Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Szakpolitikai válaszok a lakhatási válságra

Az Otthon Start és az uniós kohéziós politika. Cél a megfizethető, fenntartható és biztonságos lakhatás biztosítása.

Pató Viktória Lilla 2025.09.08.
Tóth Bettina

Félig sikeres felkészülés az őszi klímatárgyalásokra

A júniusban tartott klímatárgyalások a Brazíliában megrendezendő COP30 előkészítését célozták.

Tóth Bettina 2025.09.05.
Kalas Vivien

Hogyan látják az Európai Unió jövőjét a polgárok?

A magyar válaszadók az élelmezésbiztonság ügyét nevezték meg fontos közösségi feladatnak.

Kalas Vivien 2025.09.04.
Taraczközi Anna

Egy év a Draghi-jelentés után: merre tart az európai versenyképesség?

A Draghi-jelentés felrázta az európai döntéshozókat.

Taraczközi Anna 2025.09.03.
Máthé Réka Zsuzsánna

Kína, Oroszország és India egyre szorosabb szövetsége

Megrendezték a Shanghai Együttműködési Szervezet 25. csúcstalálkozóját, amelynek eredményei hosszú távon érintik az EU-t.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.09.02.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2025.06.05.
  • 2025.06.05.

Milliárdok veszélyben

A 2020 végén tartott Európai Tanács ülésen megszületett Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz élettartama lassan a végéhez közeledik. Az annak idején a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak kivédésére, illetve az általa okozott károk helyreállítására szánt 650 milliárd eurós program, amely egy 359 milliárd eurós támogatási és egy 291 milliárdos kölcsönrészből áll, az eredeti tervek szerint 2026. augusztus 31-éig fogad be a tagállamok részéről kifizetési igényeket, amelyeket a Bizottság 2026. december 31-ig teljesít, befejezve ezzel az európai integráció történetének első bizottsági hitelfelvétellel finanszírozott gazdaságélénkítési programját.

Talán úttörő jellegéből is adódott, hogy a program már annak idején is nehezen született meg. A déli országok sürgetését elsősorban Franciaország karolta fel, mint ahogyan ő lett az uniós hitelfelvétel ötletének is elsődleges védelmezője. Sokan tartottak attól, hogy a Bizottság által felvett hitel, amelynek fedezetét a tagállami kötelezettségek adták, egyfajta hajtómotorrá válik a föderalizálási törekvések számára, míg mások a pénz felhasználásának hatékonyságát vitatták. A 2020-as évet végigkísérő vitát végül a német elnökség segítette dűlőre jutni, és így az utolsó pillanatban a többéves pénzügyi kerettervvel együtt elfogadott új pénzügyi eszköz, a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz (RRF) a következő évtől a tagállamok rendelkezésére állt.

Az aggodalmak meglehetősen szigorú feltételeket szabtak. A tagállamok egy meghatározott kulcs alapján részesedtek az alap támogatási és hitel részéből is, amely forrásokat legkésőbb 2026-ig nem csak fel kell használniuk, de – mint láthattuk – gyakorlatilag el is kell számolni velük. A pénzfelhasználás megkezdéséhez a tagállamoknak úgynevezett nemzeti helyreállítási terveket kell készíteniük. A terveket a Bizottság hagyta jóvá, és egyben a tagállammal megállapodnak azokban az úgynevezett mérföldkövekben, amelyeknek a pénz felhasználása során – vagy éppen azt megelőzően, előfeltételként – teljesülniük kell. A tagállamok a teljesítés függvényében évente kétszer kérhetik a források folyósítását, amelyet a Bizottság a mérföldkövek teljesítésének értékelése után engedélyezhet.

A rendszer a születésétől kezdve bonyolultnak tűnt. Magában hordozta a tagállamok óvatosságát, amely az általuk garantált hitel visszafizetése miatt tűnt indokoltnak, valamint a Bizottság aktivista ambícióját, amely azzal vált merészebbé, hogy végre olyan eszközt kapott kezébe, amellyel ténylegesen befolyásolni tudja az országokon belüli reformokat. A rendszer összetett volta a folyamatok lassúságában bosszulta meg magát.

A tagállamok jelentős része már a nemzeti helyreállítási tervek elkészítésével késedelembe esett, mert a Bizottság által megfogalmazott szempontrendszert – amely aztán az egyedi tárgyalások során többször változott is – nehezen tudták kielégítő módon beépíteni a saját elképzeléseikbe. A tervek elkészítésénél jelentkező késedelem aztán a megvalósítás késedelmét vonta maga után. Az RRF-időszak félidejére a tagállamok már olyan jelentős elmaradásban voltak a teljesítésben, a Bizottság pedig a folyósításban, hogy az az egész program sikerét kétségbe vonta.

Ahogyan nyilvánvalóvá vált a csúszás a megvalósítás során, úgy erősödött a tagállamok részéről a törekvés, hogy a Bizottságot rábírják az eredeti 2026-os határidő meghosszabbítására. Noha a 2024-es év jelentős részében már ez volt az uralkodó téma az RRF működését illetően, a Bizottság már idén év elején szükségesnek tartotta kijelenteni, hogy nem lát lehetőséget a pénzügyi eszköz felhasználása határidejének meghosszabbítására.

A Bizottság magabiztossága azonban nem változtat azon a tényen, hogy ezidáig a tagállamok csak mintegy felét használták fel a rendelkezésre álló pénznek. Bár várható a hátralévő egy évben a kiutalások bizonyos felgyorsulása, azonban így is biztosnak tűnik, hogy a 2026-os határidő változatlanul hagyása euromilliárdok elvesztését jelenti. Mindezek fényében komoly esélye van annak, hogy a Bizottság június 4-i döntése, aminek értelmében továbbra is 2026. augusztus 31-i határidővel kell befejezni a projekteket, még nem jelenti az utolsó szót ebben az ügyben. A tagállami nyomásgyakorlás vélhetően csak nőni fog, a rendelkezésre álló idő szűkülésével.

Nyitókép forrása: kalhh / Pixabay

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT