató szektorbeli létesítmények pedig újból megnyíltak. A második szakasz lehetővé tette az iskolák, valamint a nagyobb üzletek és szolgáltató szektorbeli vállalkozások megnyitását. A harmadik szakaszban a parkok, a szállodák, az éttermek és valamennyi üzlet újra megnyílhat. Az egyes régiókban alkalmazott korlátozások megszüntetésének kritériumai között szerepel a fertőzések aránya, a kórházi ágyak rendelkezésre állása és a vizsgálati kapacitás. Július 1-jétől a 85 régió közül 81 újból megnyílt.

Ukrajnában is napirenden van a gazdaság újbóli megnyitása. A kormány ugyan július 31-éig meghosszabbította a karantént, ám a korlátozó intézkedések egy részét május 11-étől enyhítették. Május 11-én a legtöbb üzletet, múzeumot és az éttermek szabadtéri teraszait újra megnyithatták, feltéve, hogy bizonyos egészségügyi normákat betartanak. A nagyvárosokban a metróállomásokat május 25-én nyitották meg. Minden régió számára külön bizottságot jelöltek ki, amely a járványügyi helyzet függvényében dönthet a szabályozás alakításáról.

Témakörök: bérleti díjak, kamatcsökkentés, kamattámogatás, koronavírus, moratórium, Oroszország, Ukrajna, válságkezelés, vámok
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT