Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Pócza Kálmán

Háború szülte Európai Egyesült Államok?

Új megvilágításba helyezhető az európai integráció gyakorlata.

Pócza Kálmán 2024.06.04.
Máthé Réka Zsuzsánna

Veszélyben a közös piac?

Lényegesen torzulhat a belső uniós piac.

Máthé Réka Zsuzsánna 2024.03.12.
Nyirkos Tamás

Konzervativizmus és vallás

Hogyan mentsük meg az emberi személyt?

Nyirkos Tamás 2024.03.04.
Marton Ádám

A mesterséges intelligencia és a big data vállalati szimbiózisa

A két tényező egymással szoros összefüggésben jelent kihívást.

Marton Ádám 2024.02.01.
Petruska Ferenc

Állam és egyház együttműködése az ukrán hadifoglyok átszállításában

Az ügy rávilágít az állam és az egyház együttműködésének egy sajátos kiszélesedésére.

Petruska Ferenc 2023.07.29.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Pongrácz Alex
Pongrácz Alex
adjunktus, NKE ÁNTK Kormányzástani és Közpolitikai Tanszék
  • 2022.09.21.
  • 2022.09.21.

Egy ismeretlen ismerős – Angyal Pál államelméleti munkássága

A hazai állam- és jogtudomány panteonjában Angyal Pál (1873–1949) elsősorban a büntetőjog tudományának elismert alakjaként foglal helyet. Kevéssé ismert, hogy a pécsi származású jogtudós – jóllehet, nem rendszerezett formában fejtette ki az államról vallott tanait – az államelmélettel összefüggésben is letette névjegyét a magyar tudományosság asztalára.

Az államtan körébe vonható ismereteket már a Jogbölcsészet (Angyal, 1918) című könyve is tartalmaz; ebben az állam fogalmának eszmetörténeti felgöngyölítése mellett az állam Jellinek-féle hagyományos „alkatelemeit” (azaz az államiság kritériumait: a népességet, a területet és a főhatalmat), az államkeletkezési elméleteket, valamint az államcélt tárgyalja. Gyakorlatilag ugyanez a tematika jelenik meg A jogbölcsészet alaptételei (Angyal, 1926), illetve a Bevezetés a jog- és államtudományokba (Angyal, 1940) című munkákban is – az előbbiben némileg terjedelmesebb, míg az utóbbiban kissé lakonikus formában.

Angyal Pál. Forrás: Országgyűlési Könyvtár

Témánk szempontjából sokkal fontosabbnak tartom Angyal ama tanulmányait, amelyek a két világháború között különböző sajtóorgánumokban jelentek meg. E mozaikból véleményünk szerint összerakható Angyal Pál államfelfogásának – legalábbis közelítő jellegű – képe. Ennek nyomán azt állíthatjuk, hogy Angyal mélyen hívő katolikusként köteleződött el a nemzeti-konzervatív eszmény és az erős, szociálisan érzékeny, ugyanakkor jogi és morális garanciákkal kellőképpen körülbástyázott állam gondolata mellett.

Angyal – a kor főáramú gondolkodóihoz hasonlóan – elítélte a Tanácsköztársaság hazánkban 133 napig dúló terrorját. Az Új Nemzedék és a Budapesti Hírlap hasábjain két, a bolsevizmus irányzatával szemben meglehetősen kritikus cikket is publikált. A kommunizmus tévedései című írásában (Angyal, 1924) relatíve hosszan vizsgálta a kommunizmus főbb tantételeit (a magántulajdon eltörlése és a kollektív termelés bevezetése, a nőközösség behozatala és a szabad szerelem hirdetése, valamint a világpolgárság megteremtése), egyenként cáfolva azok igazságtartalmát. Máig aktuális gondolatként fogalmazza meg, hogy a világpolgárság tetszetős, ám talmi és tudománytalan ideája teljességgel kivitelezhetetlen; a nemzeteket ugyanis képteleség egyenlősíteni, hiszen a nemzeti jellemvonások rendkívül mélyen gyökereznek egy-egy nép életében. A bolsevizmus végzete és kárhozata című írás (Angyal, 1925) főként Lenin állam- és jogfelfogásának tévedéseit veszi górcső alá, egyértelműen elítélve a forradalom, az erőszak és a terror minden válfaját.

A mélyítsük ki állami életünket! című cikkből (Angyal, 1923) egy erős és szociálisan érzékeny, ugyanakkor a dologtalanságot egyértelműen pellengérre állító állam képe rajzolódik ki előttünk. Az államnak Angyal szerint mindenkor törekednie kell a nemzet kulturális színvonalának emelésére, az erős gazdaság szempontjának érvényesítésére és az államélet minden területén a szakszerű és elhivatott közszolgák rendszeresítésére. A „megfelelő ember a megfelelő helyen” alapelvének megfelelően a munkakörök elosztásánál – a miniszteri pozícióktól kezdve egészen a legegyszerűbb munkát végző hatósági szervekig – mindenkor arra kell törekedni, hogy „a rátermettség legyen az irányadó princípium”. Szót emel a nemzet erőinek összefogása mellett is, hangsúlyozva, hogy a már Széchenyi által is elítélt torzsalkodás, a magyar állam polgárai között zajló „macska–kutya harc” mennyire káros az ország fejlődési lehetőségeire nézve. „Ha komolyan életre akarunk kelni, úgy űzzük el mindenünnen a kontárokat, tartsunk össze legalább a vezető kérdésekben, s takarítsuk meg, de használjuk ki erőinket” – summázza véleményét.

Az Új ember-eszmény felé (Angyal, 1932) című cikkben a XX. század emberének erkölcsi eltévelyedését, a gyűlölködést, a kapzsiságot, a haszonlesést, a szemérmetlenséget és a tunyaságot ostorozza, kritika tárgyává téve a demagógoknak, álprófétáknak és a „zagyva elméletek” kiötlőinek való bedőlést is. Ugyancsak sérelmezi, hogy a kor embere legfeljebb már csak hallomásból ismeri az evangéliumban foglaltakat és a kereszténység tanításait, ezért inkább hajlamos a divatosnak szánt eszmék tanaiba, mint Krisztusba helyezni a hitét. A test és a materiális világ reáliáinak mulandóságával szegezi szembe a lélek halhatatlanságát, kiemelve annak örökkévalóságát, el nem múló mivoltát. 

E gondolatokat rendszerezettebb és sokkal inkább az állam kérdésére fókuszáló módon fűzi tovább az Új világ küszöbén (Angyal, 1934) című tanulmányban, amely a XIX. századig uralkodó erkölcsi, gazdasági, társadalmi és politikai rend felbomlásával összefüggésben kereste a terápia lehetőségeit. Angyal úgy látta, hogy a XIX. század „agonizáló világszemlélete” egy közel négy évszázados periódus kiteljesedése. Míg a középkorban virulens rendiség gondolata „egyfelől tekintélyt fogad el, másfelől megkötést jelent, de mindenképp azt a nagy igazságot juttatja érvényre, hogy az egyén […] belső értékétől, érdemétől függ”, addig a „szabadkereseti társadalmi rendszer”, azaz a liberalizmus eszményei által dominált rendben a tekintély elve elvesztette erejét, az egyéni szabadság hatóköre pedig igencsak kiterjedt. E kor egocentrikus felfogását a következőképpen foglalja össze Angyal: „A XIX. század a »chacun à son goût « [mindenki a saját ízlése szerint] ideológiájának síkján kialakította az etikai relativizmust, mely megtagad minden hagyományszerű tekintélyt, nem ismer történeti kegyeletet, értéknek csak azt tekinti, amit az egyén spontán annak minősít, s fennen hirdeti, hogy az ember csak önmaga lehet a saját törvényhozója.” E felfogás vezetett azután „a tételes vallási igazságok és az isteni törvények elvetéséhez”, hadat üzenve „minden abszolút értéknek, tehát az Istennek is”. Ekkortájt az önérdek szinte mindenben a közérdek fölé kerekedett, az állam pedig „a souverain egyéni akarat egyszerű segítőjének szerepkörére szorult”. E liberális államképpel szegeződött aztán szembe a marxizmus ugyancsak romboló felfogása, mely „egyfelől osztályharcra ingerel, másfelől az államot igyekszik kézbe kapni. A liberalisztikus, csupán rendtartó állammal szemben, a pánjurista államkép keretében mindent etatizál. Az egyént teljesen megköti, önállótlan alkotórészként bekapcsolja egy gépiesített mamutüzembe.” E tanok megállapításaival szemben Angyal úgy vélte, hogy az egyén a társadalom tagjaként alá van ugyan vetve az állam hatalmának, de „mint Istenhez kapcsolt lélek fölötte áll a társadalomnak, s államnak”; a polgároknak el kell ugyan ismerniük az állam tekintélyét, ugyanakkor – az Istennek tetszőség keretei között – megfelelő szabadsággal is kell bírniuk. „A függetlenség szabadsága viszont nem adomány, hanem elérendő ideál, mit csak örökös harc és erőmegfeszítés árán vívhatunk ki, akár saját életünkről, akár a közösség javáról van szó. Ez a szabadság tehát nem a liberalizmus követelte szabadság, de nem is az univerzalizmus totális állama által visszahagyott korcsképződmény, hanem színtere az ember érvényesülésének, s végső céljai felé törekvésének.” – figyelmeztet Angyal. 

Az Angyal által preferált államnak végső soron az evangéliumi törvényhez kell igazodnia, így pajzsára kell emelnie a „szolidarizmus szellemét”, utat törve a szociális pápai enciklikákban (Rerum Novarum, Quadragesimo Anno) foglaltaknak. Az államnak renoválnia szükséges a rendiség korábban megfakult elvét, s nem szabad a hatáskörébe vonnia mindazt, amit egy autonóm „hivatási szervezet” maga is el tud látni. 

Angyal végül rögzíti a „szolidarizmus vezérlő elveit” is, melyek főként az egyéni önuralom, az Istennel és embertársainkkal szembeni alázat és szeretet, a család fontossága, az osztálybékére törekvés és a nemzeti sorsközösség átérzése köré szerveződnek. „[…] sem a kokárdás és külsőségekben tomboló hazafiság, sem a közönséges ösztönrégiókból táplálkozó, s más nemzetekkel szemben dühös hajszát folytató sovinizmus nem alkalmas módja a nemzeti élet elmélyítésének, s a történeti életre való akarat bármily irányú érvényesülésének; nem a kiabáló, de nem is a gyűlölködő szereti igazán hazáját, hanem aki nemzetének problémáit átéli, s legtöbb áldozatot hoz érte” – figyelmeztet a professzor. Fontoljuk meg a szavait!

*

Angyal Pál egyéb, ehelyütt nem vizsgált, de államelméletileg releváns gondolatokat tartalmazó munkái: 

A jogfolytonosság és a diktatúra. In.: Nemzeti Újság, 17. évf., 73. szám (1935. március 30.);
Az eszmék forradalma. Bevezetés. In.: Oriani, Alfredo: Az eszmék forradalma (La Rivolta Ideale). Magyar Jogászegylet kiadása, Budapest, 1939, 1-4.;
Nemzetegység és jogfolytonosság. In.: Nemzeti Újság, 8. évf., 58. szám (1926. március 12.), 1-2.;
Szabadság és tekintély. Hungária Nyomda Rt., Budapest, 1944;
Tanuljunk a természettől! In.: Nemzeti Újság, 5. évf., 82. szám (1923. április 12.), 1.

Irodalomjegyzék

Angyal Pál: A bolsevizmus végzete és kárhozata. In.: Budapesti Hírlap, 45. évf., 259. szám (1925. november 15.), 2.
Angyal Pál: A jogbölcsészet alaptételei. Politzer Zsigmond és Fia, Budapest, 1926.
Angyal Pál: A kommunizmus tévedései. In.: Új Nemzedék, 6. évf., 262. szám (1924. december 6.), 4.
Angyal Pál: Bevezetés a jog- és államtudományokba. Arany János Irodalmi és Nyomdai Műintézet Rt., Budapest, 1940.
Angyal Pál: Jogbölcsészet. III. kiadás. 3. kiadás. Dunántúl (Wessely és Horváth) Rt., Pécs, 1918.
Angyal Pál: Mélyítsük ki állami életünket! In.: Nemzeti Újság, 5. évf., 19. szám (1923. január 25.), 1–2.
Angyal Pál: Új ember-eszmény felé. In.: Magyar Kultúra, 19. évf., 15–16. szám (1932), 81–87.
Angyal Pál: Új világ küszöbén. In.: Korunk Szava, 4. évf., 13–14. szám (1934), 255–258.

Nyitókép: Parlament 1906. Forrás: Fortepan / Széman György

Témakörök: állam, államelmélet, Angyal Pál, jogbölcselet
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT