Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Matuz János

Mennyire és milyen területen fontosak a Türk Államok az Európai Uniónak?

A Türk Államok részvétele a közvetlen uniós programokban.

Matuz János 2025.07.15.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat II.

A fiskális akadályok Előzőleg már írtunk arról, hogy a dollár geopolitikai szerepének változása, valamint az amerikai gazdasági és pénzpiaci fejlemények új ajtókat nyithat az euró nemzetközi

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Czeczeli Vivien

Globális euró pillanat I.

Lehetőség az átalakuló világgazdasági környezetben?

Czeczeli Vivien 2025.07.14.
Zsivity Tímea

Srebrenica: a múlt árnyéka, a jelen felelőssége

„Jobb a közeli jó szomszéd, mint a távoli testvér”.

Zsivity Tímea 2025.07.14.
Tóth Bettina

A klímaváltozás az európai polgárok és a döntéshozók szemszögéből

A megkérdezett magyar állampolgárok 90%-a támogatja az EU klímacéljait.

Tóth Bettina 2025.07.11.
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG
Ujvári Blanka
Ujvári Blanka
NKE ÁNTK Dékáni Stratégiai Tanácsadó Iroda
  • 2023.02.22.
  • 2023.02.22.

Új alapokon az uniós migrációs politika: az új migrációs és menekültügyi paktum

A migrációs politika ismét felkerült az EU-s tanácskozások napirendjére, figyelemmel arra, hogy az előző évekhez képest az irreguláris határátlépések 64%-os emelkedést mutattak 2022-ben. A februári Európai Tanács ülése előtt nyolc tagállam jelezte a migrációs politika radikális változtatásának szükségességét a Bizottság elnökének küldött levelében, melyben az irreguláris migrációval szembeni hatékonyabb fellépést, a hatékony határellenőrzést és a visszaküldés, valamint a nem uniós országokkal való együttműködést szorgalmazták. Az EU külső határainak ellenőrzését illetően a határkerítések építése és azok uniós finanszírozásának kérdése ugyanakkor továbbra is ellentmondásos, mellyel kapcsolatos közös nevező aligha várható egyhamar. 

Ugyanakkor eltagadhatatlan az Európai Bizottság migrációs politikával kapcsolatos paradigmaváltása a korábbi állásponthoz képest, amelyben megjelenik a visszaküldések hatékonyságának növelése és a nem uniós országokkal kapcsolatos együttműködés és stabilizáció fontossága. Ami a korábbi bizottsági irányvonalat illet, a 2015-ben bemutatott migrációs stratégia a migrációs kihívásokra alapvetően a kötelező áthelyezésben (relokáció) és az áttelepítésben látta a megoldást a közös szolidaritást illetően, ami egyben a stratégia központi elemét is jelentette. A kötelező kvóták nagy vihart kavartak az uniós migrációs politikában, komoly törésvonalak jelentek meg a tagállamok között. A kötelező kvóták elképzelésének sikertelenségét felismerve az Európai Bizottság egy merőben új alapokon álló migrációs paktumot dolgozott ki a mihamarabbi hatékony cselekvés érdekében. 

Az Európai Bizottság 2020. szeptemberében mutatta be az új migrációs és menekültügyi paktumot (paktum), ami merőben új alapokra helyezi az uniós migrációs politika irányát. A paktum úgy kívánja hatékonyabbá tenni az uniós migrációs politikát, hogy olyan új intézkedéseket vezet be, illetve hangsúlyoz, amelyek eddig vagy nem voltak a megoldáskeresés fókuszában vagy korábban a Bizottság részéről nem merültek fel megoldási alternatívaként. 

A paktum a korábbi elgondolásokhoz képest teljesen új megközelítés alkalmazását vázolja a migrációs kihívásokra adandó válaszok tekintetében, mely három alappilléren nyugszik: az új eljárások bevezetése, a rugalmas felelősségmegosztás és szolidaritás elve, valamint a harmadik országokkal való partnerségek kiépítése és erősítése. 

Ami az új eljárásokat illeti, bevezetné a paktum az unió külső határait irregulárisan átlépő nem uniós polgárok tekintetében az előszűrést, ami alapvetően magában foglalja a biztonsági és egészségügyi ellenőrzést, a személyazonosítást, ujjnyomatvételt és az Eurodac adatbázisban történő regisztrációt is. Ezt követően felvázolta a javaslat, hogy kik azok, akik valószínűsíthetően elutasító határozatot kapnának az eljárás lefolytatását követően, mert alacsony elismerési aránnyal rendelkező országból származnak, nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek vagy félrevezetik a hatóságot. Mindez azért rendkívül fontos, mert ezáltal a visszaküldési eljárás is hatékonyabbá, egyben gyorsabbá válhat, valamint a valóban nemzetközi védelemre szoruló személyek kérelmei is gyorsabban kerülhetnek elbírálásra. Ennek megfelelően egy nemzetközi védelemre nem jogosult kérelmező visszaküldése gyorsabban történhet meg a korábbiakhoz képest, ezáltal is csökkentve a terheket az eljárások vonatkozásában. 

A paktum egyik leginkább fontos újdonsága a rugalmas felelősségmegosztás és szolidaritás elve, amely szerint a tagállamok a kötelező felelősségvállalás tekintetében több lehetőségből szabadon választhatnak, hogy miként kívánnak részt venni a helyzet megoldásában. Erre figyelemmel a bizottsági javaslat szerint a tagállamok választhatják az azonnali operatív támogatást, a menekültügyi eljárásokkal kapcsolatos kapacitásépítéshez való hosszabb távú támogatást, az újonnan érkezők befogadását és visszaküldését, valamint az egy vagy több tagállamnak való segítségnyújtást a vonatkozásukban fennálló migrációs folyamatok kezelésére a nem uniós országokkal való együttműködés során. Ez egy jóval életszerűbb megközelítés lehet, mert a tagállamok földrajzi helyzetükből is fakadóan eltérő kihívásokkal néznek szembe, és e kihívásokra célzott választ szükséges adni. A rugalmas választás tehát a rendszer hatékonyságának növelését szolgálja, ugyanakkor tekintetbe veszi a tagállamok eltérő sajátosságait is. 

A paktum további sarokköve pedig a nem EU-s országokkal való partnerségi együttműködések kiépítése és erősítése, amely azt a célt szolgálja, hogy a származási országok és a tranzitországok hatékony támogatást kaphassanak a migrációt kiváltó okok kezelésében annak érdekében, hogy a térség stabilizálásra kerüljön, ami visszatartaná a migrációs folyamatok egy részét. Továbbá támogatást szükséges adni az embercsempészés elleni küzdelemben, illetve a visszaküldés és visszafogadás hatékonyságának növelésében.

Következésképpen, a paktum által lefektetett új irány esélyt teremthet arra, hogy közeledjenek az álláspontok a tárgyalások során, ugyanis a februári Európai Tanácsi következtetések leszögezték a külső határok védelmének fontosságát, a visszaküldés hatékonnyá tételét, valamint a migráció kérdésében érintett nem uniós országokkal való együttműködés erősítését. 

Nyitókép forrása: Flickr

Témakörök: elemzés, Európai Unió, migráció, paktum
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT