Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Mernyei Ákos Péter

Indonéz textilt Európának az uniós autóiparért cserébe?

Révbe érni látszik az Európai Unió és Indonézia közötti kereskedelmi megállapodás.

Mernyei Ákos Péter 2025.10.01.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kenyértörés: közös agrárpolitika vagy uniós védelmi ipar legyen?

Az EU kiemelten fektetne a védelmi iparba, miközben az agrárpolitikára egyre kevesebb támogatás jut.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.30.
Ordasi Ágnes

A magyar jogszolgáltatás elfeledett alakjai

Charmant Oszkár közjegyzői tevékenysége Fiumében.

Ordasi Ágnes 2025.09.29.
Almásy Gyula

A fejlett arab világ közigazgatási applikációi

Az alkalmazások javítják a szolgáltatás-hozzáférést és csökkentik a papíralapú adminisztrációt, ugyanakkor komoly adatvédelmi és emberi jogi kérdéseket is felvetnek. 

Almásy Gyula 2025.09.29.
Csepeli Réka

A bevándorlás kérdése mint politikai fegyver

Francia népszavazás-indítvány a bevándorlásról.

Csepeli Réka 2025.09.29.
ITKI BLOG
Picture of Szikora Tamás
Szikora Tamás
doktorandusz, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2025.10.02.
  • 2025.10.02.

Veszít-e egyáltalán a Facebook a politikai reklámok megszüntetésével?

A közelmúltban közzétett bejegyzésben foglalkoztunk azzal a kérdéssel, hogy a Google után a Facebook (Meta) is bejelentette: a politikai hirdetések átláthatóságáról és célzott folytatásáról szóló rendelet teljes körű alkalmazására tekintettel a platform 2025 októberétől megszünteti a politikai hirdetések közzétételének lehetőségét az Európai Unió területén. A döntés elsőre mindenképpen meglepőnek tűnhet, azonban, ha kicsit jobban megvizsgáljuk a politikai hirdetésre eddig fordított összegeket, érthetőbbé válik a platform döntése. A jelen bejegyzésben – kicsit rendhagyó módon – a számoké lesz a főszerep.

A Meta a 2010-es évek második felében lezajlott választási kampányokkal összefüggésben megfogalmazott éles támadásokra válaszul a platform működésének átláthatóságát azzal (is) igyekezett növelni, hogy Hirdetéstárat hozott létre, amely gyakorlatilag a Facebookon és Instagramon közzétett politikai hirdetések nyilvántartásaként szolgál. A Hirdetéstárban ugyan egyes országonként eltérő időponttól, de nagy általánosságban a 2018–2019-es esztendőkig visszamenőleg nyomon követhetők az egyes hirdetők, azok konkrét hirdetései és az elköltött összegek (nem csak a megrendelők, de a teljes országok bontásában egyaránt). Ahhoz, hogy megbizonyosodhassunk a Meta – a bevezetőben is említett – döntésének hátterében meghúzódó indokok megalapozottságáról, nevezetesen arról, hogy az európai szabályozás olyan mértékű adminisztratív (és nyilvánvalóan ezzel szorosan összefüggő pénzügyi) terheket és a szabályozás be nem tartásából eredően fenyegető kockázatokat rejt magában, ami miatt inkább a szolgáltatás megszüntetése mellett döntött a platform üzemeltetője, érdemes kicsit alaposabb megvizsgálni a Hirdetéstárban fellelhető adatokat.

A számításhoz kapcsolódó rövid „módszertani” bevezetőként az alábbiakat szükséges rögzíteni:

  • a politikai hirdetésekre fordított összegek számítása a Meta Hirdetéstárban 2025. szeptember 1. napján elérhető információkon alapul
  • az egyes tagállamokban eltérő időponttól kezdve érhetők el a reklámköltések, azonban a kezdő dátum mindegyike 2018–2019. évekre tehető
  • a platform negyedéves reklámbevételeinek számítása alapjául a Meta által közzétett adatok szolgálnak (tudván azt is, hogy ebben nem kizárólag a Facebookon keresztül befolyt bevételek szerepelnek)
  • a Hirdetéstárban Csehország, Dánia, Lengyelország, Románia és Svédország esetében a platform nemzeti pénznemben adja meg az elköltött összeget, ezt kisebb kerekítéssel váltottuk át euróra

Gyorsan rögzíteni szükséges, hogy az alább bemutatottak semmi esetre sem tekinthetők megalapozott (köz)gazdasági számításnak, ugyanakkor már önmagában az arányokból is jól láthatók a Meta döntésének hátterében álló pénzügyi megfontolások. Nos, nézzük a konkrét számokat, elsőként a platformon politikai hirdetésekre elköltött összegeket tagállamonként, majd a teljes Európai Unióra nézve összesítetten, végül pedig az Egyesült Államokkal való összevetésben.

OrszágTeljes elköltött összeg
Ausztria29 330 331 EUR
Belgium51 485 567 EUR
Bulgária6 527 006 EUR
Ciprus2 250 755 EUR
Csehország14 216 215 EUR
Dánia47 754 629 EUR
Észtország2 523 855 EUR
Finnország20 510 250 EUR
Franciaország65 839 587 EUR
Görögország13 500 984 EUR
Hollandia59 128 131 EUR
Horvátország4 862 370 EUR
Írország11 529 483 EUR
Lengyelország33 351 112 EUR
Lettország1 796 488 EUR
Litvánia4 218 587 EUR
Luxembourg1 418 955 EUR
Magyarország41 429 707 EUR
Málta1 729 762 EUR
Németország161 894 384 EUR
Olaszország94 566 203 EUR
Portugália5 679 186 EUR
Románia33 985 259 EUR
Spanyolország50 065 120 EUR
Svédország78 083 836 EUR
Szlovákia11 865 297 EUR
Szlovénia1 459 709 EUR
EU27851 002 768 EUR
EU27 USD-ban1 001 179 727 USD
USA5 393 891 587 USD

Diagramon szemléltetve a fenti adatokat:

A fenti adatsorból az első megállapításként rögzíthető, hogy az elmúlt 7–8 esztendőben az Európai Unió teljes területén politikai hirdetésekre elköltött összeg hozzávetőlegesen az egyötöde ugyanezen időszak alatt az Egyesült Államokban ugyanilyen üzenetekre fordított költségeknek. Már önmagában ez az arány is szembetűnő lehet, azonban még inkább érthetővé válik a Meta döntése, ha ezeket a számokat összevetjük a platform összes reklámbevételének mértékével. Az alábbi táblázatban negyedéves(!) bontásban olvashatók a platform reklámbevételei, a Hirdetéstár indulására is figyelemmel, 2019-ig visszamenőleg.

NegyedévTeljes reklámbevétel
2025. II.46,653 Mrd USD
2025. I.41,392 Mrd USD
2024. IV.46,783 Mrd USD
2024. III.39,885 Mrd USD
2024. II.38,329 Mrd USD
2024. I.35,635 Mrd USD
2023. IV38,706 Mrd USD
2023. III.33,643 Mrd USD
2023. II.31,498 Mrd USD
2023. I.28,101 Mrd USD
2022. IV.31,254 Mrd USD
2022. III.27,237 Mrd USD
2022. II.28,122 Mrd USD
2022. I.26,998 Mrd USD
2021. IV32,639 Mrd USD
2021. III.28,276 Mrd USD
2021. II.28,580 Mrd USD
2021. I.25,439 Mrd USD
2020. IV.27,187 Mrd USD
2020. III.21,221 Mrd USD
2020. II.18,321 Mrd USD
2020. I.17,440 Mrd USD
2019. IV20,736 Mrd USD
2019. III.17,383 Mrd USD
2019. II.16,624 Mrd USD
2019. I.14,912 Mrd USD
Összesen762,994 Mrd USD

A fenti táblázatból tehát az olvasható ki, hogy a Meta hozzávetőlegesen azon időszak alatt, amíg az Európai Unió teljes területén politikai reklámokra 1 Mrd USD-t költöttek a megrendelők, azon időszak alatt a platform mindösszesen 763 Mrd USD reklámbevételt könyvelhetett el. Ezek a számok diagramon még jobban rámutatnak a különbségre:

Ismételten hangsúlyozandó, hogy a fenti két szám gazdasági, pénzügyi szempontból minden bizonnyal nem feltétlen tekinthető egymással összehasonlítható tételnek, azonban arra könnyen magyarázatként szolgálhat, hogy a platform miért jutott arra a következtetésre, hogy a jövőben eltekint a 2018–2025 közötti időszakban számára egymilliárd dollárt termelő szolgáltatástól, ha ugyanezen időszak alatt a teljes reklámbevételei ennek hétszázhatvanszorosára rúgnak.

A Meta a politikai hirdetések közzétételének megszüntetésével – a fenti számokat alapul véve – nagyságrendileg valamivel több, mint reklámbevételeinek 0,1%-áról mond le. Ennek tükrében már érthető, hogy miért döntött a platform a politikai hirdetések megszüntetése mellett.

Nyitókép forrása: Asih Wahyuni / vecteezy

Témakörök: gazdaság, jog, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT