Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pünkösty András

Hol a helye a felsőoktatásban az MI-nek?

Okosabbak leszünk vagy elbutít a MI?

Pünkösty András 2025.11.25.
Szűts Zoltán

„Tanár úr, megírja ezt helyettem a ChatGPT?”

Miért ne szervezze ki a lelkét az algoritmusnak és hogyan legyen inkább pilóta a tanteremben?

Szűts Zoltán 2025.11.24.
Thékes István

Nyelvtanulás a zsebben

A KRÉTA IFM Modul hatásai a XXI. századi idegennyelv-oktatásban.

Thékes István 2025.11.21.
Kriskó Edina

Mi fán terem az algoritmikus jóllét?

A fogalom új pedagógiai kihívásokat hoz felszínre.

Kriskó Edina 2025.11.20.
Kriskó Edina

Jóllét és kapcsolódás

A szociális és érzelmi tanulás jelentősége.

Kriskó Edina 2025.11.13.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Picture of Szűts Zoltán
Szűts Zoltán
az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja, az NKE Tématerületi Kiválósági Programjának kutatója
  • 2025.11.25.
  • 2025.11.25.

Melyik vagonban utazik?

Snowpiercer a tanteremben

Az előző bejegyzésben ott hagytuk abba Márkkal, a hallgatómmal, hogy majdnem kiszervezte a gondolatait egy algoritmusnak. Megbeszéltük, hogy a „sodródás” helyett a tudatos használat a cél. De miért félünk ennyire ettől az egésztől és hová vezet ez az út?

Tudta, hogy amikor a XIX. században megjelentek az első gőzmozdonyok, az emberek halálosan rettegtek tőlük? Komoly orvosi elméletek születtek arról, hogy a száguldó vonat sebességétől az utasok nem kapnak majd levegőt vagy a rázkódástól összekeverednek a belső szerveik. Később, az autók megjelenésekor attól féltek, hogy a lovak „intelligenciája” nélkül az emberek tömeges baleseteket okoznak majd. Ma ezeken jót nevetünk, pedig a mesterséges intelligenciával (MI) kapcsolatban pont ugyanezeket a köröket futjuk: félünk az ismeretlentől.

Pedig a jövő nem feltétlenül a gépek lázadása, hanem sokkal inkább egy „többsebességű emberiség” kialakulása. Képzelje el ezt úgy, mint a Snowpiercer című filmet vagy képregényt. A társadalom csoportokra szakad annak függvényében, ki hogyan viszonyul a technológiához.

Lesznek a Kormányzók: ők azok, akik szimbiózisban élnek a géppel, ahogy azt J.C.R. Licklider már a 60-as években megálmodta. Ők nem helyettesítik magukat az MI-vel, hanem kiegészítik a képességeiket. Ők azok, akik megtanulják a „prompt engineering”-et, vagyis a helyes kérdezés művészetét. Tudják, hogy a varázsszó a „magyarázd el!”, nem pedig a „oldd meg helyettem!”.

Aztán ott lesznek a Sodródók (mint Márk volt az elején): használják a technológiát, de csak kényelemből, önbecsapásra. Ők azok, akik lassan leépülnek szellemileg, mert minden kognitív munkát kiszerveznek.

És lesznek az Elutasítók vagy a Kirekesztettek: akik vagy dacból nem ülnek fel a vonatra, vagy nincs rá lehetőségük. Ők sajnos a XX. század sebességében ragadnak, miközben a világ elhúz mellettük.

Van azonban egy biológiai csapda is. Freund Tamás agykutató szerint az agyunk evolúciója egyszerűen nem tudja követni ezt a technológiai robbanást. Évmilliók kellettek az agyunk kialakulásához, most meg néhány év alatt teljesen új környezetbe kerültünk. Ezért érezzük a zűrzavart és a túlterhelést.

Mi a megoldás? Ne legyen utas a saját életében! A pedagógusok (és a jövő pedagógusainak) feladata most az, hogy megtanulják és megtanítsák a „kormányzást”. Hogy felismerjük: a mesterséges intelligencia nem azért van, hogy gondolkodjon helyettünk, hanem hogy segítsen nekünk jobban gondolkodni. Ne féljünk attól, hogy összekeverednek a belső szerveink a sebességtől – de azért fogjuk erősen a kormányt!

„A TKP2021-NKTA-51 számú projekt a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Alapból nyújtott támogatásával, a TKP2021-NKTA pályázati program finanszírozásában valósult meg.

Nyitókép forrása: denisismagilov / depositphotos.com

Témakörök: mesterséges intelligencia, tanítás, tanulás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT