Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
Csepeli Réka

Számháború

Az EU és Franciaország számára készült költségvetés-tervezetek egyaránt vitákat váltanak ki.

Csepeli Réka 2025.07.21.
Taraczközi Anna

A 175 milliárdos FP10: bejelentés és reakciók az EU új kutatási programjára

A tagállami kutatásügyi miniszterek szerint a terv erős jelzés, hogy az EU továbbra is kiemelten kezeli a kutatást.

Taraczközi Anna 2025.07.18.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Navracsics Tibor
Navracsics Tibor
tudományos főmunkatárs, Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2023.11.02.
  • 2023.11.02.

Lehet kicsit érdekesebb?

Bár az 1979 óta közvetlenül választott Európai Parlament mindig is kényes volt arra az általa kialakított képre, miszerint az európai polgárok képviseleti szerve, valójában a testület működése mind a mai napig csak kevesek érdeklődését ébresztette fel. Így van ez a médiával is, amely – tekintettel arra, hogy az esetek többségében nem döntéshozatali szervről van szó – viszonylag ritkán tünteti ki érdeklődésével a képviselők tevékenységét. Éppen ezért a választásokra készülve egy munkacsoportot hoztak létre, amelynek célja, hogy olyan változtatásokat vezessenek be, amelyek érdemibbé és érdekesebbé teszik a parlamenti munkát.

A magyar olvasók számára talán megtévesztő az Európai Parlament képe, hiszen nálunk – nem utolsósorban az ellenzéki képviselők tevékenységének következményeként – a mindennapos belpolitikai viták részei az ott zajló viták és az azokat megjelenítő képviselők. A tény azonban az, hogy az európai belpolitika szereplői közül még ma is az Európai Parlament – a Bizottsággal és a Tanáccsal összehasonlítva – a legsúlytalanabb és tevékenységét illetően legkevésbé a külvilág által figyelemmel kísért intézmény.

Érzi ezt az EP vezetősége és képviselői is, éppen ezért az új választásokra készülve Roberta Metsola, az Európai Parlament néppárti elnöke egy munkacsoportot állított fel, amelynek célja, hogy olyan javaslatokat dolgozzon ki, amely érdekesebbé és a kor követelményeinek jobban megfelelővé teszi az intézményt. A bizottság megalakulása óta tizennyolcszor találkozott. Kiindulási pontként március közepén elfogadott egy olyan vitaindító dokumentumot, amely összegezte az Európai Parlament működésével kapcsolatos legfontosabb kritikákat.

Ezeket alapvetően két csoportba oszthatjuk. A szerkezeti problémák között három pontot azonosított a munkacsoport: (1) a plenáris ülések alacsony látogatottsága a képviselők részéről; (2) a média érdektelensége az egyes napirendi pontok tárgyalása során; (3) a különböző szavazások során a szavazások mennyiségének aránytalan eloszlása. A másik nagy csoportba az eljárási problémákat sorolták. Ezek: (1) a napirend túl gyakran és kiszámíthatatlan módon változik az utolsó pillanatban; (2) a Kérdések óráját a képviselők nem használják ki kellő mértékben és érdektelenség övezi; (3) a plenáris üléseken kevés idő áll rendelkezésre a törvényhozási témák megvitatására.

A viták során további javaslatok merültek fel, amelyek a napirenden szereplő témák számát korlátozná vagy éppen rögzítené a plenáris ülések záró időpontját este tíz órában. Az egyébként gyakran megtartott éjszakai plenáris ülések az amúgy is gyér látogatottságú ülések között is sereghajtók a részvétel tekintetében, és a média érdeklődésének felkeltésére is teljes mértékben alkalmatlanok.

További problémát jelent a parlament működésében az elavult bizottsági struktúra. Miközben az Európai Bizottság gyakorlatilag ötévente, minden mandátum kezdetén új portfóliókat is létrehoz, így reflektálva a változó időkre és a változó politikai hangsúlyokra, addig az Európai Parlament bizottsági struktúrája fölött mára már eljárt az idő. Egyre nehezebb a régi szerkezetbe beilleszteni az új szakpolitikai területeket. Így nincsen kifejezetten a digitális átállással vagy az egészségpolitikával foglalkozó bizottság, de az érdeklődő nehezen találja meg az Európai Unió rohamosan fejlődő védelmi együttműködésének vagy éppen az immáron ötven éves bővítése folyamatának felelőseit.

Metsola szerint a problémák feltárása és a megoldások megfogalmazása során az Egyesült Államok, Kanada és az Egyesült Királyság törvényhozásainak tapasztalatait vették figyelembe. Bár ezek a törvényhozások önmagukban is meglehetősen különbözők, nem is beszélve arról, hogy sokkal fajsúlyosabb hatáskörökkel rendelkeznek, mint a törvényhozási státusz felé még mindig csak törekvő Európai Parlament, egy mindennél mélyebb különbség alapvetően befolyásolja a működéssel kapcsolatos összehasonlítások érvényességét. A három, példaként szolgáló törvényhozás munkájának dinamikáját lényegét tekintve határozza meg a kormány–ellenzék dichotómia.

Az az ellentét, amely abból adódóan, hogy a végrehajtó hatalom szerepét eljátszó Európai Bizottság nem az európai parlamenti választások eredményeként jön létre, hanem a tagállamok kormányai alakítják meg, alapvetően nem létezik az Európai Parlamentben. Nem kétséges, hogy az Európai Parlament reformtörekvéseinek legnagyobb eredménye az lenne, ha ki tudná harcolni, hogy a Bizottság összetételébe alapvetően és konstruktív módon tudna beleszólni.

Amíg azonban ez nem valósul meg és a jogszabályalkotásban is csak társként vehetnek részt, maradnak a csak kevesek által figyelemmel kísért viták és az alacsony médiaérdeklődés.

Kép: DW

Témakörök: Európai Unió, figyelem, hangsúly, parlament
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT