Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Szakos Enikő

Vissza kell vezetni a gyermekeket az analóg valóságba!

A mai gyermekek sem másak, mint nagyszüleink voltak.

Szakos Enikő 2025.03.25.
Rab Árpád

Az e-egészségügy trendjeinek változása

A mesterséges intelligencia és a hordozható eszközök fényében.

Rab Árpád 2025.03.25.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Beyer Fülöp

Szabályozási adok-kapok

Az Apple, a ByteDance és a Digital Markets Act.

Beyer Fülöp 2024.08.09.
Petruska Ferenc

Egy érem két oldala?

Miért káros mindig a doxing? Hogyan lehet a whistleblowing hasznos is?

Petruska Ferenc 2024.07.16.
CYBERBLOG
Szabó Kincső
Szabó Kincső
egyetemi tanársegéd, NKE ÁNTK Digitális Média és Kommunikáció Tanszék
  • 2024.02.14.
  • 2024.02.14.

Az online álláshirdetések csapdája

Létezik-e torzítás a munkakeresők toborzásában?

Tegyük fel, hogy egy internetes álláshirdetés felkelti az Ön érdeklődését. Hosszas böngészés, gondolkodás után jelentkezik a kiválasztott állásra. Eljut az állásinterjúig, ahol a következő kérdést teszik fel: miért jelentkezett hozzánk? Krízishelyzetek hatékony kezelése? Könnyed multitasking? Jó kommunikációs készség? Végiggondolja, majd ad egy választ. Ám felmerül a kérdés, hogy vajon ténylegesen csak azok voltak-e a meggyőző tényezők, amelyeket megemlített. Minden esetben tudatos vagy explicit az, ahogyan az álláshirdetésekben felsorolt információkat felfogjuk és értelmezzük? A válasz talán sejthető.

A munkakeresés meghatározó folyamat egy személy életében. Legyen az egy közösségimédia-menedzseri, programozói vagy közigazgatási állás, mindannyian arra törekszünk, hogy a szaktudásunkhoz és személyiségünkhöz illő, számunkra legjobb állást tudjuk betölteni. Ám ez a kihívásokkal teli folyamat nem egyoldalú, hiszen az állások böngészésétől elkezdve a munka betöltéséig számos tényező közrejátszik benne, többek között a hirdetés készítőjének szándékai, a meghirdetett pozíció vagy a kiírt készségek. 

Az álláshirdetés titkos befolyása: nem minden az, aminek látszik

A potenciális jelentkezők a vállalati weboldalak böngészése mellett főként internetes álláshirdetéseken keresztül tájékozódnak a legfrissebb lehetőségekről, amelyek tartalma és vizuális megjelenítése is nagyban befolyásolja a befogadót. Éppen ezért az álláshirdetés készítőjének fontos tudatosan végiggondolnia, milyen tényezők alapján készíti el a hirdetést, vagyis az adott állásra kit képzelnek el, milyen számukra az „ideális” jelentkező. Mivel az Egyenlő Bánásmód Hatóság feladatai közé tartozik az akár álláshirdetésekben előforduló diszkriminatív megfogalmazások szabályozása, így a „nőt keresünk erre az állásra” vagy „kizárólag férfiak jelentkezését várjuk” kitételek szabálysértőnek minősülnek. Ha a hirdető szabályszerűen jár el, és kerüli a tudatosan kirekesztő kijelentések használatát, könnyen lehet, hogy „rejtett” utalásokban mutatkoznak a jelentkezők kívánatos tulajdonságai. Például az olyan elvárások, mint a „jó kommunikációs készség” vagy a „kedves, segítőkész hozzáállás” gyakrabban fordulnak elő a nőknek szánt hirdetésekben, míg a „proaktív” vagy „vezetői beállítottságú” többnyire a maszkulin jegyeket képviselik. Ezt a jelenséget hívjuk nem tudatos torzításnak (implicit bias), amely az egyén rejtett módú befolyásolására, társas kogníciójára utal.

A verbális jegyek mellett a hirdetéseken megjelenített személyek neme is nagyban befolyásolja a jelentkezési szándékot, hiszen a vizuális elemek feldolgozása töredéke a szöveges leírás megértésének. Így, ha egy hirdetésen meglátunk egy férfit, csökken az esélye annak, hogy egy női álláskereső tovább időzzön a hirdetésen, és ugyanez fordított esetben is igaz. Az említett nem tudatos torzítás tehát a kép-szöveg rezonanciában is megmutatkozik.

Kép forrása
Kép forrása

Női megfontoltság, férfias magabiztosság?

Az elmúlt években több állásportál (pl. Profession.hu, Zyntern.com) kutatása is foglalkozott azzal, hogy a férfiak és nők milyen tényezők alapján adják be a jelentkezésüket különböző állásokra. E kimutatások szerint, ha egy férfi azonosulni tud az álláshirdetésben felsorolt elvárások mindössze 60%-ával, nagy valószínűséggel adja be az adott pozícióra a jelentkezését, míg a nők esetében az elvárások 100%-os teljesítésére van szükség, hogy a jelentkező alkalmasnak találja magát az állásra. Bár elenyésző problémának tűnhet, mégis tudományágakat (pl. marketing, szociálpszichológia, kommunikációtudomány) átívelően kutatott terület lett a szervezetekre kiható munkaerőpiaci egyenlőtlenség. A jelenségnek az alábbi, tudományosan alátámasztott okai említhetők meg:

  • Nemi esszencializmus: A széles körben vitatott elmélet szerint a férfiak és nők között alapvető pszichológiai-biológiai különbségek fedezhetőek fel, amelyek nagyban meghatározzák az egyes szakmákban domináns nemet. Például, a nők esetében a „türelmesség, gondoskodás” gyakori leíró szavak, míg a „határozottság, asszertivitás” férfias jellemzőnek tekinthető.
  • Nemi sztereotipizálás: A férfiakról és nőkről kognitív sémák alapján kialakított előfeltételezések, amelyek kihatnak a munkaerőpiacon elfoglalt pozíciókra is (például: tűzoltó, rendőr – férfiakra jellemző munka, óvónő, asszisztens – nőkre jellemző munka).
  • Tokenizmus: A szervezetekben gyakran megjelenő alá-fölé rendelt hierarchikus viszony (például: titkárnő–felettes).
  • Gendernyelvészet: A magyar nyelv bár nemileg neutrális (ellentétben az angol, a német vagy a román nyelvvel), szakmák tekintetében a főnevekben megtalálhatóak a nemi vonatkozások, úgymint az ápoló–ápolónő vagy titkár–titkárnő. Ennek magyarázata, hogy a szavak generikus, faji felépítése alapvetően maszkulin, amelyhez hozzáadódik a „nő” utótag.

Minden, ami bevonz minket: vizuális kontra verbális jegyek

A vállalati márkázás (employer branding) részét képezi a logó, a cég neve, de a hirdetés tipográfiája, színei és tartalmának elhelyezkedése is, amelyek mind bizonyítottan képesek minket befolyásolni: növelni vagy csökkenteni a befogadói vonzalmat. Amikor Ön legutóbb jelentkezett egy állásra, bizonyára nem tudatosult annak a sok tényezőnek a hatása, amelyek meggyőzték, hogy végül beadja jelentkezését. Nem véletlen, hiszen számos tényező hat arra, hogy a férfi és női álláskeresők eltérően értelmezzék a hirdetésekben közvetített vizuális és verbális jeleket.

A hirdetések vizualitásában főként a betűtípus, illetve a használt színek bírnak meggyőző erővel. Például a kerek, ovális betűtípus főként a női álláskeresőknek tűnik vonzóbbnak, míg a hegyesebb, lineárisabb típusú betűk inkább a férfiakat célozzák meg. A színek tekintetében pedig gyakrabban találkozunk kellemesebb árnyalatokkal, illetve meleg színekkel, ha a hirdetésnek egyértelműen női célközönsége van (pl. takarítónő, babysitter állás); míg a sötét, akár élénkebb színek jellemzően a férfiak által dominált területek hirdetéseiben fordulnak elő (pl. gépészmérnök, autószerelő állás).

Egy új korszak: a hirdetések biztonsági vonatkozásai

Ahogy a fentebb említett tényezők is rámutatnak, az álláshirdetések megbízhatósága nagyban függ a hirdetések készítőinek szóhasználatától, illetve a beépített tipográfiától. Annak érdekében, hogy ne alakuljon ki látványos egyenlőtlenség egy szervezeten belül (például férfiak szignifikánsan magasabb arányban vezetői pozícióban), úgy már a toborzás első fázisában érdemes arra figyelni, hogy a potenciális jelentkezőket milyen szóhasználattal, vizuális elemekkel szeretné bevonzani a munkáltató. Egy hirdetés nemi diszkriminációt előidéző tényezői olyan feltételezést válthatnak ki az álláskeresőkből, amelyek által a szervezet veszít hitelességéből, és nagy eséllyel negatív megítélés kapcsolódik hozzá.

A gépi tanulás rohamos fejlődésével a munkaerő-kiválasztás is fejlődik: a mesterséges intelligencia által generált álláshirdetések korszaka elérkezett. Bár egy hirdetés elkészítésének folyamatát merőben felgyorsítja, a szervezet szakértői által meghatározott készségeket, elvárásokat lényegesen torzíthatja a mesterséges intelligencia adatbázisába betáplált adathalmaz. Így a készítési fázisban nyert idő nem feltétlenül lesz egyenlő a hatékony toborzással. Emellett, a különböző cégek által készített leírások az adathalmazon keresztül újra felhasználhatóak lesznek, ami jogi következményeket is vonhat maga után. Érdemes tehát emberi tudásközpontú leírásokat gyártani, amelyek a betölteni kívánt pozícióhoz szükséges, biztonságos adatokból táplálkozó, diszkriminációmentes álláshirdetések alapját szolgálják.

Források

Acarlar, G., & Bilgiç, R. (2013). Factors influencing applicant willingness to apply for the advertised job opening: the mediational role of credibility, satisfaction and attraction. The International Journal of Human Resource Management, 24(1), 50–77.

Amit, V., Kamal, L. & Payal, V. (2021). An investigation of skill requirements in artifical intelligence and machine learning job advertisements. Industry and Higher Education, 36(1), 63-73.

Fiske, S. (1998). Stereotyping, prejudice, and discrimination. In D. Gilbert, S. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The Handbook of Social Psychology (Vol. 2, 4th ed., pp. 357-411). New York, NY: McGraw-Hill.

Gaucher, D., Friesen, J., Kay, & C., A. (2011). Evidence That Gendered Wording in Job Advertisements Exists and Sustains Gender Inequality. Journal of Personality and Social Psychology, 101(1), 109 –128.

Hess, A. C., & Melnyk, V. (2016). Pink or blue? The impact of gender cues on brand perceptions. European Journal of Marketing, 50(9/10) 1550-1574.

Kuhn, P., & Kailing,S. (2023). What Happens When Employers Can No Longer Discriminate in Job Ads?. American Economic Review, 113 (4): 1013-48.

Nagy Beáta (1996). Karrier női módra. In T. I. Lévai Katalin, Szerepváltozások. Jelentés a nők és férfiak helyzetéről (old.: 33-51). Budapest: TÁRKI.

Stariņeca, O. (2015). Employer brand role in HR recruitment and selection. Economics and Business, 27, 58–63.

Nyitókép: Mohamed Hassan / PxHere

Témakörök: álláskeresés, digitális, egyenlő bánásmód, kiberbiztonság
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT