• MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Sándor Lénárd

Veszélyes szakma ma bírónak lenni a tengerentúlon

Gondolatok az amerikai bíróságok döntései kapcsán.

Sándor Lénárd 2022.06.16.
Petruska Ferenc

Szabad vallásgyakorlás és a közszereplés elleni stratégiai perek

Fordítható a jog a szabad vallásgyakorlás ellen?

Petruska Ferenc 2022.06.13.
Gondola Csaba

Dúl a gendervita a tengerentúlon

A döntés ideológiai jelentősége vitathatatlan.

Gondola Csaba 2022.06.13.
Örlős László

A transzatlanti szövetség és az amerikai energiabiztonság

Függetlenedés az orosz energiahordozóktól.

Örlős László 2022.05.06.
Csehes András

Az Európai Unió és az USA szankciói Oroszország ellen

„Hiába nagy a medve, ha az a vacak puskagolyó olyan kicsi.”

Csehes András 2022.05.02.
FRONTIER BLOG
Fekete Rajmund
Fekete Rajmund
kutató, NKE Amerika Tanulmányok Kutatóintézet
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2021.02.11.
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
  • 2021.02.11.

Uncsi vagy trendi?

Joe Biden politikai kommunikációjáról

Szűk egy hónapja iktatták be Joe Bident az Amerikai Egyesült Államok negyvenhatodik és egyben legidősebb elnökeként. Számtalan elemzést, interjút, véleménycikket olvashattunk már külföldön és idehaza esetleges külpolitikai irányáról, amely egyesek szerint nem több, mint Obama külpolitikai programjának felvizezése, míg mások arra hívják fel a figyelmet, hogy „a Biden-adminisztráció színrelépésével az eddigi mélyállam” kerül a felszínre. Az eddig kiosztott szerepekből egy harmadik Obama-adminisztráció kibontakozása sejlik fel előttünk Clinton- és Obama árvákkal fűszerezve. Vissza a jövőbe… helyett a múltba. Joe Biden elnökségének első intézkedései pedig nem is lehettek volna eltérőbbek elődje, Donald Trump döntéseinél. Az egyik legnyilvánvalóbb különbségről azonban kevés szó esik: a közösségi média használatáról.

Ez a különbség már az elnökválasztási kampány során is megmutatkozott. Az Awario által készített elemzésben látható, hogy míg Donald Trumpnak 30 millió követője volt Facebookon és 85 millió Twitteren, addig Joe Biden követőinek száma 3 millió alatt volt a Facebookon és alig több mint 9 millió a Twitteren. Egy átlagos napon Trump 28 millió Facebook-követőjét érte el a kampányfiókján keresztül körülbelül 14 poszttal, míg Bidennek be kellett érnie a körülbelül 2 milliós eléréssel. Joggal merülhet fel bennünk a kérdés, hogy vajon Biden támaszkodni fog-e elődje online kommunikációs stratégiájára, esetleg finomítja azt vagy visszatér egy sokkalta konzervatívabb, ortodox és unalmas politikai kommunikációhoz?

Donald Trump elnökké választása új korszakot hozott a politikai kommunikációban. Ami Franklin D. Rooseveltnek a rádió vagy John F. Kennedynek a televízió, az Donald J. Trumpnak a Twitter. Már a 2016-os elnökválasztási kampány során is arra használta a közösségi médiát, de legfőképpen a Twittert, hogy figyelemalapú politikát folytatva, innovatív technológiahasználattal a „prototípuskampányok” közé helyezze saját kampányát. Ezek azoknak a folyamatoknak a katalizátorai, amikor a politika világában az innovációk összeolvadnak a gyakorlatban. Ezzel olyan környezetet teremtett, ahol nem lehetett nem beszélni róla. A Twitterbe ültetett kódolt gyorsaságot emelte át saját politikai kommunikációjába és folyamatosan tematizálta a sajtót.

Chris Wells, a Bostoni Egyetem kutatója szerint Trump előtt nem volt példa arra a fajta közvetlen és interaktív kommunikációra, ami a republikánusok elnökét jellemezte. Eugene Volokh már 1995-ben megjósolta, hogy a jövőben bárki olcsón (vagy akár ingyen) véleményt formálhat a közélet kérdéseiről a közvetítők (sajtó) kihagyásával, ezzel szélesebb és közvetlenebb alapokra helyezve a demokratikus döntéshozatalt. Hogy ez tényleg így van-e, az már más kérdés. Habár csábítóan hangzik a közvetítők nélküli kommunikáció, nem mindenkinek sikerült ezt a gyakorlatban megvalósítani. Hiába, hogy Hillary Clinton a 2016-os elnökválasztási során naponta átlagosan több mint kétszer annyit tweetelt, mint Donald Trump, mégsem sikerült akkora elérést generálnia, mint ellenfelének. Ez köszönhető volt Clinton kimért, száraz tweetjeinek. Trump bombasztikus, rövid, lényegre törő, érzelemvezérelt és a politikailag korrekt környezet számára fülsértő és sorozatos megbotránkoztatást keltő, sokszor személyeskedő tweetjei elvitték a műsort, de sok esetben összemosódott a magán- és az elnöki hivatal közti álláspont. A Twitteren számtalan alkalommal lehettünk tanúi elbocsátásoknak, kinevezéseknek, kirúgásoknak is és nem volt rest sokszor folyamatban lévő ügyeket megtorpedózni vagy teljesen más irányba terelni azokat (lásd Rex Tillerson esete Észak-Koreával).

Joe Biden már november 30-án egyértelművé tette, hogy másfajta kommunikációt képzel el a Fehér Házban, mint ami elődjére volt jellemző. Közleményében a fehér házi kommunikációs csapatát bízta meg azzal az „óriási felelősséggel”, hogy becsatornázzák az amerikaiakat a Fehér Házba. A csak nőkből álló kommunikációs csapat, akik egyébként Barack Obama, Bernie Sanders, Kamala Harris, Nancy Pelosi, illetve az elnök mellett is dolgoztak korábban, remek és szoros kapcsolatot ápolnak azokkal a washingtoni tudósítókkal, akiket Trump mellőzött kommunikációja során. Ennek tudható be többek között az is, hogy látványosan igyekeznek fenntartani egy jó és kiegyensúlyozott viszonyt az újságírókkal, amelyet azonban beárnyékolt az az incidens, hogy a sajtótájékoztatók előtt megpróbálták megtudni a tudósítóktól, milyen kérdéseket terveznek feltenni a görög és lengyel felmenőkkel bíró Jen Psaki szóvivőnek.

Habár Joe Biden elnökségéből és politikai kommunikációjából még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, az már most jól látható, hogy merőben szakított Trump nonkomformista és progresszív közösségi média jelenlétével, amelynek minden mozzanata felért egy rendkívüli hírrel. Az is látható, hogy a jelenlegi amerikai elnök nem a közösségi média felületeken keresztül fog politikai irányelveket közölni vagy HR-ügyeket intézni. Sokkal inkább egy tradicionális, ortodox, ha úgy tetszik, egy old fashioned kommunikációt fog képviselni az elkövetkezendő négy évben.

Témakörök: Facebook, Joe Biden, közösségi média, Twitter, USA
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT