Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

Mit hoz Magyarországnak az EU új pénzügyi reformja az ukrán bővítéssel megspékelve?

A reformon az agrárszektor fog veszíteni.

Kutasi Gábor 2025.11.13.
Navracsics Tibor

Két többség az Európai Parlamentben

Ma a megszokottnál több frakció alkotja az Európai Parlamentet.

Navracsics Tibor 2025.11.13.
Zahorán Csaba

A csehek németjei – mindenki tanulsága

Több, mint háromnegyed évszázaddal a második világháború vége és harminckét évvel az 1989-es „bársonyos forradalom” után, 2021 őszén komoly szimbolikus üzenettel is bíró eseményre került

Zahorán Csaba 2025.11.12.
Zsivity Tímea

Korrupció és szervezett bűnözés: Montenegró európai útjának fő akadályai

Az EU jelentése szerint a korrupció elleni küzdelem terén mérsékelt felkészültség észlelhető.

Zsivity Tímea 2025.11.12.
Lábody Péter

Szerzői jogi fejlemények az MI világában

Tendenciák a mesterséges intelligencia és a szerzői jog metszéspontja körül.

Lábody Péter 2025.11.11.
LUDECON BLOG
Picture of Kutasi Gábor
Kutasi Gábor
intézetvezető, NKE Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet
  • 2025.10.10.
  • 2025.10.10.

Az ukrán EU-csatlakozás közösségi költségvetési hatásai V4 fókuszban

Ukrajna csatlakozása következtében az EU költségvetése átrendeződne, a bevételeket is növelni kellene. A meglévő tagállamok közt aránytalanul nagyobb terhet viselnének a gazdagabb államok, de a V4-ek is éreznék a befizetések növekedését és a forráselvonást. Az alábbi számítások kizárólag a közösségi költségvetésben keletkező pénzügyi hatásokat próbálja megbecsülni. A tényleges kimentet jelentősen befolyásolják a még előttünk álló politikai alkufolyamatok.

A kiindulópont a jelenlegi hétéves költségvetés

Nem vizsgálva azt, hogy Ukrajna csatlakozási folyamata milyen politikai akadályokba ütközik vagy könnyített eljárásban lesz-e része, viszont feltételezve, hogy a csatlakozás bekövetkezne, a visegrádi országok a következőképp fizetnék meg ennek az árát a közösségi források újraosztásán keresztül. Ukrajna csatlakozási lehetőségeivel és kilátásaival korábbi elemzésünk már foglalkozott, így az ott meghatározott feltételek mellett, ha bekövetkezik a csatlakozás, akkor az alábbi költségvetési kimenetre számíthatunk. A számítások alapja a Bruegel intézet által megjelentett tanulmányban (49–53. oldal) felvázolt forgatókönyvek arra vonatkozóan, hogy hogyan alakulhat az EU költségvetése, amennyiben Ukrajna EU-tag lesz. Ez a tanulmány a 2021–2027-es költségvetési időszak számaiból és szabályaiból indul ki, tekintve, hogy a 2028-ban induló ciklus még a politikai vita fázisában van csak. A Bruegel két forgatókönyvvel is számol, ami a területalapú támogatások szempontjából fontos. Egyik esetben megmaradna Ukrajna teljes területe, ami nagyobb EU-s kiadásnövekedést jelent, másik esetben 20%-át elvesztené a területének, amely kisebb támogatási többletet eredményezne.

1. táblázat. Ukrajna becsült igénye az uniós költségvetés felé tagsága esetén. Forrás: Bruegel

egész Ukrajna20%-os területvesztés (kisebb Ukrajna)
KAP (CAP)85 milliárd euró68 milliárd euró
kohéziós alap32 milliárd euró27 milliárd euró
egyéb alapok7 milliárd euró6 milliárd euró
adminisztratív költségnövekedés12 milliárd euró9 milliárd euró
 136 milliárd euró110 milliárd euró

Az 1. táblázaton kívül az Unió adminisztratív költségeinek növekedésével is kell számolni, hiszen több közigazgatási régió, nagyobb népesség és plusz egy hivatalos nyelv igényelné a bürokrácia bővítését. A Bruegel 5%-os adminisztratív költségnövekedéssel számol, így jön ki esetükben a kisebb Ukrajna esetén 110 milliárd euró, a nagyobb Ukrajna esetében 136 milliárd eurónyi többlet lehívási igény a közösségi költségvetésből. A Bruegel által elvégzett becslések nem csupán Ukrajna felvételével számoltak, hanem az ezzel párhuzamosan a többi tagállam esetében reálisan várható, a kiadásokból való részesedéscsökkenéssel is. Ennek két oka is lesz. Egyrészt Ukrajna lehúzza majd az EU-átlagot, így a kohéziós jogosultságból kiesnek régiók, másrészt a befizetések nem nőhetnek automatikusan, mert a befizető tagállamok nem fogadnának el bármekkora mértéket. Ami reális, hogy a mostani ciklus 1,12%-os GDP arányos befizetése feltornászható 1,2%-ra. Vagyis a forrásokért élesedni fog a verseny az uniós bővítés következtében. Nem beszélve arról, hogy mit fog érni az 1,2%, ha az EU továbbra is a nemnövekedés (degrowth) közeli állapotban marad.

A V4-ek a költségvetési vonalon veszíti fognak

A V4-országokra gyakorolt EU-költségvetési hatás becsülhető a négy ország jelenlegi súlyából, ami egyrészt a befizetési terhük, másrészt a különböző EU-alapokból való részesedésük. A becslésre az alábbi feltételezések alapján került sor: ha egész Ukrajna kerülne az EU-ba, évente 19,571 milliárd euró, kisebb Ukrajna esetén 15,714 milliárd euró éves befizetési többletre lenne szüksége az EU-nak. A V4-ek eddigi részesedése a befizetésekből rendre a következő: Csehország 1,9%, Lengyelország 4,4%, Magyaroroszág 1,2, Szlovákia 0,7%. Feltételezzük, hogy a többletbefizetésből ennek megfelelően részesülnek. Az alapokból való elvonás esetében azt feltételezzük, hogy 5%-os vagy 15% elvonás történik, továbbá, hogy a jelenlegi tagállamoknak, az Európai Bizottság költségvetési reformtervei alapján az agrár- és a kohéziós alapokból kellene lemondaniuk eddigi pénzeik egy részéről. (Előfordulhat, hogy innovációs, környezetvédelmi és digitális programok esetében is történik átcsoportosítás, amely a KAP és a kohéziós alapokhoz képest kisebb összeg. ezzel egyelőre nem számolunk.) Az elvonási arány változtatásával sokszorozható a forgatókönyvek száma. Az alapok esetében a KAP a bizottság által jóváhagyott stratégiai tervekben szereplő számokból került kiszámításra. A 2. táblázatban szereplő adatokat torzíthatja a gazdasági növekedés, illetve, hogy az országok végül mekkora GDP-arányos befizetési limitet fogadnak el. A KAP reform végső változata is alakíthatja a tényleges elvonást, illetve Ukrajna esetleges jogosultságát.

2. táblázat: Abszolút összegben Ukrajna csatlakozásának éves közösségi költségvetési hatása a V4 országokra, 100 millió euró/év

befizetéselvonás 5%elvonás 15%
többlet befizetés, egész Ukrajnatöbblet befizetés, kisebb UkrajnaKAP (CAP)kohéziós alapKAP(CAP)kohéziós alap
CZ+372+299-56-153-168-459
PL+861+691-250-546-750-1639
HU+235+189-84-157-252-471
SK+137+110-33-91-99-274

3. táblázat: 100 főre vetítve Ukrajna csatlakozásának éves közösségi költségvetési hatása a V4 országokra, euró/év/100 fő

 befizetéselvonás 5%elvonás 15%
 többlet befizetés, egész Ukrajnatöbblet befizetés, kisebb UkrajnaKAP (CAP)kohéziós alapKAP(CAP)kohéziós alap
CZ+3 477 €+2 794 €-523 €-1 430 €-1 570 €-4 290 €
PL+2 296 €+1 843 €-667 €-1 456 €-2 000 €-4 371 €
HU+2 448 €+1 969 €-875 €-1 635 €-2 625 €-4 906 €
SK+2 537 €+2 037 €-611 €-1 685 €-1 833 €-5 074 €

A visegrádi országok költségvetési mérlege Ukrajna EU-csatlakozásával várhatóan negatív irányban mozdul el, de a hatások szerkezete eltérő. Abszolút összegben Lengyelország veszít a legtöbbet, nagysága miatt. Elvonástól függően közel 1–2 milliárd euró körüli éves támogatáskiesést jelenthet számára, miközben a befizetései is körülbelül 700–850 millió euróval nőnek. Csehország és Magyarország veszteségei hasonló nagyságrendűek: mindkettő évente körülbelül félmilliárd eurótól eshet el, főként a mezőgazdasági és regionális fejlesztési alapokból. Szlovákia relatív mértékben kisebb összegeket veszít, de GDP-arányosan ez is érzékeny hatás lehet. A legnagyobb elvonás a kohéziós alapoknál várható. Lakosságarányosan a legnagyobb negatív hatás Magyarországot érintheti, mert mind a kohéziós alapból, mind a KAP-ból a legnagyobb lakosságarányos kerettel rendelkezik a jelenlegi hétéves ciklusban a V4 csoportban.

A blogcikk a Visegrádi Alap 22430298. számú, „The Geopolitics of Ukraine and Its EU Integration in V4 Context” című projektje keretében született.

Nyitókép forrása: depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, Ukrajna, V4-ek
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT