Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • EN
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
Dobos Gábor

Tényleg jó dolog a helyi autonómia?

A decentralizáció és az autonóm helyi kormányzás nem csupán elméleti ideál, hanem valódi eszköz.

Dobos Gábor 2025.06.18.
Pócza Kálmán

Piszkos kezek és keresztény politika

Mit kezdjünk az erkölcsi kompromisszumokkal egy tragikus világban?

Pócza Kálmán 2025.06.13.
Nyirkos Tamás

Hány istent bír el a politika?

Ragnar Bergem új kötete a monoteizmus és a politika összefüggéséről. Recenzió.

Nyirkos Tamás 2025.06.03.
PÁK BLOG
Hörcher Ferenc
Hörcher Ferenc
kutatóprofesszor, intézetigazgató, NKE Politika- és Államelméleti Kutatóintézet
  • 2021.10.10.
  • 2021.10.10.

Scruton, az eretnek

RECENZIÓ – Scruton jól ismerte Kelet-Közép Európa múltját és jelenét. Többek között ezért is érdemes a magyar olvasónak megismerkedni Sir Roger munkájával.

Roger Scruton, nem sokkal halálát követően, csakugyan divatba jött. Jól érzékelhetően növekszik a népszerűsége, és nem csak itthon, Magyarországon, ahol lényegében a nemzeti oldal filozófusának tiszteletbeli szerepét kapta. Pedig az angolszász konzervativizmus sajátos képviselője ő. Igaz, sokat tanult Kanttól és Hegeltől, éppúgy mint Burke-től vagy Oakeshott-tól. Ráadásul jól ismeri Kelet-Közép Európa múltját és jelenét is. Ezért, miután ő megismerkedett a mi kultúránkkal, a magyar olvasónak is érdemes megismerkedni Sir Roger munkájával.

A Nemzeti Közszolgálat Egyetem újraszervezett és áramvonalasított kiadója, a Ludovika Kiadó most adta ki 2016-os beszélgetőkönyvét Beszélgetések Roger Scrutonnal címmel. Ebben a könyvben beszélgetőtársa Mark Dooley – aki maga is filozófus, és behatóan ismeri Scruton munkásságát, már arról egy saját könyvet is kiadott. A magyar kiadásban ráadásként olvasható még Monár Attila Károly előszava is. A Beszélgetések tulajdonképpen életút-interjú. Végigveszi Scruton életének és munkásságának meghatározó fordulatait, szellemi fejlődésrajzát, és mindezt beágyazza a kora szellemi mozgásainak rekonstrukciójába. Külön fejezetben mutatja be cambridge-i nevelődéstörténetét, kelet-európai kalandjait, valamint kedvenc filozófiai témáit, az építészetesztétikáról, a szexualitásról szóló, valamint a zenéről és a vallás újrafelfedezéséről értekező műveket. Lássuk például a kisvárosok lebontásával kapcsolatos kritikáját: „Megkérdeztem Scrutont, hogy szerinte a várostervezés ideológiai megfontolásból vagy tudatlanság miatt pusztította el az olyan kisvárosokat, mint Marlow. ’Mindkettő. Az ideológia száműzi a tudást. (…) Akkor még csak gyerek voltam, de úgy láttam, hogy a háború utáni Európa nemcsak egy feldúlt kontinens volt komoly lakhatási problémákkal, de egy bűntudattal terhelt civilizáció is, amely mereven elutasította a saját múltját. A két háborút követően az emberek elbizonytalanodtak a saját értékeiket illetően, márpedig az épületek a múlttól örökölt értékek legfontosabb és megkerülhetetlen jelképei. A régi épületeink szemtanúi voltak megsebzett ideáljainknak, ezért az általuk közvetített üzenetet mindenképp ki kell törölni.” (107).

A beszélgetőkönyv magyar fordításával egy időben jelent meg újabb, bibliofil kiadásban Scruton vékony esszékötete, a Confessions of a Heretic (Egy eretnek vallomásai). A kötethez a népszerű publicista és véleményvezér, Douglas Murray írt bevezetőt, ami szavatolja, hogy széles olvasótáborhoz fog eljutni Scruton műve.

A vallomás műfaja jól ismert az európai gondolkodástörténetben, elég, ha csak Szent Ágostonra vagy Rousseaura utalunk, mindketten kiadták saját vallomásukat. Ezekben a ma már kanonikus szerzők maguk tekintették át életüket. Scruton ebben a könyvben viszont nem erre vállalkozik. Kedvenc témái közül szemezget. A szépség válságáról éppúgy találunk itt írásokat, mint a nemzeti érzésről, az építésről, mint tevékenységről, a zenéről, a természetvédelemről és a nyugat alkonyáról is. Aztán szó esik arról is, ami Montaigne óta az esszéírás visszatérő témája: mit jelent időben meghalni. Ennek az esszének szomorú aktualitást ad a szerző időközben bekövetkezett halála.

Számunkra azonban most a kötetben közölt írások közül természetesen a kormányzásról szóló a legérdekesebb. Scruton célja a rövid és közérthető írással az, hogy kiábrándítsa a konzervatívokat abból a tévhitükből, hogy a kormányzat szükségszerűen valami káros dolog. Szerinte ugyanis „a kormányzat a rend keresése, és csak annyiban tekinthető a hatalom keresésének, amennyiben a rend feltételezi a hatalmat.” (37-38) Míg a kormányzat konzervatív kritikája az egyéni szabadság védelmét tekinti feladatának, a kormányzat hasznai mellett érvelő álláspontja szerint a kormányzat valójában nem más, mint „a szabadság másik oldala, ami lehetővé teszi a szabadságot.” (38)

Ez a kiindulópont közelebb áll egy hegeliánus állásponthoz, mint egy klasszikus brit konzervatív felfogásához, amely az egyéni szabadság biztosítását alapfeltételnek tekintette. Ennyiben a brit konzervatív közel állt a klasszikus liberálisokhoz. Scruton konzervatívként nem ad fel semmit azokból a polgári jogokból, amelyeket a brit alkotmányos hagyomány biztosít, beleértve a Habeas Corpus-t (1679) és a Bill of Rights-ot (1689) is. Inkább csak arról van szó, hogy megpróbálja megmutatni, hogy mi adja a kormányzat legitimitását, még egy ilyen kultúrháborús kontextusban is, mint amilyen a miénk.

Nos, a kormányzat rendkereső funkciója mellett Scruton egy további funkciót is tárgyal. Meglátása szerint az emberi egyéniség társadalmi konstrukció. Noha ez utóbbi kifejezés ismert a mainstream, baloldali alapállású társadalomelméletben, meglepő, hogy egy konzervatív teoretikus is alkalmazza azt. Persze ő kicsit mást ért rajta, mint a társadalomtudós. Tulajdonképpen csak annyit akar mondani, hogy a személyiség vagy egyéniség (individual) kialakulása a Nyugat civilizációs vívmánya. Ennyiben viszont az egyéniségnek szüksége van a kormányzatra. De hogyan születik meg az egyéniség? A másoktól független egyéniség akkor alakul ki, amikor az egyén megtanul felelősséget vállalni cselekedeteiért. A nyugati paradigmában, vagyis a mi saját hagyományunkban, a felelősségvállalás révén válhatunk szabad individuummá. Scruton példája érzékletessé teszi a dilemmát. Ő arról beszél, hogy Amerikában hamar végére járnak a helyi válsághelyzetnek, mert a szomszédság hamar összefog, hogy megbirkózzon vele, míg az európaiak tehetetlenül leülnek, amíg meg nem érkeznek a közszolgálati dolgozók, akik kisegítik őket a bajban.

A kormányzat tehát a civil társadalom segítője, a nyilvános térben egyenesen támogatója. Ennek magyarázata, hogy csaknem egyszerre, mi több, együtt jönnek létre. A kormányzat eredetileg kis közösségekben alakult ki, azért, hogy koordinációs problémákat oldjon meg. Amikor a közösség növekedni kezd, egyre nagyobb területet ellenőriz, és egyre nagyobb számú életformát és értékrendet kell összebékítenie. Ám a nagysággal arányosan a koordinációs problémák is egyre súlyosabbá válnak. Egy idő után ellehetetlenül a kormányzás: ha túl távol van a hatalom központja az egyszerű polgártól, egyre kevésbé fogja tudni rávenni a vonakodó polgárt a törvénykövetésre.

A konzervatívnak ilyenkor kell kritizálnia a kormányt. Erre akkor van igazán szükség, amikor a kormányzó erők saját érdekük szerint kormányoznak, nem a közjó érdekében. De a konzervatívok egyébként is sok mindent elvárnak a kormánytól: például az elesettek támogatása is benne volt eredeti programjukban. Ám e támogatási kötelezettség nem jelenti azt, hogy a konzervatívok elmozdulnának a rawlsiánus elv felé, amely szerint a kormányzatnak a társadalom által megtermelt termékek elosztása lenne a feladata. A konzervatívok szerint, írja Scruton, a kormánynak tiszteletben kell tartania a megtermelt javak fölötti tulajdonosi jogokat.

A fenti elv nem jelenti azt, hogy a konzervatív álláspont ne lenne tekintettel a közös jóra. Épp ellenkezőleg: a konzervatívok olyan társadalmat szeretnének, amelyet a közszellem (public spirit) vezet. De maga a közjó iránt elkötelezett szellem sem lehet a kormányzat ajándéka: ezt a civil társadalom tudja „kitermelni”. Ha az állam benyomul erre a területre, azzal épp szándékaival ellentétes hatást tud kiváltani. A közszellem valójában a civil társadalom gyümölcse, csak az tudja hosszú távon fenntartani, nem a kormányzat.

Összességében: a konzervatívnak tisztában kell lennie azzal, hogy feladata nem pusztán a kormányzattól való szabadság biztosítása, hanem egy jobb kormányzat biztosítása. Scruton itt láthatólag tudatosan eltér a rule of law hagyományos elvén alapuló angolszász konzervativizmustól, s a közjó irányába fordítja azt. Ebben az értelemben eretnek a brit konzervativizmus nézőpontjából. Ő nem fogalmaz így, én azonban bátor vagyok kijelenteni, amit elvégez, egyfajta nemzeti-konzervatív republikanizmus megalapozása. Ami talán meglepő az Egyesült Királyság polgárától, de egyáltalán nem meglepő a Brexithez vezető folyamat, s egy nemzeti alapokon álló konzervativizmus felbukkanásának ismeretében. Nem véletlen, hogy Scruton esszéje a nemzet szóra fut ki.

A kötet borítója

Roger Scruton: Confessions of a Heretic, Notting Hill Editions, 2021.
Roger Scruton – Mark Dooley: Beszélgetések Roger Scrutonnal, Budapest: Ludovika Kiadó, 2021.

A nyitókép forrása: Flickr

Témakörök: recenzió, Roger Scruton
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT