Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Taraczközi Anna

Új irányok az európai innovációban

Magyarország szerepe és az FP10 jövője.

Taraczközi Anna 2025.03.17.
Pató Viktória Lilla

A tudás szabad áramlása mint az EU ötödik szabadsága

Kihívás az „agyelszívás” megakadályozása a fejlettebb tagállamok irányába.

Pató Viktória Lilla 2024.10.07.
Stipkovits Tamás István

Mitől lesz egy találmány szabadalmaztatható?

Útmutató kutatóknak, I. rész.

Stipkovits Tamás István 2024.08.13.
Stipkovits Tamás István

A kutatás-fejlesztés kategorizálásának történeti fejlődése

Innováció a felsőoktatási intézmény falai között.

Stipkovits Tamás István 2024.06.10.
Prófusz György

A 3D nyomtatás vízügyi alkalmazásai (II. rész)

Technológiák a vízi ökoszisztéma védelmének szolgálatában.

Prófusz György 2024.04.29.
INNOVÁCIÓ & TECHNOLÓGIA BLOG
Trencsényi Dániel
Trencsényi Dániel
hallgató, NKE Rendészettudományi Kar katasztrófavédelem alapképzési szak, katasztrófavédelmi műveleti szakirány
  • 2022.11.30.
  • 2022.11.30.

A tűzoltósági vonulási idő technikai rövidítésének modellje Miskolcon

A hétköznapokban sokan találkozunk megkülönböztető jelzést használó elsődleges beavatkozói gépjárművekkel, ahogy gyorsan és határozottan közlekednek az utakon. Viszont a megkülönböztető jelzés ellenére sokszor elakadnak különböző forgalmi szituációkban, ami olykor emberéletekbe vagy jelentős anyagi javakba kerülhet.

A tűzoltósági vonulási időtényező értelmezése összetettebb, mint amennyire az átlagember gondolná. Minden tűzoltó számára ismert, hogy a riasztás beérkezése, a vonulás megindítására vonatkozó riasztás felhangzása után 2 percen belül el kell hagyniuk az adott laktanyát. Ez Magyarország teljes területén egységes és betartandó időnorma a készenléti szolgálatot ellátó tűzoltók esetében. A vonulás megkezdése után a közlekedésben eltöltött minden egyes perccel emberi életek vagy anyagi javak kerülhetnek veszélybe, amennyiben a kiérkezést gátló tényezők bukkannak fel. A tűzoltók a laktanya elhagyását követően több, előre nem számítható tényezővel találkozhatnak a való életben, ami jelentősen lelassíthatja a gyors kiérkezésüket. Egyre több autóvezetőnél fordulhat elő az a probléma, hogy egy átlagos közlekedési szituációban felbukkanó fény- és hangjelzés hatására nem tudnak időben és megfelelően reagálni, továbbá nem tudják biztosítani az akadálytalan továbbhaladást a gépjárműfecskendő számára.

A vonulást könnyítő, segítő alkalmazások kérdése már többször is foglalkoztatott, hiszen a fővárosban töltött tanulmányaim alatt a közlekedésben nap mint nap részt kell vennem különböző módokon. Sokszor találkoztam azzal a problémával, hogy a megkülönböztető jelzést használó járművek gyakran ütköznek abba a hátráltató tényezőbe, hogy az előttük közlekedő gépjárművezetők a hirtelen kialakuló szituációban nem képesek a gyors és megfelelő döntéshozatalra, ezáltal lelassítják a rendvédelmi szervek munkáját is. A vonulási idő javítása céljából dolgoztam ki egy olyan modellprogramot, amelyben új közlekedési táblát integrálunk a magyar KRESZ rendszerébe. 

A LED tábla tervezett designja

Sokak számára ismertek az autópályákon kihelyezett tájékoztató LED falak. A technológia előnye a sokszínű alkalmazási és kivetítési lehetőség, valamint a távvezérlés. Erre alapozva sok kisebb LED fal helyezhető el a városokban a kiemelt gépjárműterheléssel rendelkező útvonalakon, amelyek a vonulás során érintett szakaszok. A tábla célja, hogy a beszűkült figyelemmel haladó autóvezetőknek jelezzük az aktuális forgalmi helyzet változását és az elsődleges beavatkozók rövid időn belüli elhaladását az adott útvonalon. 

A tábla működése és vezérlése igen egyszerű, ha a vonulási út mindenféleképpen csomópontokon, körutakon, tehermentesítő utakon vagy fő szakaszokon halad át, akkor nem tudjuk elkerülni a feltorlódott autók sorát. A nagyobb terheléssel rendelkező útvonalakon kialakíthatunk egy úgynevezett „mentesítő” utat. Ami azt foglalja magába, hogy szükség szerint a táblakapcsolással, az előre kiadott jelzéssel tudjuk figyelmeztetni és utasítani az autósokat a sáv ideiglenes elhagyására. Ha előre képesek a megfelelő feladatot végrehajtani, akkor értékes másodpercek vagy percek takaríthatók meg, ami minden esetben drága idő az összes rendvédelmi szerv számára. Tehát ha a megtervezett út egy ilyen szintű vonalon halad át, akkor a rendszer felajánlhatja azt az opciót, hogy az operátor az adott szakaszon kívánja-e kapcsolni a lámpákat. Ez a döntés függhet az adott riasztási fokozattól is, hiszen nem minden esetben kell megkülönböztető jelzést alkalmazni. A tábla kapcsolása teljes mértékben az operátor döntési feladatkörébe tartozhat, és a szerek riasztásával egy időben kiadható. Így a 2 perces időintervallummal együtt már megkezdődik az előzetes tájékoztató jelzés. Mire a szer elhagyja a laktanyát, addig az autósok megkezdhetik a „mentesítő” sáv kiürítését is. Így elkerülhető az előzés és az úgynevezett „kacsázás” is. A kialakított sáv pedig teljes mértékben és biztonságosan használható.

A kutatás és a modell fejlesztése folyamatban van, hiszen felvettem a kapcsolatot Miskolc város önkormányzatával és polgármesterével. Konzultációnk során a táblakihelyezést és a KRESZ-t érintő jogszabályi hátteret tárgyaltuk meg. A későbbiekben a modellezési lehetőség a közlekedési szabályoknak megfelelően kiléphet a való életbe, és a tervek alapján több modellváros is létesülhet. 

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium ÚNKP-22-1-I-NKE-48 kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.

A Nemzeti Közszolgálati Egyetem Innovációs és Technológiai Irodája által meghirdetett hallgatói publikációs verseny egyik győztes írása.

Nyitókép: Flickr / Szabó László

Témakörök: innováció, sziréna, tűzoltó, vonulás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT