Csak a változás állandó, tartja az ősi bölcsesség. Valami felé haladni, arra törekedni, hogy jobbá és jobbá váljunk, alapvető emberi szükséglet. Önmagunk fejlesztése egész életen át tartó folyamat, és ehhez rengeteg lehetőség és eszköz áll a rendelkezésünkre. Időről időre felmerülhet az igény a szervezett formában elérhető támogató folyamatban történő részvételre. Sok a kérdés azzal kapcsolatban, hogy ezek közül vajon mit érdemes választani? Tréninget? Coachingot? Pszichoterápiát? Netalán mentorálást? Vagy hívjunk tanácsadót? És mi fog ott történni? Mi alapján döntsem el, hogy milyen módszerre van most szükség? Mutatjuk a legfontosabb jellemzőket.
A tréning egy tréningcsoport készségeinek és kompetenciájának fejlesztése egy adott témakörben (pl. időgazdálkodás, konfliktuskezelés stb.) A tréningeken általában 10–14 fő vesz részt, a tematika viszonylag fix, így nincs lehetőség minden résztvevő egyéni igényeit figyelembe venni. Előnye, hogy gyakorlatias képzési forma, illetve fél napra vagy egy / néhány napra a résztvevő kiszakad a megszokott munkakörnyezetből. Hátránya viszont, hogy a tréninggel egy időben nem tudja saját munkáját végezni. A tréning során különféle gyakorlatok (egyéni, páros, kiscsoportos, nagycsoportos) megoldásán és feldolgozásán keresztül zajlik a tanulás. Tréningre van szükséged, ha egy csoport készségeit, tudását, felkészültségét szeretnéd fejleszteni egy adott témakörben/témakörökben.
Pszichológiai tanácsadásra vagy pszichoterápiára akkor van szükséged, ha érzelmileg nagyon el vagy akadva vagy pszichés problémád van. A terápia többnyire a múltban keres választ arra, hogy egy lelki sérülés hol gyökerezik, hogyan gyakorol hatást a páciens jelenlegi érzelmi életére és viselkedésére. Célja a lelki probléma, trauma okozta sebek gyógyítása, a saját érzelmek és kapcsolatok jobb átlátása, új megküzdési stratégiák elsajátítása. Középpontjában az ügyfél személyisége, annak változása áll. Általában hosszabb folyamatot igényel a terápia végigvitele. Kérdése: „Miért történt ez?” Pszichológus nyújthat ilyen szolgáltatást.
Coachingra akkor van szükséged, ha alapvetően jól mennek a dolgaid, de úgy gondolod, hogy bizonyos területeken mehetnének még jobban. A coaching csak a jelen és a jövő idősíkjában dolgozik. Célja ösztönözni és támogatni az ügyfél személyes és szakmai fejlődését. Középpontban az ügyfél tanulása és fejlődése, illetve a cselekvései állnak. A coach támogatásával az ügyfél stratégiát és akciótervet dolgoz ki, majd megvalósítja, amelyet az önként vállalt feladatok és határidők betartása, nyomon követése segít. A tanulás ideje rövidebb és koncentráltabb, egy üléssorozat általában 4–6 alkalomból áll. Kérdése: „Hogyan valósítsam meg?” Az egyéni coaching egyszerre egy ügyféllel dolgozik. A cél, hogy átlagosan 4–8 alkalom során valamely területen jobb, kimagaslóbb eredményeket érj el a korábbiaknál. Arra koncentrál, hogy miben kell változnod, fejlődnöd, illetve milyen eszközökkel éred el ezt a leggyorsabb és leghatékonyabb módon. A coaching rugalmas és időtakarékos (1 alkalom általában 1–1,5 óra), de koncentráltabb is a tréningnél, mert az intenzív közös munka csak rólad szól. Egyéni coachingra van szükséged, ha gyorsabb tempóban és személyre szabott módon szeretnél az életed meghatározott területein jobb eredményeket elérni.
A teamcoaching az egy szervezeten belüli munkatársak számára konkrét projekttel kapcsolatos problémák megoldásában nyújt támogatást. Ekkor a cél nem az egyes egyének fejlesztése, hanem a team munkájának összehangolása, kollektív kompetenciák fejlesztése. Míg a tréning lényege, hogy a résztvevők sajátélmény-alapú tanulás során gyakorlati tudásra tesznek szert valamely témában, addig a team coaching során a közös gondolkodás, szemlélet, egy vagy több adott probléma megoldása van fókuszban.
A mentorálási folyamatban két különböző szakmai- és élettapasztalattal rendelkező személy kerül kapcsolatba. A tapasztalt, nagyobb helyismerettel rendelkező mentor szakmai tanácsokkal segíti mentoráltját, hogy az könnyebben beilleszkedjen a szervezetbe vagy karrierjében magasabb lépcsőfokra érjen. A mentor általában szaktekintélynek számít saját szakmájában, így ismeretei, tudása, tanácsai átadásával segíti mentoráltját. A coachnak nem kell helyismerettel, nagyobb szakmai tapasztalattal rendelkeznie az ügyfele szakterületén. A legnagyobb különbség a két módszer közt, hogy a coach nem a saját tudását, tapasztalatát adja át az ügyfelének, hanem új tudás és tapasztalat megszerzésére ösztönzi. A coach nem az ügyfele szakmájában szaktekintély, hanem gazdag eszközrendszerével a tanulástámogatás szakértője. A mentor azonban a téma nagy tudású szakértője, aki amellett, hogy motiválja, biztatja és támogatja a mentoráltat, szakmai tudását is átadja neki. Mentorra akkor van szükséged, ha szeretnél egy nálad szakmailag előrébb járó, nagy tudású személytől iránymutatást kapni.
Végezetül a tanácsadás független szakértők által nyújtott szolgáltatás. A tanácsadó olyan javaslatokat (alternatívákat) készít, amelyek segítenek az ügyfélnek megoldani a szervezetnél felmerült problémákat. A változást és a fejlődést az ügyfél számára az hozza meg, hogy a tanácsadó rámutat a hiányzó tudásra, készségekre vagy tapasztalatra. A coach nem ad megoldási alternatívákat a problémákra. Célirányos kérdésekkel, odafigyeléssel, visszajelzéseivel vezeti rá az ügyfelét a megoldásra. Nem mondja meg, hogy mit kell tennie, hanem abban segíti, hogy ő maga találjon rá a saját maga, saját élethelyzete számára legmegfelelőbb útra és módszerre. A tanácsadást inkább az egyirányú információközlés jellemzi. Tanácsadóra akkor van szükséged, ha konkrét szakterületen hiányzó tudást szeretnél beintegrálni a szervezetbe.
Nyitókép forrása: Karolina Grabowska, Pexels