Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Kutasi Gábor

A nemzeti ünnep gazdaságtana

Érdemes elgondolkodni: vajon a nemzeti ünnep pazarlás vagy gazdasági többlet.

Kutasi Gábor 2025.08.15.
Marton Ádám

Adattudomány – milyen programnyelvvel?

Az R és Python is nyílt forráskódú programnyelv, így a támogatói és fejlesztői felülete is széleskörű.

Marton Ádám 2025.07.25.
Tóth Bettina

Mennyire lesz „zöld” az új Közös Agrárpolitika?

Csorbát szenvedhet a mezőgazdaság az előttünk álló időszakban?

Tóth Bettina 2025.07.25.
Kalas Vivien

Közös nyilatkozat az uniós migrációs politika jövőjéről

Hat tagország szigorúbb migrációs politikát szorgalmaz.

Kalas Vivien 2025.07.24.
Máthé Réka Zsuzsánna

A „Befektetési Bizottság” bemutatta a többéves pénzügyi keret első változatát

A tervezet átalakítaná az uniós szakpolitikákat; a védelmi iparra helyezné a hangsúlyt.

Máthé Réka Zsuzsánna 2025.07.22.
ÖT PERC EURÓPA BLOG
Picture of Máthé Réka Zsuzsánna
Máthé Réka Zsuzsánna
tudományos munkatárs, NKE Európa Stratégia Kutatóintézet
  • 2022.09.12.
  • 2022.09.12.

Közös adósság, rugalmasabb pénzügyi szabályok

Hosszú egyeztetések sorára várhatunk a pénzügyi reformokat illetően. Az Európai Unió költségvetési szabályainak esetleges reformja már jó ideje számos vita tárgya. Jelenleg úgy tűnik, hogy a megegyezést 2023 végére várják, ám számos területen kell majd a közös uniós álláspontot megtalálni. 

Az EU költségvetési fenntarthatóságának biztosítása érdekében a gazdasági és monetáris unió (GMU) kulcsfontosságú elem volt. Már a Maastrichti Szerződés 1992-es aláírásakor két olyan referenciaértéket tartalmazott, amelyek a mai napig az EU költségvetési szabályainak középpontjában állnak: a GDP 3%-ában meghatározott költségvetési plafon és a 60%-os államadósság-célkitűzés. A szabályrendszer merevsége miatt 1997 júniusában az uniós vezetők aláírták a Stabilitási és Növekedési Paktumot (SNP). A paktum előírta, hogy a tagállamoknak ciklikusan kiegyensúlyozott költségvetésre kell törekedniük, vagy a ciklus átlagában költségvetési egyensúlyt kell elérniük, de nem léphetik túl a 3%-os hiánykorlátot. A cél az volt, hogy a tagállamoknak lehetőségük legyen recesszióban némi költségvetési mozgásteret teremteni. Emellett az SNP bevezetett egy mentőzáradékot („kivételes körülmények”), amely súlyos visszaesés esetén nagyobb hiányt is lehetővé tett. 

A 2007–2008-as gazdasági válság idején ugyan nem, de a COVID–19 világjárvány által okozott gazdasági nehézségek miatt, 2020 márciusában a Paktumba foglalt mentőzáradék feltételei teljesültek, így felfüggesztették a szabályokat. Azóta a tagállamok rugalmasan kezelhetik a SNP szabályait, és így túlléphetik a megengedett deficithatárt, illetve államadósság arányát. Erről részletesen itt írtunk korábban.

Az euróövezet stabilitását biztosító költségvetési szabályok mindig is rendkívül fontosak voltak, de a Next Generation EU eszköz 2020-as bevezetése óta még lényegesebbek. A közös adósságvállalás csak akkor fenntartható, ha az egyes tagállamok költségvetési szabályai össze vannak hangolva. A szigorúbb és a lazább fiskális politikákat szorgalmazó tagállamok egyaránt elégedetlenek a jelenlegi szabályrendszerrel, így ezeket összeegyeztetni nem lesz egyszerű, hiszen a pandémia alatt az egyes tagállamok költségvetési hiányai között hatalmas különbségek alakult ki. Görögország 185 százalék, Olaszország 150 százalék feletti adósságot halmozott fel. Ugyanekkor Észtország vagy Luxemburg 20 százalék körül tartotta költségvetési hiányát. Az orosz–ukrán háború hatásait ellensúlyozandó újabb közös kötvények kibocsátása merült fel.  

Az új SNP szabályrendszerét várhatóan október közepén mutatja be a Bizottság, amelynek lényege egy olyan fajta rugalmasság lenne, amely lehetővé teszi a kormányok számára, hogy minden évben a potenciális gazdaság növekedési ütemével növeljék kiadásaikat, vagyis azzal a rátával, amellyel a gazdaság túlzott infláció generálása nélkül nő. Ezáltal a tagállamok saját igényeiknek megfelelően tudnák a gazdaságukat szabályozni. Ugyanakkor éles viták várhatóak arról, hogy pontosan mire és hogyan lehet elkölteni a forrásokat, hiszen ezek meg kell, hogy feleljenek az EU olyan stratégiai prioritásainak, mint a zöldítés, a digitalizálás és a stratégiai függetlenedés. 

Témakörök: Európai Unió, gazdaság, költségvetés, monetáris politika
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT