• MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • WEBSHOP
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • WEBSHOP
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Keresés
Bezár
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • WEBSHOP
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • WEBSHOP
  • E-TANANYAGOK
  • FOLYÓIRATOK
  • RÓLUNK
Hegedüs Csilla

Értelem és érzelem – avagy a megfutamodás diszkrét bája

Sokat olvashattunk az elmúlt napokban a Bizottság döntéséről, amelyben elutasítja a jogalkotást Európa őshonos nemzeti kisebbségeinek ügyében. A Minority Safepack európai polgári kezdeményezésről van szó,

Hegedüs Csilla 2021.01.26.
Pongrácz Alex

Közigazgatási továbbképzés a történelem viharjaiban

„Nézze meg ezt a papírt. Ezen a papíron három hónap óta emberek százai dolgoztak. Én magam időben, fáradságban, energiában többet fordítottam rá, mint amennyi idő

Pongrácz Alex 2021.01.25.
Varga Csilla

EBESZ misszió Kárpátalján

Kihívások elé néz az EBESZ új nemzeti kisebbségi főbiztosa.

Varga Csilla 2021.01.25.
Csutak Zsolt

Ülő Bika öröksége és a Biden kormányzat kisebbségpolitikai kihívásai

A megismételt georgiai kongresszusi választások január 6-i eredményei nyomán Joe Biden leendő elnök és a Demokrata Párt számára létrejön a viszonylag kényelmes kormányzáshoz szükséges kongresszusi

Csutak Zsolt 2021.01.22.
Enyedi László

Aranykorszak Romániában?

Semmi sem mozdítja elő hatékonyabban a radikális pártok előretörését, mint a szavazók konstans elégedetlensége, csalódottsága. Romániában a december 6-án megtartott választások erről tesznek tanúságot, ugyanis

Enyedi László 2021.01.22.
ITKI BLOG
Zernig Frigyes Csombor
Zernig Frigyes Csombor
hallgató, NKE Nemzetközi Biztonság- és Védelempolitika
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2020.12.10.
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2020.12.10.

A közösségi média szerepe a katasztrófamenedzsmentben

Az internet megjelenésével hírfogyasztásunk jelentős része a közösségi médiás felületekre tevődött át. E platformok mindennapos használatával értesülhetünk a világban zajló folyamatokról, kommunikálhatunk ismerőseinkkel, vagy akár mi is megoszthatunk általunk fontosnak ítélt tartalmakat. A közösségi média gyors reagáló és koordináló potenciálját realizálva, a társadalom részéről nagy igény keletkezett olyan funkciók bevezetésére, amelyek képesek a felhasználók számára gyors és összeszedett információkat nyújtani a kialakult természeti, illetve ember okozta katasztrófákkal kapcsolatosan.

Facebook

2020. november másodikán, Bécsben szélsőséges iszlamisták több helyszínen is merényleteket követtek el, amelyre válaszul beindult a Facebook krízismenedzsment funkciója, a Facebook Safety Check. A közösségi platform részeként 2014-ben bevezetett biztonsági elem működése kezdetben csak természeti katasztrófákra terjedt ki, majd a 2015-ös párizsi terrorcselekményeket követően, már ember okozta krízis helyzetek esetén is aktiválhatóvá vált.

Alapvető célja az érintett területen tartózkodó bajbajutottak, családtagok, ismerősök közötti kommunikáció és koordináció támogatása, a kontaktus felvételének segítése. A program elindulását követően a katasztrófa sújtotta területen tartózkodók egy üzenet formájában kaphatnak értesítést, amelyen keresztül jelezhetik ismerőseik, családtagjaik számára, hogy biztonságban vannak. A funkció elindulását követően automatikusan létrejön egy hírfolyam (feed), amely a kialakult helyzettel kapcsolatos fő információkat, híreket, utasításokat fogalja össze, valamint folyamatos tájékoztatást szolgáltat az események aktuális állapotáról.

A Facebook Crisis Response-t három pillér alkotja. Az első a már előbb említett Safety Check, amely felugró (pop-up) üzenetek formájában jelenik meg a kezelői felületen, lehetőséget teremtve a személyes helyzet bejelentésére. A felhasználók közleményt is fűzhetnek az általuk kitöltött üzenethez, így megelőzve az esetleges félreértéseket és felesleges pánik kialakulását. A Safety Check-kel kapcsolatosan felmerülő probléma, hogy egyes esetekben a katasztrófától nem fenyegetett felhasználók számára is küldött üzeneteket, így kisebb zavart idézve elő, azonban működése, ennek ellenére is, eredményesnek mondható.

A második pillért a Community Help alkotja. A Crisis Response részeként lehetővé teszi a helyi lakosok számára, hogy többek között vizet, ételt, csecsemőellátást vagy akár menedéket ajánlhassanak fel a katasztrófa érintettjei számára. A funkció bevezetésével azonnali összeköttetés alakulhat ki a „kereslet” és „kínálat” között, így már nem szükséges külön csoportok létrehozása, amelyekben az információáramlás gyakran hoaxokat is tartalmazhat.

A harmadik pillérként létrehozott Fundraisers segítségével bárki indíthat adománygyűjtést, illetve maga is adományozhat egy meghatározott összeget a katasztrófában károsultak, vagy a kárelhárításban segédkező non-profit szervezetek számára. A funkció sikerességét mutatja, hogy a 2017. májusában történt machenster-i terrorcselekményeket követően 450.000 $ adomány gyűlt össze a közösségi platform adományozói jóvoltából. 2017-től a 3 elemet integrálták, így az összes funkció egy központi helyen csoportosulhat, így elősegítve a könnyebb és gyorsabb hozzáférést.

Twittter

A 2006-ban indult közösségi fórum 140 karakteres mikro-bejegyzések – „tweet-ek”– közzétételét teszi lehetővé a regisztrált felhasználók számára. A rövid, és ebből fakadóan lényegre törő posztokból gyors és közel valós idejű információk szűrhetők le a katasztrófák különböző aspektusait illetően. Az oldal esetében különösen fontos szerepet töltenek be hashtagek, amelyek használatával a bejegyzések egy adott témához rendelhetők, így megkönnyítve azok eljutását a célzott felhasználói körhöz. A platform 2013-ban vezette be „Twitter Alerts” nevű funkcióját, amely a katasztrófa-elhárításban résztvevő szervezetek számára kiemelt, minden felhasználónak narancssárga színű csengő ikonnal megjelenő bejegyzések (critical tweet) posztolását teszi lehetővé.

A 2012 őszén Észak- és Közép-Amerikában pusztító Sandy-hurrikán kitörését követően közel 20 millió „tweet” született a hurikánnal kapcsolatban, miközben a lakosság a FEMA (Federal Emergency Agency Management) bejegyzésein keresztül értesülhetett az aktuális biztonsági információkról. A gyors híráramlás következményeként azonban problémát jelentett a megjelenő tartalmak hitelességének ellenőrzése, így gyakran hamis információk terjedtek a hurrikán okozta károkról.

Összegzés

A tárgyalt funkciók bevezetésével az internetes platformok gyorsabb és pontosabb reagáló képessége érhető tetten a hagyományos telefonvonalakkal szemben, amelyek hálózata egy esetleges katasztrófa esetén gyakran túlterheltté válhat. A közösségi oldalak további előnyeként említhető, hogy képesek a civil lakosságtól kezdve a helyi hatóságokon át a globális szereplőket is bevonni a kialakult katasztrófák megoldásába, illetve enyhítésébe, így össztársadalmi védőhálót képezve a károsultak megsegítésére.

Bár mindkét rendszer hiányosságai problémát jelentenek a megfelelő működés biztosításában, gyors és hatékony, valamint mindenki számára könnyen elérhető mivoltukból fakadóan, a közösségi oldalak koordináló, valamint pooling and sharing funkciója már több alkalommal is forradalmasította a közösségi cselekvés folyamatát a krízis menedzsment gyakorlati megvalósulásában.

Témakörök: Facebook, Facebook Crisis Response, információszerzés, közösségi média, Twitter, Twitter Alerts

LUDOVIKA EGYETEMI KIADÓ

KAPCSOLAT

1089 Budapest, Orczy út 1. 
E-mail: info@ludovika.hu

HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

A feliratkozással elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatóban közölt feltételeket.

IMPRESSZUM

ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.