Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

Mit hoz Magyarországnak az EU új pénzügyi reformja az ukrán bővítéssel megspékelve?

A reformon az agrárszektor fog veszíteni.

Kutasi Gábor 2025.11.13.
Navracsics Tibor

Két többség az Európai Parlamentben

Ma a megszokottnál több frakció alkotja az Európai Parlamentet.

Navracsics Tibor 2025.11.13.
Zahorán Csaba

A csehek németjei – mindenki tanulsága

Több, mint háromnegyed évszázaddal a második világháború vége és harminckét évvel az 1989-es „bársonyos forradalom” után, 2021 őszén komoly szimbolikus üzenettel is bíró eseményre került

Zahorán Csaba 2025.11.12.
Zsivity Tímea

Korrupció és szervezett bűnözés: Montenegró európai útjának fő akadályai

Az EU jelentése szerint a korrupció elleni küzdelem terén mérsékelt felkészültség észlelhető.

Zsivity Tímea 2025.11.12.
Lábody Péter

Szerzői jogi fejlemények az MI világában

Tendenciák a mesterséges intelligencia és a szerzői jog metszéspontja körül.

Lábody Péter 2025.11.11.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.11.17.
  • 2025.11.17.

Járulékos kár a nagyok játszmájában?

Európa helyzete a kínai–amerikai nyersanyagversenyben

Európa számára egyre kellemetlenebb igazság rajzolódik ki: gazdasági sorsa ma már döntően az Egyesült Államok és Kína közötti erőviszonyok alakulásától függ. A két nagyhatalom kereskedelmi és technológiai konfliktusa nemcsak vámokról és exporttilalmakról szól, hanem arról is, hogy ki uralja azokat a kritikus nyersanyagokat, amelyek nélkül nem működnek a haditechnikai rendszerek, az elektromos autók, az akkumulátorok, a napelemek vagy éppen a hidrogéngazdaság. Ebben a játszmában Európa sokszor nem önálló szereplőként, hanem járulékos kárként jelenik meg – úgy szenvedi el mások döntéseit, hogy közben saját stratégiai érdekeit csak részben érvényesíti.

Ennek látványos példája volt, amikor Peking 2025-ben új exportellenőrzéseket vezetett be ritkaföldfémekre és más kritikus nyersanyagokra, válaszul az amerikai vámemelésekre. A korlátozások elsődleges címzettje az Egyesült Államok volt, de a szigorítások következményeit az európai ipar érezte meg az egyik legfájdalmasabban. A ritkaföldfémek 90 százalékát Kína termeli, a német import több, mint kilenctizede kínai eredetű, és hasonló függés figyelhető meg más nagy európai gazdaságok esetében is.

Az amerikai–kínai alkudozás eredményeként ugyan átmeneti enyhülés született, Kína ideiglenesen felfüggesztette a legsúlyosabb exportkorlátozásokat, és az Egyesült Államok is visszavett a szankciókból, de ez legfeljebb lélegzetvételnyi időt jelent. A megállapodás 2026 végéig szól, ráadásul politikailag is törékeny: ha Peking nem teljesíti agrárvásárlási vállalásait vagy Washington újabb korlátozó intézkedéseket hoz, könnyen visszarendeződhet a konfliktus. Közben az európai vállalatok egyre pontosabban látják, mennyire kiszolgáltatottak: exportengedélyekre várakoznak, logisztikai késéseket nyelnek le és azzal szembesülnek, hogy egyetlen ország bürokráciája képes megakasztani teljes termelési láncokat.

A helyzet paradoxona, hogy miközben európai bizottsági elnökök, miniszterek és biztosok egymás után jelentik be az „ellenállóbb Európa” vízióját, a kontinens valójában mások közötti alku melléktermékeként kap haladékot vagy szenved el újabb csapásokat, miközben a blokkosodó világgazdaságban felértékelődik az önellátás és az egész értéklánc feletti kontroll.

A kritikus nyersanyagok feletti kínai dominancia ugyanis nem új fejlemény: Peking az elmúlt két évtizedben tudatosan építette fel kitermelési és finomítási kapacitásait. A 15 legkoncentráltabb kritikus nyersanyag közül 12-ben 50% feletti kitermelési részesedéssel bír, a ritkaföldfémeknél nemcsak a bányászatban, hanem a feldolgozásban is Kína a nélkülözhetetlen központ. Galliumban 98,7%, magnéziumban 95%, a modern elektronika alapjául szolgáló szilíciumban pedig 76,3% a kínai termelés aránya – ez a nyersanyag-fölény közvetlen geopolitikai befolyássá válik. Aki ebből a rendszerből ki akar lépni, annak években, sőt évtizedekben kell gondolkodnia.

Nem véletlen, hogy mindez az Egyesült Államokat is lépéskényszerbe hozta. A washingtoni döntéshozók számára mára világos: amíg a kritikus nyersanyag-láncok kulcsai Peking kezében vannak, addig a technológiai és katonai fölény is feltételes. Ez magyarázza, hogy az amerikai nagyvállalatok – például az autóipar szereplői – sorra kezdik átszervezni beszállítói hálózataikat azzal a céllal, hogy néhány éven belül a legérzékenyebb komponenseknél megszűnjön a kínai függés. Ez a mozgás Európát is érinti, hiszen a globális értékláncok nagy része három pólus köré szerveződik: az amerikai, a kínai és az európai piachoz kapcsolódó ipari övezetek határmezsgyéjén.

Miközben a kereskedelmi háború az északi féltekén zajlik, a kritikus nyersanyagok geopolitikájának következő fejezete Latin-Amerikában íródik. Chile, Brazília, Argentína és más térségbeli államok rézben, lítiumban, nikkelben, kobaltban és egyéb nyersanyagokban bővelkednek. Kína az elmúlt években látványosan erősítette jelenlétét a régióban: beruházásokkal, infrastrukturális projektekkel, agrárimporttal és diplomáciai tevékenységekkel (BRICS+, Kína–CELAC fórum). Ezzel párhuzamosan az Európai Unió is igyekszik felgyorsítani nyersanyag-diplomáciáját, a chilei, mexikói és andoki megállapodások modernizálásával és új lendületet adni a Mercosur-megállapodásnak.

Ám a versenyfutás nem pusztán arról szól, ki kínál jobb árakat vagy kedvezőbb beruházási feltételeket. Latin-Amerika kormányai egyre tudatosabban keresik azokat a partnereket, akik nemcsak megveszik az érceket, hanem technológiát is hoznak, helyi hozzáadott értéket teremtenek és segítenek a környezetvédelmi, társadalmi kockázatok kezelésében. Ebből a szempontból Kína gyors, államilag koordinált modellje és az EU szabályalapú, jogállami feltételeket hangsúlyozó megközelítése között valós alternatíva bontakozik ki. Hogy melyik minta lesz a vonzóbb, az nagymértékben meghatározza majd, hol épülnek nemcsak bányák, hanem finomítók, akkumulátorgyárak, feldolgozó üzemek – és ezzel együtt, hol keletkeznek tartós munkahelyek és adóbevételek.

Brazíliában zajlik a COP 2025, a kritikus nyersanyagokról szóló vita időközben belépett a klímapolitika legmagasabb szintű fórumára is. A COP30-on a résztvevő országok – elsősorban az Egyesült Királyság kezdeményezésére, az EU, Ausztrália és több afrikai állam támogatásával – azt javasolták, hogy a konferencia záródokumentuma kifejezetten foglalkozzon a kritikus ásványok fenntartható kitermelésével és kormányzásával. Ez nem pusztán technikai pontosítás: a klímadiplomácia eddig nagyrészt a kibocsátáscsökkentésről, a fosszilis tüzelőanyagok kivezetéséről és az éghajlat-finanszírozási kérdésekről szólt. Most először kerül élesen napirendre az a kérdés, hogy miből fogjuk megépíteni az átmenet technológiai infrastruktúráját – és milyen feltételek mellett.

Afrikai és latin-amerikai országok egyre hangosabban követelik, hogy a „just transition”, azaz az igazságos átmenet fogalma ne csak a fosszilis gazdaság veszteseiről, hanem a bányászat által érintett közösségekről is szóljon. Zimbabwe mint Afrika vezető lítiumtermelője már a nemzeti COP-pozíciójába is beemelte a bányászati kormányzás kérdését, Dél-Afrika, Uganda és Burkina Faso pedig a legkevésbé fejlett országok csoportja nevében szólal fel a globális szabályokért. Brazília az illegális bányászat, a korrupció és az erdőirtás elleni fellépést köti össze a kritikus nyersanyag-témával. A felismerés egyszerű, de radikális: ha az energiarendszert dekarbonizáljuk, de közben ellenőrizetlen bányászattal pusztítjuk a természeti erőforrásokat és a helyi társadalmakat, akkor nem beszélhetünk valóban fenntartható átmenetről.

Ebben a vitában Kína egyelőre óvatos: miközben a Nemzetközi Energiaügynökség becslései szerint a legtöbb kritikus nyersanyag finomításában 70 százalék körüli piaci részesedéssel bír, a COP30-on nem vállalt aktív szerepet a bányászati szabályok globális szigorításában. Peking fókusza továbbra is a fosszilis tüzelőanyagok kivezetésén, a szén-dioxid-intenzív iparágak átállításán és saját gyártókapacitásainak védelmén van. Nem nehéz belátni, hogy egy szigorú, ENSZ-szintű bányászati elszámoltathatósági keret rövid távon éppen annak a szereplőnek fájna a legjobban, amely ma a legnagyobb volumenben termel és finomít.

Európa eközben próbálja egyszerre kezelni energia-, klíma- és nyersanyag-biztonsági dilemmáit. A Kritikus Nyersanyagokról szóló rendelet és az új RESourceEU-kezdeményezés, amelyet von der Leyen 2025. október 24-én jelentett be, arról szól, hogy a következő évtizedben kötelező készletezéssel, diverzifikált importtal, új bányászati és feldolgozó projektek támogatásával, valamint kereskedelmi megállapodásokba ágyazott nyersanyag-fejezetekkel csökkentse a kínai függőséget. A Bizottság már több tucat „stratégiai projektet” azonosított, és igyekszik gyorsítani az engedélyezési eljárásokat, támogatni a kontinens kritikus nyersanyag kitermelőhelyeit.

Mindez Magyarország és a térség szempontjából sem elvont geopolitikai vita. A magyar gazdaság számára a német autóipar, az akkumulátor- és járműipari beruházások, a zöldtechnológiai beszállítói láncok fontosak. Ha ezek a láncok meginognak a kritikus nyersanyagok miatt, azt a hazai munkahelyek, adóbevételek és exportteljesítmény is azonnal megérzi. Ugyanakkor a régió – megfelelő kutatás-fejlesztési, innovációs és iparpolitikai stratégiával – a nyersanyaglánc azon pontjain is szerepet vállalhat, ahol nem a bányászat, hanem a tudásintenzív feldolgozás, újrafeldolgozás, anyagtudományi fejlesztés vagy éppen az ellátásilánc-menedzsment kerül előtérbe.

A következő évek egyik nagy kérdése tehát az lesz, hogy Európa és benne Magyarország képes-e túllépni azon a szerepen, amelyben mások kereskedelmi háborúinak passzív elszenvedője, és helyette tudatos, hosszú távú nyersanyag-stratégiára építi ipar- és klímapolitikáját. A kritikus nyersanyagok ugyanis nem csupán az akkumulátorok és napelemek alapegységei, hanem a XXI. századi szuverenitás egyik legfontosabb dimenzióját is jelentik. Aki időben felismeri ezt, és nemcsak dekarbonizálni, hanem diverzifikálni és demokratizálni is akarja az ellátási láncokat, az nem járulékos kár lesz a geopolitikai játszmában, hanem aktív alakítója a digitális és zöld átmenet új világgazdasági rendjének.

Nyitókép forrása: TRSTOK / depositphotos.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, nyersanyag
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT