Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Csepeli Réka

Egy fegyverekkel bebiztosított Európa jövőképe

Si vis pacem, para bellum.

Csepeli Réka 2025.07.07.
Smrcz Ádám

Mi a manipuláció?

Kísérlet a manipuláció filozófiai elméletének kidolgozására.

Smrcz Ádám 2025.07.04.
Navracsics Tibor

Negyven éve leng

Az európai együttműködés egyik leghatásosabb szimbóluma.

Navracsics Tibor 2025.07.03.
Zsivity Tímea

Migrációs tesztlabor a Nyugat-Balkánon?

Új típusú migrációkezelési modell körvonalazódik Európa peremén.

Zsivity Tímea 2025.06.25.
Schvéd Brigitta

„Digitális eszmetörténet”

Mit kínálhat a Reception Reader az eszmetörténészek számára?

Schvéd Brigitta 2025.06.24.
CONTINUUM BLOG
Pető Zoltán
Pető Zoltán
tudományos segédmunkatárs, NKE Molnár Tamás Kutatóintézet
  • 2023.07.03.
  • 2023.07.03.

Prohászka Lajos nemzetkarakterológiája

A vándor és a bujdosó című kötetről

Prohászka Lajos (1897–1963) a magyar filozófiai, pedagógiai és politikai gondolkodás egyik legnagyobb formátumú, meghatározó személyisége volt a két világháború közötti években. Azok közé a magyar tudósok közé tartozott, akiket a kommunista hatalomátvételt követően háttérbe szorítottak, és megvádoltak: fasisztának, reakciósnak, antidemokratának bélyegezték, végül ideológiai és politikai alapon teljesen kikapcsolták a magyar kulturális és tudományos életből.

„Az 1947–1948-as évektől, a totális kommunista diktatúra időszakától kezdődő utolsó másfél évtized tragikus kálvária volt Prohászka számára. Az alig 52 éves tudóst kényszernyugdíjazták, azután törölték a bármiféle tudományos fokozatra méltók sorából; a rendszer egzisztenciális szempontból is teljes létbizonytalanságba taszította, majd csakhamar mind súlyosabb betegségbe sodorta” – írja Lackó Miklós. (292.)

Prohászka neve kevéssé van jelen a mai magyar kultúrában: a jelentős gondolkodó életműve iránt a rendszerváltás követően sem támadt számottevő érdeklődés, annak ellenére sem, hogy a korábbi akadályok mára, szerencsére elhárultak. 

Ez okból is tartjuk fontosnak, újra felhívni a figyelmet Prohászkára, különös tekintettel legmaradandóbbnak tekinthető művére, az 1936-os megjelenésekor több mint ötven recenziót kiváltott A vándor és a bujdosóra. Prohászkának talán ez, a magyar nemzeti géniusszal, szellemmel foglalkozó „nemzetkarakterológiai” műve az, amellyel valóban belépett a magyar filozófiai gondolkodásba és maradandó helyet szerzett annak élvonalában – még akkor is, ha maga a mű számos kérdést vet fel, és a „nemzetkarakterológiát” nemcsak a berendezkedő szovjethatalom bélyegezte tudománytalannak, hanem a Horthy-korszak kortárs filozófia és történettudományának részéről  is számos kritika érte. 

A szerző és a kötet címlapja

A nemzetkarakterológia alapgondolata szerint a különböző nemzetek eltérő karakterisztikumai egyrészt jellegzetesek (lehetnek), másrészt pedig eltérésük oka nem vezethető vissza csak racionálisan értelmezhető: történelmi-anyagi-szociológiai körülményekre. E körülmények egységesülése sem teszi azonossá a nemzeteket, mivel szerintük, a nemzetek közötti határvonalakat éppúgy nem a nemzetek életének anyagi feltételek alkotják és húzzák meg, ahogyan az egyes individuumokat sem pusztán életkörülményeik és életfeltételeik miatt térnek el egymástól. A különbségek valódi oka ennél mélyebben van: a karakterjellegek ugyanakkor, sohasem a biologikumból fakadnak, mint azt a nemzetkarakterológiával egyébként kortárs fajelmélet gondolta. Ahogyan Prohászka a Vándor és a bujdosó bevezető soraiban kijelenti: 

„A faji fejlődéselmélet egy tisztán naturalisztikus-kauzális magyarázóelvet tesz tipológiája tengelyévé, amennyiben ezt kizárólagosítja és a szellem minden irányú jellemző megnyilvánulását belőle vezeti le. Ezzel szemben a szellemtudományi tipológia a szellem összes értékvonatkozásainak jelentésfeltáró összefüggéséből, mint egységes egészből indul ki, és ennek módszeres elemzése alapján megérteti az egyes értékvonatkozások természetét.” (25.)

Prohászka, mielőtt rátérne az őt tulajdonképpen mélyebben érintő problémára: vagyis a német (vándor) és a magyar (bujdosó) nemzetek viszonyára, a nagy európai nemzetek közül még négyet emel ki: a spanyolt, (quijotista), a franciát (stilizátor), az angolt (telepes) és az olaszt (humanista). A vándor, vagyis a németség alapélménye Prohászka szerint a befejezetlenség, az új formák utáni szüntelen sóvárgás, a vágy és az ebből fakadó produktivitás. A német szellem, Prohászka szerint, definiálhatatlan – éppen ezért vonzza magához állandóan Olaszország, „a napfényes dél” –  olyan kép ez, amely mindenekelőtt a német és az olasz szellem „egymással ellentétes” és ugyanakkor „egymást kiegészítő” jellegzetességeként jelentős szerzők sorát foglalkoztatta a késő-középkortól kezdve. Prohászkánál a német „keletkezésben lévő nép” melynek sajátos – és a nyugati „túlfejlődött” népek szempontjából akár jogosnak is mondható „barbársága” éppen „éppen az ő nagy erőforrása és kiváltsága a többi néppel szemben.” 

A bujdosó – vagyis a magyar nép és nemzetkarakter – mindenekelőtt a németség vándorának „örök feleselő társa” – ahogyan azt a hegeli filozófián iskolázott Prohászka látja: „történeti sorsban” való megfelelője. A német mellett ugyanis a magyar is mindenekelőtt „barbár” Európa számára, ahogyan a germán, úgy a magyar sincsen áthatva teljes mértékben a latinitás civilizáló szellemével, túlságosan zabolátlan, túlságosan dacos és – ugyanakkor – túlságosan keleti és „befelé forduló” is ahhoz. A magyar „finitizmus” – Prohászka egyik legtöbbet vitatott tételének értelme: a magyarság a Kárpátok gyepűjénél semmilyen: sem politikai-hódító, sem gazdasági, sem pedig szellemi értelemben továbbmenni nem hajlandó. A „gyepűszellem” az oka annak, hogy a magyar örökké nyugat és kelet között, „a küszöbön” áll.

Mégis, a szerző szerint, a magyar szentkorona-eszméből valami olyasmi sugárzik át, amely rokon az olasz „klasszika” tudattal is (habár csak „mintegy távoli bércek mögül”); az elveszett mítosz keresése, amelynek szerencsés megtalálása jelentheti annak a fizikai és szellemi bujdosásnak a végét, amelyre a magyarság az új és a legújabb korban, úgy tűnik, hogy „kárhoztatatva” lett: „él a misztikus corpus eszméje, amely az elbujdosottakban is ébrentartja a visszatérés vágyát és úgy tekinteti velük a bújdosást, ahogy népmeseink bújdosó hősei tekintik: mint megváltast az átok alól.” (84.) Hiszen, a magyarságnak valamikor volt mítosza, – hangsúlyozza – de nem tudjuk, hogy mi ez, mert a mítoszt valahol elvesztette. 

Európának, benne a magyarságnak Prohászka szerint olyan „közös missziója” van, amelyet népei nem értenek meg többé. Ez a misszió olyan, amely mindenekelőtt – a sajátos értelemben vett humanizmus mellett elkötelezett Prohászka számára – a világ szellemmel való megtöltését, egy valódi: nem pusztán a gazdasági és anyagi civilizáció megteremtését látja maga előtt. Egy ilyen, elsődlegesen szellemi értékek mentén felfogott Európában kereste Prohászka Lajos a magyarság útját az 1930-as években.

Irodalom:

Lackó Miklós: Egy nemes konzervatív. A kultúrfilozófus Prohászka Lajos. Történelmi Szemle XL. 1998. 3–4. szám- 277–297.

Prohászka Lajos: A vándor és a bujdosó. Minerva Könyvtár, 1936.

Nyitókép: Julia Schwab képe a Pixabay-ről.

Témakörök: filozófia, magyarság, recenzió, történelem
nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT