Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2024.10.24.
  • 2024.10.24.
Magazin / Előadó

Mi lehet a mesterséges intelligencia szerepe a közszolgálatban?

A DISPA (Directors of Institutes and Schools of Public Administration) fontos szerepet játszik a közigazgatási intézmények közötti együttműködés elősegítésében és a közszolgálati képzés színvonalának emelésében. Feladata egyebek mellett a közigazgatási képzés fejlesztése, a közigazgatási szervezetek kapacitásának növelése, az innováció és modernizáció támogatása, valamint szakmai fórumok szervezése a tagországok közigazgatási intézményei számára. A szervezet idei konferenciájára 13 év elteltével ismét Budapesten, ezúttal a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen a Közigazgatási Továbbképzési Intézet szervezésében került sor.  A 2024. október 24-25-én megtartott rendezvényen 27 ország közszolgálati tisztviselők képzésével foglalkozó intézmény vezetője  – köztük megfigyelői státusszal számos nyugat-balkáni ország szakértője – vett részt.

A köszöntők után az új DISPA-tagokat Anna Mitelman, a European School of Administration vezetője és Christiane Keutgens, a szervezet helyettes vezetője üdvözölte. A szervezet újdonságairól is beszámolt a két vezető. Szó esett az új tagokkal felállt Európai Parlamenttel, és új biztosokkal újraindult Európai Bizottsággal való együttműködésről, valamint arról, hogy a következő időszakot a készségfejlesztés (upskilling) és átképzés (reskilling) fémjelzi majd, hiszen továbbra is kiemelten fontos az élethosszig tartó tanulás, és a zöld átmenet során helyt állni képes, felkészült közszolgálatban dolgozók képzése.

Élménnyé váló tanulás

A folytatásban Klotz Balázs, az NKE Közigazgatási Továbbképzési Intézetének igazgatója „A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és a magyar közszolgálati továbbképzési rendszer” című előadásában az említett rendszer stratégiai céljait és működését tekintette át. A továbbképzési rendszer fő céljait a továbbképzés teljes oktatási és vizsgarendszerének működtetése, országosan 68 ezer köztisztviselő oktatásának biztosítása; hatékony „tanulási környezet” megteremtése e-learning platformok létrehozásával; a tanítási és tanulási módszertanok fejlesztése (munka közben; cselekvési tanulás) a tanulás hatékonyságának érdekében; valamint vezetőfejlesztő és képzési programok biztosítása a közigazgatás vezetői számára. Az elmúlt tíz évben paradigmaváltás történt a továbbképzési programok tervezésében és megvalósításában: a tanulás élménnyé válása lett a fő elvárás; a fókusz a lexikális tudásról a mindennapi munkában alkalmazható gyakorlati ismeretekre helyeződött át – ismertette az igazgató, hozzátéve: az innováció, a motiváció, a digitalizáció és a minőség alkotják a képzési rendszer alappilléreit.

A rendszer a legkorszerűbb technológiákra épül, igazodik a felnőttek tanulási szokásaihoz, garantálja a mérhető fejlődést, inspiráló, és nemzetközi összehasonlításban is jó eredményeket ér el. A motivációt kompetenciafejlesztési keretrendszer fejlesztésével, annak révén pedig egyéni igényekre szabott képzésekkel erősítik. „A személyre szabott kompetenciafejlesztést támogató Egyéni Tisztviselői Kompetenciamérés kuriózum a magyar felnőttképzésben. Lényege, hogy a tisztviselő gyakorlatorientált esetleírások megoldásával, izgalmas, játékos formában teheti próbára tudását, követheti nyomon fejlődését. A módszerrel a továbbképzések elvégzése előtt és azt követően is megállapíthatja szakmai, személyes és vezetői kompetenciáinak aktuális szintjét, melyet a mérési napló rögzít. Az egyéni fejlesztési terv megalapozásához továbbá – a mesterséges intelligencia logikájához hasonló módon – személyre szabott képzésiprogram-javaslatokat is kap” – számolt be a gyakorlatról Klotz Balázs. „Célunk tehát az volt, hogy a továbbképzési rendszerre úgy tekintsenek a tisztviselők, ami támogatja őket a mindennapi munkájukban, és szakmai fejlődésükben” – tette hozzá. Az igazgató úgy fogalmazott, hogy a mesterséges intelligencia által biztosított lehetőségek (személyre szabott tanulási utak és tartalmak kialakítása) jelentik a közszolgálati továbbképzési rendszer fejlődésének következő lépcsőfokát.

Fókuszban a versenyképesség

Ezt követően Laura Jugel, a Európai Bizottság Tartalmak, Technológiák és Kommunikációs Hálózatok Főigazgatóságának jogi és szakpolitikai tisztviselője online jelentkezett be Mesterséges intelligencia – szabályozási keret az EU-ban című előadásával. Ebben azt elemezte, miképpen járul hozzá a jogi keretrendszer az unió versenyképességéhez, hol tart jelenleg a szabályozás, melyek a mesterséges intelligencia tiltott, és melyek a magas kockázatú alkalmazási területei, és miképpen tehető transzparenssé és hatékonnyá a kapcsolódó modellek. Az esemény délutáni szekciójában a digitális állampolgárságról, valamint a szervezet tagjai körében végzett felmérés eredményeiről hallhattak beszámolót a résztvevők, majd a mesterséges intelligencia mindennapi használatának jó gyakorlatairól tartottak előadást német, finn, olasz, bolgár és spanyol kollégák. A program október 25-én további, ezúttal görög, portugál és cseh „best practice” beszámolókkal folytatódott.  A konferencia második napján egyetemünk mesterséges intelligenciával foglalkozó  kutatói és tanárai is tartottak workshopokat.

Nyitókép: Flickr / Marco Verch Professional Photographer

Témakörök: képzés, konferencia, közigazgatás, mesterséges intelligencia
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG

A jelen és a jövő MI-t támogató hardverei III.

A jövő biológiai irányai.

Ludovika Podcast

Konferencia Európáról

Hogyan látják a polgárok az unió jövőjét?

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Lassan, de nem biztosan?

Az uniós intézmények helyzetértékelése.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT