Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Mernyei Ákos Péter

Ki beszél Európa érdekében?

Kevesebb szó esik az EU és Ukrajna közötti kereskedelmi együttműködés szabályairól.

Mernyei Ákos Péter 2025.11.03.
Navracsics Tibor

Visszatér a „Berlaymont szörnyetege”?

Nem akárkivel gazdagodik a külügyi szolgálat.

Navracsics Tibor 2025.10.30.
Hárs András

Egy ENSZ-békeművelet lehetőségéről Ukrajnában

Mi lenne egy átmeneti fegyvernyugvás legjobb biztosítéka?

Hárs András 2025.10.29.
Petruska Ferenc

Az MI alkalmazásának három kompetenciaszintje

Az MI használata forradalmasítja a szakmai anyagok feldolgozását, értelmezését és elemzését a kutatásban.

Petruska Ferenc 2025.10.28.
Ződi Zsolt

A platformok rezilienciája a tavalyi román elnökválasztás fényében

Mi értelme a DSA-nak, ha ez bekövetkezhetett?

Ződi Zsolt 2025.10.28.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • Zachar Péter Krisztián

    tanszékvezető egyetemi docens, NKE ÁNTK

  • Speck Gyula

    egyetemi tanársegéd, NKE ÁNTK

  • 2025.11.03.
  • 2025.11.03.

A Zeitenwende kora

A német civil hatalomból újra katonai nagyhatalom?

A gondolat, hogy Németország ismételten „nagyhatalmi” szereplőként lesz-e jelen a nemzetközi kapcsolatokban vagy továbbra is elsősorban „civil hatalomként” értelmezhető-e, nem pusztán elméleti, stilisztikai játék, hanem alapvető kérdést jelent a nemzetközi biztonság-, jog- és politikaelmélet számára. Miközben a német kül- és biztonságpolitika hosszú ideig a multilaterális normákra és a diplomáciai eszközök dominanciájára épült, az új kihívások – a keleti fenyegetés újjáéledése, a hibrid hadviselés előretörése, az elkötelezettség válsága az atlanti szövetségben, vagy az 1945 utáni nemzetközi rend megroppanása – arra késztetik Berlint, hogy újraértékelje képességeit és szerepét. Ebben a rövid bejegyzésben azt vizsgáljuk, vajon Németország képes-e átvezetni önmagát a „civil hatalomból” a „katonai nagyhatalom” kategóriájába – vagy inkább annak valamilyen hibrid változatában gondolkodhat –, és hogy ez mit jelent az európai biztonság szempontjából.

1. A „civil hatalom” szerepmodell és Németország történeti háttere

A klasszikus politikatudomány a „civil hatalom” fogalmát olyan államokra alkalmazza, amelyek főként nem katonai eszközökkel – diplomáciával, gazdasági erővel, multilaterális intézményekben való szerepvállalással – gyakorolják befolyásukat. Németország a második világháborút követően – részben történelmi traumái, részben a szövetségi rendszerbe való beágyazódása révén – olyan önképet alakított ki, amelyet egy rendkívül fontos hármas alapelvre épített. Ebben a „soha többé háború” („Nie wieder!”), a „sohasem egyedül” („niemals im Alleingang!”) és az „erőszak helyett diplomácia” („Diplomatie statt Gewalt!”) gondolatai határozták meg szerepfelfogását. Ebből fakadt, hogy a Bundeswehr szerepe – formálisan és informálisan is – elsősorban védekező jellegű maradt, és a külpolitikai identitásban az intézményes multilaterális együttműködés dominált.

A változó biztonsági környezet hatására első ízben az 1990-es évektől próbált a német biztonság- és védelempolitika fokozatosan alkalmazkodni a változó geopolitikai realitásokhoz: a terrorizmus elleni küzdelemben vagy a nemzetközi békeműveleti szerepvállalásokban már a német katonai eszközök és haderő alkalmazása sem volt kizárt.

2. A paradigmaváltás jelei: a Zeitenwende és ami utána következett

Olaf Scholz kancellár 2022. február 27-én a Bundestagban „történelmi fordulópontként” értékelte a kialakult nemzetközi helyzetet, a nem várt és évtizedek óta nem látott orosz agressziót Ukrajna szuverenitása ellen, és a „Zeitenwende-beszédben” fordulatot jelentett be a német kül- és biztonságpolitikában. A „Zeitenwende” alapvetően három dimenziót érintett: 1) a külpolitikában az Oroszországgal való kapcsolatok átértékelését és Ukrajna támogatását, illetve az Európai Unió geopolitikai cselekvőképességének megerősítését; 2) az energiapolitikában az orosz energiáról való leszakadást, az energiaimport diverzifikációját és a zöldenergiára való átállás felgyorsítását; 3) a Bundeswehr Európa vezető katonai erejévé fejlesztését és aktív hozzájárulást a NATO európai pilléréhez.

A leglátványosabb változás a „Zeitenwende” első dimenziójában történt: Németország szakított azzal a gondolattal, hogy Európa biztonsága csak Oroszországgal együtt valósítható meg; az új koncepció értelmében Európa biztonságát Oroszország ellen kell újradefiniálni. Így Németország, szembemenve a szigorú fegyverexport-politikai irányelveivel, Ukrajna egyik legfontosabb katonai támogatója lett, továbbá több, mint egy millió ukrajnai menekültet fogadott be. A Scholz-kormány Európa-politikája azonban a hárompárti koalíciós ellentétek miatt nem tudott olyan vezetést felmutatni az Európai Unióban, mint korábban a merkeli nagykoalíciók. Az LNG-terminálok kiépítésével és a norvég földgáz-importra való átállással megvalósult az olcsó orosz energiáról való leválás, ez viszont fájdalmas következményekkel járt a német gazdaságra nézve. A védelempolitikában a legfontosabb lépést a 100 milliárd eurós különleges alap létrehozása jelentette, amely lehetővé tette, hogy a korábban elnapolt védelmi beszerzéseket bepótolják. Ezenfelül Németország, első európai államként, állandó előretolt katonai jelenlétet vállalt Litvániában. A számos hiányosság ellenére fontos látni, hogy ezen lépéseket egy olyan kormánykoalíció tette meg, amelyből a vezető szociáldemokraták korábban a leghatározottabban képviselték a civil hatalmi felfogást, a „változás a kereskedelem révén” elv alapján bíztak az Oroszországgal megvalósítható partnerségben, a zöldekkel együtt pedig ellenezték a védelmi kiadások emelését.

Érdemes feltennünk a kérdést: Miért indulhat el Németország abba az irányba, hogy katonai erőforrásait és szerepvállalását jelentősen bővítse? A válasz természetesen többdimenziós. Egyrészt az orosz–ukrán háború rávilágított arra, hogy a hagyományos multilaterális normák és diplomáciai eszközök önmagukban nem elegendők a biztonsági kihívások kezelésére. Az eddig alkalmazott „Zivilmacht” modell, a puszta értékalapú hozzáállás és a normatív keretek nem mindig vezetnek elég gyors és hatékony válaszhoz a nemzetközi kihívásokkal szemben. Továbbá a 2022-es orosz invázió sokkolta a német közvéleményt és politikai elitet: a „soha többé háborút” alapelv hirtelen szembesült azzal, hogy a béke nem magától értetődő. A kontinens közepén fekvő Németország számára azonban ez létkérdés: a stabilitás, amit évtizedekig adottnak vettek, már nem garantált, és így, aki nem tudja megvédeni magát és szövetségeseit, az nem tudja megőrizni a békét sem. A válság nyomán a berlini döntéshozók ráébredtek, hogy a nemzetközi politikai súly csak akkor hiteles, ha mögötte van katonai erő és cselekvőképesség is. Egy erős, demokratikus Németország most nem dominálni akar, hanem geopolitikai szerepének megfelelően stabilizálni — de ehhez konkrét katonai kapacitások is kellenek. És ne feledkezzünk meg róla: a modern haditechnika nemcsak biztonsági, hanem gazdasági tényező is. Az elhúzódó recessziós helyzetben a német hadiipar (pl. a jól ismert Rheinmetall vagy a Diehl Defence) hatalmas növekedési lehetőséget lát az új programokban. Ez nem csupán fegyverkezés, hanem iparpolitikai beruházás, ami munkahelyeket, kutatást és technológiai fejlesztést is generál.

3. Előre a nagyhatalmi státusz felé

Három évvel a „Zeitenwende” bejelentését követően a biztonsági környezet nem javult, sőt a német döntéshozók azzal számolnak, hogy közép távon nem zárható ki egy NATO–Oroszország konfliktus sem. A Merz-kormány, összhangban a hágai NATO-csúcs következtetéseivel, vállalta, hogy a katonai kiadásokat a bruttó nemzeti jövedelem 3,5 százalékára emeli, ezenfelül az infrastruktúra és a kiberbiztonság fejlesztésére további 1,5 százalékot fordít. A vállaláshoz szükség volt a merkeli adósságfék (Schuldenbremse) meglazítására, amely csak úgy volt lehetséges, hogy még az új parlament felállása előtt a CDU–CSU kiegyezett a szociáldemokratákkal és a zöldekkel, ezzel megkerülve a megerősödött Alternatíva Németországért (AfD) és a szélsőbaloldal ellenállását.

Ahhoz, hogy a Bundeswehr Európa legerősebb katonai erejévé váljon, az anyagi ráfordítások mellett soha nem látott mértékű eszköz- és személyi állomány növelésre van szükség. A Merz-kormány jelenlegi terve, hogy 377 milliárd eurós védelmi beszerzést hajt végre, ebből 687 Puma páncélozott gyalogsági harcjárművet, 561 darab Skyranger drónelhárításra is alkalmas légvédelmi rendszert, 14 darab IRIS-T légvédelmi rakétarendszert, illetve felderítő és harci drónokat vásárolna. Ezenfelül a legdrágább tételeket 14 milliárd euró értében műholdak és kommunikációs rendszerek, 2,5 milliárd euró értékben további 15 darab F-35-ös vadászgép, illetve 1,15 milliárd euró értékben 400 darab Tomahawk robotrepülőgép beszerzése teszi ki. A beszerzések legnagyobb nyertesei fele-fele arányban egyfelől amerikai és izraeli hadiipari ipari vállalatok, másfelől a német hadiipari vállalatok lennének. A beszerzések a Rheinmetallnak közvetlenül 32 milliárd eurós, a Diehlnek pedig 17 milliárd eurós megrendelést jelentenének. Mindez különösen jól jönne a német hadiiparnak, mivel a Scholz-kormány a védelmi kiadások növelése ellenére rendkívül lassan kötötte meg a beszerzési szerződéseket, így folyamatos bizonytalanságban tartotta a vállalatokat. A német hadiipar ráadásul az elmúlt évtizedekben fokozottan rá volt utalva a közel-keleti, észak-afrikai és dél-ázsiai országokba irányuló exportokra, amelyek sokszor eredményeztek politikai botrányokat Németországban és állandó vitákat szültek a kormányok és a társadalmi szervezetek között. Mindazonáltal a német hadiipar számára továbbra is meghatározóak a harmadik országokba irányuló exportok, melyet a német kormány is egyre határozottabban kíván támogatni. A német hadiipar fellendülését jól illusztrálja, hogy a 340 vállalatot magába tömörítő Német Biztonsági és Védelmi Ipari Szövetségbe az elmúlt egy évben száz új vállalat csatlakozott… a legtöbben a válságtól szenvedő autóiparból kerültek be.

A haditechnikai eszközbeszerzéssel párhuzamosan az elmúlt évtizedekben igencsak leromlott katonai infrastruktúra fejlesztése is szükséges. A védelmi minisztérium 2028-ig 38 új laktanyát létesítene, valamint az újonnan vásárolt helikopterek és vadászgépek számára nagyobb hangárokat és raktárakat építene, a bücheli NATO-repülőteret pedig közel 2 milliárd euró értékben fejlesztenék.

A fő kihívást azonban nem is az eszközbeszerzés, hanem a személyi állomány növelése jelenti. A haderőfejlesztési cél értelmében a jelenlegi közel 183 ezer fős aktív állományt 2035-ig 260 ezer főre kell növelni, a 100 ezer fős tartalékos állományt pedig meg kell kétszerezni, így tíz év múlva közel 460 ezer fős haderő állna rendelkezésre. A Boris Pistorius védelmi miniszter által benyújtott törvénytervezet szerint 2027-től minden 18. életévét betöltő állampolgár egy kérdőívet kap, melyet a férfiaknak kötelező kitöltenie, és amennyiben az állampolgár késznek érzi magát a katonai szolgálatra, behívható lesz. A tervezet tehát továbbra is önkéntes alapon növelné a létszámot, nem jelentené a sorkötelezettség visszaállítását. Ez a javaslat ugyanakkor erősen megosztja a kormánykoalíciót, mivel a CDU–CSU a sorkötelezettség automatikus visszaállítását szorgalmazza, amennyiben nem sikerül elérni a kívánt létszámot, Pistorius és az SPD viszont ezt elutasítja. A sorkötelezettség visszaállítása a közvéleményt is megosztja: kutatások szerint minden második német támogatja, azonban pont a kérdésben leginkább érintett fiatal generáció többsége elutasítja. A szakértők többsége azonban egyetért abban, hogy amennyiben a kormány a Bundeswehrt valóban Európa vezető katonai erejévé kívánja fejleszteni, a tervezett létszám elérhetetlen lesz önkéntes alapon.

Ezek a momentumok együtt olyan folyamatot jeleznek az elemzőknek, amely felveti annak a lehetőségét, hogy Németország lemond a civil eszközök dominanciájáról és fokozatosan a katonai kapacitások – illetve azok használhatósága, bevethetősége – felé mozdul el.

4. Amit mi látunk: egy új hibrid német modell megszületése

Ugyanakkor véleményünk szerint Németország nem egyetlen lépésben válik ismét „klasszikus nagyhatalommá” a katonai dimenzióban. Elemzésünk sokkal inkább arra utal, hogy a berlini kabinet egy hibrid nagyhatalmi státuszt törekszik kialakítani, amelyben a gazdasági-technológiai, diplomáciai és katonai eszközök szoros integrációban szerepelnek, és amelyet az európai keretek, valamint az atlanti együttműködés és a „rules based world order” iránti elkötelezettség határoznak meg.

Ennek szerintünk három alapja van: egyfelől az identitáselemek és intézményi kötődések. Németország továbbra is liberális demokráciaként, az európai integráció egyik kulcsszereplőjeként definiálja magát, és ennek keretei közé ágyazza biztonság- és külpolitikáját. A „soha többé” és „nem egyedül” paradigma továbbra is jelen van. Második elem a képesség- és struktúraváltás realitása. A beszerzési és állományfejlesztési tervek – új fegyverrendszerek, nagyobb aktív és tartalékos állomány, modernizált védelmi ipar – mind azt mutatják, hogy Németország technikailag és szervezetileg is készül arra, hogy a katonai dimenzióban is relevánsabb legyen, azonban ez nem évek, hanem évtizedek eredménye lehet csak. Végül az európai keretekhez való viszony. A német politikai önértelmezésben az európai dimenzió erősebb és előrébb való, mint a német nemzeti dimenzió. Így a kül- és biztonságpolitikának egyértelműen az uniós szövetségi keretekben kell működnie. Egyedülálló nagyhatalmi szerepvállalás helyett Németország az EU és a NATO struktúrákon belül élő, de vezető státusú országként válhat relevánssá. Fontos látni azonban, hogy a civil hatalom és a katonai hatalom ezen sajátos egyvelege instabil lábakon áll: az ukrajnai háború rég nem látott mértékben polarizálta a politikai pártokat és a német közvéleményt, egyre kevésbé beszélhetünk egy pártokon átívelő külpolitikai konszenzusról. Míg a CDU–CSU határozottan, a Zöldek mérsékelten támogatják a katonai hatalommá válást, a szociáldemokraták megosztottak, addig az AfD visszatérne a korábbi Ostpolitikhoz, a szélsőbaloldali pártok pedig inkább pacifista állásponton vannak. A német társadalom polarizációja a kelet-nyugati megosztottságban is megnyilvánul.

5. Összegzés

Kiindulási kérdésünkre, hogy vajon a XXI. századi biztonsági környezettel szembesülve képes-e Németország a történeti identitásából fakadó „civil hatalom” szerepét megtartania, miközben katonai kapacitásait és részleges védelmi autonómiáját radikálisan megerősíti — vagy egyértelmű, kvázi-klasszikus katonai nagyhatalommá válik, válaszunk egyértelmű. Nem várható önmagában a történelmi értelemben vett „klasszikus” nagyhatalommá válás: a realitás egy hibrid, integrált szerep — amelyben a katonai erő megerősítése a diplomáciai, gazdasági és európai intézményi eszköztárral párhuzamosan történik — tűnik valószínűnek. Ez a hibrid modell egyszerre biztosítja, hogy Németország ne szakadjon el saját történelmi és identitásbeli kötöttségeitől – elkerülve a klasszikus nagyhatalmi ambíciók veszélyeit –, és lehetővé teszi, hogy alkalmazkodjon a XXI. század biztonsági környezetéhez, amelyben a katonai erő integrált része a hatásgyakorlásnak, de nem kizárólagos. Németország most újraértelmezi saját szerepét – és ez minden európai országra, így ránk is hatással lesz. Ugyanakkor a német állam számára a háború közelsége, a hibrid fenyegetések és a globális verseny korában a biztonság nem csupán katonai kérdés, hanem továbbra is társadalmi felelősség. A politikatudomány számára a német példa azt illusztrálja, hogy a „civil hatalom” és a „katonai nagyhatalom” közötti fogalmi dichotómia ma kevésbé informatív; a releváns kategória inkább az, hogy egy ország képes-e intézményes és operatív integrációt megvalósítani a különböző hatalomformák között úgy, hogy közben megőrzi demokratikus ellenőrzését és multilaterális elkötelezettségét.

Nyitókép: A berlini Reichstag épülete a német nemzeti egység zászlajával, forrás: Norbert Nagel / Wikipédia

Témakörök: gazdaság, háború, Németország, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT