Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Szakos Enikő

Vissza kell vezetni a gyermekeket az analóg valóságba!

A mai gyermekek sem másak, mint nagyszüleink voltak.

Szakos Enikő 2025.03.25.
Rab Árpád

Az e-egészségügy trendjeinek változása

A mesterséges intelligencia és a hordozható eszközök fényében.

Rab Árpád 2025.03.25.
Matuz János

Álmok kontra Realitás: 0:1

A digitális szuverenitás európai alternatívája.

Matuz János 2025.03.10.
Ződi Zsolt

Mi történik a Facebooknál?

A január 7-i Zuckerberg-bejelentés elemzése.

Ződi Zsolt 2025.01.10.
Beyer Fülöp

Szabályozási adok-kapok

Az Apple, a ByteDance és a Digital Markets Act.

Beyer Fülöp 2024.08.09.
CYBERBLOG
Veszelszki Ágnes
Veszelszki Ágnes
egyetemi docens, NKE ÁNTK Digitális Média és Kommunikáció Tanszék
  • 2024.03.25.
  • 2024.03.25.

Véleményvezérek, influencerek, tartalomalkotók

Kik az influencerek?

A közösségi médiában sokak által követett (mikro)celebritások véleményformálóként (opinion leader) is működnek[1] – ami pedig anyagi haszonnal is járhat számukra: a marketingesek egyre gyakrabban keresnek meg online véleményvezéreket, hogy anyagi támogatásért vagy termék(minták)ért szubtilis vagy nyíltabb módon hivatkozzanak egy-egy árucikkre, szolgáltatásra (influencer marketing).

Az influencerek olyan sajátos, különleges viszony kialakítására képesek a közönségükkel, amelynek elérésére a márkáknak nincsen lehetőségük a hagyományos hirdetési eszközökkel. Az elérés hatóköre szerint megkülönböztethetőek a kisebb közönséghez szóló nano- és mikroinfluencerek a világméretű tömegeket elérő celebektől.[2] Az influencerek rendszerint magas követő/követett számaránnyal rendelkeznek, vagyis sok (számukra ismeretlen) ember kapcsolódik követőként az oldalukhoz, míg ők viszonylag kis számú felhasználót követnek. 

Mi lehet a véleményvezér szerep forrása? 

Rojek[3] hármas modelljében a híresség három forrását különíti el egymástól: 

  1. örökölt (ascribed): az ismertséget örökölte a személy híres szülőktől, rokonoktól, mint például a királyi családok tagjai vagy ismert szülők gyerekei; 
  2. elért (achieved): eredmények vagy tehetség révén szerzett híresség, például sportolók, politikusok vagy tudósok esetén; 
  3. hozzárendelt (attributed): iparági szereplők által, bizonyos igények kielégítésére megteremtett nyilvános perszóna.[4]

Az influencerek e három kategória bármelyikébe tartozhatnak: elképzelhető, hogy más híres személy ismertségére építenek (például ismert férfi feleségeként médiakarrierbe kezdenek); vagy sportolói karrier után fitnesz- vagy életmódtémákban tanácsadást és termékajánlást vállalnak; esetleg egy valóságshow szereplőiként megszerzett ismertségüket váltják készpénzre a közösségi média segítségével. 

Mit kínálnak az influencerek követőiknek? 

Az influencerek do-it-yourself típusú közösségimédia-felhasználók, akik maguk alkotják meg a digitális személyiségüket, a tartalmakat, és építik fel a saját közönségüket.[5] Akkor értékesek egy vállalat vagy márka számára, ha képesek arra, hogy felhívják a figyelmet saját magukra – és az általuk népszerűsített termékekre. A (platformtól függő) követőszám alapján mikro-, makro- és megainfluencereket szokás egymástól elkülöníteni.[6]

Theresa Senft[7] a mikrocelebritásokat úgy jellemzi, hogy olyan online viselkedésmódot, stílust képviselnek, amelynek célja, hogy a különböző webes eszközökkel, videóval, blogokkal és a közösségi média használatával a saját népszerűségüket növeljék (megjegyzendő, hogy Ruiz-Gomez[8] szerint eltér egymástól a mikrocelebritás és a mikroinfluencer fogalma, mi itt ezeket szinonimaként kezeljük). A mikroinfluencerek a mainstream szórakoztatóipari celebritásokkal szemben egy szűkebb, ún. niche csoport számára lesznek híresek,[9] ám számukra sokkal hitelesebb perszónát tudnak kialakítani a nagy és elérhetetlennek tűnő sztárokhoz képest.[10] A speciális közönség megszólítása mellett sajátos viselkedésmód[11] is társul a mikroinfluencer státuszhoz: ezek a személyek a közösségi oldalak átláthatóságot idealizáló közegében vannak jelen, ennek figyelembevételével alkotnak tartalmat, miközben a ténylegesen megkapott figyelemtől függetlenül influencerként, hírességként definiálják magukat, amihez bizonyos fokú exhibicionizmusra is szükség van. A legújabb trendek szerint a fiatalabb fogyasztók megnyerésében a kisebb, de lojalitás kiépítésére képes influencerek játszanak stratégiai szerepet.[12] Egy 9000 fős, az Egyesült Államokban, Egyesült Királyságban, Kanadában, Németországban, Franciaországban és Ausztráliában végzett felmérés[13] szerint a felhasználók 56%-a inkább „hétköznapi” embereket szeret követni a közösségi médiában, mint celebritásokat, őket tekintik megbízható tanácsadóknak akár vásárlási kérdésekben is. 

Az influencerek jellemzően a prosumer tartalomalkotói szerep képviselői. A Toffler[14] nevéhez kötődő prosumerismfogalom eredetileg arra utalt, hogy a fogyasztók saját maguk állítják elő azokat a termékeket vagy szolgáltatásokat, amelyeket igénybe vesznek (elkészítik a saját ruhájukat, autójukat, zöldséget termelnek stb.). A kifejezés az online világban új jelentést kapott, mivel a hagyományos szerző-olvasó viszony megváltozott, közvetlenebb és dialogikus lett: a közösségi médiában az olvasó szerzővé is válhat. A web 2.0 lényege az interaktivitás: ezek az online szolgáltatások a közösségre épülnek, a részt vevő online közösség készíti és fogyasztja a tartalmat. A producer ’alkotó’ és consumer’fogyasztó’ angol szavak kontaminációjával prosumernek nevezik az alkotó-fogyasztót.[15] A prosumerként működő influenszerek egyúttal személyiségüket, életük történéseit is a tartalom szerves részévé teszik, tehát saját magukat részben vagy teljesen termékké, szolgáltatássá formálják.

Az intimitás és autenticitás – legalábbis annak látszata – a közösségi médiabeli, különösen az instagramos siker egyik titka.[16] Az influencerek úgy kommunikálnak a követőikkel, mintha barátok lennének: személyes pillanatokat osztanak meg, betekintést adnak az életükbe („a kulisszák mögé”) – vagy ezt az érzést adják a rajongóknak. Alice Marwick[17] szerint az ún. stratégiai intimitás révén az influencerek könnyebben el tudják érni közönségüket, és még nagyobb népszerűségre tudnak szert tenni. 

Mit tesznek pénzzé az influencerek? 

A követőbázis az ún. advertorial típusú tartalmakkal és a különböző eseményeken való fizetett megjelenésekkel monetizálható. Maga az advertorial szó az angol advertisement ’hirdetés’ és editorial ’szerkesztőségi cikk’ vegyítéséből származik, és arra utal, hogy az alkotók kifejezetten személyessé tett, a saját véleményüket hangsúlyozó termékmegjelenítéseket tesznek közzé az oldalukon. A személyes narratíva miatt ezek hatékonyabbnak bizonyulnak a fogyasztók figyelmének felkeltésében, mint a tárgyilagos hirdetések.[18] Az influencerhirdetések ára elsősorban a véleményvezér követőszámától, a terméktől és a kampány jellegétől függ, és az ügynökségeknél üzleti titoknak minősül.

Az influencerek között domináns a nők szerepe.[19] Ők azok, akik meghatározzák, hogy a hétköznapi felhasználók milyen kulturális mintákat követnek, például a termékmegjelenítések posztokba integrálásával vagy akár a (női) test megjelenítésének sztenderddé váló mintáival. 

Az influencerjelenség világszerte dollármilliárdos üzletté vált (2020-ban 5-10 milliárd dollárosra becsülték a pénzügyi jelentőségét[20]). Az influencermarketing közvetlen bevételi forrást jelenthet a közösségi médiában aktív véleményvezéreknek, de nem feltétlenül az általuk reklámozó cégeknek. 

Ki akar influencer lenni? 

Az influencereknek a fiatalok nemcsak sokszor jobban hisznek, mint a márkák hivatalos képviselőinek, hanem esetenként ők maguk is fontolgatják az influencerkarriert: a 2020-as Kárpát-medencei Ifjúságkutatás során megkérdezett 15–29 évesek 8 százaléka tartja valószínűnek, hogy influencerként, youtuberként fog pénzt keresni néhány éven belül.[21] Egy 2019-es vizsgálat alapján a megkérdezett 2000 amerikai fiatal 54 százaléka szeretne influencerré válni, ha lehetőségük adódik rá; miközben 86 százalékuk hajlandó fizetségért cserébe márkákról posztolni, közülük 20 százalék ezt abban az esetben is megtenné, ha egyébként nem szereti a reklámozandó terméket.[22]

Források

Abidin, Crystal 2016: Aren’t These Just Young, Rich Women Doing Vain Things Online? Influencer Selfies as Subversive Frivolity. Social Media + Society, April-June 2016, 1–17. https://www.doi.org/10.1177/2056305116641342

Drenten, Jenna – Gurrieri, Lauren – Meagen, Tyler 2020: Sexualized labour in digital culture: Instagram influencers, porn chic and the monetization of attention. Gender Work Organ, 27, 41–66. https://doi.org/10.1111/gwao.12354

Jacobs, Karen 2021: Small influencers poised to win more brand followers in 2022. Insider Intelligence, 2021. december 22.

Marwick, Alice 2015a: „You May Know Me from YouTube”: (Micro‐)Celebrity in Social Media”. In Marshall, P. David – Redmond, Sean (eds.) A Companion to Celebrity. Chichester, Wiley Blackwell, 353−371. https://www.doi.org/10.1002/9781118475089.ch18

Marwick, Alice E. – boyd, danah 2011: I tweet honestly, I tweet passionately: Twitter users, context collapse, and the imagined audience. New Media & Society, 13, 1, 114–133. https://doi.org/10.1177/1461444810365313  

Marwick, Alice E. 2013: Status update: Celebrity, publicity, & branding in the social media age. New Haven, CT, Yale University Press.

Marwick, Alice E. 2015b: Instafame: Luxury selfies in the attention economy. Public Culture, 27, 137–160.

Owen, Jonathan 2021: Are celebrity influencers losing their touch? PR Week, d. n.

Pellicer, Shirley 2017: Influencer vs Brand Ambassador vs Brand Advocate. Medium, 2017. január 16.

Rojek, Chris 2001: Celebrity. John Wiley & Sons.

Ruiz-Gomez, Alexandra 2019: Digital Fame and Fortune in the age of Social Media: A Classification of social media influencers. aDResearch, 19, 8–29. https://doi.org/10.7263/adresic-019-01

Senft, Theresa M. 2008: Camgirls: Celebrity and community in the age of social networks. New York, NY, Peter Lang.

Simon, Felix M. 2019: The Politics of Digital Intimacy. Medium, 2019. augusztus 10.

Székely, Levente – Veszelszki, Ágnes 2021: A tartalomfogyasztás fizikai és virtuális terei. In Székely Levente (szerk.) Magyar fiatalok a koronavírus-járvány idején. Tanulmánykötet a Magyar Ifjúság Kutatás 2020 eredményeiről. Budapest, Enigma 2001 Kiadó, 189–209. 

Toffler, Alvin 1980: The third wave: The classic study of tomorrow. New York, NY, Bantam. 

Veszelszki, Ágnes 2017: Az anyaság képe a magyar blogoszférában. Filológia.hu, 1–2, 26–55.

W1 = The Morning Consult é. n.: The influencer report. Engaging Gen Z and the Millennials.

[1] Vö. Marwick–Boyd 2010; Senft 2008.

[2] Pellicer 2018.

[3] Rojek 2001.

[4] Vö. Ruiz-Gomez 2019.

[5] Ruiz-Gomez 2019, 15.

[6] Ruiz-Gomez 2019, 16.

[7] Senft 2008, 25.

[8] Ruiz-Gomez 2019.

[9] Marwick 2013, 114.

[10] Abidin 2016.

[11] Marwick 2013, 114.

[12] Jacobs 2021.

[13] Owen 2021.

[14] Toffler 1980.

[15] Veszelszki 2017.

[16] Simon 2019.

[17] Marwick 2015a, 2015b.

[18] Abidin 2016, 7.

[19] Abidin 2016.

[20] Drenten et al. 2020, 42.

[21] Székely–Veszelszki 2021.

[22] W1.

A blogbejegyzés a Veszelszki Ágnes – Aczél Petra: Erotikus és pornóinfluenszerek, különös tekintettel az OnlyFans portálra. Századvég 2023/2: 171–198. című tanulmány felhasználásával készült. 

Nyitókép forrása: Flickr / HumongoNationphotogallery

Témakörök: digitális, influencer, kiberbiztonság, tartalom
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT