Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Máthé Réka Zsuzsánna

Az USA a G7-ek élén vagy a G7-ek ellen?

A csúcstalálkozó programját három nagy átfogó téma köré szervezték.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.06.17.
Pató Viktória Lilla

Fémesen fényes?

Gondolatok az ukrán–amerikai nyersanyag-megállapodásról.

Pató Viktória Lilla 2025.05.14.
Czeczeli Vivien

Triffin dilemma 2.0

Bár cáfolható, a globális egyensúlytalanságok ezzel még nem szűntek meg.

Czeczeli Vivien 2025.05.12.
Sorbán Kinga

Nem mind arany, ami fénylik

Luxuscikkek az USA–Kína kereskedelmi háború új fejezetében.

Sorbán Kinga 2025.04.28.
CYBERBLOG
Nyáry Gábor
Nyáry Gábor
kutató, NKE Kiberbiztonsági Kutatóintézet
  • 2021.08.12.
  • 2021.08.12.

Biden kiberpolitikai intézkedései

Miközben Joe Biden oroszokkal szembeni fellépését a politikai és nemzetbiztonsági (valamint az igen nagyhatalmú média-) elitek túlságosan engedékenynek tartják, a szakma tényleges képviselői, tehát a kiberbiztonság területén működő szakértők az abszolút elégedettség hangján szólnak az elnök első féléves ténykedésének ilyen vonatkozásairól. Az értékelés súlyát, jelentőségét talán az adja, hogy Biden elnöki periódusának elejéhez hasonló „sűrű” időszakot talán még nem jegyeztek fel a kibertér biztonságával foglalkozó szakmai körök.

Mint emlékezetes, tavaly decemberben (tehát a már megválasztott új elnök felkészülési időszakában) robbant ki a SolarWinds-ügy, ami sokak szerint minden eddigi kiberhírszerzési akción messze túltett dimenzióit, és persze az okozott károkat tekintve is. Az év eleje óta pedig szinte egymást érik a jelentős amerikai vállalatok elleni zsarolóvírusos akciók, amelyek immár a nemzetbiztonságot veszélyeztető fenyegetést jelentenek az Egyesült Államokra. Ilyen általános offenzíva közepette, az amerikai digitális struktúrák elleni támadások fősodrába csöppenve a hivatali idejét éppen csak megkezdő Bidenre óriási terheket rótt ez a kihívás.

Szembeötlő volt, hogy a végrehajtó hatalom szervezetrendszerét még éppen csak „belakó” vezetés gyors válaszlépésekkel igyekezett reagálni a sebesen eszkalálódó kiberfenyegetésekre. A kapcsolódó intézkedések sorát elemezve világosan körvonalazódik, hogy az új amerikai kormányzat, párhuzamosan több fronton is ellentámadásba lendült, nevezetesen

  • a jogszabály-alkotásban;
  • a szervezeti keretek gyors kiépítésében;
  • a kiberdiplomácia gépezetének mozgósításában.

Egy nyilvánvalóan strukturális jellegű fenyegetéssel szemben nem lehet azonnali megoldásokat találni, így az első kormányzati kiberintézkedések értékelésénél sem a közvetlen eredményesség elemeit érdemes keresni – noha, meglepő módon, ez utóbbira is akad példa. A kiberteret fenyegető veszélyekre reagálva Biden átfogó elnöki rendeletben igyekezett a szabályrendszer átalakításával javítani a védelem pozícióit. Nagy jelentőségű annak deklarálása, hogy a kibertér békés működését fenyegető cselekedetek nemzetbiztonsági veszélyként kezelendők. A szervezeti keretek megerősítésével (különösen alkalmas és tapasztalt vezetők kinevezésével a kiberbiztonsági kormányzat élére) garantálta a védekezés ütőképes, ráadásul távlatos irányítását. Az azonnali szervezeti lépések az operatív szintekre is kiterjedtek: az ország rendkívül kiterjedt (ám éppen ezért sok tekintetben elaprózott, kevéssé hatékony) biztonsági intézményrendszerének szoros együttműködését a terrorizmus elleni koordinált fellépés mintái szerint szervezték át. A kiberdiplomácia terén pedig (az amerikai-orosz kiber-fegyverszüneti tárgyalások elindításával) korszakos lépéssel erősítette Biden a kibertér „pacifikálására” irányuló törekvéseket.

Az első időszak kiberpolitikájának értékelésénél természetesen érdemes figyelni a helyi szakmai-politikai közvélemény reakcióira is. Éppen a kiberbiztonsággal kapcsolatos intézkedések egyes elemei (elsősorban az oroszokkal való párbeszéd megindítása) mutatják, hogy az Egyesült Államok elnöke is egy rendkívüli módon polarizált belpolitikai közegben kénytelen megtalálni a célszerű, bár sokszor szűkre szabott mozgásteret. Az elnök teljesítményével kapcsolatos szakmai közvélekedésről egy most készült felmérésből tudhatunk meg konkrétumokat, amit a The Washington Post készített, mintegy 100 kiberbiztonsági szakember (köztük korábbi amerikai kormányzatok magas rangú kiberbiztonsági tisztviselői) megkérdezésével.

Összességében a megkérdezett kiberszakértők 86%-a nyilatkozott úgy, hogy Biden elnök a megfelelő lépéseket tette meg a kibertér biztonságának növelése érdekében. Külön érdekességként a kiberszakértők túlnyomó része általában nagyra értékelte az oroszokkal szembeni fellépését is, és a genfi csúcstalálkozón képviselt amerikai álláspontot megfelelőnek tartotta a zsarolóvírus-probléma visszaszorítására. Legalább kezdeti lépésként. A nagy összefüggések mellett a részletek tekintetében is sikerült Bidennek kivívnia a szakma megelégedését. Különösen nagyra értékelték az elnök személyzeti döntéseit; a kiberbiztonsági elit lényegében egységes abban a tekintetben, hogy Biden a legalkalmasabb embereket (közöttük Chris Inglis-t, Jen Easterly-t) választotta ki az USA kiberbiztonsági intézményrendszerének vezető posztjaira. 

Chris Inglish, a kép forrása a linken.

Ezeket a döntéseket kulcsfontosságúnak tartja a szakma, hozzátéve azt is, hogy a kiválasztott személyek beiktatása (a szenátusi jóváhagyás folyamatának vontatottsága és elhúzódása) jelentősen hátráltatta a szakpolitikai intézkedések megindítását, ami jelzi: a kibertér fenyegetései elleni fellépés komoly belpolitikaim csatározásokat is jelent. Az egyértelműen pozitív megítélés mellett bizonyos tartózkodás is megfigyelhető, és ez elsősorban az oroszokkal kapcsolatos hozzáállás függvénye. Mert bár az első lépéseket pozitívnak ítélték, a kiberbiztonsági szakemberek sietnek azt is hozzátenni: az ígéretes kezdet után sok minden múlik azon, hogy mennyire lehet rákényszeríteni Putyint a kiberbűnözők tényleges visszaszorítására. Ebben a kérdésben akadt a legtöbb óvatos, vagy egyenesen szkeptikus hang, amely azt hangsúlyozta: Bidennek már most sokkal határozottabbnak kellene fellépnie az oroszok ellen, szükség esetén fokozva akár a szankciós nyomást is.

Talán nem meglepő az sem, hogy a megkérdezett szakértői mintán belül az elnök kezdeti kiber-teljesítményét negatívan megítélő 14% szinte kivétel nélkül Biden Oroszországgal kapcsolatos lépéseit (illetve általános hozzáállását) kifogásolta. Ők kivétel nélkül a kemény fellépést hiányolták. Érdemes felfigyelni arra is, hogy ez a szakmai réteg egyöntetűen a publikus ellencsapások elkötelezett híve. Vélekedésük szerint az a helyes politika, ha az USA kemény, és a nyilvánosság előtt látható válaszlépésekkel (például hathatós szankciós intézkedésekkel) torolja meg az ellene irányuló kiberincidenseket.

Irodalom: The Cybersecurity 202: Cyber experts give Biden top marks at six months (2021).

A blogbejegyzés főképének forrása a linken.

Témakörök: Biden, kiberbiztonság, kiberpolitika, Oroszország, Putyin, stratégiai stabilitás, USA, Washington Post
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT