Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Ződi Zsolt

Mi történik a Facebooknál?

A január 7-i Zuckerberg-bejelentés elemzése.

Ződi Zsolt 2025.01.10.
Szikora Tamás

Vigyázat, manipulált tartalom!

Valóban nem sérültek a közösségi alapelvek?

Szikora Tamás 2024.02.12.
Pünkösty András

Miért változtatott az üzleti modelljén a Facebook?

Az ok egy lassan tíz éve húzódó versenyjogi eljárás.

Pünkösty András 2023.12.21.
Török Bernát

Jogszerűen törölte-e a Facebook a Pesti Srácokat?

A platformoknak egyértelmű és konkrét indokolást kellene adniuk.

Török Bernát 2023.12.05.
Szikora Tamás

Heteken belül visszatérhet a Facebookra Donald Trump

Lejárt immár kétéves szilenciuma.

Szikora Tamás 2023.03.14.
ITKI BLOG
Nádori Péter
Nádori Péter
megbízott kutató, NKE Információs Társadalom Kutatóintézet
  • 2021.09.14.
  • 2021.09.14.

Facebook-jelentés a legtöbbet látott tartalmakról

Nyilvános jelentést tett közzé a Facebook arról, hogy 2021 második negyedévében a szolgáltatás amerikai felhasználói milyen tartalmakkal találkoztak a legtöbbet.

„Az átláthatóság fontos része mindannak, amit a Facebooknál csinálunk” –

szól a jelentés első mondata, a kritikusok szerint azonban inkább ködösít a platform.

A jelentés csupán néhány diagramot és toplistát, illetve az ezeket magyarázó rövid szövegeket tartalmazza. Az ezek alapjául szolgáló adatokat – amiket böngészve, elemezve kutatók, újságírók, érdeklődő felhasználók saját elemzéseket, összehasonlításokat készíthetnének – nem hozták nyilvánosságra. Nem véletlen, hogy a jelentés címe sem egyszerűen a „legnépszerűbb” tartalmakról szól: a listák és összesítések nem a felhasználók által aktívan kattintott, esetleg like-olt, kommentelt, megosztott tartalmakról szólnak, hanem azokról, amelyek a facebookos hírfolyamban az algoritmus jóvoltából megjelennek számukra. Az egyik hangsúlyosan kiemelt adat az, hogy a felhasználók hírfolyamában megjelenő tartalomelemek 90,5 százaléka az általuk követett barátok, személyiségek, csoportok és oldalak kínálatából származik. A „nem kapcsolódó posztok” kategóriájába 8 százalék tartozik (ez az algoritmus által a felhasználónak feldobott olyan tartalmakat jelenti, amelyek nem általa – aktívan – bekövetett forrásból származnak), 1,5 százalék pedig az „egyéb” kategóriába sorolható. A jelentés szerint ez a 8 (illetve 9,5) százalékos arány „relatíve csekély”.

A jelentés bírálói szerint önfényező PR-akció az egész, melynek célja, hogy a Facebook bizonyítsa: nem igaz, hogy leginkább életveszélyes álhíreket és szélsőséges propagandát tol a felhasználók arcába. (Júliusban a platformon oltástémában terjedő hamis hírek kapcsán Joe Biden amerikai elnök azt mondta, hogy a Facebook emberek haláláért felelős, bár később puhított az álláspontján.) Ha tízből kilenc hírfolyamos tartalomelem forrását aktívan követték be a felhasználók, akkor elsősorban az ő saját felelősségük, hogy milyen tartalmakkal találkoznak.

Nem tűnik légből kapottnak az az interpretáció sem, mely szerint a Facebooknak ez az adat azért is fontos, hogy rámutathasson: valójában nem is olyan sok a politikai tartalom, összeesküvés-elmélet a hírfolyamban.

Több kritikus is úgy véli: a legtöbbször megjelent tartalmak toplistái a semmitmondásig nehezen értelmezhetők. Egyértelmű, hogy a vizsgált időszakban az amerikai felhasználók a legtöbbször egy 2020-ban posztolt „személyiségteszttel” találkoztak, egy tipikus virális tartalommal, amelyben – az első látásra összevissza betűhalmazból kiolvasott – szavak valami nagyon fontosat árulnak el a felhasználónak. A felhasználók elé leggyakrabban kerülő tartalmak túlnyomó többsége ugyancsak „mémesített”, képpel kombinált interakció-provokáló rövid szöveg. Szabad-e megcukrozni a spagettit? Posztolj magadról olyan képet, amin fiatalabbnak nézel ki a korodnál! És így tovább. Casey Newton, a Verge újságírója arra is rávilágított, hogy a top 20 poszt közül tizenöt plagizált, átvett tartalom volt. Vagyis a legsűrűbben megjelenített tartalmak nagy többsége még csak nem is eredeti alkotója tálalásában hódította meg a hírfolyamot.

A hírfolyamban ajánlott Facebook-oldalak közt az első tízben ott az Unicef és a WHO – minden bizonnyal azért, mert a hírfolyamban megjelenő más, Covid-témájú tartalmakhoz kapcsolja ezeket, mint hiteles forrást az algoritmus –, a maradék azonban csupa szórakoztató vagy életmód-oldal (és nem feltétlenül a legismertebbek). A jelentés hangsúlyozza: a toplistákon való megjelenés sem jelent sokat, a húsz legtöbbet látott poszt összes megtekintése nem érte el a negyedév teljes megtekintésszámának egy ezrelékét sem.

Egy, a médiában a jelentés megjelenése után nem sokkal beharangozott, a Facebooktól független szakemberek által végzett kutatás eredményei szerint a manipulatív kamuhírek („fake news”) terjesztéséről ismertként kategorizált források a Facebookon hatszor olyan valószínűséggel váltanak ki reakciót – like, komment, megosztás –  a felhasználókból, mint a megbízhatónak minősített hírforrások. A Facebook szóvivője válaszul itt is arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyes tartalomelemek közönségelérési számai és arányai mások, és a közönség reakcióiból nem lehet arra következtetni, hogy mit hány felhasználó látott egyáltalán.

A Facebook jelezte, hogy a továbbiakban minden negyedévben kijön majd egy hasonló jelentéssel, s mint azóta kiderült, már 2021 első negyedévére is készült egy hasonló. Ezt azonban csak azután hozták nyilvánosságra, hogy a New York Times beszámolt annak titokban tartott létezéséről. Az első jelentést (a lap által megszerzett dokumentumok szerint) azért süllyesztették el, mert a vállalat egyes vezetői attól tartottak, az abban foglaltak csak erősítik a Facebookot bíráló narratívákat. (A Facebook illetékese szerint közelebbről nem meghatározott módszertani finomításokat kellett végrehajtani.) Az utólag megjelentetett első negyedéves riportból kiderül: a legtöbbször megjelenő tartalomelem – az egyébként megbízható hírforrásként számon tartott – Chicago Tribune cikke volt. Az írás arról szólt, hogy egy amúgy egészséges orvos halála esetleg összefüggésben állhat azzal, hogy beoltatta magát koronavírus ellen.

A jelentés körüli viták sokadszor is ráirányították a figyelmet a Facebookra, valamint a Facebookot, a Facebook algoritmusait, illetve a felhasználók viselkedését vizsgáló kutatók gyakran konfliktusos viszonyára is. Laura Edelson, a New York University kutatója az Endgadget cikkében arról beszélt, hogy a jelentésben foglaltakat független kutatók se nem tudják ellenőrizni, s reprodukálni sem lehet. Edelson azok közé a kutatók közé tartozik, akiket a Facebook személyes profiljuk megszüntetésével büntetett, mivel a cég szerint tiltott módon gyűjtöttek adatokat a politikai hirdetésekről szóló kutatásaikhoz. Alice Marwick, a University of North Carolina kutatója ugyanebben a cikkben arról beszélt, hogy a Facebook házon belül rengeteg adattal, és jelentős kutatói bázissal is rendelkezik, a kutatások érdemi eredményeit azonban szinte soha nem osztják meg sem az akadémiai közösséggel, sem a nyilvánossággal. A cég a hasonló kritikákra válaszul rámutat létező, nagyszabású adatmegosztó projektjére, illetve felhívja a figyelmet arra, hogy az adatvédelmi/privacy előírásokat mindenképpen be kell tartania és tartatnia.

Témakörök: algoritmus, átláthatóság, Facebook, fake news, médiaszabályozás, tartalomfogyasztás
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT