Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
Magazin: Előadó
Kovács Lilla
Kovács Lilla
főszerkesztő
  • 2021.12.01.
  • 2021.12.01.
Magazin / Előadó

„A vendég odatalál”

A székelyföldi turizmuspiac professzionalizációs lehetőségei címmel rendezett online konferenciát november 30-án a Gazdaság és Versenyképesség Kutatóintézet. A fórumon a térség fejlesztése előtt álló akadályokról és a közeljövő terveiről cseréltek eszmét a meghívott szakértők.

Kutasi Gábor intézetvezető köszöntője után Tóth-Batizán Emese Emőke, az NKE ösztöndíjasa, a Transylvania Bloom Initiative elnöke, az esemény szervezője és moderátora elmondta: céljuk az együtt gondolkodás arról, miképpen segíthetik a balatoni turizmus tapasztalatai a Székelyföld ezirányú fejlesztését, pozícionálását.

Sulyok Márta Judit, a Balatoni Turisztikai Kutatóintézet vezetője, a Pannon Egyetem adjunktusa szerint a tapasztalatok azt mutatják: a forrás önmagában nem elég; a Balaton körül legalábbis egyelőre kisebb térségek formálódtak, amelyek között csak a hajóátkelések környékén mozognak a turisták.

László Endre, a Székelyföldi Turisztikai Desztináció Menedzsment (TDM) Klaszter elnöke, a Transilvania Tourist Service utazási iroda tulajdonosa a székelyföldi helyzetről számolt be. A turisztikai törvénytervezet átjutott a szenátuson, remélik, hogy hamar kihirdetésre kerül, és anyagi támogatáshoz, pályázati forráshoz juthat a klaszter. Cél az lenne, hogy a három megye (Maros, Kovászna, Hargita) közösen, Székelyföld néven léphessen ki a turisztika piacra és ekként jelenjen meg a nemzetközi vásárokon. Mint fogalmazott, 1-2 év után a bukaresti vásárlátogató ezt már elfogadta: megfelelő színvonalon tálalva a koncepció „a nacionalista gondolatoktól eltávolítható”.

Hárman, egységben

Székelyföldről kapcsolódott be Horváth Alpár, a Babes-Bolyai Tudományegyetem adjunktusa, aki egy 2015-ös szándéknyilatkozatról szólt, amely – sajnos csak magyar nyelven, ez hiba volt – a három említett megye egységes megjelenítését célozta. A kezdeményezés azonban elbukott egyrészt a terület etnikai körülhatároltsága okán, másrészt azért, mert a desztináció fogalma nem volt kodifikálva. Két évvel később egy, kormányrendelet nyomán utóbbi akadály elhárult, ám a kezdeményezést ezt követően sem járt sikerrel.

Pár éve újraszervezték a TDM-et, céljuk a szakmai közösségfejlesztés és területi márkaépítés. Maros megye helyzete egyébként, mint mondta, sajátos, hiszen a helyi tanácsban román többség van, s kevés a magyar kézen lévő szálloda. Szorosabb együttműködés esetén már nem a magyar lenne a közös nyelv, és ez dezintegrációt indíthat el – figyelmeztetett Horváth Alpár.

„Szívfájdalom, hogy nincs együttműködés a Maros megyei szervezettel. Reméljük, lesz változás” – jelezte László Endre is.

A márka az első

Az állam szerepéről szólva Sulyok Márta Judit elmondta: az erős balatoni centralizáció révén átfogható a térség; egyébként az alulról jövő kezdeményezések nehezen állnak össze egésszé.

A pontszerű balatoni fejlesztésekre reagálva László Endre kifejtette: náluk először a márkát kellene kialakítani, amit aztán vásárokon meg lehet majd mutatni. De az is lehet, hogy Erdély brandben kell gondolkodni. Az első tárgyalások megtörténtek, a három megye képviselője találkozott, most már politikai akarat és pénzügyi lehetőségek függvénye a jövő.

„Fő kohéziós jellemző a tömb magyarság, ezt nem lehet megkerülni” – szögezte le a márka és a vízió kapcsán Horváth Alpár, hozzátéve: a magyaroknak Székelyföld belföld-élményt nyújt, a románoknak pedig inkább külföld-élményt. Kovászna emellett bórvíz-nagyhatalom lehetne, de kicsik a fürdők, márpedig fejlesztések nélkül ez az ismérv – a gyógyturizmus, nem a „csapvízzel működő” wellness!  – nem tud brandépítő elemmé válni. Az egynapos turizmus működik most is, de emelni kellene a tartózkodási időt, ehhez első körben Szejkefürdő fejlesztését szorgalmazzák. A szükséges forrást egyszer már megítélték, de aztán nem érkezett meg. A TDM szervezet egyik fontos feladata a befektető keresés is. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy Románia elsődleges turisztikai célpontja a nem-magyarok körében Brassó és Nagyszeben, Székelyföld aránya 20-30 százalék.

Horváth Alpár Károly herceg erdélyi ingatlanjait említve az influenszerek szerepét emelte ki, László Endre pedig a térség közlekedésfejlesztési eredményeit ítélte biztatónak.

„Több oldalról kell lőni” – összegzett Sulyok Márta Judit az esemény végén. Azaz addig is, amíg a finanszírozás megoldódik, az alulról jövő kezdeményezések és hálózatok fontosak. „A vendég majd odatalál”.

Nyitókép: Szent Anna-tó, Hargita megye (Forrás: Depositphotos.com)

Témakörök: konferencia, Székelyföld, turizmus
MESSZELÁTÓ BLOG

Elrománosítható-e Székelyföld gazdaságfejlesztéssel?

A román pártelnök csíkszeredai nyilatkozatának margójára.

HORIZONTOK BLOG

A medvehagymától a pamacslabodákig és Közép-Európától Eurázsiáig

Humán környezettudományi napok a Pécsi Tudományegyetemen.

Előadó

„Verd be jól azt a patkószeget!”

Konferencia az infokommunikáció polgári és katonai kihívásairól.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT