Ugrás a tartalomhoz
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • GYŰJTEMÉNY
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • OPEN ACCESS
Magazin: Előadó
Csapó Viktória
Csapó Viktória
szerkesztő
  • 2020.05.07.
  • 2020.05.07.
Magazin / Előadó

Bizonytalan kimenetek

Rendkívül nehéz összhangba hozni a jog és a mesterséges intelligencia szempontrendszerét. Mindenekelőtt azonban azt célszerű tisztázni, mit is értünk mesterséges intelligencia alatt.

A definíció kérdését Báldy Péter, az ELTE ÁJK Jogi Továbbképző Intézet igazgatóhelyettese vetette fel a Nemzeti Közszolgálati Egyetem  A mesterséges intelligencia alkalmazásának hatása az alapjogokra című konferenciájának egyik szekcióülésén. Meglátása szerint fontos lenne, hogy egy nyelvet beszéljünk, hiszen – amint ez a szekcióülés előadásaiból is kitűnt – nem ugyanazt értjük mesterséges intelligencián.

Az önvezető autók esetében öt szintet különböztetünk meg attól függően, hogy milyen mértékig támogatják mesterséges intelligencián (MI) alapuló eszközök a vezetést – mondott egy gyakorlati példát az előadó. Az index, a sávtartó automatika még nem változtatja meg alapvetően a jogi környezetet, az csak akkor módosul, ha nem a sofőr vezet. A hármas szint a határvonal, amelynél az önvezető autó veszély esetén átadja az irányítást az embernek. Ez viszont kivitelezhetetlen.

Szabályszegésre programozva?

A szakember előadásában röviden áttekintette, hogy a mesterséges intelligenciának milyen belső működése, tanulási folyamata és együttélése van a jelenlegi életünkkel.

Elsőként az automatizált, illetve a mesterséges intelligencia autonóm döntéshozatala közti eltérésre fókuszált. A MI-t az adat- és intuíció alapú döntéshozatal jellemzi, emiatt hozhat hibás, előre meg nem jósolható döntést. Utóbbi azért bizonytalan, mert látjuk a bemeneti adatokat és a kimenetet, de a kettő között semmit, a döntési folyamatot nem tudjuk reprodukálni, megismételni. Valójában minden egyes bemeneti adat több értéket képvisel: van jelentése, jelentősége és súlya. Ezeket a súlyozásokat maga a rendszer találja ki és tanulja meg. Ezzel el is érkezünk a jogi problémához: a mesterséges intelligencia nem transzparens, nem tudjuk döntése okát.

Fontos lenne azt is tudnunk, hogyan tanul a mesterséges intelligencia. Adott lenne a válasz: a környezetétől. De kitől tanul mondjuk egy önvezető autó? Tudjuk, hogy a szabályokat beprogramozhatjuk neki. Báldy Péter e ponton érdekes ellentétre mutatott rá. Véleménye szerint a mesterséges intelligencia fogja bebizonyítani: a mi jogrendszerünk éppen attól működik, hogy nem tartjuk be a szabályokat. Példaként egy közlekedési helyzetet említett, amelyet lehetetlenség megoldani valamely szabály megsértése nélkül. Egy mesterséges intelligencia ebben az esetben megállna, és nem tudna mozdulni. Jelenleg azon dolgozik a Massachusetts Institute of Technology (MIT) hogy „agresszivitást” programozzanak az autókba azért, hogy egyáltalán képesek legyenek a közlekedésben részt venni.  Miközben ma 29 órányi, 580 kilométernyi gyakorlóvezetés után engednek ki bárkit is önállóan a forgalomba, egy amerikai tanácsadó cég számításai szerint egy önvezető autónak 18 milliárd kilométert kellene vezetnie ahhoz, hogy biztonsággal az útra ereszthessük. Ehhez képest a Tesla 2012 óta 891 ezer autót adott el.

Szintén érdekességként említette a szakember, hogy a Porsche immár egymilliárd eurót költ egy évben a gépjárművek mesterséges intelligenciával és egyéb alkalmazásokkal való feltöltésére, míg a hagyományos autófejlesztésre ennek a dupláját. A fejlesztési költségek harmada tehát már a mesterséges intelligenciához kapcsolódik.

Megállapítható, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása a közutakon a kötöttpályás, vezető nélküli közlekedési eszközökhöz képest érdemi változást hoz. Ennek egyik jelentősége, hogy a biztonságos közlekedés legnagyobb akadályát maga a véletlenül, vétlenül vagy szándékosan hibázó, szabályt sértő ember jelenti.

Kérdések

Az alaptörvény és a jogszabályok mindenkire kötelezőek – foglalta össze a szakember, de ha – a fenti példák alapján – megengedjük a programozásnál, hogy a mesterséges intelligencia megsértse azokat, akkor mi történik a jogbiztonsággal, ami nélkül nem tudunk létezni?

Ugyanígy komoly kérdés, ha tilos az embereken tájékoztatáson alapuló, önkéntes hozzájárulásuk nélkül orvosi vagy tudományos kísérletet végezni, akkor nem minősül-e az önvezető autók mesterséges intelligenciával – önálló tanulási képességgel és autonóm döntéshozatallal – való fejlesztése tudományos, pszichológiai kísérletnek?

S hogyan lehet biztosítani a személyes adatok védelmét, ha nem tudjuk megmondani, hogyan értékeli és kezeli ezen adatokat a MI, sőt, az sem látható, használja-e egyáltalán azokat?

Magyarország az alapvető jogokat mindenkinek, bármely megkülönböztetés nélkül biztosítja. De hogyan lehet ezt leprogramozni? Úgy, hogy a nem alapvető jogokat nem kell biztosítani? Ennek vajon mi lesz az értelmezése?

E kérdések sorát folytatva egyértelmű: még a jogszabályokat sem lesz egyszerű átültetni erre a területre – zárta előadását a szakember.

Témakörök: Báldy Péter, mesterséges intelligencia, önvezető autók
KORMÁNYZÁS ÉS TUDOMÁNY BLOG

Okosdolgok egy buta korban

Az okosdolgok terminológiai anomáliáiról és a megoldásokról.

ÖT PERC EURÓPA BLOG

Az uniós AI jogalkotás halad, az USA befolyása egyértelművé válik

Az Európai Parlament bizottságai február 13-ra tűzték napirendjükre a szavazást.

ITKI BLOG

Az EU helye a nemzetközi MI-irányítás rendszerében

A mesterséges intelligencia igazi slágertéma.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT