Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Szikora Tamás

Vajon megilleti-e a csetbotokat a szólásszabadság alapjoga?

A technológiai vívmányok komoly kihívások elé állítják a társadalomtudománnyal foglalkozó kutatókat.

Szikora Tamás 2025.07.21.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2024.08.29.
  • 2024.08.29.

Keresd a nőt!

Avagy a megalakuló új Bizottság küzdelme a nemek arányával

Hány nő és hány férfi fogja a következő Európai Bizottságot alkotni? – a kérdés mára az egyik legfontosabb feszültségi ponttá vált az uniós intézmények egymás közötti viszonyában. Az új politikai idényre készülődve az Európai Parlament keresi azt a témát, ahol a biztosjelöltek meghallgatási folyamata során megmutathatja oroszlánkörmeit. A Bizottságon belüli nemek aránya az elmúlt évtizedben egyre inkább ilyen üggyé vált.

A reprezentatív kormányzás, ezen belül a nemek közötti arányosság kérdése az uniós intézmények körében szinte egybeesik a Maastrichti Szerződés hatályba lépésével, így az Európai Unió születésével. Valószínűleg inkább időbeli, nem oksági összefüggésről beszélhetünk. Mégis tanulságos, hogy míg az 1989 előtti harminc évben a különböző neveken működő Európai Bizottságoknak egyetlen női tagja sem volt, addig az első női biztos az 1989-től 1993-ig hivatalban lévő, úgynevezett Delors II. Bizottságban dolgozott. Ezt követően azonban minden Bizottság legalább egy – de inkább több – női biztost is magáénak tudhatott.

A nők részvételének kérdése a 2014. november elsején hivatalba lépett Juncker Bizottság megalakulása során vált igazán érzékeny kérdéssé, amikor női lobbiszervezetek – hivatkozva a Alapjogi Kartára és a Szerződésekre – emberi jogi sérelemként értelmezték a nők részvételének alacsony arányát. Az ügy ezen a ponton kettévált. A Bizottság közigazgatási alegységeinél a Juncker Bizottság meghirdette, hogy a vezetői beosztásokban elérik a nők negyven százalékos részvételi arányát. Másrészt, a biztosi testület nemi egyensúlyának megteremtése érdekében a Bizottság ekkor még csak kijelölt elnöke azzal a kéréssel fordult a tagállamokhoz, hogy a jelölési folyamat során egy férfi és egy női jelöltet nevezzenek meg.

Miközben az ezt követő időszakban a Bizottság belső szabályainak módosításaival és a kinevezési gyakorlat megváltoztatásával 2019-re elérte, hogy a főigazgatóságok vezető tisztségviselői negyven százalékát meghaladó arányban legyenek nők, a politikai kinevezések területén nem tudott Jean-Claude Juncker ilyen látványos eredményt elérni: a biztosi testületet alkotó huszonnyolc tagnak csak az egyharmada volt nő.

Az Európai Parlament erősödő kritikái hatására a 2019. december elsején hivatalba lépő, Ursula von der Leyen által vezetett Bizottság különös hangsúlyt fektetett a nemi egyenlőség kérdésére. Nem is tehetett mást: von der Leyen személyében az európai integráció történetének első női bizottsági elnökét tisztelhetjük. Ha ezt az újdonságot politikai tőkévé akarta váltani, akkor fel kellett vállalnia a nemi megoszlás szempontjából kiegyensúlyozott Bizottság életre hívását.

Az új elnök eszköztára sem volt bővebb azonban elődjénél. Politikai beszédeken túl mindössze annyit tudott tenni, hogy amikor elnökjelöltként a tagállamokat a biztosi pozícióra szóló jelölésre felkérte, akkor egyúttal azt is kérte, hogy a tagállamok lehetőség szerint ne egy jelöltet nevezzenek meg, hiszen ebben az esetben az elnökjelöltnek nincsen választási lehetősége. Több jelölt – optimális egy férfi és egy női jelölt – esetén azonban megnyílik számára a nemi megoszlás szempontjából kiegyensúlyozott Bizottság összeállításának perspektívája.

Akadt tagállam, amelyik gesztust gyakorolt, és segítséget nyújtott von der Leyennek ebben a törekvésében. Más tagállamok azonban nem siettek a segítségére, és ragaszkodva a Szerződés betűjéhez – és az addigi szokáshoz – egyetlen jelöltet neveztek meg az alakuló új Bizottságba. A kérdés olyan mértékben kiéleződött, hogy az akkori második legnagyobb európai parlamenti frakció, a szociáldemokraták azzal fenyegették meg a bizalmi szavazásra készülő Bizottság elnökét, hogy amennyiben Románia nem női jelöltet nevez meg, és ezzel nem javít a biztosi testületen belüli arányokon, akkor az Európai Parlament nem szavaz majd bizalmat 2019 novemberében az Európai Bizottságnak.

A fenyegető válság akkor megnyugtató véget ért. Románia Adina Valean személyében női jelöltet állított, és a meglehetősen zaklatott alakulási időszak sikeres parlamenti bizalmi szavazással ért véget. Az új Európai Bizottság 2019. december elsején – az eredeti tervekhez képest egy hónapos késéssel – hivatalba léphetett.

Most, öt évvel később, mintha ismét ugyanaz a történet kezdődne, most már élesebb politikai konfliktusokkal. A választásokon pozíciójában megrendült európai baloldal az eddigieknél is hangosabban követeli a nemi szempontból kiegyenlített biztosi testületet, miközben a tagállamok eddigi jelölései egyértelmű férfidominanciát mutatnak.

Az eddig ismertté vált huszonkét jelölt közül tizenhat férfi, ami azt is jelenti, hogy amennyiben a hiányzó öt tagállam mindegyik női jelöltet nevezne meg, az áhított egyenlőség már akkor sem valósulna meg. Miközben von der Leyen eszközei a tagállamok jelölési folyamatának befolyásolására továbbra is erősen korlátozott hatásúak – valójában semmilyenek -, az Európai Parlament első reakciói azt mutatják, hogy a férfi jelöltek fokozott nehézséggel néznek majd szembe a parlamenti meghallgatásaik során.

Szeptember második fele, a biztosjelöltek meghallgatásai már az eddigi előjelek alapján sem tűntek sétagaloppnak. A jelenlegi politikai helyzetben, a nemek közötti egyensúly kérdésével súlyosbítva könnyen lehet, hogy minden idők legnehezebb jelölti meghallgatási időszaka előtt állunk.

Kép: The Brussels Times

Témakörök: Európai Unió, jog, kvóta, nemek, politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT