Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Pató Viktória Lilla

Innovációs tükör 2025

Hogyan teljesít Magyarország a világ és Európa versenyében?

Pató Viktória Lilla 2025.08.27.
Taraczközi Anna

Európa útkeresése

Kutatási szabadság kontra politikai felelősség.

Taraczközi Anna 2025.08.26.
Mernyei Ákos Péter

A tények makacs dolgok

Európa sajnos sem társadalmi, sem gazdasági, innovációs vagy energetikai oldalról nem ütőképes.

Mernyei Ákos Péter 2025.08.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
KÖZJOGI MEGÁLLÓ BLOG
Picture of Ujvári Blanka
Ujvári Blanka
NKE ÁNTK Dékáni Stratégiai Tanácsadó Iroda
  • 2023.07.11.
  • 2023.07.11.

Az embercsempészettel szembeni uniós fellépés

Az embercsempészet elválaszthatatlanul együtt jár az emberi jogok súlyos megsértésével, számtalanszor halálesetekkel, különösen, ha az a tengereken keresztül történik. Az embercsempészek és az embercsempészet ellen szükséges tehát uniós szinten fellépni annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkenjen az ilyen utakon életüket vesztettek száma, és kiküszöbölhetők legyenek az értelmetlen halálesetek.

Az embercsempészet újabb súlyos következményeként megelevenedett tragédiával néz ismét szembe a világ. Nem sokkal a görögországi szerencsétlenség után három hajó tűnt el, összesen legalább 300 emberrel a fedélzetükön a Szenegálból Kanári-szigetekre vezető tengeri szakaszon. Számos tényező, például a gyengélkedő gazdaság, a munkahelyek hiánya, a szélsőséges erőszak, a politikai zavargások és az éghajlatváltozás hatása is közrejátszik abban, hogy a migránsok életüket kockáztatva, túlzsúfolt hajókon hagyják el otthonukat. 

Az embercsempészet kifejezetten jövedelmező üzlet a bűnszervezetek számára, amelynek éves forgalma világszerte több milliárd euróra becsülhető. Az embercsempészek szárazföldi, tengeri és légi útvonalakat használnak az Európai Unióba irányuló és az Európai Unión belüli illegális migráció megkönnyítésére. Az embercsempészet elválaszthatatlanul együtt jár az emberi jogok súlyos megsértésével és számtalanszor halálesetek bekövetkeztével, különösen, ha az a tengereken keresztül történik. A Földközi-tengeren, és egyre gyakrabban az Atlanti-óceánon a Száhel-övezetből a Kanári-szigetek felé tartó, a migránsok életét követelő embercsempészek általi tettek az Európai Uniót is cselekvésre késztették a rendelkezésre álló jogi, operatív és adminisztratív eszközök igénybevételével. 

Az embercsempészek és az embercsempészet ellen szükséges tehát uniós szinten fellépni annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkenjen az ilyen utakon életüket vesztettek száma, és kiküszöbölhetők legyenek az értelmetlen halálesetek. Az embercsempészet elleni fellépés fokozása közös kihívás az EU, a tagállamok és a partnerországok számára egyaránt. Az Európai Tanács 2021. június 24–25-i következtetéseiben megerősítette az embercsempészet elleni küzdelem fontosságát, komoly aggodalmakat fogalmazott meg egyes migrációs útvonalakon tapasztalható, sürgős fellépést igénylő fejleményekkel kapcsolatban, és az útvonalak egészére kiterjedő megközelítésre szólított fel, többek között az embercsempészet és az emberkereskedelem felszámolása révén.

Minderre tekintettel a Bizottság 2021 szeptemberében bemutatta a migránsok embercsempészete elleni megújított uniós cselekvési tervet (2021–2025) (továbbiakban: cselekvési terv), ami meghatározza az embercsempészet elleni küzdelemhez és megelőzéséhez, valamint a migránsok alapvető jogainak teljes körű védelméhez szükséges fő pilléreket és konkrét intézkedéseket. A jelenleg is hatályos cselekvési terv a korábbi, 2015–2020-as cselekvési terv keretében elindított sikeres intézkedések további végrehajtására és megújítására épít, és elősegíti azok folyamatos végrehajtását. A hatályos cselekvési terv célja, hogy az EU a származási és tranzitországokkal együttműködve, a partnerség és a kölcsönös felelősségvállalás szellemében fokozottabban reagáljon a migrációs útvonalak mentén kialakuló új és változó gyakorlatokra. A megújított uniós cselekvési terv hozzájárul az Új Migrációs és Menekültügyi Paktum végrehajtásához, mivel célja a halálesetek megelőzése, az illegális migráció csökkentése, a migráció szabályos kezelésének elősegítése, valamint a fenntartható uniós migrációs és menekültügyi politika kialakítása. Azáltal, hogy a cselekvési terv hozzájárul a bűnszervezetek működésének megszakításához, támogatja az EU biztonsági uniós stratégiájának célkitűzéseit, valamint a szervezett bűnözés elleni küzdelemre vonatkozó 2021–2025-ös uniós stratégiát és az emberkereskedelem elleni küzdelemre vonatkozó 2021–2025-ös uniós stratégiát is, amelyek teljes összhangban kerülnek végrehajtásra. 

Az uniós országok bűnüldöző szervei, az érintett uniós ügynökségek és a partnerországok közötti operatív együttműködés kulcsfontosságú a migránscsempészet visszaszorítása szempontjából. Erre tekintettel az uniós tagállamok, az uniós ügynökségek – kiemelt szerepet kapott az Europol, a Frontex, továbbá szintén támogatja az embercsempészettel szembeni fellépést az Európai Unió Menekültügyi Ügynöksége (EUAA) vagy az EU Alapjogi Ügynöksége (FRA) –  és a harmadik országok közös prioritásainak és operatív intézkedéseinek összehangolása (például a menekültek és a befogadó közösségek támogatása a partnerországokban, a visszatéréssel, visszafogadással és reintegrációval kapcsolatos együttműködés fokozása) elengedhetetlen az embercsempészet elleni hatékony küzdelem érdekében. Az ENSZ égisze alatt működő Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM) szerint közel 2000 migráns veszítette életét a tengeren a Földközi-tengeren átívelő három fő útvonalon, valamint a Nyugat-Afrikából induló atlanti-óceáni útvonalon 2023. január 1. és június 26. közötti időszakban, amely az előző évi adatokhoz képes 600 fős emelkedést mutat. Ugyanakkor kellő bizonyossággal a cselekvési terv vonatozó időszakának végén lehet levonni a következtetéseket annak hatékonyságáról, különösen a partnerországokkal való együttműködéssel összefüggésben.

Nyitókép forrása: migrationpolicycentre.eu 

Témakörök: embercsempészet, Európai Unió, jog
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT