Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Aula
Bíró Brigitta
Bíró Brigitta
újságíró
  • 2020.11.06.
  • 2020.11.06.
Magazin / Aula

Objektív feltételrendszerre van szükség

Hamarosan újabb uniós költségvetési ciklus indul, de még nincs döntés a többéves pénzügyi keretről és vitatott, hogy milyen megoldásokkal kapcsolják a kifizetéseket a jogállamisági feltételekhez. Nyakunkon a január, így az új 20121-2027-es programozási időszak pályázatai szinte biztosan csúsznak majd. Mire számíthatunk? Nyikos Györgyit, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közpénzügyi Tanszékének vezetőjét kérdeztük.

Hogyan érinti a pályázókat, ha bevezetik a jogállamisági kritériumrendszert?

A jogállamisági feltételrendszer a tagállamra vonatkozik. Az uniós forrásokat az Európai Bizottság utólag, számlák alapján téríti meg a magyar államnak. Tehát ha a program végrehajtása megindul, az előleg kifizetése tagállami forrásokból kezdődik. Természetesen az gondot jelent, ha nem indulhatnak meg a programok vagy a már megindult programnál hosszabb távra fagyasztaná be az Európai Unió a források lehívását, például valamilyen jogállamisági vagy más előfeltétel nem teljesítése miatt.

Mire gondol pontosan?

Az eredeti javaslat alapján amennyiben egy tagállam megsérti a jogállamisági feltételrendszert, nem is hívhat majd le forrásokat, folyamatban lévő lehívásokat pedig hosszú távra befagyaszthatja az Európai Unió. A jogállamiság mellett azonban horizontális előfeltételeknek is meg kell felelni, amelyek kohéziós forrásokhoz kapcsolódnak. Ilyenek például a közbeszerzés rendszerrel, az állami támogatási rendszerrel szemben támasztott elvárások, valamint az alapjogok és az ENSZ fogyatékos ügyi chartájának figyelembevétele. Az Európai Bizottság folyamatosan figyelemmel kíséri, hogy a tagállamok szabályai és intézményeinek működése összhangban van-e az előbb felsorolt feltételekkel. 

A források lehívása eddig is komoly feltételrendszerhez kötött volt…

Igen, de a jogállamisági feltételrendszer túlnyúlna ezen. Jelenleg is az EU forrásokat meghatározott fejlesztési célok elérése érdekében hatékonyan, eredményesen és szabályosan kell felhasználni. Illetve létezik a makrokondicionalitás szabálya is, miszerint a tagállamoknak fiskális szabályokat is be kell tartani, hogy forrásokhoz jussanak. Emellett az előzetes (ex-ante) feltételek szerint a harmonizált szabályozáson túl megfelelő stratégiai dokumentumokkal, tervekkel kell rendelkezniük a tagállamoknak, hogy a fejlesztési forrásokat adott területre megkapják és a projekteket végrehajthassák. Ezek a feltételek viszont mind a felhasználható források végrehajtásához kapcsolódnak, míg a jogállamisági kritériumrendszer az ország teljes intézményrendszerének megfelelő működését vizsgálná.

Dr. Nyikos Györgyi (Forrás: NKE)

Ehhez képest mennyiben különbözik a német elnökségi javaslat?

Az Európai Bizottság, illetve az Európai Parlament az EU források felhasználását az EU alapvető értékeinek figyelembevételéhez feltételhez kötné. A dilemma az, hogyan lehetne objektív a jogállamiság feltételeinek és azok teljesülésének megállapítása illetve a jogsértés esetén lefolytatott eljárás. Az Európai Tanács – ahol a magyar és a lengyel álláspont is megjelent – véleménye az uniós büdzsé védelmére koncentrált. A Tanács német elnökségének kompromisszumos javaslata közelebb áll a jelenleg hatályban lévő feltételességi szempontokhoz, tehát a kifejezetten források felhasználásához kapcsolódó feltételeket vizsgálná, amelyet azonban az Európai Parlament nem fogad el.

Mire érdemes figyelni a következő időszakban?

A trialógus egyeztetés keretében – ahol a Tanács nevében az elnökség a Parlamenttel tárgyal, amely párbeszédben a Bizottság is részt vesz – alakítanak ki a szereplők kompromisszumos megoldást, amit azonban meg kell szavazni a Tanácsnak és a Parlamentnek. A többéves pénzügyi keret (Multiannual Financial Framework – MFF) elfogadásához a Tanácsban egyhangúság, illetve parlamenti jóváhagyás is szükséges. Itt szükséges hozzátenni, hogy ugyanez a helyzet a koronavírus hatásait mérséklő új forráscsomaggal, az RRF-fel (Recovery and Resilience Facility). Megoldásra azonban szükség van. A következő két hónap mindenképp izgalmas lesz, elfogadott MFF és elfogadott felhasználási szabályok is kellenek ahhoz, hogy be lehessen nyújtani a programokat, amikre forrásokat hívhatunk le. Az biztos, hogy késedelem lesz az új időszak programjainak indulásában, végrehajtásában és forrásainak lehívásában,.

Ön lát szakmai megalapozottságot a jogállamisági kritériumokban?

Az, hogy hatékonyan, szabályosan és eredményesen kell felhasználni az uniós forrásokat, eddig is a rendszer sajátossága volt. Az is érvényben volt, hogy leállítják a finanszírozást, ha a Bizottság problémát észlel az uniós források felhasználásakor. Az új, jogállamisági kritériumrendszer keretében nemcsak az EU által finanszírozott programok végrehajtását – azaz az EU-tól kapott pénz hatékony, eredményes és szabályos felhasználását – vizsgálnák, hanem az unió alapszerződésének második pontjában szereplő összes alapvető érték betartását, egy egész ország és intézményrendszereinek működését. Olyan objektív feltételrendszerre, ellenőrzési mechanizmusra és végrehajtási folyamatra lenne szükség, ami nem vitatható és nem ad teret politikailag szubjektív megoldásoknak.

Témakörök: EU, Európa Tanács, Európai Bizottság, Európai Parlament, jogállamiság, kifizetések
ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az Európai Unió 2020-ban II. – Oktatáspolitika

A digitális oktatás gyors változásáról.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Értelem és érzelem – avagy a megfutamodás diszkrét bája

Sokat olvashattunk az elmúlt napokban a Bizottság döntéséről, amelyben elutasítja a jogalkotást Európa őshonos nemzeti kisebbségeinek ügyében. A Minority Safepack európai polgári kezdeményezésről van szó, amelyről bővebben itt olvashatnak. Kiváló cikkek, elemzések

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Brüsszeli bürokraták otthonkában?

A Bizottság új épülethasznosítási politikát alakít ki.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT