Skip to content
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Menü
  • MAGAZIN
  • BLOGTÉR
  • PODCAST
  • TV
  • WEBSHOP
  • FOLYÓIRATOK
  • KIADÓ
  • KERESÉS
Magazin: Aula
Ludovika.hu
Ludovika.hu
Az NKE tudományos platformja
  • 2022.04.08.
  • 2022.04.08.
Magazin / Aula

„Az számít, hogy a tények mit mondanak”

Mit jelent pontosan a civilek védelme? Mi a humanitárius jog? Milyen mozgástere van a hágai Nemzetközi Büntetőbíróságnak? A háborúval kapcsolatos jogi kérdések útvesztőjében Varga Réka, a NKE Európa Stratégia Kutatóintézet tudományos főmunkatársa, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanszékvezető-helyettes egyetemi docense segít eligazodni.

A háború esetén alkalmazandó nemzetközi jogot hadijognak, fegyveres összeütközések jogának, vagy nemzetközihumanitárius jognak nevezik, ezen belül megkülönböztetik a genfi és a hágai jogágakat. „Van értelme a különbségtételnek, de ma már inkább egységesen nemzetközi humanitárius jogról beszélünk” –  jelzi Varga Réka.

 A hadviselés részletes szabályait egyébként annak idején az 1899-es és az 1907-es hágai konferenciák rögzítették, ezek után pedig 1949-ben a genfi egyezmények és azok kiegészítő jegyzőkönyvei fogalmazták meg a legfontosabb szabályokat. A genfi egyezmények az áldozatok védelmére íródtak, azaz a harcokban megsérült katonákat, az őket ápoló személyzetet és a hadifoglyokat védte. A hágai egyezmények pedig a hadviselés szabályait tartalmazzák, azaz rögzítették, milyen eszközöket és módszereket lehet, illetve nem lehet használni a hadviselés során.

A fegyveres erőszakhoz való jog

A hadijog nem azonos a háborúindítás jogával. Utóbbit évszázadokon át az állam természetes jogának tekintették, ám a második világháborút követően, 1945-ben az ENSZ Alapokmánya megtiltotta a nemzetközi kapcsolatokban a fegyveres erő alkalmazását. A háborúindítást, a fegyveres erőszak alkalmazását az ENSZ Alapokmány csupán két esetben tartja jogosnak: önvédelemből, vagy az ENSZ Biztonsági Tanácsa (BT) által jóváhagyott fegyveres kényszerintézkedés esetén. Önvédelem esetében egy állam a kívülről ért támadásra válaszolhat, utóbbinál a BT adhat felhatalmazást fegyveres erő alkalmazására, ha a nemzetközi béke és biztonság veszélybe kerül. „Már Oroszország bevonulása (…) a szakadár területekre is, mivel ezek nemzetközi jogilag továbbra is Ukrajna területei, sértette az ENSZ Alapokmányának fegyveres erőszak alkalmazásának tilalmára vonatkozó rendelkezéseit is” – mondja a szakértő.

Ettől eltérő jogterület a humanitárius jog, melynek alapját képező egyezményekhez Oroszország jogelődje, a Szovjetunió is csatlakozott, 1954-ben ratifikálta őket. Oroszország sohasem vitatta, hogy a Szovjetunió jogutódjának tekinti magát, és megörökölte a jogelőd által kötött szerződéseket. Függetlenül a csatlakozástól, a nemzetközi humanitárius jog nagy része nemzetközi szokásjoggá, és ezzel együtt mindenkire nézve kötelezővé vált. „Az oroszok (…) nem használják a háború kifejezést, hanem inkább nácítlanításról és különleges hadműveletről beszélnek. És miután szerintük nincs szó háborúról, a genfi egyezményeket sem említik. Igen ám, de a nemzetközi humanitárius jognak éppen az a sajátja, hogy mindegy, ki mit mond, mit ismer el, az számít, hogy a tények mit mondanak. A humanitárius jog nem valaminek az elnevezéséből, hanem annak tartalmából indul ki.”

Hogyan lehet a civileket megvédeni?

A humanitárius jog minden háborús konfliktus esetén igyekszik egyensúlyt teremteni a katonai szükségesség és a humanitárius megfontolások között. Egyrészt engedi a katonai objektumok elleni támadásokat, másrészt viszont védelemben részesíti azokat, akik nem vesznek részt a harcokban. Az idevágó szabályok a következőek: csak harcost szabad támadni, civilt vagy védett személyt nem, ezek megtámadása tilos. Védelem illeti a sebesült katonákat, illetve a honvédségi és polgári egészségügyi alakulatokat, továbbá többek között a lakosság túléléséhez elengedhetetlenül szükséges objektumokat. „Bármilyen furcsán is hangzik, de a civilek védelme nem jelenti azt, hogy civil személy megsebesítése, esetleg egy támadás következtében áldozattá válása vagy civil objektum lerombolása minden esetben a szabályok megsértése lenne. Amennyiben a támadó fél katonai célpontot támad, de ennek következtében civil személy veszti életét, akkor lehet jogszerű a támadás, ha a polgári áldozat nem haladja meg az elérni kívánt katonai előny mértékét” – mutat rá a szakértő.

Természetesen arra nincs objektív mérce, hogy adott esetben mi számít arányosnak, ezt minden esetben egyedileg kell mérlegelni. Ettől függetlenül a támadó kötelessége, hogy úgy tervezze meg a támadást és olyan eszközöket használjon, amivel el tudja kerülni, vagy minimálisra tudja csökkenteni a civil áldozatok számát. „A szabályok mindenkire, a védőkre is vonatkoznak: a lehetőségekhez képest gondoskodni kell arról, hogy eltávolítsák a civil lakosságot a katonai célpontok közeléből, lehetőség szerint katonai célpontot nem szabad sűrűn lakott települések közelébe telepíteni, illetve nem lehet polgári lakosság jelenlétét bizonyos területeknek vagy katonai célpontoknak a támadástól való védelmére felhasználni”.

A jelenleg is zajló orosz-ukrán háború városi összecsapásai különösen veszélyesek lehetnek a civil lakosságra nézve. Több ukrajnai városról is megjelent a hír, hogy az ott lakók nem tudják elhagyni a várost, a harcok lakott területen zajlanak. A harcban álló feleknek kötelessége gondoskodni arról, hogy megvédjék a civil lakosságot, ez mind a támadó, mind a védekező félre igaz.

„Adott esetben annak eldöntése, hogy jogszerű volt-e egy támadás és a civil áldozatok – tényleg nagyon rosszul hangzik, de ez a dolog jogi minősítése – úgynevezett járulékos kárnak minősülnek-e, attól függ, mi volt a támadó célpontja, milyen információ birtokában döntött a támadás megkezdése mellett, arányos volt-e a támadás és megtett-e mindent, hogy megelőzze a civil veszteséget”.

Értelemszerűen tilos szándékosan civil objektumot támadni, ezen kívül kifejezetten tilos mentőautó, kórház vagy egészségügyi létesítmény szándékos megtámadása. „Előfordulhat mégis, hogy egy mentőautó elveszti a védettségét, mert ellenséges célra használják. De még ilyenkor is, ha a körülmények engedik, figyelmeztetést kell adni támadás előtt, amennyiben amúgy a támadás jogszerű lenne. A mentőautó, egészségügyi létesítmény szándékos megtámadása azért is különösen súlyos, mert a humanitárius minimum az, hogy a sérültek, sebesültek megfelelő ellátást kaphassanak”.

Traumák árnyékában

A polgári infrastruktúra megsemmisítése, a fegyveres harcok miatt emberek menekülésre kényszerítése, otthonaik lerombolása mind rövid, mind hosszú távon mérhetetlen károkat és szenvedést okoz. A harcoló katonák megölése lehet ugyan jogszerű, de elképzelhetetlen traumát jelent családtagjaik számára. A háború elől menekülő nőkre és gyermekekre nemcsak a harcok miatt leselkedik veszély, hanem eleve kiszolgáltatott csoportnak minősülnek. Gyakran a család teljes vagyonával utaznak, a lehetséges rabláson kívül is olyan bűncselekmények áldozataivá válhatnak, mint a szexuális zaklatás vagy az emberkereskedelem.

„Ugyancsak humanitárius következménye lehet a polgári lakosság körében szétosztott rengeteg fegyvernek is, ami a háború befejezése után nagymértékben rontja a közbiztonságot, és gyakran az erőszakos bűncselekmények számának megugrásával is jár” – teszi hozzá Varga Réka.

A hosszú távú hatások közül kiemelkedik az iskolák lebombázása. Amikor majd leállnak a harcok, felépülnek a házak, a gyerekek nem tudnak iskolába járni. Holott számukra ez jelentené a normalitásba való visszatérést, az elfoglaltságot, az első lépéseket a lelki gyógyulás felé.

A traumatizált társadalom számára figyelemre és segítségnyújtásra a háború befejeződése után is szükség lesz; a harcok rettenetes hatása sajnos még sokáig érezhető marad.

(A cikk alapjául szolgáló, az Index.hu-n megjelent interjú teljes terjedelmében ITT olvasható. Nyitókép: index.hu)

Témakörök: genfi egyezmény, háborús jog, hadviselés, Nemzetközi Büntetőbíróság
Aula

„Az számít, hogy a tények mit mondanak”

Jogi kérdések háború idején. Interjú.

Előadó

Lépést tart-e a katonai etika a hadviselés változásával?

Nemzetközi konferencia a háború árnyékában.

Könyvtár

A jog is lehet krimibe illően izgalmas

Akad olyan jogi szakkönyv, amely felülmúlja a várakozásokat, és a nagyközönség számára is érdekes. Hárs András könyvajánlója.

nke-cimer

LUDOVIKA.hu

KAPCSOLAT

1083 Budapest, Ludovika tér 2.
E-mail:
Kéziratokkal, könyv- és folyóirat-kiadással kapcsolatos ügyek: kiadvanyok@uni-nke.hu
Blogokkal és a magazinnal kapcsolatos ügyek: szerkesztoseg@uni-nke.hu

IMPRESSZUM

Ez a weboldal sütiket használ. Ha Ön ezzel egyetért, kérjük fogadja el az adatkezelési szabályzatunkat. Süti beállításokElfogad
Adatvédemi és süti beállítások

Adatvédelmi áttekintés

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT