Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Új irányok az európai innovációban

Magyarország szerepe és az FP10 jövője.

Taraczközi Anna 2025.03.17.
Pató Viktória Lilla

A tudás szabad áramlása mint az EU ötödik szabadsága

Kihívás az „agyelszívás” megakadályozása a fejlettebb tagállamok irányába.

Pató Viktória Lilla 2024.10.07.
Stipkovits Tamás István

Mitől lesz egy találmány szabadalmaztatható?

Útmutató kutatóknak, I. rész.

Stipkovits Tamás István 2024.08.13.
Stipkovits Tamás István

A kutatás-fejlesztés kategorizálásának történeti fejlődése

Innováció a felsőoktatási intézmény falai között.

Stipkovits Tamás István 2024.06.10.
Prófusz György

A 3D nyomtatás vízügyi alkalmazásai (II. rész)

Technológiák a vízi ökoszisztéma védelmének szolgálatában.

Prófusz György 2024.04.29.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Korpics Márta Katalin
Korpics Márta Katalin
egyetemi docens, Kreatív Tanulás Iroda irodavezető
  • 2022.12.06.
  • 2022.12.06.

A négyesfogathajtás mesterei

Átadták a 2022. évi Innovatív Tanszék Díjakat

Az NKE oktatásfejlesztés iránti elkötelezettségét ünnepelte 2022. november 9-én az Innovatív Tanszék Díjak átadásával, melyet hagyományteremtő szándékkal alapítottak meg egy évvel ezelőtt. A résztvevőket Deli Gergely rektor és Christián László r. dandártábornok, oktatási rektorhelyettes köszöntötte.

Rektor úr kiemelte az innováció szükségességét, hiszen a digitális korszak fiataljait másképpen szükséges megszólítani ahhoz, hogy az oktatási folyamat eredményes legyen. E tendenciára valamennyi magyar felsőoktatási intézmény reagál különböző oktatásmódszertani műhelyek, kutatások létrehozásával. Az NKE határozott célkitűzései közé tartozik vezető pozíciójának megtartása az innovatív és kreatív megoldások alkalmazásában, melynek megvalósítására jött létre a Kreatív Tanulás Osztály.

Christián László is a Kreatív Tanulás Program fontosságát hangsúlyozta, mely az egyetem legfontosabb sarokkövének tekinthető. A Kreatív Tanulás Program egy pedagógiai fordulat, melynek során a frontális oktatástól való elmozdulásnak, a kreatív módszertanok kidolgozásának és disszeminálásának szükséges megvalósulnia annak érdekében, hogy a jövő kihívásaira adaptívan reagálni tudó vezetők képzőhelye lehessen az egyetem. Rektorhelyettes úr köszöntőjében Setényi Jánosnak, a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézet igazgatójának hasonlatával szemléltette az oktatás komplex gyakorlatát: az oktatás úgy működik, mint a négyesfogathajtás. A négy ló négy különböző színteret jelenít meg – mit és hogyan szükséges oktatni, hogyan történik a félév végi értékelés, a hallgatói kompetenciák fejlesztése, kialakítása, és hogyan érzi magát a hallgató a folyamat során. „A négy ló négy irányba húz. A feladatunk az, hogy megteremtsük ennek a négy dolognak a harmóniáját, miközben elköteleződünk a teljes pedagógiai fordulat iránt.” 

Az Innovatív Tanszék Díj nyertesei azok, akik e négy terület összehangolásában kimagasló eredményeket mutattak fel, példát mutatva az egyetem oktatói közösségének:

  • ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszéke
  • HHK Hadtörténeti, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszéke
  • RTK Közbiztonsági Tanszéke
  • VTK Területi Vízgazdálkodási Tanszéke
  • a különdíjat pedig az ÁNTK Kína-tanulmányok Tanszéke kapta

Az ÁNTK Közszervezési és Infotechnológiai Tanszéke a kar legnagyobb tanszékeként három specializáció, a közmenedzsment, az infotechnológiai és az önkormányzati területen együttesen innovatív megoldásokat alkalmaz, a közigazgatás-fejlesztés áll tevékenységük középpontjában. A  tanszék egészét áthatja a hallgatók gyakorlati kompetenciáinak fejlesztése, annak még jobbá tétele. A tanszék kutatási és oktatási fókusza lehetővé teszi a legújabb informatikai alapú innovációs megoldások alkalmazását. Különösen fontos, hogy ezt egy külső elismerés is díjazza (Év Oktatási Megoldása). A tanszék széles körű kreatív és innovatív módszereket, metódusokat, eszközöket és tanulástámogató programokat alkalmaz az oktatás során.

A HHK Hadtörténelmi, Filozófiai és Kultúrtörténeti Tanszéke élményalapú, kreatív módszertani programegyüttest működtet a hallgatók aktív bevonódását elősegítve, melyet többek között számos partnerintézménnyel való kapcsolattartással, kutatással, tanulmányutakkal, HTDK Műhellyel, a kari honlapon elhelyezett, folyamatosan frissülő adatbázissal, illetve egy informális közösségi média platformmal segítik elő. A közös kutatások és oktatási tevékenység mellett a tanszék a tudományos ismeretterjesztés és a közéleti szereplés tekintetében is példaértékű munkát végez, ezek közül kiemelendő a Wargame Initiative, mert ebben egyszerre jelenik meg az oktatás, kutatás és közéleti szereplés, mindez pedig kifejezetten az innovációra és kreativitásra építve.

Az RTK Közbiztonsági Tanszéken a tehetséggondozás sokszínű és intenzív. Kiemelendő a „hallgatók is tanulhatnak egymástól” sajátosság felismerése. Nagyon érdekes az ‘osztályfőnöki’ munka, mely a hallgatók alapos megismerését teszi lehetővé. A tanszék jellegéből adódóan sok (külsős) gyakorlati foglalkozáson vesznek részt a hallgatók. Nagy hangsúlyt fektet a tanszék az innoválásra. Több olyan, akár tanórán kívüli foglalkozást is szerveznek, amelyek segítségével a hallgatói készségeket fejlesztik. Az innováció és a kreativitás megjelenik a pedagógiai módszerekben ás a tanulástámogatásban is.

A VTK Területi Vízgazdálkodási Tanszéken az innováció a tanszék minden tevékenységére kiterjed. A tanszék folyamatosan fejlődik és innovál, figyelembe véve a generációs különbségeket és a hallgatói igényeket. A tanszék a pedagógiai módszertanban, eszközökben, metódusokban és egyéb tanulástámogató folyamatokban is élen jár. Izgalmas, érdekes programok, illetve az oktatási eszközpark alkalmazásának lehetőségeit vonultatják fel, pl. a szabadulószoba alkalmazása.   

Az ÁNTK Kína-tanulmányok Tanszék egy kis létszámú tanszék, érdekes és kiterjedt feladatokkal, ahol átgondolt, jól megfogalmazott alapelvek mentén működtetik a tehetséggondozást, és a lemorzsolódás elleni küzdelmet is kiemelten fontosnak tartják. A tehetséggondozás nagyon sokszínű: a klasszikus egyetemi feladatok mellett a nyelvi és kulturális felkészítés, a Kína-tudományokhoz kapcsolódó tartalmak magas színvonalú átadása, a kalligráfia verseny és a külföldi utazási lehetőségek változatos és egyedi lehetőségeket biztosítanak az érdeklődő hallgatóknak. A tanszék kisebb méretéből, illetve a kisebb számú hallgatói létszámból adódóan személyesen ismerik a hallgatói csoportokat, illetve a hallgatói igényeket és célkitűzéseket.

Az eseményen a díjazottak méltatását és bemutatkozását a Kreatív oktatási és kutatási módszerek a digitális és hagyományos oktatásban c. workshop követte, melynek az egyetemen futó kutatások bemutatása volt a cél. A kutatások a Tématerületi Kiválósági Program (TKP) 2021. TKP2021-NKTA-51. sz. projektjében valósulnak meg a Kreatív Tanulás Program keretében. 

Az első előadást Méhes Tamás egyetemi docens, a KTP szakmai és a projekt vezetője tartotta, aki a kutatásokról a KTP stratégiához kapcsolódó akcióterv alapján beszélt. Az előadás a teljes alprojekt terveit és célkitűzéseit mutatta be, amely nagyon jól keretezte az ezt követő egyes kutatási beszámolókat. 

Bajnok Andrea egyetemi adjunktus Az oktatás helyzete a pandémia után címet viselő kutatás vezetője bemutatta a kutatási tervüket és a kutatás jelenlegi állását. A fókuszcsoportos kutatásból egy csoporttal már megvalósult az adatfelvétel, november során pedig további négy csoporttal fognak még a kutatócsoport tagjai interjúzni. A kutatás jól illeszkedik a nemzetközi felsőoktatás-pedagógiai kutatási kontextusba, várhatóan ennek eredményei hasznosak lesznek a KTP számára, és kiváló publikációs lehetőséget is biztosít a kutatás résztvevői számára. 

Barnucz Nóra tanársegéd vezeti az NKE oktatóinak digitális kompetenciáit felmérő kutatást. A második előadásban beszámolt kutatásuk lépéseiről, eddigi eredményeiről és az ezt követő feladatokról. A kutatás már azért is figyelemreméltó, mert hazai környezetben hiánypótlónak számítanak ezek a kutatási kérdések és adatok. 

Hegedüs Judit docens, az NKE oktatóinak pedagógiai kompetenciáinak felmérését megcélzó kutatás vezetője bemutatta, hogy a kutatás első fázisa már lezajlott, melynek során a kutatók interjúkat készítettek az egyetem oktatóival, ezt pedig egy kérdőíves kutatás követi jelen félévben. A kutatás így teljes mértékig megfelel a felsőoktatás-pedagógia kutatások kritériumainak, hiszen mind kvalitatív, mind kvantitatív eszközökkel dolgozik. 

A projektben készül még két módszertani kézikönyv, ezekről a két kézikönyv elkészítését koordináló kutatók, Demeter Márton egyetemi tanár és Korpics Márta egyetemi docens beszéltek. Az tudománystratégiáról szóló előadásban professzor úr a felsőoktatás neoliberalizációjának néhány jellegzetességének bemutatása után a tudománystratégiák különböző változatait és szintjeit mutatta be részben elméleti jelleggel, de nagyobb részt – az NKE Tudománystratégiai Osztály vezetőjeként – gyakorlati példákon keresztül. 

Docens asszony a módszertani kézikönyvek fontosságáról beszélt, ezt követően pedig bemutatta a készülő kézikönyv fejezeteit, struktúráját, és kifejezte reményét, hogy a következő tanév kezdetére az oktató kollégák mindkét kézikönyvet már a kezükbe vehetik és haszonnal forgathatják. 

Az előadásokat követően izgalmas szakmai diskurzus alakult ki az elhangzott kutatási beszámolók kapcsán.

A TKP2021-NKTA-51 számú projekt az Innovációs és Technológiai Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Nyitókép forrása: Szilágyi Dénes

Témakörök: díj, innováció, kreatív, tehetséggondozás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT