Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Pató Viktória Lilla
Pató Viktória Lilla
kutató, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.07.02.
  • 2025.07.02.

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján

Az Európai Bizottság évente értékeli, hogy a tagállamok milyen mértékben haladnak a Digitális Évtized 2030-ig kitűzött céljai felé. Ezt korábban a Digitális Gazdaság és Társadalom Fejlettségét Mérő Mutató (DESI) eredményeiből láttuk, mára azonban beépült a Digitális Évtized Helyzetéről Szóló jelentésbe (State of the Digtial Decade Report). Utóbbi 2025. június 16-án készült el, és elődeihez híven négy területet elemez részletesen, illetve veti össze azokon az egyes 2030-as Európa Digitális Évtized Szakpolitikai Program célkitűzéseket a megvalósítás helyzetével. Ezek a vizsgált területek a digitális infrastruktúra, a vállalkozások digitális átállása, a polgárok digitális készsége, valmaint a közszolgáltatások digitális átállása. A 2025-ös jelentés alapján Magyarország néhány területen számottevő fejlődést ért el, más területeken viszont stagnálás vagy elmaradás figyelhető meg. Érdemes ezeket a trendeket a 2024-es jelentés tükrében is vizsgálni, hogy megértsük, merre haladunk.

Először nézzük, az EU-s átlag jelenlegi helyzetét tekintve elérheti-e a 2030-as célokat. Az alábbi táblázatok a 2024-es és 2025-ös jelentés fő mérőszámait mutatják. A 2025-ös State of the Digital Decade jelentés szerint a tagállamok többsége előrehaladást ért el az elmúlt évhez képest, ugyanakkor az előrehaladás mértéke – különösen a kulcsterületeken – lassabb, mint amire a célok eléréséhez szükség lenne.

A digitális infrastruktúra terén kedvező tendenciák láthatók: az 5G-lefedettség, a nagy sávszélességű hálózatok kiépítése és az edge node-ok száma is emelkedett, de még mindig távol vagyunk a teljes lefedettségtől. A félvezetők és kvantumszámítógépek terén technológiai áttörésekre lenne szükség, hogy az ambiciózus célok realitássá váljanak. A digitális transzformációban a KKV-k digitalizációja jól halad, ám a mesterséges intelligencia, a felhőszolgáltatások és az adatelemzés elterjedése stagnál vagy – mint az AI esetében – még csökkent is, ami komoly figyelmeztető jel.

A digitális készségek szintje csak lassan emelkedik: az alapvető készségekkel rendelkezők aránya egy év alatt mindössze egy százalékponttal nőtt, az IKT-szakemberek száma pedig még mindig jóval a 2030-as cél alatt van. A digitális közszolgáltatásoknál a fejlődés folyamatos, de nagyon lassú, és egyes szegmensek – például az e-egészségügy – még vissza is estek.

A jelenlegi trendek alapján az Európai Unió valószínűleg nem fogja elérni minden digitális célját 2030-ig, ha nem történik célzott gyorsítás a legkritikusabb területeken. Különösen igaz ez a mesterséges intelligencia és a fejlett adatkezelés üzleti alkalmazásaira, a digitális készségek fejlesztésére, valamint az IKT-munkaerő bővítésére. Bár a fizikai infrastruktúrában (5G, VHCN, edge node-ok) történt előrelépés, a „szoft” komponensek – az emberi és intézményi kapacitások – még nem tartanak lépést a technológiai fejlődéssel. A jelentések tanulságait a következő hétéves pénzügyi tervezés során mindenképp alapul kell venni, de már rövid távon is fontos lenne az EU forrásallokációjának tükröznie a célokat.

1. ábra Az EU célkitűzéseinek 2025-ös megvalósulási jelentése. Forrás: State of the Digital Decade 2025 package
2. ábra Az EU célkitűzéseinek 2024-es megvalósulási jelentése. Forrás: 2024 State of the Digital Decade package

Hogyan áll Magyarország a digitális évtized céljaival? 

Az Európai Bizottság 2025-ben közzétett State of the Digital Decade jelentése szerint Magyarország stabil alapokkal rendelkezik a digitális infrastruktúra területén, ugyanakkor jelentős kihívásokkal szembesül a digitális készségek fejlesztésében, az IKT-szakemberek számának növelésében, valamint a vállalati digitalizáció – különösen a mesterséges intelligencia – terén.

3. ábra Magyarország digitális teljesítményének összehasonlítása 2023-2024. Forrás: Magyarország 2025. évi országjelentése a digitális évtizedről

Infrastruktúra: előnyből hátrány?

Magyarország élen jár az ultragyors hálózatok (VHCN – Very High Capacity Network) kiépítésében, 2024-ben az országos lefedettség 86% volt, ami meghaladja az uniós átlagot (82,5%). A Fibre to the Premises (FTTP) technológia tekintetében is előkelő a helyzet: 79,9%-os lefedettséggel bőven az EU-átlag felett járunk. Ugyanakkor a növekedési ütem elmarad az uniós átlagtól – Magyarország inkább stabil, mint dinamikusan fejlődő szereplő ezen a területen.

A 5G-lefedettség terén ugyanakkor már jelentősebb az elmaradás: az országos 5G-hálózatok lefedettsége 85,6%, míg az uniós átlag 94,3%. A vidéki területeken még jelentősebb a lemaradás: 57,9% Magyarországon szemben az EU 79,6%-os átlagával. Ezzel együtt megindult a spektrumszélesség bővítése is, és gyorsan nő a 3.4–3.8 GHz frekvenciasáv használata, amely 2024-ben 41,6%-kal nőtt, megelőzve az EU átlagos növekedési rátáját.

KKV-k és digitalizáció: félig teli pohár

A magyar KKV-k 57,4%-a rendelkezik legalább alapszintű digitális intenzitással, ami jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest, de még mindig jóval elmarad az EU-átlagtól (72,9%). Az adatelemzés elfogadottsága viszont kiemelkedő: 53,2% a vállalkozások körében, szemben az EU 33,2%-os átlagával.

A mesterséges intelligencia (MI) vállalati alkalmazása Magyarországon továbbra is gyenge pont: a magyar cégek mindössze 7,4%-a alkalmaz MI-t (EU-átlag: 13,5%), a 2030-ra kitűzött hazai cél is csak 24%, míg az EU-s cél 75%.

Érdekesség, hogy miközben az MI elterjedtsége alacsony, a növekedési ütem látványos: az MI alkalmazása 2023-ról 2024-re több mint megduplázódott (+101,4%). A digitális szakadék azonban továbbra is fennáll: a nagyvállalatok sokkal intenzívebben használják ezeket a technológiákat, mint a KKV-k.

Digitális készségek és IKT-munkaerő: lassú előretörés

A magyar lakosság 58,9%-a rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel, ami az EU-átlag (55,6%) felett van. A fiatalok (16–24 év) digitális tudása kiemelkedő (76,9%), míg az idősebb generáció (65–74 év) körében ez mindössze 28,4%. A nemek közötti különbség viszonylag kicsi, de a vidék–város különbség jelentős: a vidéki lakosság digitális tudása 10,8 százalékponttal marad el az országos átlagtól.

Az IKT-szakemberek aránya Magyarországon 4,5% (EU-átlag: 5%), a cél 2030-ra 8,3%. Női IKT-szakértők aránya stagnál (15,2%), miközben az EU-ban ez az arány nő. A vállalatok 18,9%-a nyújt IKT-képzést alkalmazottainak, ami még mindig elmarad az EU 22,3%-os átlagától.

Közszolgáltatások digitalizációja: javuló tendencia

Az állampolgároknak nyújtott digitális közszolgáltatások pontszáma 2024-ben 77,7 volt (EU: 82,3), míg az üzleti közszolgáltatásoké 80,0 (EU: 86,2). Ezen a területen Magyarország gyorsabban javul, mint az EU-átlag, de még van hová fejlődni.

Az e-egészségügyi adatokhoz való hozzáférés tekintetében Magyarország élen jár: 86%-os lefedettséggel az EU-átlag (82,7%) felett van, igaz, ezen a területen 2024-ben nem történt további előrelépés. A digitalizált orvosi képek elérhetősége még hiányzik.

Főbb különbségek a 2024-es és 2025-ös jelentés között

A táblázatból jól látszik, hogy a legtöbb kulcsterületen kis lépések történtek, de jelentős áttörés csak az MI alkalmazásában figyelhető meg. A felhő- és adatvezérelt technológiák terén Magyarország halad, de a célokhoz képest még mindig nagy az elmaradás.

És mi a helyzet az unikornisokkal?

A 2024-es jelentés szerint Magyarországnak ambíciója, hogy 2030-ra legalább két unikornis céget neveljen ki (azaz egymilliárd eurónál értékesebb startupot), de a jelentés nem említett konkrét terveket. A 2025-ös jelentés már árnyaltabb képet ad: továbbra sincs unikornis, viszont két potenciális unikornisjelöltet azonosítottak, ami pozitív fejlemény. Ugyanakkor – és ez kulcsfontosságú – nem szerepel a nemzeti ütemtervben célzott intézkedés a scale-up ökoszisztéma erősítésére. Ez jelentős hiányosság, ha a cél valóban az európai élmezőny elérése.

Összességében a 2025-ös jelentés ugyanazokat a kulcsterületeket jelöli meg fejlesztendőként, mint a 2024-es dokumentum: a digitális készségek elterjesítése továbbra is alapvető kihívás, különösen az idősebb korosztály, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és a társadalmi szempontból hátrányos helyzetű csoportok körében. Az IKT-szakemberek számának növelése – különös figyelemmel a női részvétel ösztönzésére – továbbra is kiemelt fontosságú. Ezzel párhuzamosan a digitális személyazonosítás (e-ID) uniós szintű bevezetése még mindig késlekedik, noha a digitális közszolgáltatások fejlesztésének alapfeltétele lenne. Szintén visszatérő problémaként jelenik meg a közszolgáltatások digitalizálása – különösen a határon átnyúló szolgáltatások interoperabilitása –, amely elengedhetetlen az egységes digitális piac erősítéséhez. Végül, de nem utolsósorban, a jelentés hangsúlyozza a digitális és zöld átmenet összekapcsolásának szükségességét: pozitív példaként említi például a Komondor szuperszámítógép hulladékhőjének újrahasznosítását, amely a körforgásos gazdaság szempontjából is előremutató modell.

Elmondható, hogy haladás van, de tempót kell váltani

A két év összevetéséből világosan látszik, hogy Magyarország stabil, de nem elég ambiciózus szereplő a digitális átállásban. A legtöbb mutatóban közelítjük az EU-átlagot, de a lendület megtörni látszik, különösen ott, ahol strukturális reformok kellenének (MI, IKT-képzés, unikornis ökoszisztéma).

Ha valóban szeretnénk 2030-ra az EU tíz legdigitálisabb gazdasága közé tartozni – ahogy azt a magyar stratégia célozza –, akkor az ambíciók megerősítése és a startup-ökoszisztéma támogatása elengedhetetlen.

Nyitókép: ranonaudit / PxHere

Témakörök: digitalizáció, Európai Unió, Magyarország, technológia
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT