Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Ződi Zsolt

Mi történik a Facebooknál?

A január 7-i Zuckerberg-bejelentés elemzése.

Ződi Zsolt 2025.01.10.
Szikora Tamás

Vigyázat, manipulált tartalom!

Valóban nem sérültek a közösségi alapelvek?

Szikora Tamás 2024.02.12.
Pünkösty András

Miért változtatott az üzleti modelljén a Facebook?

Az ok egy lassan tíz éve húzódó versenyjogi eljárás.

Pünkösty András 2023.12.21.
Török Bernát

Jogszerűen törölte-e a Facebook a Pesti Srácokat?

A platformoknak egyértelmű és konkrét indokolást kellene adniuk.

Török Bernát 2023.12.05.
Szikora Tamás

Heteken belül visszatérhet a Facebookra Donald Trump

Lejárt immár kétéves szilenciuma.

Szikora Tamás 2023.03.14.
ITKI BLOG
Szikora Tamás
Szikora Tamás
doktorandusz, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2020.05.25.
  • 2020.05.25.

Vajon miben hoz érdemi változást a Facebook újonnan felállt felügyeleti szerve?

Május elején jelentette be a Facebook, hogy megtörtént az egyébiránt már 2018-ban belebegtetett, a platformon megjelenő tartalmak feletti felügyeletet ellátó testület (Oversight Board) megalakulása. Az első körben 20 főből álló, de a jelen ismeretek szerint akár 40 tagra is bővíthető grémium alapvető feladata a végső szót kimondani egyes tartalmak eltávolításával kapcsolatos kérdésekben. Azt, hogy a testület ténykedése milyen hatással lesz a technológiai óriás működésére, illetve ebből a felhasználók mit fognak érzékelni, csak utólag lehet majd érdemben megítélni. Mindenesetre jelenleg nem úgy tűnik, hogy sokan lennének, akik a hír bejelentése hatására megoldottnak látnák a közösségi média többféle anomáliáját – noha, való igaz, maga a Facebook sem állította, hogy ilyesmire számít.

Mark Zuckerberg a platformot érintő sorozatos kritikák, illetve az egyre inkább felmerülő állami szabályozási igény hatására 2018 novemberében vetette fel egy olyan független testület felállításának gondolatát, amelynek elsődleges feladata a platform tartalomszabályozásával és az ezzel járó döntésekkel kapcsolatos problémák kezelése. Másfél éves előkészítő munkát követően néhány napja olvasható volt a hír a testület megalakulásáról. Egyelőre csak a testület működésének keretei látszódnak, amelyek ráadásul inkább az egyes eljárásokra vonatkozó szabályhalmaz képét mutatják.

A testület működését alapvetően két dokumentum alapozza meg: egyfelől a struktúráját, felhatalmazását, jogkörét alapjaiban meghatározó, praktikusan mintegy alapokmányként szolgáló charta, illetve a tényleges működést, az egyes eljárások menetét is részleteiben rendező szabályzat. A testület előreláthatóan panelekben fog ülésezni, a döntések pedig minden esetben a plenáris ülés jóváhagyását követően nyerik el végső formájukat. A szervezet egyik leginkább hangsúlyozott jellemvonása a függetlensége (elsődlegesen magától a vállalattól), aminek ékes bizonyítéka a testület működésének pénzügyi biztosítását szolgáló, a Facebook által (nem mellesleg 130 millió dollárral) létrehozott alap kíván lenni. Egyesekben akár felvetődhet a kétely a testület működésének függetlensége tekintetében e modell láttán (nevezetesen, hogy maga a felügyelt vállalat finanszírozza az ellenőrző testület működését), azonban a tényleges tevékenység ismerete nélkül megalapozatlan lenne e tekintetben bármilyen álláspontot megfogalmazni.

Az első körben 20 tagot jelentett be a Facebook, akiknek a kiválasztása során számos szempontot értékeltek, köztük a tagok nyelvi és földrajzi megoszlását, az általuk magas szinten művelt szakterületek sokszínűségét. Mindenképpen érdemes kiemelni, hogy már az első körben kinevezettek között találhatunk magyar tagot is, nevezetesen Sajó Andrást, a strasbourgi bíróság korábbi tagját, elnökhelyettesét. Ez a tény önmagában mindenképpen üdvözlendő, hiszen mégiscsak egy 2,5 milliárd felhasználóval bíró, az Egyesült Államokban székelő vállalkozás legalábbis nagy várakozásokat követően felállított testületéről beszélünk, ráadásul a testületnek jelenleg összesen négy európai tagja van.

Sokkal inkább érinti a testület tevékenységének valódi eredményességét, hatékonyságát az általuk elbírált ügyek köre, amelyekben a moderátorok döntései feletti végső szót kimondják. Jelen állapotában a felhatalmazás alapján „mindössze” akkor fordulhatnak a felhasználók (vagy akár maga a vállalat is) a testülethez, amennyiben egyes tartalmak eltávolítását sérelmezik, illetve a későbbiekben a megjelent (és sérelmesnek tartott) tartalmak eltávolítását kezdeményezhetik. A jövőben az eljárás terjedelme bővülni fog, ugyanakkor a jelenlegi szabályzat értelmében bizonyos technikai és/vagy jogi akadályok a testület jogkörének korlátját képezik, így nem járnak el meghatározott tartalomtípusok (pl. spamek), jogi kérdések (pl. szellemi alkotások), valamint szolgáltatások (pl. WhatsApp) tekintetében. A szabályzat módosításának lehetősége nyitva áll, a bejelentett hírek szerint pedig a testület jogkörét is igyekeznek idővel bővíteni. A testület a platform közösségi alapelveinek módosítására is tehet majd javaslatokat – más kérdés, hogy ezek milyen jellegűek lesznek (ha lesznek), és mennyiben találnak értő fülekre.

Ismerve a Facebookon megjelenő új információk, tartalmak volumenét, az sem kivitelezhető, hogy – a szabályzatokon alapuló hatáskörébe tartozó ügyek közül is – minden egyes panasszal külön-külön képes legyen foglalkozni a testület. Az elé kerülő ügyek közötti „válogatás” elvei között szerepel, hogy azoknak jelentős társadalmi hatása legyen, a közéleti diskurzus szempontjából relevánsnak minősüljenek, illetve a Facebook jelenlegi szabályzatával összefüggésben vessenek fel kérdéseket. Nem nehéz kitalálni, hogy a szinte felfoghatatlan mennyiségben keletkező új (illetőleg a későbbiekben eltávolított) tartalom kapcsán felmerülő panaszok közötti válogatást a fenti elvek mellett is igen komolyan fogja befolyásolni a grémium tagjainak szubjektív megítélése – amit bizonyosan nem egyszerűsít a tagok kulturális, történelmi és jogi hagyományainak sokszínűsége. Így a már említett Sajó András mellett 5 személy az Egyesült Államokból származik, 2-2 fő Dél-Amerikából, a Közel-Keletről és Észak-Afrikából, Közép- és Dél-Ázsiából, illetve a szubszaharai régióból, a tagok között pedig találunk egykori dán miniszterelnököt, volt büntetőbírót, újságírókat, valamint – nem meglepő módon – jogi egyetemek professzorait is.

Az eljárások a Facebookot ért eddigi kritikák alapján vélhetően nagy számban fognak érinteni például gyűlöletbeszéddel kapcsolatos tartalmakat és panaszokat, csak hogy egy területet említsünk, ahol az igen eltérő tradíciókkal érkező tagok közti összhang megteremtése nagy valószínűséggel nem lesz zökkenőmentes. Gyorsan érdemes hozzátenni, hogy ez önmagában nem jelentene problémát. Ami viszont ennek következménye lehet, látva a testület eljárását érintő szabályokat, az az, hogy egyes konkrét tartalmakat érintő „végső” döntés kimondásáig az utóbb jogsértőnek ítélt tartalom mindvégig elérhető lehet a nyilvánosság számára. Ez a körülmény pedig, ismerve a közösségi médiában terjedő információk sebességét, komoly károkat eredményezhet. (Ennek inverz esete lehet például a jogszerű kritika határán belül maradó vélemények hosszú időre történő „elnémítása”, ami az esetleges újbóli elérhetővé tételkor már nem bír relevanciával.)

Egy másik gyakran hangoztatott kritika, hogy a testület kizárólag a már közzétett tartalmakkal kapcsolatban foglalhat állást, ugyanakkor jogköre nem terjed ki számos olyan kérdésre, ami  a Facebookkal kapcsolatosan felmerülő érdemi problémákat érintene. Így például nem jelent megoldást a platformnak a nyilvánosság félretájékoztatásában betöltött szerepével, a felhasználók hírfolyamát is alakító algoritmusok működésével, illetve a célzott hirdetésekkel kapcsolatosan – márpedig jogosan vélelmezhető, hogy ezekre a kérdésekre a későbbiekben sem fog kiterjedni a testület jogköre.

A testület léte abban a tekintetben nem jelent újítást, hogy az államok továbbra is a szolgáltatókra bízzák annak megoldását, hogy egyes tartalom- és jogsértéstípusok tekintetében maguk járjanak el és döntsenek. Az újítást az hozza, hogy ezt követően már konkrét, szakértelemmel bíró személyeket is fogunk látni a (nyilvánosságra hozott) döntések mögött. Ez mindenképpen szolgálni fogja a sokszor hiányolt átláthatóságot, és vélhetően a kiszámítható „jogalkalmazás” terén is előrelépést fog eredményezni. Az ismert információk aprópénzre váltása előtt nehéz szilárd állításokat megfogalmazni, mindenesetre vélhetően a testület ténykedése nem fog jelentős változást hozni a közösségi média-platform működésének alapvető jellegzetességeit, alapstruktúráját, mozgatórugóit illetően, vagyis éppen azokban a kérdésekben, amik lehetővé tették, hogy a Facebook valójában az legyen, ami.

Témakörök: Facebook, független testület, tartalomfelügyelet, tartalomszabályozás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT