Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Máthé Réka Zsuzsánna

Trump elnök a történelem legjobb kereskedelmi tárgyalója?

Az USA eddig három országgal tudott megegyezni.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.10.
Kalas Vivien

Bizalmatlansági szavazás az Európai Bizottsággal szemben

Az ügynek gyakorlati következmények nélkül is lehet politikai hatása.

Kalas Vivien 2025.07.09.
Pató Viktória Lilla

Európa nyersanyag-expanziója

Stratégiai projektek az EU-n kívül.

Pató Viktória Lilla 2025.07.08.
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Tóth Bettina
Tóth Bettina
munkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.07.11.
  • 2025.07.11.

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

Az európai polgárok szerint egyre sürgetőbb kérdés a klímaváltozás, ugyanakkor az európai politikában másabb hullámok söpörnek végig.

Az Európai Bizottság minden év első negyedévében készíti el a klímaváltozás témájára fókuszáló Eurobarometer-t. Az idei, február és március között zajlott mintavétel során a 27 tagállamból több, mint 26 ezer európai polgár fejtette ki véleményét a témában. Meglepő eredmények nem születtek, a korábbi évek tendenciája figyelhető meg. Ezzel szemben az európai szakpolitika 2025 első felében jelentős lépéseket tett hátrafelé, kezdve az ún. Omnibus jogszabálycsomag közzétételével, amely az európai, elsősorban kis- és középvállalások fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségeit hivatott könnyíteni. De ugyanitt említhető a szintén könnyítéseket felsorakoztató, 2040-re szóló uniós klímacélok több hónappal megkésett kihirdetése is.

De mit is szeretne a társadalom?

Az idei és a tavalyi felmérések között erős folytonosság figyelhető meg a klímaváltozással kapcsolatos attitűdökben – az EU-s lakosság változatlanul rendkívül elkötelezett a kérdésben. 2025-ben a válaszadók 85%-a szerint sürgős fellépésre van szükség, az éghajlatvédelmi intézkedések prioritást kell, hogy élvezzenek. Ez az arány megerősíti a 2024-es felmérések eredményeit, ahol szintén 80% feletti támogatás mutatkozott a klímapolitikai intézkedésekre. A lakosság úgy látja, hogy a klímaváltozás nemcsak környezeti, hanem egészségügyi kihívás is: a válaszadók több mint 80%-a szerint az éghajlatvédelem javítja a közegészséget.

A megújuló energiaforrások és az energiahatékonyság iránti támogatás stabilan 88% körül mozog, vagyis az energiaátmenet társadalmi elfogadottsága rendkívül magas. A polgárok több, mint kétharmada úgy véli, hogy a kormányoknak és az EU-nak – a vállalatokkal párhuzamosan – vezető szerepet kell vállalnia a zöld átállásban, hiszen az egyéni lépések nem elegendőek: rendszerszintű változások kellenek, amelyhez kapcsolódik, hogy a válaszadók több mint fele az EU 2050-re elérendő nettó klímasemlegességét is támogatja. Ugyanakkor nem csak elméletben találják helyes iránynak ezt a válaszadók, hiszen a megkérdezettek több, mint háromnegyede szerint a klímavédelem ösztönzi az innovációt és hosszú távon gazdaságilag is előnyössé válik. Ehhez kapcsolódik szorosan, hogy egyre több válaszadó kapcsolja össze a klímapolitikát az életszínvonal és a biztonság javításával.

Ami Magyarországot illeti, kimagasló számokat mutat a kutatás: magasan az EU-átlag felett, a válaszadók 92%-a gondolja jelentős kihívásnak a klímaváltozást, hasonlóan a francia és svéd résztvevőkhöz. Érdekes eredmény, hogy míg az európaiak mintegy kétharmada a fegyveres konfliktusokat nevezte meg elsődleges problémaként, a magyar válaszadók csak ötödik helyre sorolták (a szegénység, éhínség és ivóvízhiány, a gazdasági helyzet, a természet pusztulása után), éppen megelőzve a klímaváltozást.

Azonban hasonlóan az uniós átlag felett, 90%-a megkérdezett magyar állampolgároknak támogatja az EU klímacéljait, csakúgy, mint a megújuló energia (többnyire nap- és szélenergia) arányának energiamixben való növelését vagy a 2050-es klímasemlegességi célt. A felelősség szerintük leginkább a nemzeti kormányon, valamint a vállalatokon van, mindazonáltal a versenyképesség megőrzése céljából utóbbi szereplőknek több támogatásban kellene részesülniük. Az egyéni cselekvés területén ugyanakkor megfigyelhető a magyar válaszadók körében, hogy az energiahatékonysággal vagy környezetvédelemmel összefüggő tevékenységek többnyire összefüggésben állnak a financiális előnyökkel.

Mennyiben követi le mindezt a politika?

Az uniós szakpolitika meglehetősen széles spektrumot fedett le az Európai Zöld Megállapodás több, mint öt évvel ezelőtti meghirdetése óta, ebben nincs vita a szakértői és politikai körökben. A „hogyan”, a „mivel” és a „miből” kérdésekben ugyanakkor már több ponton alakult ki egyet nem értés akár a társadalom, akár a fent nevezett két csoport körében.

Az uniós döntéshozatal ezt az álláspontot ragadta meg 2025 elején, amikor az ún. Omnibus jogszabálycsomaggal a vállalatok adminisztrációs terheinek csökkentése címén enyhítéseket hirdetett meg a fenntarthatósági jelentéstételek tekintetében a versenyképesség fenntartása érdekében.

Szintén ebben az időszakban kellett volna meghatározni az EU 2040-re szóló klímacéljait, amelyet az európai klímatörvény is meghatároz. Korábban az Európai Bizottság 90%-os célkitűzésre tett ajánlást, ugyanakkor a tagállamok és az Európai Parlament politikai csoportjai közötti nézetkülönbségek miatt elhalasztotta a 2040-es klímacélt rögzítő jogszabály kihirdetését.

Több tagállam is fenntartásokkal fogadta az EU 2040-re szóló 90%-os kibocsátáscsökkentési célját, és nem volt teljes körű egyetértés a cél meghirdetésekor. Az ellenzők elsősorban közép- és kelet-európai országok, például Lengyelország és részben Magyarország, Csehország, valamint bizonyos időszakokban Szlovákia is aggodalmát fejezte ki, de Olaszország is a csökkentett célkitűzés mellett volt érdekelt. A főbb aggályok a következők voltak:

  1. Gazdasági versenyképesség: Több ország attól tartott, hogy a szigorú cél rontja ipari versenyképességüket, különösen az energiaintenzív ágazatokban, és elriasztja a beruházókat.
  2. Társadalmi hatások: A tagállamok egy része attól félt, hogy a gyors átállás társadalmi ellenállást vált ki – például a magasabb energiaárak, az autós korlátozások vagy a mezőgazdasági szabályozások miatt (ez különösen a 2024-es gazdatüntetések után lett érzékeny téma).
  3. Technológiai és infrastrukturális hátrány: a közép- és kelet-európai országok hangsúlyozták, hogy még nem rendelkeznek azokkal az erőforrásokkal (megfelelő hálózat, zöld technológia, beruházási tőke), amelyekkel a nyugat-európai országok már előrébb járnak.
  4. Energiafüggőség: Egyes országok – különösen Lengyelország – továbbra is nagyban támaszkodnak szénre vagy földgázra, így számukra nehezebb és költségesebb a gyors kibocsátáscsökkentés.

Mindezek és számos egyéb tényező miatt 2025. július elején a Bizottság egy meglehetősen rugalmas út mellett elérendő célként hirdette meg a németek által erősen támogatott 90%-os célt. A kritikusok – annak ellenére, hogy megmaradt a 90%-os csökkentés – azonnal kiemelték az ambíció hiányát, mivel a szén-dioxid-kreditek lehetővé teszik a kormányok számára, hogy kiszervezzék a kibocsátáscsökkentést, ezzel nincsenek ösztönözve a tényleges csökkentésre. Szintén kritikaként fogalmazták meg azt is, hogy rugalmas nemzeti megközelítéseket is lehetővé tesznek.

A cél elfogadásához további tárgyalásokra van szükség az EU Tanácsában, valamint a Parlamentben. Utóbbi testületben már most lezajlott egy szavazás a gyorsított döntéshozatal érdekében, ugyanakkor a képviselők ezt egyelőre nem támogatták, hivatkozva az érdemi vita hiányára. Várhatóan kompromisszumos megoldások, átmeneti kedvezmények és pénzügyi támogatások segíthetik majd a vonakodó országokat a cél elfogadásában és végrehajtásában. Habár az utóbbi években a társadalom egyes rétegei (pl. mezőgazdászok) erősen ellenezték az újabb (és egyben a már meglévő) szabályozásokat, az elemzés elején felvázolt általános társadalmi attitűd inkább pozitív hozzáállást fog mutatni a jövőben is. Ez nem csoda, hisz egyre jobban érzékelhető közvetlenül a mindennapi életben a klímaváltozás, akár áradásokról, aszályról vagy pusztító viharokról beszélünk.

Nyitókép forrása: freepik.com

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, klímaváltozás, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT