Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Szűcs Petra

Hogyan hatott a Covid a munkaerőpiaci folyamatokra és az elbocsátások alakulására?  

Az üzleti szektor számos ága és iparág érintett volt. Elemzés.

Szűcs Petra 2024.09.06.
Máthé Réka Zsuzsánna

A G7 országok fellépnének a kínai befolyás ellen

A megbeszéléseken jelen voltak a feltörekvő gazdaságok tisztviselői is.

Máthé Réka Zsuzsánna 2023.05.15.
Kis Norbert

Szükség van-e minisztériumokra az új kormányban?

Mekkora legyen a kormányzás döntési centruma?

Kis Norbert 2022.05.11.
Szabóné Hires Lilla

NextGenEu – Kérjük a következőt!

Alkalmassá válhat az EU hatékony válságkezelésre?

Szabóné Hires Lilla 2022.02.15.
LUDECON BLOG
Picture of Pásztor Szabolcs
Pásztor Szabolcs
közgazdász, egyetemi docens, NKE Közgazdaságtani és Nemzetközi Gazdaságtani Tanszék
  • 2020.08.10.
  • 2020.08.10.

Gazdaságpolitikai mozgásterek a koronavírus-járvány hatásainak enyhítésére a szubszaharai térségben

2020 márciusa óta számos elemzést olvashattunk a fejlett országok által hozott fiskális és monetáris intézkedésekről a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak enyhítése kapcsán, a fejlődő világ és ezen belül a szubszaharai térség válságkezeléséről azonban kevés szó esett. Jelen írás éppen ezért OECD, IMF és World Bank forrásokra támaszkodva arra vállalkozik, hogy öt jellegadó ország (Ghána, Etiópia, Nigéria, Kenya és Dél-afrikai Köztársaság) példáján keresztül árnyalja a térség gazdaságpolitikai mozgásterét.

A szubszaharai térség országai 25 éve szinte folyamatosan pozitív és sokszor kétszámjegyű GDP növekedési mutatókat produkálnak. Tudnunk kell azonban, hogy már 2019-ben lelassult a kontinensen a növekedés üteme és a szegénység csökkenése. A jelenlegi válság pedig egyenesen a korábbi évek fejlődésének eredményeit teszi kockára (OECD, 2020). A pandémia tehát egyre inkább kifulladó gazdasági teljesítményű országokat talál(t) az afrikai kontinensen és a GDP növekedés mutatóinak előrejelzése sem ad okot túlzott bizakodásra:

Intézményi előrejelzésA térség növekedési kilátásai
African Development Bank: African Economic Outlook 2020 – Supplement: Amid Covid-19. Készült: 2020. július 7.Kedvező forgatókönyv az afrikai reál GDP 2020-ban várhatóan 1,7%-kal csökken. Kedvezőtlen esetben mintegy 3,4%-os GDP visszaesés várható.
World Bank: Africa’s Pulse No. 21., Spring 2020. Készült: 2020. április 8.A szubszaharai térség gazdasági növekedése várhatóan a 2019-es 2,4%-os szintről – 2,1 és – 5,1%-os szintre esik vissza 2020-ban. A régióban az utóbbi 25 éven ez lesz az első recesszió.
International Monetary Fund: Sub-Saharan Africa: A Cautious Reopening, Press Release No. 20/249. Készült: 2020. június 29.A szubszaharai térség gazdasága várhatóan 3,2%-kal szűkül majd 2020-ban, ami az áprilisban előre jelzettnek a duplája.
A koronavírus-járvány hatásának előrejelzései az afrikai GDP növekedésére
Forrás: A szerző összeállítása a jelzett források felhasználásával

Az összeállításból jól látható, hogy korábbi évtizedek kiugróan magas növekedési ütemei ma már nem reálisak. Kellő fiskális és monetáris mozgástér áll rendelkezésre a válság enyhítésére? Öt ország esete következik.

Ghánát, mint kőolajat exportáló országot a koronavírus-járvány mellett a világpiaci árak csökkenése is érintette. A kormányzat 100 millió USD értékben vállalt kötelezettséget a pandémiára való felkészülésre és az arra adandó válaszokra. Ezen túl mintegy 210 millió USD áll rendelkezésre az ún. Coronavirus Alleviation Programme keretein belül, amelynek célja néhány iparág (például gyógyszerészeti szektor), a kis- és középvállalkozások és a foglalkoztatottság támogatása, ezen belül fontos elem még a garanciavállalás és első veszteség instrumentumok létrehozása is. A kiadások ellensúlyozására a GDP 0,3%-a értékében a kormányzat visszafogja a kiadásait a transzferek, a tőkeberuházások és a kormányzati vásárlások területén. A finanszírozási szükségletek csökkentése érdekében, a kormányzat 218 millió USD-t vesz igénybe a stabilizációs alapból, és mintegy 10 milliárd ghánai cedit vesz kölcsön a Bank of Ghana-tól.

A ghánai jegybank 2020. március 18-án 150 bázispontos vágást hajtott végre és 14,5%-ra vitte le a jegybanki alapkamatot. A kötelező tartalékrátát 10%-ról 8%-ra mérsékelte. Később új kötvényvásárlási programot jelentettek be, hogy sürgősségi finanszírozást biztosítsanak a kormánynak a korábban vártnál nagyobb hiány miatt. 10 éves 5,5 milliárd cedi névértékű kötvények vásárlására került sor (a GDP 1,4%-a), és a jegybank jelezte, hogy a jövőbeli vásárlások értéke elérheti a 10 milliárd cedit is.

Etiópia több tényező miatt is kitett a koronavírus-járvány hatásának és az ország kezdetben egy 300 millió birres csomagot jelentett be az egészségügyi kiadások támogatására még március elején, amelyet az ország miniszterelnöke később 5 milliárdra birre (15 millió USD és a GDP 0,15%-a) emelt. Később Abij Ahmed bejelentette a COVID-19 Multi-Sectoral Preparedness and Response tervet (nagyjából 1,64 milliárd USD, a GDP 1,6%-a), amelynek bevezetésére 3 hónapos időkeretet adott. A rendelkezés álló forrásokból sürgősségi élelmiszerosztás (a GDP 0,6%-a), az egészségügy felkészítése (a GDP 0,4%-a) és menedékhelyek kialakítása és eszközvásárlás történik majd (a GDP 0,3%-a). Április végén a vállalkozások és a foglalkoztatás támogatásáról szóló intézkedéscsomagot fogadtak el, amelyben többek között a 2014–2015 előtti adótartozások elengedéséről, a 2015–2016 és 2018–2019 közötti időszak adótartozásaira háruló kamatok és büntetések eltörléséről van szó. Négy hónapnyi személyi jövedelemadó-mentesség jár továbbá azoknak a vállalkozásoknak, amelyek a pandémia alatt is megtartják az alkalmazottaikat.

Az ország központi bankja 15 milliárd birr (a GDP 0,45%-a) kiegészítő likviditást kínált a kereskedelmi bankoknak az adósságuk átütemezésére és a csődhullám megelőzésére. Ezen túl 33 milliárd birr kiegészítő likviditást nyújtott a Commercial Bank of Ethiopia számára is.

Nigériát mind a koronavírus gyors terjedése, mind pedig az ezzel összefüggésbe hozható kőolajár-csökkenés is sújtotta. Kezdetben egy 984 millió nairás (2,6 millió USD) készenléti alapot hozott létre az ország, amelyet a Center for Disease Control kapott. Később ezt 6,5 milliárd nairára (18 millió USD) bővítették ki. A gyógyszeripari cégek behozatali vámmentességet kaptak. A szabályozott üzemanyagárakat csökkentették és bevezettek egy automatikus üzemanyagár formulát, amellyel biztosítják az üzemanyagár támogatások kiküszöbölését.

Az elnök a szociális nyilvántartás 3,6 millióra való növeléséről (+1 millió háztartás) rendelkezett, amellyel a korlátozások hatásait igyekezett enyhíteni. A szövetségi kormányzat 2020-ra korrigált költségvetést fogadott el, amelyben egy 500 milliárd nairás (a GDP 0,3%-a) intervenciós alap is helyet kapott. A költségvetésen keresztül egy 150 milliárd nairás támogatás áll rendelkezésre központi és a helyi kormányzatok kiadási szükségleteire. Bejelentettek egy 2,3 billió naira összegű fiskális ösztönző programot, amely olyan munka-intenzív területekre fókuszál, mint mezőgazdaság, út és lakásépítési szektor. A program nagy részét a jegybank által biztosított hitelkeret, szuverén befektetési alapok és más alapok biztosítják.

Válaszként a koronavírus-járvány gazdasági hatásaira a nigériai jegybank 100 bázisponttal csökkentette az irányadó kamatot májusban, és bővítette az elérhető likviditási bázist a nem banki pénzügyi intézmények számára. A hivatalos árfolyamot 15%-kal igazították ki, emellett pedig a különböző árfolyamok egyesítése történik a befektetői és exportőri ablak, a pénzváltó és a kis- és nagykereskedelmi ablakok esetében.

Kenyában a kormányzat a 2019–2020-as pénzügyi év költségvetésének részeként mindegy 40 milliárd kenyai shillinget (a GDP 0,4%-a) tartalékolt a koronavírushoz kapcsolódó (egészségügyi szektor, szociális védelem) kiadásokra, a meglévő kötelezettségek kifizetésének felgyorsítására, és a vállalkozások folyamatos cash flow-jának biztosítása érdekében. A 2020–2021-es költségvetésben egy 56,6 millió shillinges (a GDP 0,5%-a) gazdasági ösztönző csomag kapott helyet, amelynek része egy új, fiatalok foglalkoztatását célzó program, hitelgarancia biztosítás, az áfa visszatérítések és más kormányzati kötelezettségek gyors kifizetése, a készpénzátutalások esetében megnövelt finanszírozás és számos egyéb kezdeményezés.

Mindezek mellett adóintézkedési csomagot is elfogadtak, amelynek része a havi 225 USD-nél kevesebbet keresők számára a személyi jövedelemadó-mentesség. A szociális hozzájárulási adó legfelső szintje 30%-ról 25%-ra, a vállalati adó kulcsa 30%-ról 25%-ra, a kisvállalkozások esetében a forgalmi adó 3-ról 1%-ra, a sztenderd áfa pedig 16-ról 14%-ra csökkent.

Március végén a jegybank az irányadó alapkamatot 100 bázisponttal, 7,25%-ra mérsékelte. A bankok készpénztartalék arányát ugyancsak 100 bázisponttal, 4,25%-ra csökkentette. Április végén a jegybank 25 bázisponttal tovább, 7%-ra mérsékelte a jegybanki alapkamatot.

Dél-afrikai Köztársaságot, Afrika legnagyobb gazdaságát a járvány elsőként érte el a kontinensen. A kormányzat a nehézségekkel szembenéző vállalkozásoknak és munkavállalóknak az Unemployment Insurance Fund-on és az Industrial Development Corporation speciális programjain keresztül igyekszik segíteni. Egy meghatározott jövedelem alatt kereső munkavállalók négy hónapig kisebb adótámogatást kapnak, és a legveszélyeztetettebb családoknak ideiglenes szociális támogatást nyújtanak hat hónapig. Új hat hónapos COVID-19 támogatást vezettek be azon munkanélküliek részére, akik nem kapnak egyéb támogatást.

Források érhetőek el a krízishelyzetben lévő turizmus és vendéglátó ipari kis- és középvállalkozások megsegítésére is. Május közepe óta új hitelgarancia program segíti azon vállalatokat, hol a forgalom nem ér el egy meghatározott küszöbértéket, és ezek a vállalatok banki finanszírozást is kaphatnak a működési kiadásaik fedezésére. A jegybank a járvány kezdete óta számos alkalommal csökkentette az irányadó kamatlábat. Elsőként március 19-én 100 bázisponttal 5,25%-ra, majd áprilisban 4,25%-ra, májusban 3,75%-ra, végül július 23-án 3,5%-ra. Március közepén a likviditási feltételek könnyítésének intézkedéseit is bejelentették.

Rövid áttekintésünkből láthattuk, hogy az afrikai kontinensen már kifulladóban lévő gazdaságokat ért el a koronavírus-járvány. Az egyes országok által meghozott intézkedések sokszínűek, közös jellemzőjük azonban, hogy a lehetséges, de általában szerény, fiskális és monetáris mozgásteret kihasználva igyekszik a gazdaságpolitika segíteni az érintett szektorokon. A szubszaharai térségben a gazdaságpolitikai intézkedések ellenére valószínűsíthető, hogy 25 évnyi tartós növekedés után új gazdaságtörténeti fejezet és növekedési periódus kezdődik.

Témakörök: Dél-afrikai Köztársaság, Etiópia, Ghána, Kenya, koronavírus, Nigéria, szubszaharai térség, válságkezelés
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT