Átadták a 2022. évi Innovatív Tanszék Díjakat
Az NKE oktatásfejlesztés iránti elkötelezettségét ünnepelte 2022. november 9-én az Innovatív Tanszék Díjak átadásával, melyet hagyományteremtő szándékkal alapítottak meg egy évvel ezelőtt. A résztvevőket Deli Gergely rektor és Christián László r. dandártábornok, oktatási rektorhelyettes köszöntötte.
Rektor úr kiemelte az innováció szükségességét, hiszen a digitális korszak fiataljait másképpen szükséges megszólítani ahhoz, hogy az oktatási folyamat eredményes legyen. E tendenciára valamennyi magyar felsőoktatási intézmény reagál különböző oktatásmódszertani műhelyek, kutatások létrehozásával. Az NKE határozott célkitűzései közé tartozik vezető pozíciójának megtartása az innovatív és kreatív megoldások alkalmazásában, melynek megvalósítására jött létre a Kreatív Tanulás Osztály.
Christián László is a Kreatív Tanulás Program fontosságát hangsúlyozta, mely az egyetem legfontosabb sarokkövének tekinthető. A Kreatív Tanulás Program egy pedagógiai fordulat, melynek során a frontális oktatástól való elmozdulásnak, a kreatív módszertanok kidolgozásának és disszeminálásának szükséges megvalósulnia annak érdekében, hogy a jövő kihívásaira adaptívan reagálni tudó vezetők képzőhelye lehessen az egyetem. Rektorhelyettes úr köszöntőjében Setényi Jánosnak, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézet igazgatójának hasonlatával szemléltette az oktatás komplex gyakorlatát: az oktatás úgy működik, mint a négyesfogathajtás. A négy ló négy különböző színteret jelenít meg – mit és hogyan szükséges oktatni, hogyan történik a félév végi értékelés, a hallgatói kompetenciák fejlesztése, kialakítása, és hogyan érzi magát a hallgató a folyamat során. „A négy ló négy irányba húz. A feladatunk az, hogy megteremtsük ennek a négy dolognak a harmóniáját, miközben elköteleződünk a teljes pedagógiai fordulat iránt.”
Az Innovatív Tanszék Díj nyertesei azok, akik e négy terület összehangolásában kimagasló eredményeket mutattak fel, példát mutatva az egyetem oktatói közösségének:
- ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszéke
- HHK Hadtörténeti, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszéke
- RTK Közbiztonsági Tanszéke
- VTK Területi Vízgazdálkodási Tanszéke
- a különdíjat pedig az ÁNTK Kína-tanulmányok Tanszéke kapta
Az ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszéke a kar legnagyobb tanszékeként három specializáció, a közmenedzsment, az infotechnológiai és az önkormányzati területen együttesen innovatív megoldásokat alkalmaz, a közigazgatás-fejlesztés áll tevékenységük középpontjában. A tanszék egészét áthatja a hallgatók gyakorlati kompetenciáinak fejlesztése, annak még jobbá tétele. A tanszék kutatási és oktatási fókusza lehetővé teszi a legújabb informatikai alapú innovációs megoldások alkalmazását. Különösen fontos, hogy ezt egy külső elismerés is díjazza (Év Oktatási Megoldása). A tanszék széles körű kreatív és innovatív módszereket, metódusokat, eszközöket és tanulástámogató programokat alkalmaz az oktatás során.
A HHK Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszéke élményalapú, kreatív módszertani programegyüttest működtet a hallgatók aktív bevonódását elősegítve, melyet többek között számos partnerintézménnyel való kapcsolattartással, kutatással, tanulmányutakkal, HTDK Műhellyel, a kari honlapon elhelyezett, folyamatosan frissülő adatbázissal, illetve egy informális közösségi média platformmal segítik elő. A közös kutatások és oktatási tevékenység mellett a tanszék a tudományos ismeretterjesztés és a közéleti szereplés tekintetében is példaértékű munkát végez, ezek közül kiemelendő a Wargame Initiative, mert ebben egyszerre jelenik meg az oktatás, kutatás és közéleti szereplés, mindez pedig kifejezetten az innovációra és kreativitásra építve.
Az RTK Közbiztonsági Tanszéken a tehetséggondozás sokszínű és intenzív. Kiemelendő a „hallgatók is tanulhatnak egymástól” sajátosság felismerése. Nagyon érdekes az ‘osztályfőnöki’ munka, mely a hallgatók alapos megismerését teszi lehetővé. A tanszék jellegéből adódóan sok (külsős) gyakorlati foglalkozáson vesznek részt a hallgatók. Nagy hangsúlyt fektet a tanszék az innoválásra. Több olyan, akár tanórán kívüli foglalkozást is szerveznek, amelyek segítségével a hallgatói készségeket fejlesztik. Az innováció és a kreativitás megjelenik a pedagógiai módszerekben ás a tanulástámogatásban is.
A VTK Területi Vízgazdálkodási Tanszéken az innováció a tanszék minden tevékenységére kiterjed. A tanszék folyamatosan fejlődik és innovál, figyelembe véve a generációs különbségeket és a hallgatói igényeket. A tanszék a pedagógiai módszertanban, eszközökben, metódusokban és egyéb tanulástámogató folyamatokban is élen jár. Izgalmas, érdekes programok, illetve az oktatási eszközpark alkalmazásának lehetőségeit vonultatják fel, pl. a szabadulószoba alkalmazása.
Az ÁNTK Kína-tanulmányok Tanszék egy kis létszámú tanszék, érdekes és kiterjedt feladatokkal, ahol átgondolt, jól megfogalmazott alapelvek mentén működtetik a tehetséggondozást, és a lemorzsolódás elleni küzdelmet is kiemelten fontosnak tartják. A tehetséggondozás nagyon sokszínű: a klasszikus egyetemi feladatok mellett a nyelvi és kulturális felkészítés, a Kína-tudományokhoz kapcsolódó tartalmak magas színvonalú átadása, a kalligráfia verseny és a külföldi utazási lehetőségek változatos és egyedi lehetőségeket biztosítanak az érdeklődő hallgatóknak. A tanszék kisebb méretéből, illetve a kisebb számú hallgatói létszámból adódóan személyesen ismerik a hallgatói csoportokat, illetve a hallgatói igényeket és célkitűzéseket.
Az eseményen a díjazottak méltatását és bemutatkozását a Kreatív oktatási és kutatási módszerek a digitális és hagyományos oktatásban c. workshop követte, melynek az egyetemen futó kutatások bemutatása volt a cél. A kutatások a Tématerületi Kiválósági Program (TKP) 2021. TKP2021-NKTA-51. sz. projektjében valósulnak meg a Kreatív Tanulás Program keretében.
Az első előadást Méhes Tamás egyetemi docens, a KTP szakmai és a projekt vezetője tartotta, aki a kutatásokról a KTP stratégiához kapcsolódó akcióterv alapján beszélt. Az előadás a teljes alprojekt terveit és célkitűzéseit mutatta be, amely nagyon jól keretezte az ezt követő egyes kutatási beszámolókat.
Bajnok Andrea egyetemi adjunktus Az oktatás helyzete a pandémia után címet viselő kutatás vezetője bemutatta a kutatási tervüket és a kutatás jelenlegi állását. A fókuszcsoportos kutatásból egy csoporttal már megvalósult az adatfelvétel, november során pedig további négy csoporttal fognak még a kutatócsoport tagjai interjúzni. A kutatás jól illeszkedik a nemzetközi felsőoktatás-pedagógiai kutatási kontextusba, várhatóan ennek eredményei hasznosak lesznek a KTP számára, és kiváló publikációs lehetőséget is biztosít a kutatás résztvevői számára.
Barnucz Nóra tanársegéd vezeti az NKE oktatóinak digitális kompetenciáit felmérő kutatást. A második előadásban beszámolt kutatásuk lépéseiről, eddigi eredményeiről és az ezt követő feladatokról. A kutatás már azért is figyelemreméltó, mert hazai környezetben hiánypótlónak számítanak ezek a kutatási kérdések és adatok.
Hegedüs Judit docens, az NKE oktatóinak pedagógiai kompetenciáinak felmérését megcélzó kutatás vezetője bemutatta, hogy a kutatás első fázisa már lezajlott, melynek során a kutatók interjúkat készítettek az egyetem oktatóival, ezt pedig egy kérdőíves kutatás követi jelen félévben. A kutatás így teljes mértékig megfelel a felsőoktatás-pedagógia kutatások kritériumainak, hiszen mind kvalitatív, mind kvantitatív eszközökkel dolgozik.
A projektben készül még két módszertani kézikönyv, ezekről a két kézikönyv elkészítését koordináló kutatók, Demeter Márton egyetemi tanár és Korpics Márta egyetemi docens beszéltek. Az tudománystratégiáról szóló előadásban professzor úr a felsőoktatás neoliberalizációjának néhány jellegzetességének bemutatása után a tudománystratégiák különböző változatait és szintjeit mutatta be részben elméleti jelleggel, de nagyobb részt – az NKE Tudománystratégiai Osztály vezetőjeként – gyakorlati példákon keresztül.
Docens asszony a módszertani kézikönyvek fontosságáról beszélt, ezt követően pedig bemutatta a készülő kézikönyv fejezeteit, struktúráját, és kifejezte reményét, hogy a következő tanév kezdetére az oktató kollégák mindkét kézikönyvet már a kezükbe vehetik és haszonnal forgathatják.
Az előadásokat követően izgalmas szakmai diskurzus alakult ki az elhangzott kutatási beszámolók kapcsán.
A TKP2021-NKTA-51 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.
Nyitókép forrása: Szilágyi Dénes