Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Könyvtár
Gózon Ákos
Gózon Ákos
újságíró
  • 2020.05.14.
  • 2020.05.14.
Magazin / Könyvtár

„A konzervativizmus százada következhet”

A válság elmúltával nem újabb, átfogó reformokra lesz majd szükség, hanem a korábban felborult természet-társadalom egyensúly visszaállását kell lehetővé tennie az egyes társadalmaknak – mondja Hörcher Ferenc. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutató professzorával nemrégiben megjelent angol nyelvű könyve apropóján beszélgettünk.

A közelmúltban mutatták be a konzervatív politikai filozófiáról írt kötetét. A Political Philosophy of Conservatism – Prudence, Moderation and Tradition című művében milyen szempontból vizsgálja a konzervativizmust?

A kiindulópontom az, hogy a liberalizmus – amely a leginkább kifejtett politikai filozófiával rendelkező irányzat mostanáig – az igazságosság fogalmára alapozta a maga gondolati rendszerét. Ez a fogalom persze a keresztény hagyományoknak is fontos része. Csakhogy a XX. század során a liberalizmus elméletének a figyelme az igazságosságról egyre inkább az egyenlőségre tevődött át, aminek a megvalósítása számos nehézségbe ütközik a politikában – rögtön említhetem az emberi természetet, amely nem egyforma, ebben az értelemben nem minden ember egyenlő. S ezért érdemesnek gondoltam azt, hogy visszatérjünk azokhoz a klasszikus erényekhez, amelyek az emberi természet szempontjából kulcsfontosságúak. Ezen erények közé tartozik az igazságosság mellett a bátorság, a gyakorlati bölcsesség (prudencia) és a mértékletesség vagy önmérséklet – amelyek szintén egyben klasszikus keresztény erények is. S ezek közül, úgy gondolom, a konzervatív politikai filozófiának elsősorban a gyakorlati bölcsességre kell építenie.

E gyakorlati bölcsességre majd még kitérünk, de előbb beszéljünk a tradícióról, mely könyve alcímében is szerepel! A keresztény hagyományokat említi, a könyvében ugyanakkor a kereszténység előtti ókori politikai példákra is utal a konzervativizmus megalapozása kapcsán: Arisztotelészre vagy Ciceróra. 

Igen, mert az európai kultúra sajátossága az antik kulturális gyökere: a kereszténység tanításában visszanyúlt az ókori előzményekhez, a római és görög filozófiához; illetőleg a zsidó hagyományokhoz, amely az Ószövetség révén szervesen be is épül a keresztény tanításba.  Ily módon létezik egy antik-zsidó-keresztény kontinuitás az én értelmezésemben a konzervatív politikai gondolkodás tekintetében – ahogyan ezt a könyv alcímében is jelzem. Természetesen nem állíthatjuk, hogy Arisztotelész a szó mai értelmében konzervatív lett volna, viszont az a konzervativizmus, amit én vallok, kifejezetten arisztoteliánus típusú, ahogyan már Szent Tamás is Arisztotelészt követte, amikor a hagyományt ötvözni kívánta a saját korában korszerű európai gondolkodásmóddal.

Mikor jelent meg a mai értelemben vett konzervatív politikai gondolkodás?

Véleményem szerint nem kell feltétlenül egy konkrét időpontot vagy személyt megjelölnünk kezdőpontként, alapvetően inkább az európai gondolkodás folytonos és folyamatos szálaként gondolok a konzervativizmusra. Hiszen az emberi természet az az állandó, amiből ez a filozófiai irányzat kiindul. Illetőleg abból a politikai hagyományból, amely Athén, Róma és Jeruzsálem háromszögében kialakult, és amelyet aztán az európai várostörténet továbbvisz, elég, ha a keresztény humanistákra, Petrarcára, vagy a firenzei hagyományra gondolunk. Ha kicsit tankönyvszerűbben akarok fogalmazni, akkor a modern konzervativizmus politikai filozófiája a francia forradalomra adott válaszként jelent meg, Edmund Burke gondolkodásában.

Mi a modern konzervatív politikai filozófia lényege? A könyve alapján az volt az érzésem, hogy minél pontosabban akar fogalmazni erről a kérdésről az ember, annál kevésbé vállalkozik ilyen frappáns meghatározásra.

Valóban, s ez az ódzkodás abból fakad, hogy a konzervativizmus alaptézise az, hogy a politikával kapcsolatban nem léteznek általános érvényű, nagy elvi igazságok. Ebben jelentősen eltér más ideológiáktól, például a szocializmustól, a kommunizmustól vagy a liberalizmustól, amelyeknek vannak jól meghatározható alapelvei (pl. a szabadság vagy az egyenlőség). Ilyen típusú alapelvet a konzervativizmus nem szeretne kimondani. Sőt, egyenesen azt tartja: ne mondjunk ki általános alapelveket, mert minden társadalom, minden korszak, minden történelmi helyzet sajátos, csak rá jellemző feltételeket teremt a politikának. Ezekre kell választ találni, mindig az adott körülményekhez igazodva. Persze a mérce állandó: az emberi természet, s azon keresztül a természetjog. A konzervativizmus – az én értelmezésem szerint – sokkal inkább azt kívánja megmutatni, hogy miként kell felkészülni az aktuális politikai helyzetekre. Nem ad általános megoldási receptet, hanem azt állítja: ahhoz, hogy képesek és készek legyünk a jó megoldásokat megtalálni egy adott helyzetben, fel kell vérteznünk magunkat a már említett, az emberi jellemet meghatározó, sarkalatos erényekkel, továbbá a tapasztalatból leszűrt tudással, ami szintén kulcsfontosságú a konzervatív gondolkodás számára, s amelynek a segítségével anélkül lehet egy új helyzetet kezelni, hogy a megoldás dogmatikussá válna.

A most megjelent kötet

Milyen gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezhet egy konzervatív politikus vagy politikai gondolkodó?

A politika világában léteznek vissza-visszatérő nehézségek, amelyekkel szembe kell nézni. Ilyen például, hogy soha nem lehetünk egy kérdéssel kapcsolatos összes információ birtokában; hogy a cselekvési lehetőségeink korlátozottak; s hogy a cselekvésre rendelkezésre álló idő is korlátos. Ezeket a korlátokat el kell tudnia fogadni egy politikusnak, s ezeket kell valamilyen módon ellensúlyoznia, mint ahogyan arra a könyvem második felében erre utalok. Egy jó konzervatív politikus legfontosabb megkülönböztető jegye kiforrott jelleme, illetőleg az, hogy annak a közösségnek a bölcsességét is valamilyen módon elsajátította, amelyhez tartozik. Vagyis fontos, hogy megismerje a közössége történelmét és alkalmazza azokat a tapasztalatokat, amelyeket a közössége a saját múltjából leszűrt. Ugyanis a többség mindig többet tud, mint egyetlen egyén pusztán a saját tapasztalásai alapján. A konzervativizmus azzal a többlettel rendelkezik más politikai ideológiákhoz képest, hogy ezt a közösségi örökséget felszabadítja az egyén számára.

Ezért utal Ön arra egy korábbi, a cambridge-i iskoláról szóló könyvében, hogy a konzervatív politikai filozófia az, ahol az összes ideológia közül a leginkább együtt él az aktuális politikai gondolkodás az eszmetörténeti tapasztalattal?

Igen, s ennek a hátterében Michael Oakeshott angol filozófus és történész elképzelése áll, aki a maga eléggé szkeptikus filozófiájában amellett érvelt, hogy egy konzervatív politikus mint egyén véges tudással rendelkezik, viszont föl tud szerelkezni a nemzete múltbeli tapasztalataival – képzeljük magunk elé például Churchillt, aki megírta Az angol ajkú népek történetét. Oakeshott a történeti tapasztalatot tartja a politikai gondolkodás alapjának – úgy a filozófiában, mint a gyakorlati politikai cselekvésben.

A könyve alapján azt szűrheti le az olvasó: valamennyi politikai filozófiai irányzat közül a konzervatív gondolkodó közelít a leginkább tisztelettel a környezete tudásához, ismereteihez.

Igen, erre utal az önmérséklet elvárása: egy politikus soha ne akarjon túlzásokba esni. A mostani koronavírus-világjárvány vagy akár a globális környezeti válság két aktuális és húsba vágó tapasztalata is azt mutatja: az ember túlzottan aktív volt és mélyen beavatkozott a környezet folyamataiba, s ezzel fölborította a természet kifinomult egyensúlyát. Ilyen értelemben a konzervativizmus lehet a kiindulópontja majd a válság elmúltával annak a regenerációnak, például az európai gazdaság és társadalom újragondolásának, amelyre elengedhetetlenül szükség van ahhoz, hogy az élet visszataláljon a normális kerékvágásba. Tehát a válság elmúltával nem újabb, átfogó reformokra lesz majd szükség, hanem a korábban felborult egyensúlynak a visszaállását kell lehetővé tennie az emberi társadalmaknak – amikor szükséges, kellően bölcs cselekvéssel, máskor mértéktartással, a cselekvés hiányával.

Tehát a konzervativizmus százada lesz a XXI. század?

Ha tanulunk ebből a nagy és egyetemes bajból, akkor igen. Most valószínűleg arra lesz szükség, hogy a nyugati civilizáció felmérje a határait és beállítson egy olyan egyensúlyi helyzetet, amelyben más kultúrák és a természet is megtalálja a maga helyét; s a habzsoló gazdasági fejlődés logikája helyett a gazdaság kiegyensúlyozott működése kerüljön a középpontba, hiszen, ahogy a közgazdász Schumacher fogalmazott: a kicsi szép. 

Névjegy

Hörcher Ferenc (szerzői név: Horkay Hörcher Ferenc)

Születési hely, idő: Budapest, 1964.
Végzettség:  magyar-angol-esztétika szakos bölcsész, jogelmélet MA, filozófia PhD
Kutatási területek: konzervatív és liberális politikai filozófia, koramodern politikai eszmetörténet, esztétika
Publikációk: Hörcher Ferenc adatlapja a Magyar Tudományos Művek Tárában
Családi állapot: nős, két felnőtt gyermeke van
Hobbi: könyvek, asztalitenisz, kerékpár, rock and roll, Anglia

Témakörök: filozófia, Hörcher Ferenc, keresztény, konzervativizmus, kutató, liberalizmus
Könyvtár

Örökölt felelősség

Különleges fotókönyv jelent meg Habsburg Ottó életéről.

Katedra

Pestszentlőrincről Thaiföldig: egy patrióta világutazó

Kubassek János geográfus kutatói portréja.

PÁK BLOG

Kozmopolita konzervatívok

A kötet nem egyetlen „konzervativizmusról” beszél, hanem elismeri a fogalom történeti és elméleti sokféleségét.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT