Az amerikai Legfelsőbb Bíróság legújabb döntése blokkolta a Trump-adminisztráció határozatát a DACA-program (Deferred Action for Childhood Arrivals) felszámolása kapcsán. A DACA-programot 2012-ben Barack Obama elnöki rendelet útján vezette be, amely lehetővé tette az Egyesült Államok területére illegálisan behozott fiatal bevándorlók (Dreamers) megóvását a kitoloncolástól. 2017-ben azonban a Trump-adminisztráció véget vetett a DACA-programnak, törvénytelennek nyilvánítva azt. A Legfelsőbb Bíróság viszont úgy ítélte meg, hogy a program megszüntetése megsértette a közigazgatási eljárásokat irányító szövetségi törvényt. Ezzel a döntéssel tehát a DACA-program továbbra is érvényes marad, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az ügy ezzel le is zárult volna.
A DACA-program háttere
A DACA-programot a DREAM törvénytervezet (Development, Relief and Education of Alien Minors Act) előzte meg, amely egészen 2001-ig vezethető vissza. A törvénytervezet célja az volt, hogy lehetőséget biztosítson állandó tartózkodásra jogosító engedély, majd végül az amerikai állampolgárság megszerzésére olyan 12 és 35 év közötti személyek számára, akik 16 éves koruk előtt érkeztek az Egyesült Államokba, jó erkölcsi magaviselettel rendelkeznek, legalább öt évig az Egyesült Államokban tartózkodtak, és középiskolai végzettséget szereztek (GED tests), illetve további felsőoktatási képzésre felvételt nyertek. Annak ellenére, hogy a törvénytervezetet eredetileg mindkét párt támogatta, soha nem jutott el odáig, hogy törvénnyé nyilvánítsák, még a később módosított verziói sem. Mivel egyik ház sem fogadta el a DREAM törvénytervezetet, 2012-ben Barack Obama elnöki rendelet útján vezette be a DACA-programot.
A DREAM törvénytervezethez képest a DACA-program szűkebb hatáskörű. A legnagyobb különbség az, hogy a DACA-program a résztvevők számára nem jelöl ki lépéseket az amerikai állampolgárság megszerzéséhez. A programban résztvevők számára annyi biztosított, hogy a kormány két évig nem kezdeményez ellenük kitoloncolási eljárást, illetve törvényesen munkát tudnak vállalni az Egyesült Államok területén. A kétéves periódus lejártával a programban való részvétel megújítható. A programba kerülés a következő feltételek mellett lehetséges a fiatal bevándorlók számára:
- még nem töltötte be 31. életévét 2012. június 15-én,
- a 16. születésnapja előtt érkezett az Egyesült Államokba,
- 2007. június 15-től megszakítás nélkül az Egyesült Államokban tartózkodott,
- fizikailag jelen volt az Egyesült Államokban 2012. június 15-én és a DACA-programba történő megfontolás iránti kérelem benyújtásának időpontjában,
- 2012. június 15-én nem volt törvényes státusza az Egyesült Államokban,
- jelenleg középiskolába jár/már megszerezte végzettségét vagy az Egyesült Államok parti őrségének vagy fegyveres erőinek elismeréssel leszerelt tagja,
- nem ítélték el bűncselekményért, súlyos szabálysértésért vagy háromnál több szabálysértésért, illetve nem jelent veszélyt a nemzet- vagy közbiztonságra.
A DREAM-program fennállása óta körülbelül 700 000 fiatal bevándorlót védett meg a kitoloncolástól, azonban a program létjogosultsága Donald Trump elnökségének kezdete óta célkeresztben volt. Trump már elnökjelöltként is a bevándorlás korlátozására irányuló kampányt folytatott az Egyesült Államokban. Ma, az Egyesült Államok elnökeként továbbra is az illegális és a legális bevándorlás korlátozása a célja. A programot ezért – kampányígéreteinek eleget téve – a Trump-adminisztráció 2017-ben hirtelen megszüntette, azzal az indokkal, hogy az jogellenes és alkotmányellenes volt, mert Obama elnök végrehajtói hatáskörén kívül esett a program elnöki rendelettel való létrehozása, illetve mindez a Kongresszus jóváhagyása nélkül történt. Ezt az indoklást azonban többen is bíróságok előtt támadták meg, mivel úgy vélték, hogy az nem helytálló. Ezt a vitát rendezte 2020. június 18-án az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága.
John G. Roberts főbíró többségi véleménye
Habár csak 5-4-es arányban, de a Legfelsőbb Bíróság többsége mégis úgy döntött, hogy a DACA-program megszüntetésének indoklása nem volt megfelelő. Annak ellenére, hogy az indoklás teljes mértékben érveléstechnikai hibákra mutatott rá, a döntés meglepő, hiszen jelenleg a konzervatív bírók vannak többségben a Legfelsőbb Bíróságon. Ezt azért fontos kiemelni, mert a bevándorlás védelme inkább a liberális célkitűzések között szerepel. Fontos azonban azt is megemlíteni, hogy a Legfelsőbb Bíróság elhatárolódik a döntéseik pártpolitikára való leegyszerűsítésétől; ez ellen pont Roberts főbíró szólalt fel 2019-ben, amikor Trump elnök politikai elfogultsággal vádolta meg az intézményt. A bírák azonban jelenleg is – mint ahogyan a legtöbb politikailag érzékeny téma kapcsán – a feltételezett ideológiai beállítottságuknak megfelelően szavaztak, kivéve Roberts főbírót.
Véleményében a főbíró kiemelte, hogy a bíróság nem a DACA-programról és annak létjogosultságáról hozott döntést, hanem az eljárási követelménynek meglétét vizsgálta. A véleményben végezetül az olvasható, hogy a Trump-adminisztráció „önkényes és szeszélyes (arbitrary and capricious)” módon szüntette meg a DACA-programot. Ezzel a döntéssel tehát a DACA-program továbbra is hatályos marad, azonban ezzel nem fog véget érni a program megszüntetésének hajhászása. Roberts főbíró szintén kiemelte, hogy más, törvényszerű indoklással a Trump-adminisztráció visszavonhatja a DACA-programot, így szinte biztosra vehető, hogy az ügy ismét a Legfelsőbb Bíróságra kerül majd a jövőben.
Források:
American Immigration Council: The Dream Act, DACA, and Other Policies Designed to Protect Dreamers
Georgetown Law Library: A Brief History of Civil Rights in the United States – Deferred Action for Childhood Arrivals (DACA)
NPR: Supreme Court Rules For DREAMers, Against Trump
The New York Times: Trump Can’t Immediately End DACA, Supreme Court Rules
Associated Press: U.S. Supreme Court not politicized, says Chief Justice Roberts