Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Műhely
Picture of Sarnyai Tibor
Sarnyai Tibor
újságíró
  • 2025.10.02.
  • 2025.10.02.
Magazin / Műhely

Az információs társadalom néma ütőerei

Napjaink geopolitikai eseményei rávilágítottak a tenger alatti kábelek védelmének fontosságára. E témáról rendezett konferenciát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Eötvös József Kutatóközpont (EJKK) Távközlési, Légi- és Világűrjogi Kutatóintézete (TLVKI) október 1-jén, a Ludovika Szárnyépület John Lukacs Társalgójában.

A hőskor

A tudományos eszmecserén Bartóki-Gönczy Balázs, a TLVKI intézetvezetője megnyitója után elsőként a hőskorról esett szó, a kábelek történetét Bartolits István, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar Távközlési és Mesterséges Intelligencia Tanszékének címzetes egyetemi docense, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) hírközlési szakértője mutatta be. Az első fontos dátum e témában 1838, amikor Samuel Morse bemutatta az elektromos távírót, majd kísérletképpen összekötötte a New York-öböl két partját két mérföld távolságban. Morse biztos volt abban, hogy ez az óceánon keresztül is működni fog. Európában elsőként 1850-ben hidalták át a La Manche-csatornát, de a sziklás tengerfenék tönkretette a kábelt, így 1851-ben, jobb védelemmel, szigeteléssel újratelepítették. Ez után indult be a Földközi-, a Balti- és a Fekete-tengeren a kábelek fektetése. 1852-ben Frederic Newton Gisborne javasolta a transzatlanti kábel megvalósítását, ám e feladat meghaladta vállalkozása erejét. 1854-ben találkozott Cyrus West Fielddel, majd 1856-ban megalakult az Atlantic Telegraph Company, amelyhez az üzletember privát és városi (London, Liverpool, Manchester és Glasgow) támogatást szerzett. A tervezett összeköttetés hossza körülbelül 4100 kilométer volt, a szerkezet miatt több ezer tonnás kábelt gyártottak. A kábel fektetéséhez két korábbi hadihajót vásárolt a cég. Maga az összeköttetés két sikertelen kísérlet után 1858. augusztus 5-én született meg a két kontinens között. Ezen a királynő és az amerikai elnök üzenetet váltott, a 98 szavas távirat átküldése több, mint 16 órát vett igénybe. A kábel a több ezer voltos impulzusok miatt hamar elhallgatott, ezért új kábelspecifikációt hoztak létre. Az újabb fektetéshez új gőzhajót vásárolt a cég. A következő kísérletet 1865-ban hajtották végre, ez először nem sikerült, elszakadt, de végül 1866-ban újra létrejött a kapcsolat. Még ebben az évben a korábban elszakadt kábelt is sikerült megtoldani, így ezt is üzembe helyezték, s hosszú ideig működött. Később Bell feltalálta a telefont, így a távíróhoz képest egy másik kábelre, s erősítőkre volt szükség. Ezen összeköttetést 1956. szeptember 25-én adták át a Bell Telephone Laboratories mérnökei, s egészen 1978-ig használatban volt. A kábel távírócsatornaként is működött. Az első transzatlanti optikai kábel 1988-ban készült el, egészen 2002-ig használták, ezen az adatok 280 megabit/s sebességgel utaztak.

Miért kritikus infrastruktúra?

A tenger alatti kábelek az információs társadalom néma ütőerei – hangsúlyozta előadásában Kovács Dóra, az NMHH Technológiaielemző Főosztályának műszaki elemzője. A kritikus infrastruktúrának számító kábelek hossza kétszerese a Föld és Hold közötti távolságnak, ezeken keresztül pedig alacsony késleltetéssel terabitnyi adatcsomagokat továbbítanak másodpercenként. 2016 óta több, mint 100 új kábelt fektettek a tengerbe – hagyományosan a távközlési szolgáltatók, de az internetes platformok (Amazon, Google, Meta, Microsoft) is megérkeztek erre a területre. A tenger alatt jellemzően 1–2 méter mélyen futó optikai kábeleken fény formájában továbbítják az adatot, ehhez a tengerparton átalakító egységre, illetve tápellátást biztosító berendezésre van szükség. A kábel fektetése komoly műszaki előkészítést igényel. Ez után naponta 100–200 kilométernyit tudnak a hajók haladni. A lefektetett kábel élettartama 20–25 év. A világon jelenleg 30 olyan hajó van, amely önállóan képes kábelt fektetni, valamint 33 olyan, amely képes a kábeleket javítani is. Az összeköttetésre a legnagyobb veszélyt a véletlen fizikai károsodás (emberi vagy természeti), a szándékos szabotázs (ám nagyon nehéz a szándékosságot kimutatni) és a kiberfenyegetés (a tengerparti részeken) jelenti. A kábelek rezilienciájának több komponense van, ilyen az útvonalak és az érkezési pontok diverzifikációja, a redundancia, a folyamatos védelem, illetve a védelmi zónák kialakítása és a monitorozás, valamint a gyors helyreállítás lehetőségének megteremtése. Ennek része, hogy már tervezik egy globális hatóság felállítását, hogy a javításhoz szükséges adminisztrációt felgyorsítsák. Ma ugyanis a tenger alatti kábelekre az egyes országok különféle távközlési törvényei vonatkoznak. Emellett érvényes még az ENSZ Tengerjogi Egyezménye, illetve az EU is igyekszik harmonizálni a vonatkozó jogot. A vonatkozó akciótervnek négy pillére van: a megelőzés, a károk észlelése, a gyors reagálás, javítás, valamint az elrettentés. Az új technológiák megjelenése még inkább segítheti a kommunikáció fenntartását – okoskábelekkel, automatizált karbantartással, kvantum- vagy műhold-alapú alternatívákkal.

A nemzetközi jog szerepe

A nemzetek digitális szuverenitásának alapja a tenger alatti kábelek sértetlensége, így minden állam érdeke e kábelek működése – emelte ki előadásában Tilinger Krisztina, a TLVKI kutatója, tengerjogi szakértő. A problémát két fogalom okozza szabotázsok esetén, egyrészt a nyílt tenger, illetve az úszó államterület (azaz a hajó lobogója szerinti állam), amelyet más államnak nincs joga megállítani. A kábelrongálásnak akkor van nemzetközi jogi jelentősége, ha az állami szereplő közbenjárásával történik. Évente 150–200 rongálás történik, ám nagyon nehéz felderíteni, melyik lehetett szabotázs. A közelmúltban Tajvan környékén és a Balti-tengeren történt ilyen akció. Az ENSZ 2024 szeptemberében közös nyilatkozatot fogadott el a tenger alatti kábelek biztonságáról, ami egyelőre csupán diplomáciai szempontból lényeges reakció. Az EU 2025-ben indított cselekvési tervet e célból, azonban magát a feladatot a tagállamokra bízta. A tenger alatti kábelekről azonban már 1884-ben született egyezmény (így az akkori magyar jogszabályok is büntetni rendelték a károkozást), emellett az 1958-as nyílt tengerről szóló nemzetközi szerződés (36 állam részese) és az ENSZ Tengerjogi Egyezménye (1982) szabályozza a területet. A károkozás büntetését azonban csak lehetőségként tartalmazza ez az egyezmény. Eddig Finnország és Tajvan tudott sikeresen végigvinni szándékos kábelrongálásért büntetőügyet az adott hajók kapitánya és tisztjei ellen. Robert Beckman jogtudós ezért a nemzetközi jog árváinak nevezi a tengeri kábeleket. Nehéz a joghatóság eldöntése, magát a jogsértést is nehéz észlelni és bizonyítani, a szabályok betartása szintén kihívást jelent. Megoldási javaslatként a társadalomtudósok a nemzeti jog kiterjesztését pártolják a nyílt tengeri extraterritoriális területekre. Emellett fontos lenne az államok közötti koordináció és információáramlás felgyorsítása is.

Túl az optikán

A tengeri hálózatos infrastruktúra nem csupán optikai kábelekből áll, hanem közlekedési, szállítási és energetikai rendszer is – emlékeztetett Balogh Tamás nemzetközi jogász, hajózástörténeti szakíró, hajóroncskutató. Ez a hálózat rendkívül sűrű, az energiavezeték például még nagyobb is, mint a távközlési kábelek. A tengeri átjárókban szűk keresztmetszet alakulhat ki a hálózat folyamatos bővülésével. A kábelek elleni első támadás 1898. május 11-én történt Cienfuegosnál (ez Havanna külső öble). A spanyol–amerikai háborúban az amerikaiak elvágták a spanyol távírókábeleket. A spanyolok azt gondolták, hogy az ellenség partra akart szállni, így győzelemként értékelték a csatát, ám valójában az amerikaiak elérték a céljukat. Az első világháborúban, szinte első hadi cselekményként 1914 augusztusában Nagy-Britannia folytatta a kábelek elvágását, valamint egy globális kommunikációs megfigyelőrendszert épített ki. Ez összesen 50 millió üzenet ellenőrzését jelentette a háború során. Később a Szovjetunió halász- és kereskedelmi flottája rendelkezett a kábelek elvágására képességekkel. Ezt 1959-ben ki is próbálták. Később az USA 1971–80 között sikeres lehallgató műveletet (Ivy Bells) hajtott végre a kábelek segítségével a Kamcsatka-félszigetnél. Legutóbb 2024-ben történt kábelszakítás a Balti-tengeren. Ami e károkozás ellenszerét jelentené, azaz a javító, illetőleg kábelfektető flotta átlagéletkora 29 év, a legidősebb hajó 53 éves. A legnagyobb kapacitással (10 hajó) a francia állam rendelkezik, az összes eszköz közül 32 állami, 31 pedig magántulajdonban van. A hajók az eredeti elv szerint készültek, a megújítási kényszer miatt azonban igyekeznek ma új tervekkel frissíteni a kábelek fektetésére alkalmas vízi járműveket.

Nyitókép forrása: OpenStreetMap contributors / Wikimedia

Témakörök: információ, kábel, konferencia, technológia, tenger
Előadó

A mi bolygónk, a mi jövőnk

Megrendezték a Nobel-díjasok első csúcstalálkozóját.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

ITKI BLOG

Ki felelős az önvezető autók baleseteiért?

Egyre több fékevesztett autóról hallani: mit mond a jog?

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT