Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2023.09.14.
  • 2023.09.14.
Magazin / Előadó

„Menni kéne, minden lépést…”

A CEE e|Dem and e|Gov Days 2023 konferencián idén a közösségi közlekedés és a mobilitás új formáinak vizsgálata került előtérbe.

A szakmai fórumot idén kilencedik alkalommal rendezték meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem társszervezésében a Ludovika Főépületben 2023. szeptember 14-15-én. A rendezvény nyitó- és záró eseményét a Széchenyi Díszteremben tartották. Az esemény a korábbi évekhez hasonlóan osztrák társszervezőkkel együtt került megrendezésre. A hagyományosan jelentős számú hazai és külföldi előadót és vendéget vonzó nemzetközi tudományos konferencia az elektronikus kormányzás és az elektronikus demokrácia szakterületén tud bekapcsolódni a tudományos diskurzusba. Idén a közösségi közlekedés és a mobilitás új formáinak vizsgálata kerültek előtérbe.

A rendezvény elején Berényi László, az NKE Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Közszervezési és Infotechnológiai Tanszékének egyetemi docense köszöntötte a résztvevőket. Környezetmérnökként örömét fejezte ki annak kapcsán, hogy a mobilitás témakörének vizsgálatakor a fenntarthatósági szempontok is terítékre kerülnek a kétnapos konferencián.  

Koller Boglárka, az NKE nemzetközi ügyekért felelős rektorhelyettese megköszönte a támogatók, a Konrad Adenauer Alapítvány és a Kehl Egyetem támogatását. Mint mondta, e konferencia programja minden évben tükrözi az aktuális kutatási kérdéseket és gyakorlati problémákat, így a korábbi évek témája volt például az e-kormányzat, a kiberbiztonság, az intelligens városok, a világjárványok kihívásai. „Büszke vagyok arra, hogy minden évben számos szakértőt tudunk delegálni, akik megosztják egymással naprakész tudásukat és tanulnak külföldi kollégáiktól” – fogalmazott.

Gustav Pomberger, a Felső-Ausztria Alkalmazott Tudományok Egyeteme rektorának nevében Franziska Cecon köszöntötte a megjelenteket. Bemutatta egyetemük oktatási és kutatási tevékenységét: a számos nemzetközi kapcsolattal bíró, 30 éves intézményben három karon évente 600 hallgató végez. Kiemelte a robotika, az önvezető járművek és az adatelemzés témában az egyetemen folyó kutatásokat. 

Ezt követően került sor Eugenia Kolb, a Baden-Württembergi Közlekedési Minisztérium Fenntartható mobilitás és európai ügyek szakpolitikai tanácsadója vitaindító előadására. A szakember bevezetőjében helyzetképet festett a régió fenntarthatósági helyzetéről, majd ismertette a 11 milliós lélekszámú Baden-Württemberg fenntarthatósági céljait. Egyebek mellett azt, hogy 2030-ra az 1990-es értékhez képest 65 százalékkal csökkenteni tervezik a széndioxid-kibocsátást, jórészt a közlekedési szektorban. 2040-re az egész tartományban minden szektornak klímasemlegesnek kell lennie. A feladat nem könnyű, a szakpolitikai tanácsadó grafikonon mutatta meg, hogy egyelőre elmaradásban vannak. Fontosnak tartják az állampolgári részvétel erősítését, erről online kérdőív segítségével tájékozódtak, amelynek alapján a lakosság nagy többsége ért egyet a változtatások irányával, mértékével. Az érintettek (stakeholder) részvételét két workshopon mérték fel, az egyik a vállalati mobilitásról, a másik a klímasemleges közlekedésről szólt. Eugenia Kolb részletesen beszélt a tartomány 28 konkrét intézkedéséről, amelyek olyan területeket szabályoznak mint a parkolási díjak, a gyalog- és kerékpárutak minősége, a járművek sebességkorlátozása vagy a car sharing. Az előadásban szóba került a finanszírozási háttér, a beruházások részletei és a már megtett lépések, további kihívások.

Az első nap esti szekcióját Bartóki-Gönczy Balázs, az NKE Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar tudományos dékánhelyettese nyitotta meg. A mobilitásnak számos formája létezik: hagyományos és új mobilitási koncepciók, társadalmi mobilitás, mesterséges intelligencia szerepe, űrutazás – sorolta, hozzátéve: 2021-ben állított először űrhajót pályára egy amerikai magáncég, a legénység kizárólag amatőr űrhajósokból állt. Az Inspiration4 nevű küldetés komoly előrelépést jelenthet az űrturizmus fejlesztésében. „Intézetünk célja a regionális és nemzetközi együttműködés erősítése. 2020 óta vagyunk az ESA Európai Űrjogi Központjának nemzeti kapcsolattartója. Egyetemünk a 17 magyar egyetemet összefogó UNISPACE program koordinátora, amely négy, három féléves szakirányú képzést kínál űrpolitikai, űrtudományi, űrmérnöki és űrgyógyászati ​​témákban. Nagy hangsúlyt fektetünk a tehetséggondozásra is” – emelte ki az intézetvezető.

A Közösségi közlekedés és a mobilitás új formái című panelbeszélgetésen Andreas Kiefer, az Európa Tanács Helyi és Regionális Hatóságok Kongresszusának főtitkára, Eugenia Kolb, a Baden-Württembergi Közlekedési Minisztérium Fenntartható mobilitás és európai ügyek szakpolitikai tanácsadója, Rolland Vida, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem oktatói, Ivana Damnjanović a Belgrádi Egyetem oktatója vettek részt. A Sebastian Brüggemann, a Tübingen Egyetem oktatója által moderált beszélgetés résztvevői arra keresték a választ, hogy miért lényeges eleme a demokratikus államoknak a mobilitás, és az miképpen illeszkedik az e-kormányzás stratégiájához. Szóba került a felhasználóbarát megközelítés fontossága, az igazságos költségviselés, a mesterséges intelligencia alkalmazása, valamit a kiberbiztonsági kockázatok is.

A konferencia végén hagyományosan megválasztják a legjobb tanulmányt („Best Paper Award”). Ezeket két kategóriában választják ki: egyrészt a nemzetközi szervezők és szerzők megítélése, másrészt a konferencián résztvevők szavazatai alapján („Best Paper Award Category: Audience Award”) ítélik oda. Idén mindkét kategóriában az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar Közszervezési és Infotechnológiai Tanszék oktatói közül kerültek ki a győztesek: a „Best Paper Award” a Mosa Shrabony Sheikh – Dr. Berényi László (ÁNTK egyetemi docens) tanulmányát illette, míg a közönségszavazás alapján Dr. Buskó Tibor László (ÁNTK adjunktus) tanulmányát találták a legjobbnak.

A díjazottaknak és valamennyi résztvevőnek, szervezőnek gratulálunk!

Témakörök: E-kormányzás, fenntarthatóság, konferencia, közlekedés, mobiliás
Aula

Szabályt szegni trendi?

Interjú arról, hogyan lehetne elkerülni az Árpád hídon történthez hasonló baleseteket.

Ludovika Podcast

Hogyan segítheti a digitalizáció a fenntarthatóságot?

Mai adásunkban a digitalizáció és a fenntarthatóság összefüggéseit járjuk körül.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Mennyire volt zöld az Európa jövőjéről szóló konferencia?

Mind nagyobb az elkötelezettség.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT