Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Műhely
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2023.01.31.
  • 2023.01.31.
Magazin / Műhely

Ki irányítja a jövőt?

E címmel rendezett online beszélgetést a Környezeti Fenntarthatósági Intézet (KFI) az Örökzöld 100 programsorozat keretében. Szó esett a divattervezői, az önkormányzati, és a vásárlói felelősségvállalásról is.

A január 30-i esemény moderátora Balatoni Mónika az intézet munkatársa volt, aki a bevezetőben elmondta: ezúttal rendhagyó módon egy párperces kisfilm adja a beszélgetés apropóját. A videót szolnoki fiatalok készítették Ki irányítja a jövőt? címmel. A résztvevők elsőként a filmet tekintették meg.

Színe és fonákja

Ebben három fiatal beszélt arról, miképpen tekintenek az előttünk álló időkre. Egyikük optimistán: ő új technológiákról, a számítástechnika és az orvostudomány folyamatos fejlődéséről, a robotok életünket megkönnyítő terjedéséről szólt.

Másikuk éppen ellenkezőleg: úgy vélte, hogy a technika vívmányai éppen a szakadékot tágítják az emberek között, s a robotizáció révén tömegek kerülnek majd utcára, miközben a világot a tehetősek szűk rétege irányítja. A globális felmelegedés, tette hozzá, az egyik markáns jele annak, hogy az emberiség önmagát pusztítja el.

A harmadikként megszólaló diáktól azt a véleményt hallhattuk, hogy a jövő most van: ahelyett, hogy várjuk, hogy közelebb jöjjön, mi is közelebb mehetnénk hozzá. Mi határozzuk meg, milyen lesz a következő időszak; nem hagyhatjuk kicsúszni a jövőt a kezeink közül – e gondolattal zárult a kisfilm.

Középút

A film kapcsán Bartuszek Lilla, a Fenntartható Közösségek Központjának vezetője azt hangsúlyozta, hogy noha nagyon fontosak az egyéni cselekvések, meg kell találni azt a legalacsonyabb szintű döntéshozói réteget, amely a kollektív döntéshozatal oldaláról tudja ezt a kérdést megközelíteni. Hiszen, tette hozzá, ha a jövőt távolítjuk, akkor elvész a tettrekészség. Lényeges tehát, hogy megtaláljuk az arany középutat a klímaszorongás és a helyzet elbagatellizálása között. „A jelenben kell gondolkodnunk, amikor a fenntartható jövőről gondolkodunk” – szögezte le.

Balatoni Mónika hozzátette: jelenleg a tudományos gondolkodás is megoszlik a tekintetben, mennyire vagyunk késésben. Az emberek elvesznek a közösségi média híreiben. Egyszerre látunk elrettentő képeket a túlfogyasztásról, és szivárog be a fogyasztói szemlélet a gondolkodásmódunkba. Ki lehet-e mondani, hogy a divatipar veszélyes és a fenntarthatóságot veszélyezteti? – tette fel a kérdést Gottwald Hanna divatmenedzsment hallgatónak, aki a divatipar ökológiai lábnyomát vizsgálja.

Új szelek

Igen – hangzott egyértelműen a válasz, annál is inkább, mert a divatipar a világ második legszennyezőbb szektora – évtizedek óta.   Évente 80 milliárd ruhadarab készül, s a fast fashionra jellemző a gyenge minőségű, egészség- és környezetkárosító anyagok használata. A világon használt gyomirtók mennyiségének negyedét a gyapotföldeken használják fel. Új gondolkodásra, megközelítésre, fogyasztói attitűdre van tehát szükség.

Sajnos van még tere a fejlődésnek, erre Balatoni Mónika mondott példát: az egyik budapesti drogéria üzletben például már elérhető a tisztítószerek egy részének utántöltése, kérdésére mégis azt a választ kapta a boltban, hogy alig-alig élnek a vásárlók e lehetőséggel.

Kirakatakciók helyett

A beszélgetés a celebek társadalmi szerepvállalásának megvitatásával folytatódott. Mennyire kirakat-viselkedés, PR-fogás csupán Sebastian Vettel bejelentése faültetéseiről vagy arról, hogy ezentúl nem utazik magángéppel? Leonardo DiCaprio és Julia Roberts is sokat szerepel környezetvédelmi témákkal a sajtóban, mekkora mozgósító ereje lehet a hírességek akcióinak?

Dora György filmproducer úgy vélte: jellemzően inkább PR-tevékenységről van szó, de találni hiteles, jó példát is. Ilyen például Morgan Freeman esete, aki nemcsak méhészkedik, de tíz éve saját farmján méhmentésbe kezdett – az akciónak alig volt hírverése. Vagy Cate Blanchett és férje, akik a Sydney Theatre Company menedzselésekor a műemléképület felújítása során 1900 arab szolárpanelt szereltek a tetőre, az esővizet pedig 100 ezer literes tartályban gyűjtik.

Edukációt!

Bartuszek Lilla szerint a valódi tettek és a látványos húzások összekötése az, ami egyelőre hiányzik. A lakosság percepciója egy-egy önkormányzati akció (például faültetés kapcsán) kettős. Vagy meg sem üti a lakók ingerküszöbét, vagy éppenséggel „besokallnak” a „zöld” témáktól, és fel sem merül bennük, hogy maguk is a részévé válhatnának a fenntarthatóságra történő átállásnak. A „zöld” jelző használata sok esetben egyébként is kontraproduktív: sokan lehetetlen küldetésnek érzik, hogy felnőjenek a feladathoz, mások pedig az aktivisták sokszor megosztó tevékenységére, akcióira asszociálnak. A városvezetők edukációval tudnának ezen a helyzeten javítani és azzal, ha minél több kapcsolódó kérdésben kérnék ki a lakosok véleményét – akik egyre közelebb éreznék ezáltal magukhoz a zöld gondolkodást.

A divattervezői felelősségről szólva Gottwald Hanna elmondta: az mind fontosabbá válik. A környezettudatos vásárlás, a kevesebb, de minőségibb ruhák választása és azok megjavítása lecserélés helyett, egyszóval a holisztikus szemléletmód mind inkább fontos e téren is. Az edukáció több szempontból is elengedhetetlen: lényeges például láttatni, hogy miért és mennyivel drágább például a rovarirtó használata nélkül előállított biopamut, vagy azt, hogy a nem száz százalékos pamut esetében az újrahasznosítás során rendkívül sok vizet használnak fel. Azt is kevesen tudják, hogy a kókuszbőr előállításához a kókuszföldeket 15 évig pihentetni kell, ellentétben például az ananásszal, amely termesztésekor nem merül ki a termőföld.

Vásárlóként nem vagyunk könnyű helyzetben. Fontos megnézni a származási helyet (Bangladesben például azért dolgoztatnak méltatlan helyzetben varrónőket, mert nincs minimálbér). Emellett örvendetes, hogy mind több un. hibrid vásárló van, akik egy-egy luxuscikket megvesznek, így csökkentve fast fashion vásárlásukat. Fontos lépés az is, hogy a gyártóknak immár tilos elégetniük az el nem adott ruhakészleteiket.

Témakörök: digitalizáció, divatipar, fenntarthatóság, film, környezetvédelem
Előadó

Konferencia Európa jövőjéről: Online Európa-nap az Európa Pontban

Kultúra és környezetvédelem: gondolatok a jövőnkről.

Előadó

Nemzetközi műhelyfoglalkozás az ipar 4.0 kihívásairól

Versenyben a munkahelyek megtartásáért.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Hogyan teljesít Magyarország a digitális évtizedben?

Összehasonlító áttekintés a 2024-es és 2025-ös Digitális Évtized Helyzetéről Szóló Jelentések alapján.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT